Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Selamat Tinggal Ramadhan

Selamat Tinggal Ramadhan

Ramadhan bulan yang sinonim dengan kebaikan dan amal ibadat bakal meninggalkan kita. Apakah ramadhan akan datang, kita dapat bertemu lagi? sudahkah ramadhan kali ini telah benar-benar memebri didikan fizikal, rohani dan intelek kita? Sudahkah kita audit puasa kita?

Tentang bulan ramadan, terlalu banyak hadis tentangnya. Salah satu sabda Rasululluah SAW  yang bermaksud;

"Sungguh, telah datang padamu bulan yang penuh berkat, di mana Allah mewajibkan kamu berpuasa, di saat dibuka pintu syurga, ditutp pintu neraka dan dibelenggu syaitan dan di mana ada satu malam yang nilainya lebih berharga dari 1 000 bulan. Maka sesiapa yang tidak berhasil beroleh kebaikannya, sungguh tiadalah dia akan mendapatkan itu buat selama-lamanya".

(RIWAYAT AHMAD, NASAI DAN BAIHAQI)

Malah dalam suatu riwayat juga diceritakan, sebaik-baik sahaja masuk Bulan Rejab, Rasululluah SAW akan berdoa kepada Allah memohon agar diberkati sehingga bulan Syaaban dan dipanjangkan usia sehingga masuk bulan Ramadan.

Malah bulan ini juga sangat mulia. Ia dikaitkan sebagai bulan yang pada awalnya mengandungi rahmat, pada pertengahannya ada keampunan Allah dan pada akhir bulan, Allah akan lepaskan daripada azab api neraka.

HARI RAYA, KEMBALI KEPADA FITRAH



Aid bermaksud raya dan fitri adalah fitrah. Ia bermakna kita akan kembali kepada fitrah iaitu bersih dan suci, jika kita berpuasa dengan sebenar-benarnya mengikut sunnah Rasululluah SAW.

Hari raya adalah hari kemenangan. Kemenangan setelah kita berjaya mengharungi pelbagai rintangan sepanjang Ramadan. Manusia yang beriman diibaratkan telah melalui proses pembersihan diri sepanjang Ramadan. Oleh itu, pada sambutan Aid yang mulia ini, usahlah kita cemari kesucian itu dengan bercampur gaul antara lelaki dan perempuan dengan cara tidak baik, atau melihat benda-benda yang tidak senonoh atau mengabaikan budaya ziarah atau tidak melayani tetamu tang berziarah.

Selain Solat sunat aidilfitri, bermaaf-maafan dan bersedekah, Umat Islam juga digalakkan berpuasa enam yang diibaratkan seperti melengkapkan puasa setahun. Puasa sunat ini afdal dilakukan mulai 2 Syawal.

Memori Ramadan 1431

Permohonan ke Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia




Di celah-celah kesibukan para pelajar tingkatang 5 menghadapi gerak gempur setelah tamatnya JUJ, para pelajar dari Tingkatan 5A dan 5B sibuk membuat permohonan ke Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia.


Bagi para pelajar 5A dan 5B yang belum membuat permohonan, sila bertemu dengan Cr Cikgu Bob, Cikgu Zila atau saya sendiri. Teliti dahulu program yang bersesuaian dengan mata pelajaran yang kamu ambil sekarang sebelum submit borang e-permohonan kamu.

Entry berkaitan Permohonan ke Program Matrikulasi KPM, sila klik sini.

Terima Kasih, Boss



Alhamdulillah, saya memperolehi hadiah daripada boss. Rasa gembira sangat kerana terasa dihargai. Terima kasih, boss. Begitu jua kawan-kawan sekerja memperolehi hadiah daripada boss kami. Saya juga mendapat hadiah birthday dari kelab kebajikan guru dan kakitangan sekolah. Terima kasih buat my boss dan kawan-kawan sekerja. Oleh sebab semasa program berlangsung saya tidak membawa handphone, mungkin hanya selepas raya barulah saya dapat mengupload gambar dengan kerjasama kawan-kawan.


Gambar dirakam sewaktu Program Ihya Ramadhan pada pagi Jumaat.

Tahniah juga diucapkan kepada pelajar yang memperoleh Johan, Naib Johan dan tempat ketiga dalam Program Tadarus sepanjang Ihya Ramadan  lalu.

Salam Takziah

Ramadan 1431 Hijrah ini sudah tentu meninggalkan banyak memori di ingatan kita. samada peristiwa suka mahupun duka. Ramadan  ini juga meninggalkan kenangan pilu untuk rakan sekerja saya. Iaitu bekas pengetua sekolah tempat saya berada sekarang, klik sini, Allahyarhamah Pn Nishah bt Ismail telah kembali ke rahmatullah dalam satu kemalangan jalan raya di jalan baru Cameron Highlands - Sg. Koyan pada Rabu, 11 Ogos 2010.

Pada perhimpunan pagi Khamis, 12 Ogos, pihak sekolah telah mengadakan majlis tahlil ringkas dipimpin oleh Ustaz Syed Fazhar bersama seluruh pelajar SMKJP2 yang ada. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh allahyarhamah yang telah banyak menabur jasa untuk anak bangsa. Alfatihah.

Berita lanjut tentang kemalangan tersebut, boleh diikuti di blog Saudara One Zaaba. Walaupun agak terlewat, saya memasukkan entry ini untuk link ke blog onezaaba supaya mudah untuk rakan-rakan saya melihat blog beliau.



Salam Aidilfitri Maaf Zahir Batin



Salam Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin saya ucapkan buat semua sahabat yang mengenali diri ini. Kepada para pelajar SMKJP2, berhati-hatilah di jalan raya pada musim perayaan ini. Samada ketika di kawasan Jengka ini sendiri mahupun yang pulang ke kampung halaman masing-masing. Beraya-raya juga namun buku janganlah ditinggalkan terutama kepada pelajar Tingkatan 5 dan Tingkatan 3.

Begitu juga buat semua teman-teman bloggers terutama folowers dan add teratak ini. Selamat hari raya AidilFitri 1431 Hijrah. Mohon maaf zahir batin kerana saya tidak dapat blogwalking ke blog kawan-kawan atas sebab tertentu. Ini kerana selalunya, saya cuma dapat membuat entry di blog sahaja.

Apapun, saya sangat menghargai sokongan teman-teman bloggers yang sudi menjadi followers teratak 'educational blog' saya yang sangat biasa ini. Sudilah kiranya teman-teman mengambil e-card raya daripada blog cikgubimbingan-kaunseling ini.

Sekian,wassalam.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .