Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Bajet 2013 12 tawaran bakal berkuat kuasa esok

Bajet 2013 12 tawaran bakal berkuat kuasa esok

12 tawaran bakal berkuat kuasa esok

Kuala Lumpur: Mulai esok, rakyat akan menikmati 12 tawaran yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, menerusi Bajet 2013 pada September 2012 lalu.
Semua tawaran itu tercatat pada Fokus Keempat iaitu Konsolidasi Fiskal dan Mempercekap Penyampaian Perkhidmatan Awam serta Mensejahterakan Rakyat yang disenaraikan menerusi Fokus Kelima. 



Tiga tawaran menerusi Fokus Keempat membabitkan warga tua dan kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah yang diberi diskaun 50 peratus caj bayaran pemprosesan pasport yang mana kadar bayaran bagi tempoh lima tahun dikurangkan kepada RM150 dan RM80 untuk dua tahun.




Bermula tahun depan, Bahagian Pinjaman Perumahan akan disusun semula dan panel bank komersial akan dilantik untuk menguruskan pinjaman perumahan kerajaan.

Fokus Kelima menyaksikan untuk pertama kalinya RM250 diberi kepada individu bujang berusia 21 tahun ke atas yang berpendapatan kurang RM2,000 sebulan, manakala isi rumah berpendapatan RM3,000 ke bawah akan menerima RM500 menerusi Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0.

Selain itu, pengumuman pemberian rebat tunai RM10,000 dan subsidi dua peratus kepada pengusaha bas untuk pinjaman penuh bagi menggantikan bas sekolah lama berusia lebih 25 tahun kepada bas baru berkapasiti 12 hingga 18 tempat duduk.

Malah, kerajaan terus memastikan kebajikan generasi muda terpelihara apabila pelajar sekolah rendah dan menengah yang menggunakan bas sekolah berpermit akan menikmati faedah Skim Perlindungan Insurans Kemalangan Diri, hilang upaya kekal dan kematian dengan had RM100,000 untuk tempoh dua tahun. 


Bagi penjawat awam pula, kontrak perkhidmatan 45,000 kakitangan kerajaan akan dilanjutkan. 


Sumber; Berita Harian


0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .