Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Gadis hanyut buru cinta sejati

Gadis hanyut buru cinta sejati

 

Entry ini dimuatkan di cikgubimbingan-kaunseling.blogspot.com sebagai rujukan dan medium pendidikan pemilik blog ini. Ia diambil dari Berita Minggu, ruangan bersama Dr Rubiah K. Hamzah .Semoga mendapat manfaatnya

Terlalu leka buru kasih sayang boleh sebabkan seseorang lupa cintai diri sendiri dan mudah jatuh hati

Soalan:
Saya gadis berumur 24 tahun, kini menuntut dan bakal menjadi seorang guru. Saya pernah bertunang, namun putus di tengah jalan disebabkan saya tidak mencintainya. Kami bertunang disebabkan kehendak keluarga. Saya lulusan ijazah, manakala dia hanya SPM tetapi disebabkan ingin merapatkan hubungan keluarga saya menerimanya seadanya. Keluarganya golongan berada.

Sepanjang dia menjadi tunangan saya, dia selalu membuat perkara yang menyakitkan hati saya dan langsung tidak berubah. Kami pernah melakukan perkara 'ringan-ringan' ketika berjumpa. Dia mengugut untuk putuskan pertunangan dan kadang-kadang saya terpaksa demi untuk keluarga, namun saya tahu dosa yang dilakukan. Jadi saya mengambil keputusan untuk berpisah dengannya atas apa yang dilakukannya, saya jadi benci kepadanya.

Tempoh krisis itu menemukan saya dengan jejaka lain iaitu A, biarpun perkenalan menerusi telefon. Kami berkenalan serta berhubung dan mengaturkan pertemuan. Kami bertemu dan dia katakan pada saya ingin menjadikan saya isterinya. Dia juga mengakui dirinya seorang jurutera. Setelah bertemu, dia memberikan saya cincin tanda perkenalan. Saya tidak syak apa-apa yang pelik daripadanya. Dia berjumpa keluarga saya dan saya hanya menganggap A sebagai abang angkat saja, langsung tiada perasaan cinta.

Suatu hari, sebelum saya ke sesi temu duga, A mengajak saya tinggal di sebuah hotel dan ingin menghantar saya ke lokasi temu duga itu. Dia berjanji dan bersumpah tidak akan mengapa-apakan saya. Saya tidak memberitahu kepada keluarga saya mengenai ini. Malangnya, sesuatu yang tidak diduga berlaku dan dia meragut kesucian saya.

Saya sangat sedih biarpun dia berjanji untuk bertanggung jawab. Saya pun tidak tahu kenapa saya langsung tidak marah padanya malah akur dengan apa saja kehendaknya, sehinggakan dia melakukannya tiga kali terhadap saya. Saya mulai sedar yang saya teraniaya apabila isterinya menelefon. Saya sangat terkejut, namun masih boleh menerimanya. Dia sudah beristeri dan mempunyai tiga anak tapi tetap melakukan dosa.



Daripada awal A sudah banyak menipu pada saya. A tidak jujur dengan saya. Dia mahukan saya atas sebab saya mempunyai pendidikan yang tinggi dan dapat menjamin masa depannya. Depan saya dan keluarga, A menunjukkan alim. Saya tidak sanggup menjadi isteri keduanya. Sekarang tinggallah saya sendirian dengan pelajaran saya.

Bekas tunang juga menghubungi saya dan meminta maaf atas apa yang dia lakukan pada saya. Saya keliru dan sukar untuk percaya pada dia lagi. Namun dia semakin berubah dan bertaubat. Dia merayu supaya saya kembali padanya. pada pada masa yang sama seorang lelaki lain, iaitu B jatuh cinta pada saya di tempat saya belajar. Saya menyayanginya sebagai seorang kawan dan sukar untuk terimanya disebabkan kisah hitam saya. Saya tahu saya mencintai B tetapi dengan kisah hitam saya dulu membuat saya serba salah dan tidak boleh menerimanya.

Apa yang patut saya lakukan Puan?

AMILA

 
Jawapan:
Amila kini bergelut mencari sinar di sebalik kabus kelabu. Amila, langit tidak selalu cerah dan mendung tidak akan berkekalan. Hilang kabus cerahlah cuaca. Selama ini anda mungkin tenggelam dalam dunia memburu cinta sejati, namun ditemukan dengan cinta nafsu hingga anda hanyut dan menjadi mangsa cinta nafsu yang anda peroleh. Faktor utama terjadinya episod demi episod hitam pada diri anda kerana terlalu dahagakan perhatian dan belaian, serta takut ditinggalkan.

Akibatnya anda tidak menggunakan ilmu yang anda ada lalu melanggar perintah Tuhan berkali-kali. Secara keseluruhannya anda belum sayang dan hormat dengan diri sendiri hingga terlalu murah dipergunakan untuk memuaskan nafsu. Akibat terlalu memburu kasih sayang yang namanya cinta orang, anda lupa mencintai diri sendiri, hingga terlalu mudah sangkut dengan siapa saja yang sanggup melayan diri anda.

Anda berasa tidak sempurna hidup tanpa belaian lelaki, hingga menyerahkannya pada sesiapa saja. Akhirnya anda terperangkap dengan rasa malu pada orang, tetapi masih tidak berasa malu kepada Allah. Apa maknanya malu dengan manusia sedangkan tidak berasa malu kepada Allah sepenuhnya. Masih sukar untuk bertaubat, dan masih mendedahkan diri kepada perhatian lelaki tanpa ada ruang untuk menilai dan menyemak diri, adakah yang sudah dilakukan dan apakah perancangan masa depan hanya kerana anda ada kelulusan.

Apa maknanya kelulusan tinggi jika harga diri paling rendah pada mata Alah dan manusia. Apa yang Umi boleh pesan, belajar semak diri, bina matlamat hidup yang jelas dan mencapainya dengan menjauhi dosa dan membanyakkan pahala, banyakkan rindu pada Allah daripada rindu pada manusia yang tidak mentaati Tuhan.

Anda banyak mentaati manusia yang membelakangkan Tuhan, akibatnya anda akan terus diheret ke kancah noda dan dosa kerana anda sudah melaluinya. Penyesalan tanpa taubat tidak akan sampai ke mana-mana. Ilmu yang anda miliki tidak membuat anda jauh daripada kebodohan, sedangkan kebodohan adalah tanda kematian jiwa dan mensesiakan umur, menjadikan hidup sangat membosankan dan menyedihkan. Kebodohan tidak pernah memunculkan hal yang baru, yang segar dan menarik setiap hari, sedangkan orang berilmu itu , ilmunya menjadi cahaya murni bagi hati, kehidupan, roh dan menjadi bahan bakar bagi tabiat buruk, hingga kekal terjaga oleh ilmunya.

Oleh sebab itu yang dikatakan orang berilmu itu mereka menjadikan ilmu sebagai pengawal dan penyebab kepada kebahagiaan, kedamaian dan ketenteraman hati. Oleh itu anda perlu bertaubat nasuha dengan Allah dengan seikhlasnya dan menangislah dengan Allah berjanji tidak akan melakukan perkara terkutuk itu dalam keadaan apa pun dengan cara menambah ilmu yang dapat meningkatkan keyakinan anda kepada kekuasaan Allah dan mohon cinta Allah seperti dalam firmannya yang bermaksud: "Bacalah dengan nama Rabb-mu Yang menciptakan" (QS al-Alaq:1). Ini kerana "barang siapa yang Allah kehendaki kebaikan padanya, maka Allah akan pandaikannya dalam agama '(al-Hadis). Ini bermakna anda harus memantapkan diri sehingga dapat berasakan yang Allah sangat dekat dengan anda dan berasa Allah sentiasa melihat apa yang anda lakukan.

Langkah seterusnya renungkanlah betapa banyaknya nikmat umur, rezeki dan kesihatan yang dianugerahkan Allah pada anda yang dibalas dengan melanggar perintahnya. Oleh itu bangunkan diri anda bersihkan minda, hati dan perasaan anda daripada memikirkan kesalahan masa silam, kerana itu sudah berlalu. Mulai hari ini penuhkan masa anda dengan aktiviti berfaedah yang boleh mendekatkan diri kepada Allah. Jangan tinggal mengurung diri dalam kekosongan kerana kekosongan adalah musuh yang mematikan, masa lapang yang tidak diisi adalah sebahagian kemalasan. Ketahuilah orang yang selalu gundah dan hidup dalam kecemasan ialah mereka yang terlalu banyak masa yang terluang dan terbiar. Seterusnya mohon perlindungan daripada Allah dan niatkan semua amal perbuatan anda kerana Allah semata-mata dan jangan pernah mengharapkan terima kasih dari orang lain pada kebaikan yang sudah anda lakukan.

Akhir sekali, penuhkan masa hidup anda dengan sentiasa bergerak aktif, bekerja, mencari, membaca al-Quran, bertasbih, menulis atau mencari sahabat yang mampu membawa anda ke arah jalan yang lurus. 

Gunakan waktu sebaiknya, jangan biarkan seminit pun terbuang sia-sia. Ingat walaupun sehari anda lengah dan cuai, sudah pasti rasa gundah, keresahan godaan dan bisikan syaitan akan mudah menyelinap dalam tubuh anda. Jika ini terjadi anda akan jadi bola mainan syaitan. 

semua lelaki yang sudah mengotori anda walaupun dia mohon maaf jutaan kali kerana mereka tidak menghormati anda dan mana mungkin akan menyayangi anda. Tidak ada orang yang paling menyayangi diri kita selain kita sendiri. Jangan terlalu cepat makan pujukan lelaki, sebelum anda mampu memujuk nafsu anda mengikut peraturan Tuhan. Selamat berjuang.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .