Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Beza Politeknik Premier, Politeknik Konvensional dan Politeknik Metro

Beza Politeknik Premier, Politeknik Konvensional dan Politeknik Metro







Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Disebabkan ramai bekas pelajar yang bertanya dengan saya samada melalaui wassap dan media sosial yang lain, 
apakah beza  Politeknik Premier, Politeknik Konvensional dan Politeknik Metro. 

Saya dengan ini mengulang kembali entry saya pada tahun 2013 lalu untuk memudahkan para lepasan SPM membuat rujukan.


Bagi politeknik pula terdapat tiga jenis politeknik iaitu Politeknik Premier (bertaraf universiti), Politeknik Konvensional dan Politeknik Metro.K esemuanya ada 32 buah politeknik bagi kemahiran teknik dan vokasional (TEVT).

Politeknik Premier ada tiga iaitu:








1.Politeknik Ungku Omar (PUO)
2.Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (PSA)
3.Politeknik Ibrahim Sultan (PIS)

Politeknik Konvensional

1.Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (POLISAS)
2.Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah (POLIMAS)
3.Politeknik Kota Bharu (PKB)
4.Politeknik Kuching Sarawak (PKS)
5.Politeknik Port Dickson (PPD)
6.Politeknik Kota Kinabalu (PKK)
7.Politeknik Seberang Perai (PSP)
8.Politeknik Melaka (PKM)
9. Politeknik Kuala Terengganu (PKKT)
10.Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin (PSMZA)
11.Politeknik Merlimau (PMM)
12.Politeknik Sultan Azlan Shah (PSAS)
13. Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah (PTSB)
14.Politeknik Sultan Idris Shah (PSIS)
15.Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS)
16. Politeknik Muadzam Shah (PMS)
17.Politeknik Mukah Sarawak (PMU)
18Politeknik Balik Pulau (PBU)
19.Politeknik Jeli (PJK)
20.Politeknik Nilai (PNS)
21.Politeknik Banting (PBS)
22.Politeknik Mersing (PMJ)
23.Politeknik Hulu Terengganu (PHT)
24.Politeknik Sandakan (PSS)



 Politeknik Metro pula seperti berikut:

1.Politeknik Metro Kuala Lumpur (PMKL)
2.Politeknik Metro Kuantan (PMKU)
4.Politeknik Metro Johor Bahru (PMJB)
5.Politeknik Metro Betong (PMB)
6.Politeknik METrO Tasek Gelugor (PMTG)

Syarat ke Politeknik lepasan SPM, SILA klik di sini

SEJARAH RINGKAS  TRANSFORMASI POLITEKNIK 


Politeknik KPT ditubuhkan bagi melahirkan lulusan separa profesional dalam bidang kejuruteraan, perdagangan dan perkhidmatan di peringkat diploma bagi membantu memenuhi keperluan sumber manusia di sektor awam dan swasta. Seiring dengan pelan transformasi, Politeknik KPT menawarkan program pengajian di peringkat diploma dan diploma lanjutan termasuk program sijil kemahiran kepada calon berkeperluan khas.

 Sehingga sesi Julai 2011, terdapat sebanyak 54 program peringkat diploma dan 4 program peringkat diploma lanjutan ditawarkan di 27 politeknik seluruh negara. Ketika ini terdapat 88,000 pelajar yang sedang mengikuti program pengajian di Politeknik KPT.

Pengambilan pelajar ke Politeknik KPT diadakan dua (2) kali setahun. Pengambilan pertama di pertengahan tahun manakala pengambilan kedua di hujung tahun berkenaan. Politeknik KPT menyediakan 51,000 tempat pengajian untuk lulusan SPM, lulusan Sijil Politeknik KPT, lulusan Sijil Kolej Komuniti KPT dan pelajar berkepeluan khas (masalah pendengaran) lulusan Sekolah Pendidikan Khas kelolaan Kementerian Pelajaran Malaysia pada setiap tahun bagi mengikuti pelbagai program. 

 

Agenda Transformasi Politeknik telah dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri pada 25 Februari 2010 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya. Proses Transformasi Politeknik merangkumi penjenamaan semula politeknik yang sedang rancak dilaksanakan di setiap peringkat organisasi.

 Hasil yang ingin dicapai ialah politeknik sebagai institusi pilihan (the preferred institution), graduat yang mempunyai kemahiran kebolehdayaan diambil bekerja (employability skills) serta berdaya keusahawanan (enterprising) yang tinggi; dan persepsi positif masyarakat awam terhadap pengajian di politeknik. 

  Politeknik Premier



Tahun 2010 menyaksikan quick wins pertama dicapai iaitu apabila tiga politeknik diberi taraf sebagai Politeknik Premier. Politeknik yang diberi status Premier adalah Politeknik Ungku Omar, Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dan Politeknik Johor Bahru. Quick wins ini bertujuan untuk menjadikan politeknik sebagai institusi pilihan - setanding dengan universiti. 

Sehingga kini, tiga Politeknik Premier telah menjalankan program pengajian pada peringkat Diploma Lanjutan. Dalam masa yang sama, Politeknik Premier sudah mula menerima lebih ramai pelajar yang memperolehi keputusan cemerlang iaitu sehingga 9A peringkat SPM.



Seperti yang diumumkan oleh YB Menteri, KPT telah memutuskan untuk mengembalikan peranan asal keempat-empat universiti teknikal sedia ada iaitu Universiti Tun Hussein Onn (UTHM), Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) dan Universiti Malaysia Pahang (UMP). 

Ini akan meluaskan peluang pelajar politeknik bagi melanjutkan pengajian ke peringkat Sarjana Muda di samping menjadi feeder kepada empat IPTA di bawah jaringan Malaysia Technical University Network (MTUN)

Bagi memberi laluan berterusan, politeknik akan mewujudkan artikulasi dengan John Moores University dan melaksanakan program berkembar dengan Taylor?s University bagi program Hospitaliti yang diartikulasikan pula dengan Toulouse University di Perancis. 

 

Di samping itu, politeknik juga telah memperhebatkan jalinan kolaborasi dan perkongsian pintar dengan pihak industri seperti NGV Tech, MAS, Faber, Terengganu Institute of Design Excellence (TIDE) dan KFC Holdings.

 Di politeknik-politeknik selain daripada Politeknik Premier juga, beberapa kolaborasi dan perkongsian pintar telah dilaksanakan dengan organisasi dan syarikat seperti UBS, Intel, Northern Corridor Implementation Agency (NCIA), Agro Bank, PERDA, Malaysian Timber Industry Board (MTIB), Halal Industry Development Corporation (HDC), Siemens dan lain-lain. Semuanya bertujuan untuk meningkatkan imej dan visibility politeknik dalam kalangan institusi pengajian yang mempunyai tautan kukuh dengan pihak industri.

 Politeknik Metro


Satu lagi lembaran baru sejarah politeknik telah bermula dengan pengoperasian Politeknik Metro. Pengambilan pertama pelajar Politeknik Metro telah dilaksanakan pada 17 Januari 2011 yang lalu di premis sementara iaitu di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

 Politeknik ini menawarkan satu program Diploma Pengurusan Peruncitan. Dalam perancangan, Politeknik Metro akan ditubuhkan di Johor Bahru dan Kuantan dalam masa terdekat ini. 

Secara umum, Politeknik Metro merupakan politeknik yang memberi tumpuan kepada pelaksanaan program berbentuk perkhidmatan. Dengan wujudnya Politeknik Metro, ianya dapat meningkatkan akses Pendidikan dan Latihan Teknik dan Vokasional (TVET) kepada lepasan SPM dan golongan yang bekerja untuk belajar secara sepenuh masa atau separuh masa. Pembelajaran secara Open Distance Learning (ODL) akan dilaksanakan menjelang 2012 di Politeknik Metro. 

 

YB Menteri juga menekankan bahawa Politeknik wajar menawarkan program-program baharu sejajar dengan keperluan Economic Transformation Programme (ETP). Sehubungan itu, politeknik akan merancang pelaksanaan program-program berkaitan oil and gas technology, oleochemical engineering, e-tourism, landscape dan biotechnology pada tahun 2011. Ini merupakan penambahan kepada program yang telah dirancangkan sebelum ini seperti Pengurusan Fasiliti, Kejuruteraan Mekanikal (Automasi), Kejuruteraan Mekanikal (Reka Bentuk Pembuatan Automatif), Kejuruteraan Mekanikal (Reka Bentuk Produk), Perkhidmatan Makanan (Amalan Halal), Pengurusan Acara dan Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik.



Institusi politeknik negara juga akan terus melalui fasa pemantapan dan pembaharuan sesuai dengan kedudukannya sebagai peneraju dalam pengajian TVET. Dengan menyasarkan pengeluaran seramai 680,000 orang pekerja mahir di peringkat diploma dengan mengambil kira sumbangan institusi lain termasuk dari swasta, negara memerlukan 11 buah lagi politeknik baharu iaitu penambahan tiga (3) buah politeknik konvensional, lapan (8) politeknik metro selain enam (6) buah politeknik yang dinaik taraf supaya dengan itu, kita boleh menampung enrolmen seramai 150,000 orang setahun.

untuk memohon sila klik 

Sumber;

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .