Pages - Menu

Pages - Menu

JOM KENALI ANAK HIPERKATIF DAN BIMBINGI MEREKA

JOM KENALI ANAK HIPERKATIF DAN BIMBINGI MEREKA






Apa sebenarnya yang disebut hiperaktif itu? Gangguan hiperaktif sesungguhnya sudah dikenal sejak sekitar tahun 1900 di tengah dunia perubatan. Pada perkembangan selanjutnya mulai muncul istilah ADHD (Attention Deficit / Hyperactivity disorder). 


 Untuk dapat disebut mempunyai gangguan hiperaktif, harus ada tiga gejala utama yang nampak dalam perilaku seorang kanak-kanak, iaitu inatensi, hiperaktif, dan impulsif.

 
InatensiInatensi atau pemusatan perhatian yang kurang dapat dilihat dari kegagalan seorang kanak-kanak dalam memberikan perhatian secara utuh terhadap sesuatu. Anak tidak mampu mempertahankan konsentrasinya terhadap sesuatu, sehingga mudah sekali beralih perhatian dari satu hal ke hal yang lain.





HiperaktifGejala hiperaktif dapat dilihat dari perilaku anak yang tidak boleh diam. Duduk dengan tenang merupakan sesuatu yang sukar dilakukan. Ia akan bangkit dan berlari-lari, berjalan ke sana ke mari, bahkan memanjat-manjat. Di samping itu, ia cenderung banyak bicara dan menimbulkan bunyi bising.




Impulsif



Gejala impulsif ditandai dengan kesulitan anak untuk menunda respon. Ada semacam dorongan untuk mengatakan / melakukan sesuatu yang tidak terkawal. Dorongan tersebut mendesak untuk diekspresikan dengan segera dan tanpa pertimbangan.



 Contoh nyata dari gejala impulsif adalah perilaku tidak sabar. Anak tidak akan sabar untuk menunggu orang menyelesaikan perbincangan. Anak akan menghentikan perbincangan atau buru-buru menjawab sebelum soalan selesai dibuat.


 Anak juga tidak boleh untuk menunggu giliran, seperti beratur, misalnya. Sisi lain dari impulsivitas adalah anak berpotensi tinggi untuk melakukan aktiviti-aktiviti yang membahayakan, baik bagi dirinya sendiri mahupun orang lain.



Selain ketiga gejala di atas, untuk dapat diberikan diagnosis hiperaktif masih ada beberapa syarat lain. Gangguan di atas sudah menetap sekurang-kurangnya 6 bulan, dan berlaku sebelum kanak-kanak berusia 7 tahun. Gejala-gejala tersebut muncul sekurang-kurangnya dalam 2 situasi, contohnya di rumah dan di sekolah.



Problem-problem yang biasa dialami oleh kanak-kanak hiperaktif



Problem di sekolah

 Anak tidak mampu mengikuti pelajaran yang disampaikan oleh guru dengan baik. Kepekatan yang mudah terganggu membuat kanak-kanak tidak dapat menyerap bahan-bahan pelajaran secara keseluruhan. 

 Kadar perhatian yang pendek membuat anak ingin cepat selesai apabila mengerjakan tugas-tugas sekolah. Kecenderungan bercakap yang tinggi akan mengganggu anak dan teman yang diajak berbicara sehingga guru akan menyangka bahawa kanak-kanak tidak memperhatikan pelajaran.

 Banyak dijumpai bahawa kanak-kanak hiperaktif banyak mengalami kesukaran membaca, menulis, bahasa, dan matematik. Khusus untuk menulis, kanak-kanak hiperaktif mempunyai kemahiran motor halus yang secara umum tidak sebaik anak biasa


Problem di rumah



Dibandingkan dengan kanak-kanak yang lain, kanak-kanak hiperaktif biasanya lebih mudah cemas dan kecil hati. Selain itu, ia mudah mengalami gangguan psikosomatik (gangguan kesihatan yang disebabkan faktor psikologi) seperti sakit kepala dan sakit perut.


 Hal ini berkaitan dengan rendahnya toleransi terhadap kekecewaan, sehingga apabila mengalami kekecewaan, ia mudah emosional. Selain itu kanak-kanak hiperaktif cenderung keras kepala dan mudah marah apabila keinginannya tidak akan dipenuhi. Halangan-halangan tersbut membuat anak menjadi kurang mampu menyesuaikan diri dengan lingkungannya. 

 Anak dipandang nakal dan tidak jarang mengalami penolakan baik dari keluarga mahupun rakan-rakannya. Kerana sering membuat kelakuan yang menyakitkan hati, orang tua anak-anak ini biasanya sering melayan anak secara kurang mesra. 

 Orang tua kemudian banyak mengawal anak, penuh pengawasan, banyak mengkritik, bahkan memberi hukuman. Reaksi anak pun menolak dan berontak. Akibatnya berlaku ketegangan antara orang tua dengan anak.

