Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Dipulau Rakan

Pelajar popular dipulau kawan



Entry ini dimuatkan di cikgubimbingan-kaunseling.blogspot sebagai rujukan pemilik blog ini. Ia diambil dari Harian Metro, ruangan kaunseling remaja bersama Dr Sapora Sipon.Semoga mendapat manfaatnya.
 


SAYA berusia 14 tahun dan di kelas, saya adalah antara pelajar cemerlang. Saya juga rapat dengan ramai guru dan setiap kali ada masalah, saya berkongsi bersama mereka.

Namun, sejak akhir-akhir ini, setiap kali mendapat keputusan ujian atau peperiksaan, rakan-rakan mengutuk, membenci dan memulaukan saya.Mereka juga cemburu jika saya rapat dengan mana-mana lelaki.

Mereka marah jika saya ‘couple’ dengan lelaki, tetapi pada masa sama, mereka juga menjalinkan hubungan cinta di sekolah. Saya tidak tahu bagaimana mahu mengatasi masalah ini.

Remaja bingung,

Kedah




PERASAAN cemburu terhadap kebijaksanaan seseorang terutama yang kawan kita sendiri memang sesuatu yang tidak boleh dielakkan.

Pastinya, jika kita punya kelebihan, orang di sekeliling pastinya akan cemburu.

Cemburu rakan-rakan adik itu disebabkan ketakutan, rasa tidak selamat dan konsep kendiri mereka yang rendah. Mungkin mereka menganggap diri sendiri tidak sebagus adik dari segi kepandaian dan hubungan dengan guru.

Rakan-rakan adik ingin mendapat layanan seperti yang adik dapat dan mereka merasa terancam, termasuk juga dengan perhubungan cinta antara adik dengan lelaki lain di sekolah.

Dalam hal ini, adik perlu memberitahu mereka apa yang adik rasakan kerana sikap mereka itu membuatkan adik tertekan.

Tanyalah apa yang menyebabkan mereka bertindak sedemikian. Mungkin ada perkara lain yang adik lakukan.

Katakan kepada mereka bahawa adik masih ingin menjadi kawan dan sikap mereka yang mengutuk, membenci dan memulaukan adik boleh merosakkan perhubungan antara kalian.

Jika benar-benar rakan adik, mereka sepatutnya memahami apa yang adik rasai dan menghormati tindakan itu. Rakan yang baik tidak akan memulau rakan lain.

Andai mereka tetap mengutuk, membenci dan memulaukan adik selepas segala usaha sudah dibuat, carilah rakan-rakan lain yang ingin bersahabat dengan adik.

Dr tahu, bukan mudah untuk melupakan persahabatan yang sudah terjalin terutama pada usia adik. Dr doakan rakan-rakan tidak lagi memulau adik.


0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .