Pages - Menu

Pages - Menu

Solat Sunat Istikarah Meneladani Rasulullah





Solat Sunat Istikarah Meneladani Rasulullah 

Artikel pertama di bawah adalah huraian ringkas berkaitan Solat Sunat Istikharah

Solat Sunnat Istikharah

Hidup terlalu banyak pilihan sehingga kadangkala kita buntu untuk membuat keputusan. Tidak tahu pilihan yang mana lebih baik untuk kita. Kita rasa semua pilihan yang ada adalah terbaik. Baik pada pandangan kita belum tentu baik pada pandangan Allah.

Solat sunat Istikharah ini bukan sahaja perlu dilakukan ketika membuat pilihan jodoh, namun ia juga boleh dilakukan ketika membuat pilihan untuk memilih aliran apa selepas PMR Atau selepas UPSR, misalnya samada nak ke sekolah agama, atau sekolah harian, atau ke Sekolah Berasrama Penuh atau ke MRSM dan sebahainya. 
 
Begitu  juga ketika memilih sesuatu pekerjaan selepas peperiksaan SPM atau STPM atau STAM, misalnya samada lebih baik membantu ibu bapa di rumah atau keluar bekerja sementara keputusan peperiksaan keluar.
Penyelesaian terbaik di kala kebuntuan sebenarnya adalah menunaikan solat sunat Istikharah. Insya'Allah, Allah akan menggerakkan hati kita untuk membuat sesuatu keputusan dengan benar sebenar-benarnya. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. 

Solat Sunnat Istikharah ini dilakukan untuk mendapatkan petunjuk, terutama bila seseorang dalam keraguan memutuskan mana yang terbaik diantara dua perkara yang diragukan. Jika timbul keraguan dalam hati untuk memilih atau mengambil keputusan dalam sesuatu perkara, contohnya: apakah aku harus menolak atau menerima? Keraguan makin terasa, keputusan tidak dapat dipastikan setelah melihat masing-masing ada kelebihan dan keburukannya.

Oleh yang demikian, hendaklah menyerahkan pada Yang Maha Kuasa untuk memilihnya. Sebelum seseorang mengambil keputusan ia dianjurkan Solat Sunnat Istikharah dua rakaat.

Dengan mengharapkan agar ditunjukkan Allah untuk mendapatkan pilihan yang terbaik. Jika keraguan masih mempengaruhi fikiran untuk menentukan pilihan, ulangilah Solat Sunnat Istikharah dan membaca doanya, walaupun pengulangan sampai 7 kali berturut-turut. 

Selepas itu, bertawakkal kepada Allah, pilihlah salah satu daripadanya, ambillah yang mana arah ‘hati’ lebih cenderung setelah berdoa. Jangan menimbulkan lagi keraguan, yakinlah bahawa itu adalah pilihan terbaik dari yang Maha Kuasa.

Jangan merasa kecewa andai ternyata dalam keputusan yang dipilih menimbulkan keinginan yang tidak disukai. Ingatlah bahawa ini adalah yang telah digariskan pada azali yang tidak dapat dielakkan, besar kemungkinan mengandungi hikmah, membawa kebaikan dimasa akan datang, hendaklah tetap mempunyai husnuz-zan (BERSANGKA BAIK) kepada Allah.

WAKTU SESUAI MELAKSANAKAN SOLAT ISTIKHARAH

Solat Sunnat Istikharah ni Sangat baik dilakukan sesudah lewat tengah malam pada saat sunyi, supaya hati lebih khusyuk dalam mengemukakan permohonan kepada Allah.  

 Waktu yang terbaik ialah pada 2/3 malam (iaitu sekitar jam 2 pagi).

Solat ini sangat peribadi sifatnya. Sebab itu harus dikerjakan sendirian. Solat ini tidak memakai azan atau iqamah. 

Di sini saya catatkan cara Solat istikarah yang paling mudah, yang biasa saya lakukan sebagaimana yang telah ustaz ustazah saya ajarkan sewaktu di alam persekolahan dulu. Jika ada khilaf, saya mohon maaf. 

Bagaimanapun mengikut adab untuk bagi individu yang biasa bangun malam bertahajud,

Selepas bangun malam, turutan mengikut sunnahnya adalah;

1. Solat Tahajjud
2. Solat Hajat
3. Solat Istikharah
Rasulullah SAW bersabda: “Kerjakanlah solat Tahajjud sebab itu adalah kebiasaan orang solihin sebelum kamu, juga suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Tuhanmu, juga sebagai penebus segala amalan buruk, pencegah dari perbuatan dosa dan dapat menghalangi penyakit dari badan.”
 (Riwayat Tirmizi dan Ahmad r.a.)

Iaitu hendaklah diutamakan solat sunat Tahajjud dahulu dan solat-solat sunat lain boleh dikemudiankan yang mana ianya diakhiri dengan solat witir.


Cara Melaksanakan Shalat  Istikharah

Cara menunaikan Solat Sunat Istikharah


Rakaat Pertama

1.  Niat Solat Sunat Istikharah. 

Lafaz niat:-

أُصَلِّى سُنَّةَ الإِسْتِخَارَةِ رَكْعَتَيْنِ ِللهِ تَعَالَى

Ushalli Sunnatal Istikharaati Rak’ataini Lillahi Ta’aala

Sahaja Aku sembahyang sunnat istikharah 2 rakat tunai kerana Allah Ta’ala


2.     Takbiratul Ihram. Di dalam hati semasa takbiratul ihram itu, niatlah dalam bahasa Melayu;
                      
                              Sahaja Aku sembahyang sunnat istikharah 2 rakat tunai kerana Allah Ta’ala


3.    Membaca surah al-Fatihah.


4.    Membaca Surah. Antara surah yang dianjurkan ulama ialah membaca surah Al-Kafirun 1 kali atau
bacalah ayat Al-Kursi (7 kali).    
 
Surah Al Kafirun
 

5. Rukuk 
 
6.  Iktidal 
 
7.   Sujud 
 
8.  Duduk antara dua sujud.
 
9.  Sujud kali kedua .
 
10.  Bangun untuk rakaat kedua 

Rakaat Kedua

1.  Membaca surah al-Fatihah
 
2.  Antara surah yang dianjurkan ulama ialah membaca Surah Al-Ikhlas 1 kali atau  membaca Surah Al-Ikhlas (11 kali).
 
3. Rukuk 
 
4.  Iktidal 
 
5.  Sujud 
 
6.  Duduk antara dua sujud. 
 
7.  Sujud kali kedua.
     Dalam sujud akhir, baca tasbih berikut sebanyak 40 kali: 

 

8.  Duduk tahiyyat akhir.

9.  Memberi salam ke kanan dan ke kiri 

10.   Membaca doa selepas Solat Sunat Istikharah


Selepas salam, bacalah doa yang disarankan dalam istikharah.

Dalam berdoa sebaiknya menyebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah SWT. Misalnya: “Ya Allah, jika hal ini…..(sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik. Sebutkan hal apa, misalnya lebih baik ambil aliran agama atau aliran sains, atau jodoh dengan si A Atau dengan si B)”.

 
Doa selepas Solat Sunat Istikharah :
 
Allaahumma inni astakhiiruka bi’ilmika, wa astaqdiruka biqudratika wa as aluka min fadhlikal azhiim. Fa innaka taqdiru wa laa aqdiru, wata’lamu wa laa a’lamu, wa anta allaamul ghuyuub.
Allaahumma inkunta ta’lamu anna haadzal amra khairun lii fii diinii wama’aasyii wa ‘aaqibati amrii, ‘aajili amrii wa aajilihi faqdurhu lii wa yassirhu lii tsumma baarikliifiihi. Wa inkunta ta’lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diinii wa ma’aasyii wa ‘aaqibatu amrii ‘aajili amrii wa aajilihi fashrif annii washrifni ‘anhu waqdur liyal khairahaytsu kaana tsumma ardhinii bihi, innaka ‘alaa kulli syai-in qadiir
 

Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.
Ya Allah, jika hal ini (***) dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku, baik pada agamaku, baik pada kehidupanku sekarang dan masa datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berilah aku berkah daripadanya.
Tetapi jika dalam ilmuMu hal ini (***) akan membawa bencana bagiku dan bagi agamaku, membawa akibat dalam kehidupanku baik yang sekarang ataupun pada masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu.”
 
 


" Ya Allah, sesungguhnya aku minta petunjuk yang baik dari-Mu, dengan ilmu-Mu, aku minta kekuatan dari-Mu dengan kekuatan-Mu. Aku meminta dari-Mu dari kelebihan-Mu yang banyak, maka sesungguhnya Engkau berkuasa, aku tidak berkuasa, Engkau mengetahui dan Engkaulah yang paling mengetahui perkara-perkara ghaib. Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini baik untukku pada agamaku, duniaku, dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang maka tentukannya untukku dan permudahkannya kepadaku, jika kamu mengetahui bahawa perkara ini tidak baik untukku pada agamaku dan duniaku dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang maka elakkannya dariku dan elakkan diriku daripadanya, tentukanlah kebaikan untukku di mana sahaja aku berada. Sesungguhnya Engkau berkuasa di atas segala sesuatu."
(HR At-Tirmizi dan Bukhari)
 
selepas solat, serahkanlah sepenuh keyakinan kepada Allah SWT. sambil bermohon kepada-Nya agar diberikan petunjuk, sama ada didatangkan melalui mimpi, gerak hati atau dengan dipermudahkan urusan yang mana baik. Tidurlah dalam keadaan berwuduk dan berpakaian bersih.
 
Lakukan solat Istikharah 3 atau 7 hari berturut-turut, mengikut kepentingannya. Insya-Allah akan diberi kecenderungan atau digerakkan hati untuk membuat sesuatu keputusan atau pilihan yang betul.
 
 
 
Tidak akan menyesal sesiapa yang bertanyakan penciptaNya dan berbincang dengan orang-orang mukmin kemudian berhati-hati dalam menangani persoalannya.



Artikel kedua di bawah adalah huraian penuh berkaitan
 Hadith-hadith Rasululluah SAW tentang Solat istikharah

Solat Sunat Istikarah Meneladani Rasulullah 


Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah mensyariatkan umatnya agar mereka memohon pengetahuan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam segala urusan yang mereka alami dalam kehidupan mereka, dan supaya mereka memohon kebaikan didalamnya. 

Yaitu, dengan mengajarkan kepada mereka shalat istikharah sebagai pengganti bagi apa yang biasa dilakukan pada masa jahiliyyah, berupa ramal-meramal, memohon kepada berhala dan melihat peruntungan.

Shalat ini adalah seperti yang disebutkan di dalam hadits berikut.

Dari Jabir bin Abdillah Radhiyallahu ‘anhu, dia bercerita ; 


Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah mengajarkan istikharah kepada kami dalam (segala) urusan, sebagaimana beliau mengajari kami surat dari Al-Qur’an. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Jika salah seorang di antara kalian berkeinginan keras untuk melakukan sesuatu, maka hendaklah dia mengerjakan shalat dua rakaat di luar shalat wajib, dan hendaklah dia mengucapkan :


 (‘Ya Allah, sesungguhnya aku memohon petunjuk kepada-Mu dengan ilmu-Mu, memohon ketetapan dengan kekuasan-Mu, dan aku memohon karunia-Mu yang sangat agung, kerana sesungguhnya Engkau berkuasa sedang aku tidak kuasa sama sekali, Engkau mengetahui sedang aku tidak, dan Engkau Maha mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa urusan ini (kemudian menyebutkan langsung urusan yang dimaksud) lebih baik bagi diriku dalam agama, kehidupan, dan akhir urusanku” –atau mengucapkan : “Baik dalam waktu dekat maupun yang akan datang-, maka tetapkanlah ia bagiku dan mudahkanlah ia untukku. Kemudian berikan berkah kepadaku dalam menjalankannya. Dan jika Engkau mengetahui bahawa urusan ini buruk bagiku dalam agama, kehidupan dan akhir urusanku” –atau mengucapkan: “Baik dalam waktu dekat maupun yang akan datang-, maka jauhkanlah urusan itu dariku dan jauhkan aku darinya, serta tetapkanlah yang baik itu bagiku di mana pun kebaikan itu berada, kemudian jadikanlah aku orang yang ridha dengan ketetapan tersebut), Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Hendaklah dia menyebutkan keperluannya” 
                                                                                              Hadith  Diriwayatkan oleh Al-Bukhari (1).

Dapat saya katakan, di dalam hadits tersebut terdapat beberapa manfaat yang dapat dipetik, yaitu:

Pertama : Di dalam hadits ini, shalat istikharah disyariatkan. (2)

Kedua : Di dalamnya juga terkandung pengertian bahawa shalat istikharah itu disyariatkan dalam segala urusan, baik urusan itu besar maupun kecil, penting maupun tidak

Imam Nawawi rahimahullah mengatakan :”Shalat istikharah itu disunnatkan dalam segala urusan, sebagaimana yang secara jelas disampaikan oleh nash hadits shahih ini’ (3)

Juga perlu saya katakan, bahawa mengerjakan semua kewajiban dan meninggalkan semua yang diharamkan serta menunaikan semua yang disunatkan dan meninggalkan yang makruh tidak perlu shalat istikharah.

Memang benar, shalat istikharah ini mencakup yang wajib dan yang sunnat yang harus dipilih serta hal-hal yang waktunya cukup luas. (4)

Al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullah mengatakan :”Shalat istikharah ini mencakup urusan-urusan besar maupun kecil. Berapa banyak masalah kecil menjadi sumber masalah besar?” (5)

Ketiga : Di dalamnya juga terdapat pengertian bahawa shalat istikharah itu dua rakaat di luar shalat wajib.

Imam An-Nawawi rahimahullah mengatakan :”Yang tampak bahawa shalat istikharah ini dapat dikerjakan dengan dua rakaat shalat sunnat rawatib, tahiyatul masjid, dan shalat-shalat sunnat lainnya. (6)

Perlu saya katakan, maksudnya –wallahu a’lam- jika ada keinginan untuk melakukan suatu hal, maka hendaklah segera mengerjakan shalat istikharah ini. Dan menurut lahiriyah ungkapan Imam An-Nawawi rahimahullah, sama saja shalat itu diniati dengan niatkan istikharah maupun tidak. Dan itu juga yang tampak pada lahiriyah hadits.

Al-Iraqi mengemukakan : jika keinginan melakukan sesuai itu muncul sebelum mengerjakan shalat sunnat rawatib atau yang semisalnya, lalu dia mengerjakan shalat dengan tidak berniat untuk beristikharah, kemudian setelah shalat muncul keinginan untuk memanjatkan do’a istikharah, maka secara lahir, hal tersebut sudah mencukupi. (7)

Keempat : Di dalamnya disebutkan : “Istikharah itu tidak mampu dilakukan pada saat ragu-ragu, kerana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah bersabda.

“Jika salah seorang di antara kalian mempunyai keinginan untuk melakukan sesuatu. Dan, kerana semua do’a menunjukkan kepada hal tersebut”.

Dan jika seorang muslim merasa ragu dalam suatu hal, maka hendaklah dia memilih salah satu dari kedua hal tersebut dan memohon petunjuk dalam menentukan pilihan tersebut dan setelah istikharah, dia biarkan semua berjalan apa adanya. 


Jika baik, mudah-mudahan Allah memberikan kemudahan padanya dan memberikan berkah kepadanya dalam hal tersebut. Dan jika tidak, mudah-mudahan Dia memalingkan dirinya dari hal tersebut serta memudahkan kepada yang lebih baik dengan seizin-Nya yang Mahasuci lagi Mahatinggi.

Kelima : Selain itu, di dalamnya juga terkandung pengertian, tidak ada penetapan bacaan surah atau beberapa ayat tertentu pada kedua rakaat tersebut setelah bacaan Al-Fatihah. ( 8)

Keenam : Di dalamnya juga terkandung pengertian bahawa pemilihan itu terlihat dengan dimudahkannya urusan itu dan diberikannya berkah padanya. Dan demikian, maka orang yang beristikharah itu jika tidakakan dipalingkan darinya dan diberikan kemudahan padanya untuk memperoleh kebaikan dimana pun kabaikan itu berada.

Ketujuh : Selain itu, jika seorang muslim mengerjakan shalat istikharah, maka akan terlihat apa yang dia inginkan, baik dadanya lapang atau tidak. (9)

Az-Zamlakani mengatakan :”Jika seseorang mengerjakan shalat istikharah dua rakaat untuk suatu hal, maka hendaklah setelah itu dia melakukan apa yang tampak olehnya, baik hatinya merasa senang maupun tidak, kerana padanya kebaikan itu berada sekalipun jiwanya tidak menyukainya”. Lebih lanjut, dia mengatakan, “Di dalam hadits tersebut tidak ada syarat adanya kesenangan diri’ (10)

Kelapan : Saat pemanjatan do’a istikarah itu berlangsung setelah salam. Yang demikian itu didasarkan pada sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam:

“Jika salah seorang di antara kalian berkeinginan keras untuk melakukan sesuatu, maka hendaklah dia mengerjakan shalat dua rakaat di luar shalat wajib, dan hendaklah dia mengucapkan ..”

Kerana lahiriyahnya do’a itu dipanjatkan setelah mengerjakan shalat dua rakaat, yaitu setelah salam. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berpendapat bahawa do’a istikharah itu dipanjatkan sebelum salam. (11)





KESIMPULAN

1. Hindarkan diri daripada kesukaran menetapkan pendirian dalam kehidupan. Was-was adalah permainan Syaitan dan penyakit jiwa yang   mengundang bahaya.

2. Dalam hal-hal yang tiada keraguan dalam membuat pilihan keputusan, ia tidak berhajatkan kepada Istikharah.

3. Ketika berdepan dengan pilihan yang sukar ditentukan, gunakan pertimbangan diri untuk melihat buruk baiknya.

4. Jika jelas mudarat atau sudah ditentukan Haram hukumnya, maka tidak harus beristikharah.

5. Pada perkara yang sukar untuk dibuat keputusan, beristikharahlah kepada Allah mengikut kaifiyat Solat Istikharah dan Doa yang Ma’thur daripada Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

6. Istikharah boleh diulang beberapa kali hingga beroleh ketetapan hati untuk membuat keputusan.

7. Di samping itu juga beristisyarahlah dengan meminta pandangan pihak yang boleh dipercayai kewibawaannya.

8. Petunjuk daripada Allah ialah kemampuan hati untuk tetap pendirian membuat keputusan.

9. Hindarilah perbuatan menunggu mimpi atau petanda berbentuk isyarat kerana ia sangat terbuka kepada belitan Iblis.

10. Jauhi Bid’ah dan Syirik.

11. Setelah keputusan dibuat, bertawakkallah kepada Allah dan tenang dengan keputusan itu.

12. Seandainya timbul cabaran atau muncul sisi kekurangan pada pilihan yang dipilih, tiada fikiran negatif muncul kerana yakin adanya hikmah dan kebaikan daripada Allah.

13. Istikharah terbuka kepada apa sahaja urusan kehidupan yang berada di dalam ruang lingkup keharusan Syara’ dan salah jika hanya dilihat sebagai mekanisme jodoh.

14. Rujuklah kitab-kitab Fiqh serta panduan Sunnah dalam urusan Istikharah serta ibadah-ibadah yang lain.


Anda juga boleh merujuk kepada Tulisan Dr Zaharudin di   http://zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=95 
 
Sumber: (Disalin dari kitab Bughyatul Mutathawwi Fii Shalaatit Tathawwu, Edisi Indonesia Meneladani Shalat-Shalat Sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, Penulis Muhammad bin Umar bin Salim Bazmul, Penerbit Pustaka Imam Asy-Syafi’i)


sumber: Kitab Minyatul Musolli, Sabilal Muhtadin dan Sairus Salikin

Kaunseling:Gadis dikawal imaginasi



Gadis dikawal imaginasi

Entry ini dimuatkan di cikgubimbingan-kaunseling.blogspot.com sebagai rujukan dan medium pendidikan blog ini. Ia diambil dari Harian Metro, ruangan bersama Dang Setia .Semoga kita mendapat manfaatnya

 

Metro,22.3.2009
SOALAN

SAYA gadis berusia 18 tahun. Masalah saya ialah sikap saya yang gemar bersendirian dan berimaginasi. Ketika berumur enam tahun, ibu bapa kerap bergaduh di depan saya. Sejak itu saya gemar bercakap dan ketawa seorang diri jika fikiran saya terlintas perkara lucu.

Masalahnya, sikap suka berimaginasi itu berlarutan hingga usia saya remaja. Pergaduhan ibu bapa yang paling teruk pernah saya lihat ketika usia saya 11 tahun.

Ayah mengamuk tidak tentu pasal dan dia menuduh ibu sembunyikan buku banknya. Ibu menafikan, tetapi ayah tidak puas hati.

Akibatnya, ayah mengangkat dan menghentak meja solek sehingga cermin meja itu lekang dan terkena tangan saya.

Darah mengalir keluar dari luka itu, tetapi rasa sakit dan pedih lebih terasa dalam hati saya.

Apatah lagi apabila melihat ayah memaki hamun ibu, menolak dahi ibu dengan jari telunjuknya dan menghamburkan perkataan ‘bodoh’ berulang kali. Saya takut dan geram dengan sikap ayah yang suka memarahi ibu.

Kadangkala ayah minta duit daripada ibu. Pernah sekali saya lihat dia ambil duit dari beg duit ibu. Satu lagi tabiat ayah ialah suka berhutang. Ibu yang bayar hutang dia.

Duit gaji selalu ayah gunakan untuk berjudi. Ayah juga tidak menunaikan solat fardu dan tidak pernah puasa penuh pada Ramadan.

Dang Setia, saya teringin mempunyai ayah yang rajin sembahyang dan baik. Saya cemburu melihat rakan lain kerana ayah mereka baik. Tempat paling aman bagi saya ialah masjid, surau, perpustakaan atau sekolah.

Ketika di sekolah rendah, saya pengawas perpustakaan yang aktif. Saya rapat dengan guru. Di sekolah menengah, saya juga aktif dalam pelbagai aktiviti, terutama berpersatuan. Bagi saya, dengan cara itu masalah di rumah dapat dilupakan seketika.

Guru ibarat ibu bapa kedua saya. Saya menjadi kuat kerana semangat diberikan guru. Kerana gurulah, saya lebih berkeyakinan.

Namun apabila pulang ke rumah, hati saya kembali serabut. Ibu dan ayah selalu bertengkar. Ayah membuatkan ibu menangis. Air mata ibu membuatkan jiwa saya turut sedih.

Saya mula berimaginasi seperti ada satu filem atau cerita di dalam kotak fikiran, seolah-olah saya pengarah filem.

Watak yang muncul dalam imaginasi saya reka sendiri. Kadangkala muka jiran turut ada dalam imaginasi saya. Memang pelik, tetapi itulah yang saya alami.

Jika bersedih, saya mula berimaginasi kerana cara itu dapat menenangkan saya. Kini, dunia imaginasi semakin sebati dalam hidup saya. Apabila berimaginasi, diri saya tenang sebab tidak perlu memikirkan masalah keluarga.

Malah ketika di sekolah, saya berimaginasi lebih kerap hinggakan tidak dengar apa yang dibualkan rakan.

Mereka mengatakan saya pekak, padahal saya dengar cuma fikiran saya dipenuhi imaginasi. Fikiran saya seperti sebuah layar, imaginasi pula cerita.

Saya bukan kaki wayang atau suka menonton cerita, tetapi imaginasi saya tercipta sejak kecil. Cerita imaginasi saya mengikut perasaan saya.

Jika saya sedih, situasi imaginasi saya cerita gembira. Apabila takut, saya berimaginasi cerita seram. Saya lebih seronok apabila diri saya ada dalam dunia imaginasi berbanding dunia nyata.

Sewaktu di tingkatan lima, guru meminta saya mengendalikan pementasan drama. Tugasan saya mendapat pujian dan guru kata saya boleh menjadi pengarah filem. Dalam penulisan pula, karangan saya selalu mendapat markah yang baik dan guru berkata saya boleh menjadi pengarang buku.

Saya juga minat melukis, malah ada koleksi cerita kartun yang saya lukis sendiri. Watak animasi itu semuanya hasil imaginasi saya. Masalahnya, kawan mula menjauhkan diri sebab saya gemar ketawa, menangis, termenung dan tersenyum seorang diri.

Saya cuba membuangkan imaginasi ini tetapi setiap kali saya berusaha membuangnya jauh-jauh, saya tidak tentu arah sehingga tidak beri reaksi apabila orang bercakap dengan saya.

Ketika kanak-kanak, imaginasi tidak memberi masalah kepada saya, tetapi apabila dewasa keadaan sebaliknya hingga ada kawan ingat saya ini tidak betul. Tolonglah saya, bagaimana saya hendak muncul dalam hidup realiti saya.

GADIS IMAGINASI


JAWAPAN


Terus terang, sepanjang hampir lima tahun Dang Setia mengendalikan ruangan ini, masalah adik antara yang pelik dan kali pertama seumpamanya sampai ke meja Dang Setia.

Banyak aspek perlu disentuh mengenai masalah adik kerana ia mengandungi gabungan pelbagai unsur, ada yang baik dan ada juga yang negatif.

Pertama sekali, pokok atau punca kepada segala masalah adik ialah kesan pergaduhan yang sering berlaku di antara ayah dan ibu.

Disebabkan ayah dan ibu selalu bergaduh di depan adik dan adik melihat bagaimana ibu menderita akibat pergaduhan itu, adik turut menderita atau menerima kesan negatif.

Dang Setia simpati kepada adik dan menyedari beban yang adik tanggung sangat berat dan masalah yang adik hadapi bukan mudah diselesaikan.

Nampaknya, jalan keluar atau cara yang adik pilih untuk menangani penderitaan adik ialah berimaginasi atau berkhayal. Di sini, wujud unsur negatif kerana di dalam Islam, berkhayal antara perbuatan yang dilarang.

Ini kerana, berkhayal boleh membuka pintu atau ruang kepada syaitan untuk mengganggu serta mempengaruhi pemikiran kita untuk hanyut dan seterusnya terjebak kepada tindakan yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Bagaimanapun, dalam kes adik, keadaan nampaknya sedikit berbeza kerana pada peringkat permulaan, perbuatan berkhayal menghadirkan impak positif kepada adik.

Ini kerana, dengan berkhayal, adik mampu menjadi insan kreatif iaitu mampu mengarang skrip dan mengarah drama, menghasilkan tulisan kreatif serta melukis komik dengan watak ciptaan sendiri.

Ini sesungguhnya boleh disifatkan sebagai kejayaan atau kemampuan luar biasa kerana adik berjaya menyerap segala kesukaran, penderitaan dan tekanan sebelum mengalirkannya keluar melalui karya seni atau kreatif.

Jika situasi kekal begitu, syukur alhamdulillah dan tiada apa perlu dibimbangkan. Malangnya, keadaan tidak sedemikian.

Apabila amalan suka berkhayal berterusan untuk jangka masa lama, terbukti ia memberi kesan negatif kerana adik tidak mampu mengawal khayalan itu.

Sebagai contoh, dua kesan negatif itu ialah adik gagal bertindak balas secara normal apabila orang di sekeliling berkomunikasi dengan adik sehingga ada rakan menganggap adik pekak dan lebih menakutkan, adik sering ketawa, menangis, termenung dan tersenyum seorang diri hingga ada yang menganggap adik kurang siuman.

Lebih daripada itu, adik kini sampai ke tahap tidak boleh mengawal diri daripada tidak berkhayal, malah sebahagian besar masa adik lebih banyak dihabiskan dengan dunia khayalan berbanding dunia realiti.

Apabila sampai ke tahap itu, jelas adik kini perlu mendapatkan bantuan pakar psikologi dan mungkin juga pakar penyakit mental. Dang Setia harap adik tidak terkejut, kecewa dan salah faham dengan kenyataan ini.

Ini kerana, apabila disebut sakit mental, masyarakat di negara ini sering cenderung mengaitkannya dengan gila. Tanggapan itu salah sama sekali. Orang yang menghidap sakit mental bukan tidak waras atau gila.

Sakit mental ada banyak peringkat serta kategori dan sebahagian besar daripada peringkat atau kategori itu, ada rawatan serta ubatan bersesuaian untuk membolehkan si penghidapnya pulih atau sekurang-kurangnya mengawal masalah yang mereka hadapi.

Sebagai contoh, pakar sakit mental mampu memberi latihan atau bimbingan bagaimana cara paling berkesan yang perlu adik lakukan untuk mengelak berkhayal, malah mereka ada ubat untuk adik makan bagi mengawal serta menenangkan fikiran apabila tertekan.

Dengan memahami kenyataan ini, Dang Setia berharap adik segera mendapat rawatan.

Jangan takut atau malu kerana semakin lewat menerima rawatan sesuai, masalah adik menjadi bertambah sukar.

Sebaliknya, jika adik mendapat rawatan di peringkat awal, insya-Allah peluang mengatasi masalah dihadapi sangat cerah.

Selain itu, wajib juga Dang Setia nyatakan di sini usaha atau ikhtiar adik untuk keluar daripada belenggu masalah tidak akan sempurna jika adik sekadar berjumpa doktor dan makan ubat.

Sebaliknya ia perlu disusuli dengan satu lagi amalan iaitu bersolat dan berdoa kepada Allah SWT.

Jangan sekali-kali lupa, apabila kita berdepan apa juga masalah, biar sehebat atau sebesar mana sekali pun, segera kembali kepada Allah.

Orang seperti Dang Setia, pakar kaunseling, pakar psikologi dan doktor sakit mental, semuanya sebahagian usaha, namun penawar atau ubat paling mujarab hanya ada pada Allah.

Jadi, wajib kepada Dia untuk kita merayu, berdoa dan memohon pertolongan.

Dang Setia percaya adik faham hakikat ini. Apabila adik mengatakan surau dan masjid adalah lokasi yang adik paling suka kunjungi kerana ia memberi ketenangan, itu menandakan adik berusaha mendekatkan diri dengan Allah serta memperoleh kenikmatannya.

Akhir sekali, tingkatkan amalan itu dan sempurnakan usaha atau tawakal adik dengan bertemu pakar perubatan supaya masalah adik dapat diatasi secepat mungkin, insya-Allah.



ulasan saya;
Saya tertarik dengan kes kaunseling ini. Impian seorang anak, tekanan keluarga yang dihadapinya,baiti jannati tiada. namun syukur Alhamdulillah remaja ini seorang yang kuat semangat dan bercita-cita tinggi. Klien ini rajin ke sekolah dan menjadikan sekolahku syurgaku. Klien mengalihkan permasalahannya kepada aktiviti berfaedah.

Semoga menjadi panduan besama dan semoga adik ini dapat dibantu. Sabar itu Iman,dik.