 Baik anak mahupun orang tua menjadi stress, dan situasi rumahpun menjadi kurang selesa. Akibatnya kanak-kanak menjadi lebih mudah kecewa. Kegagalan bersosial di mana-mana menumbuhkan konsep diri yang negatif. Anak akan merasa bahawa dirinya buruk, selalu gagal, tidak mampu, dan ditolak.







Problem berbicara

 
Anak hiperaktif biasanya suka bercakap. Dia banyak bercakap, namun sesungguhnya kurang berkesan dalam berkomunikasi. Gangguan pemusatan perhatian membuat dia sukar melakukan komunikasi yang timbal balik. Anak hiperaktif cenderung sibuk dengan diri sendiri dan kurang mampu bertindak balas lawan bicara secara tepat.






Problem fizikal


Secara umum kanak-kanak hiperaktif mempunyai tahap kesihatan fizikal yang tidak sebaik anak lain. Beberapa gangguan seperti asma, alahan, dan jangkitan tekak sering dijumpai. Pada saat tidur biasanya juga tidak setenang anak-anak lain.


 Banyak kanak-kanak hiperaktif yang sukar tidur dan sering terbangun pada malam hari. Selain itu, tingginya tahap aktiviti fizikal anak juga berisiko tinggi untuk mengalami kemalangan seperti terjatuh, tergelincir, dan sebagainya.




Berikut ini adalah faktor-faktor penyebab hiperaktif pada kanak-kanak:



Faktor neurologik


Insiden hiperaktif yang lebih tinggi diperolehi pada bayi yang lahir dengan masalah-masalah prenatal seperti lamanya proses persalinan, distres fetal, persalinan dengan cara ekstraksi forcep, toksimia gravidarum atau eklamsia dibandingkan dengan kehamilan dan persalinan normal.


 Di samping itu faktor-faktor seperti bayi yang lahir dengan berat badan rendah, ibu yang terlalu muda, ibu yang merokok dan minum alkohol juga meninggikan insiden hiperaktifTerjadinya perkembangan otak yang lambat.  


Faktor etiologi dalam bidang neuoralogi yang sampai kini banyak dianut adalah terjadinya disfungsi pada salah satu neurotransmiter di otak yang bernama dopamin. Dopamin merupakan zat aktif yang berguna untuk memelihara proses kepekatan



Beberapa kajian menunjukkan terjadinya gangguan perfusi darah di kawasan tertentu pada kanak-kanak hiperaktif, iaitu di daerah striatum, daerah orbital-prefrontal, kawasan orbital-limbik otak, khususnya sisi sebelah kanan








Faktor toksik



Beberapa bahan makanan seperti salisilat dan bahan-bahan pengawet memiliki  potensi untuk membentuk perilaku hiperaktif pada kanak-kanak. Di samping itu, kadar timah (lead) dalam serum darah kanak-kanak yang meningkat, ibu yang merokok dan mengambil alkohol, terkena sinar X pada saat hamil juga dapat melahirkan calon anak hiperaktif.





Faktor genetikDidapati korelasi yang tinggi dari hiperaktif yang terjadi pada keluarga dengan kanak-kanak hiperaktif. Kurang lebih sekitar 25-35% daripada orang tua dan saudara yang masa kecilnya hiperaktif akan menurun pada anak. Hal ini juga terlihat pada anak kembar.



Faktor psikososial dan persekitaran


Pada kanak-kanak hiperaktif sering dijumpai hubungan yang dianggap keliru antara orang tua dengan anaknya.



Berikut ini adalah beberapa cara yang boleh dilakukan oleh orang tua untuk mendidik dan membimbing anak-anak mereka yang tergolong hiperaktif:



Orang tua perlu menambah pengetahuan tentang gangguan hiperaktifitasKenali kelebihan dan bakat kanak-kanakMembantu kanak-kanak dalam bersosialMenggunakan teknik-teknik pengurusan perilaku, seperti menggunakan penguat positif (contohnya memberikan pujian bila anak makan dengan tertib), memberikan disiplin yang konsisten, dan selalu memantau perilaku anak



Memberikan ruang gerak yang cukup bagi aktiviti-aktiviti kanak-kanak untuk menyalurkan kelebihan tenaga


Menerima keterbatasan anakMembangkitkan rasa percaya diri anakDan bekerja sama dengan guru di sekolah agar guru memahami keadaan kanak-kanak yang sebenarnya



Disamping itu anak boleh juga melakukan pengurusan perilakunya sendiri dengan bimbingan orang tua. Contohnya dengan memberikan contoh yang baik kepada kanak-kanak, dan bila suatu saat anak melanggarnya, orang tua mengingatkan anak tentang contoh yang pernah diberikan orang tua sebelumnya.



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi komen