Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Bodek?



Psikologi Awal Kanak-kanak:
Ubah Persepsi Negatif Bodek
Disalin semula oleh Ummu Masyitah di raudhatulukhuwwah.blogspot.com

Anak kecil hari ini tidak seperti zaman dahulu. Banyak benar bezanya. Malah, kalau dilihat dari segi kepandaian dan kepetahan mereka bercakap, tidak mustahil ada individu yang terkelu. Kalau dia cuba membodek pula, boleh jadi ada hati yang cair mendengarnya. Namun, benarkah dia berniat untuk membodek?


"Apabila disebut bodek, maknanya ibu bapa memberikan satu gambaran kepada anak bahawa apa yang dibuatnya tidak ikslas. Tetapi, bagi saya, istilah yang sewajarnya ialah proses dia mengambil hati. kalau boleh, kita positifkan istilah bodek kepada mengambil hati. Barulah budaya itu tidak terus menjadi negatif," ujar Dr. Robiah Hamzah, Pengarah Urusan RKH Motivatioan & Services, klik sini, tatkala diminta mengulas perihal bodek di kalangan kanak-kanak.


Katanya lanjut, ibu bapa mudah salah tafsir dalam membuat tafsiran apabila melihat anak kadang kala bersifat manja, mengambil bera, berbaring mahupun duduk di atas peha mereka. malah, ada masanya mereka menganggap perlakuan sebegitu termasuklah menghulurkan minuman atau makanan kepada mereka sebagai tanda anak mengharapkan sesuatu balasan lain. Tegas Dr Robiah, apabila tingkah laku anak kecil disalah ertikan, maka sikap manja, memujuk, prihatin dan seumpamanya di kalangan kanak-kanak terbabit akan lenyap. Akibatnya dia tidak lagi berminat untuk melakukannya.


"Memang antara kaedah untuk memdahkan  seseorang dapat apa yang dia hendak aadalah dengan mendekati individu yang boleh memberikan apa yang dia mahu. tetapi, bagi kanak-kanak ia juga sebenarnya merupakan satu strategi untuk membantu dia belajar bagaimana hendak menyesuaikan dirinya semula selepas dimarahi, ditegur secara negatif atau bagaimna dia hendak hilangkan rasa negatif itu daripada ibu bapanya,"terang dr. Robiah.


Ujarnya lanjut, kanak-kanak biasanya akan berasa bersalah apabila melakukan kesilapan dan dimarahi ibu bapanya. Apabila ini berlaku, dia akan mula merawat rasa bersalah itu dengan memberikan sedikit keistimewaan kepada ibubapa. ini disampaikan dalam bentuk sentuhan, pujukan, dorongan, ambil berat dan sebagainya. justeru itu, katanya, jikalau istilah bodek digunakan, ibu bapa sebenarnya telah menyuburkan budaya negatif.




Tekan beliau, apabila kanak-kanak menampilkan tingkah laku sebegitu, ibu bapa wajar mengelak daripada menimbulkan isu bodek mahupun menyebutkannya di hadapan anak. Sebaliknya beliau menyarankan agar ibu bapa menerima perlakuan tersebut sebagai hadiah daripada anak. Tambahnya dengan menganggap ia sebagai bodek, tanpa sedar ibubapa sebenarnya telah memberikan aura negatif terhadap anak.




"Aura ini ialah apa perasaan yang kita berikan kepada anak. Dalam badan kita sebenarnya ada tenaga. Jika fikiran dan perasaan kita negatif, tenaga yang keluar daripada badan kita juga akan negatif. Akhirnya, anak tidak berasa sikap yang ditampilkannya dihargai. Sebaliknya dia dikatakan hendak bodek untuk mendapat sesuatu,"tokok Dr. Robiah.


Sambung beliau, apabila dia berbuat sesuatu, persis membodek, itu juga merupakan petanda si kecil sebenarnya memahami perasaan mereka. Misalnya, apabila ibu atau bapa memarahinya, timbul rasa bersalah dalam dirinya. Ini mendorong dia untuk memperbaiki hubungan ataupun kesalahannya dengan mereka. Namun, jikalau ibu bapa berfikiran negatif, si kecil akan mula terdorong untuk berbuat tidak tahu sahaja.

Sumber: Seri Dewi Keluarga, November 2009
Link:  http://www.karangkraf.com.my/e-majalah/keluarga/

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .