Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Halatuju selepas UPSR

Halatuju selepas UPSR

Hai...berdebar juga hati ini bila UPSR diumukan walaupun tiada anak yang mengambil peperiksaan ini tahun ini. E entah macam mana kan perasaan ibubapa calon dan juga calon sendiri. Tak lupa debaran para guru yang selama ini bertungkus lumus memerah keringat dan idea demi memastikan kejayaan anak-anak didiknya.

UPSR diumukan hari ini. Bagi yang berjaya, kegembiraan memayungi hati. Ucaplah syukur pada Allah. Ucapkanlah terima ksih kepada ibubapa, guru-guru dan guru besar,juga kepada sesiapa yang pernah membantu anda.Jangan merasakan dengan usaha anda sahaja yang menyebabkan anda boleh berjaya. Jadikanlah kejayaan anda pada hari ini sebagai motivasi untuk anda semakin berusaha gigih lagi pada amsa hadapan.

Bagi yang gagal, usahlah dilayan kesedihan sehingga sanggup mencederakan diri atau yang lebih malang lagi ada yang sanggup membunuh diri. Jadikan kegagalan anda hari ini sebagai kayu ukur keupayaan anda, minat anda dan kemampuan anda. Koreksi diri kembali. Carilah penyebab kegagalan anda dan perbaikilah. Usahlah menuding jari kepada A, B atau C. Menyalahkan orang lain dan keadaan yang berlaku dalam diri anda, dalam keluarga dan persekitaran adalah tindakan tidak bijak.

Kegagalan hari ini bukanlah gagal buat selamanya. Yakinlah, kejayaan pasti akan tiba satu hari nanti asalkan tidak ejmu berusaha. Menyebut tentang usaha, adakah kita telah merancang usaha kita agar terancang? Kerana jika berusaha dan bekerja tanpa perancangan, bermakna kita menempah kegagalan.

Adik-adik tentu terfikir, ke manakah aku selepas UPSR ini? Isk nak sekolah asrama ke sekolah tepi rumah ya? Nak sekolah asrama, result kena cun, koko kena gempaq, baru ada can masuk asrama. Belanja pulak tinggi. Kalau sekoleh sebelah tu, hmm... boleh ke aku dapat PMR cemerlang nanti? Begitulah antara persoalan yang bermain di fikiran sebahagian adik-adik yang abru menerima UPSR.

Sebenarnya,samada sekolah berasarama penuh atau sekolah harian biasa, mempunyai baik dan buruknya. Cuma, bagaimana kita menangani keadaan tersebut. Yang penting, tidak ada malunya bersekolah di sekolah harian biasa. Manakala yang ebrjaya menempatkan diri di SBP, hendaklah menggunakan peluang yang terbuka luas itu dengans ebaik-baiknya.

Sebagai ibubpa pula, selain terfikir hendak menghantar nak samada di sekolah harian biasa atau SBP atau sekolah agama berasarama penuh atau sekolah agama rakyat atau sekolah jenis lainnya...memang ia sringkali bermain di minda.
Bukan mudah membuat keputusan rumit ini. Kerana sesetengah anak-anak mempunyai kecenderungan dan minat yang tinggi terhadap sesuatu bidang yang mana kebetulan tidak berselari dengan impian ibubapa.

Sama-samalah berbincang dengan anak-anak, dan mohonlah petunjuk Allah dengan menunaikan Solat Hajat dan IStikharah.Mudahan beroleh penyelesaian yang baik ....

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .