Informasi, Kaunseling Kerjaya, Peperiksaan, Cinta, Remaja, Keluarga, Motivasi, OKU,

PROGRAM DIPLOMA DAN KERJA DI UMW 2017

Lepasan SPM STPM STAM. Peluang belajar percuma di KKTM Kuantan dan jaminan kerja di UMW.Mohon segera. Kemasukan April 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

BIASISWA YAYASAN SIME DARBY 2017

Biasiswa Yayasan Sime Darby 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

KERJAYA PERGURUAN

Lepasan SPM Jom Mohon Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan di IPG KPM. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Tunas Potensi 2017

Lepasan SPM STPM Matrikulasi 2016. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Biasiswa USAS 2017

Biasiswa USAS 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Biasiswa Jasmine Jiangshu 2017

Biasiswa Jasmine Jiangshu 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Konvensyen Antarabangsa Kaunseling Berpekstif Islam

Konvensyen Antarabangsa Kaunseling Berpekstif Islam. Terbuka kepada semua yang bemrinat. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Contoh Soalan Temuduga Ke IPTA

Contoh Soalan Temuduga Ke IPTA. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Sistem e-MAS UPU

Sistem e-MAS UPU 2016. Semak Syarat Kemasukan ke IPTA ILKA. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Surat Cinta Suami

Surat Muhasabah Cinta Seorang Suami Kepada Isterinya. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

2009/09/26

Persediaan Menjelang Peperiksaan






Ringkasan Tips

Menghadapi Peperiksaan dengan Cemerlang

(Dedikasi untuk mereka yang mengenali diri ini
dan khasnya pelajar yang bakal menduduki peperiksaan PMR dan SPM di SMKTJ)

Menghadapi Peperiksaan dengan Cemerlang

Peperiksan penting seperti UPSR, PMR, SPM, STPM, STAM memerlukan persediaan lebih daripada sekadar membaca semata-mata. tanpa persediaan yang rapi, maka ramai pelajar yang mendapat keputusan yang tidak setimpal dengan usahanya. Kamu tidak perlu takut dengan peperiksaan. Sama ada kamu bersedia atau tidak, masa untuk berhadapan dengannya akan tetap tiba.

Bagi para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah, diharapkan kamu dapat menghadapinya dengan tenang dan tidak perlu panik. Kepada pelajar yeng mangambil Bahasa Arab sebagai subject tambahan dalam PMR, jangan berasa ia bebanan. Walaupun Bahasa Arab, mungkin sebahagian anda merasa tidak berminat atau merasa terpaksa mengambilnya sebab ibubapa suruh, percayalah, Bahasa Arab itu mudah jika minda kita memberi ruang untuknya.
(Begitu juga dengan mata pelajaran lain seperti Matematik. Kalau minda kita dah set, Matematik tu susah dan kita tak boleh buat, maka tak boleh lah. Cuba buat anjakan paradigama kat minda kita tu. Katakan pada diri dan minda, Matematik itu mudah dan aku suka matematik. Anda boleh berbincang dengan guru mata pelajaran anda di sekolah dan juga Guru Bimbingan dan Kaunseling.)

Merasa terpanggil untuk berkongsi sedikit pengalaman dahulu saya, di sini saya catatkan serba sedikit tips menghadapi peperiksaan untuk pelajar yang masih di bangku sekolah. Antara beberapa perkara yang perlu diambil perhatian sebelum menduduki peperiksaaan penting ialah:

A)PERSEDIAAN FIZIKAL

1) Pemakanan

Allah SWT telah berfirman yang mafhumnya,

"Makanlah dari makanan yang baik yang telah Kami berikan".
Al Baqarah :57

Makanan yang dimaksudkan sebagai baik ialah yang baik dari segi sumbernya (Halal) dan bukan dari sumber yang haram, kualitinya mengandungi zat dan vitamin, makanan yang bersih, tidak membawa penyakit dan tidak menyebabkan kemudaratan. ringkasnya makanan sebagaimana konsep halalan toyyiba.

2) Tidur yang cukup

Tidur yang cukup ialah antara 6 hingga 7 jam sehari. kurang tidur akan menyebabkan kamu rasa mengantuk, letih dan boleh jatuh sakit. Tidur yang berlebihan juga tidak baik untuk kesihatan.

3)Senaman ringan

Beriadahlah tetapi beserhana. Jangan sehingga meletihkan badan. Pada saat-saat akhir begini, jangan memaksa tubuh melakukan aktiviti riadah sehingga menyebabkan kamu keletihan.

4) Keselamatan

Keselamatan anda samada di rumah, sekolah dan di mana sahaja hendaklah dijaga. Kemalangan itu tidak berbau. Berhati-hati di jalan raya. Elakkan melakukan aktiviti lasak seperti mendaki gunung yang boleh membawa kecelakaan dan kecederaan.


B)PERSEDIAAN MENTAL

Hindari Pelbagai Gambaran Negatif

1) Menyerah Kalah Sebelum Berjuang
2) Merasa Belum Bersedia
3) Merasa terbeban dengan Harapan Ibubapa Yang Terlalau Tinggi

Langkah Saranan:

Berfikiran Positif

Fokuskan mental kamu kepada apa yang kamu perlu lakukan dan apa pula hasil yang kamu harapkan.
Tidak perlu kamu bimbang tentang apa keputusan yang bakal kamu perolehi. Manfaatkan sisa masa yang ada untuk memaksimumkan usaha kamu. Jika kamu memikirkan kegagalan, kamu hanya tergambar pelbagai rintangan dan halangan. Hal-hal seperti ini akan merencatkan semangat juang kamu. Ia juga membuatkan kamu merasa ragu akan kebolehan diri sendiri.

Contoh kata-kata motivasi untuk anda:

"Sedikit pencapaian itu lebih baik dari tiada pencapaian langsung"

"If youn can't see it, you can't have it''


PERSEDIAAN EMOSI

1) Suasana pembelajaran

Bentuk suasana yang tenang, tenteram dan selesa. Tidak kisahlah apa dan bagaimana tempat anda belajar, yang penting anda selesa dengan persekitaran anda. Ketenangan itu anugerah daripada Tuhan. Maka dekatilah TuhanMu. Dirikanlah solat lima waktu dan berdoalah kepadaNya selalu selain menghayati Al Quran. Sesungguhnya dengan mengingati Allah, jiwamu akan berasa tenang.

2) Hindari diri daripada gangguan emosi

Dalam saat-saat menghadapi peperiksaan, kamu perlu mengelak diri dari sebarang bentuk gangguan emosi. Perkara-perkara yang berikut perlu dielakkan;

1)Pertengkaran dengan rakan-rakan/ klik kamu.
Member-member kamu buat hal dan kamu asyik memikirkan mereka. Ini akan mengganggu tumpuan belajar kamu.

2)Melakukan perkara yang membuatkan ibubapa kamu marah atau terguris hatinya
Samada di hadapan ibubapa atau di belakang mereka, sebagai anak, kita messti menghormati mereka dan menjaga maruah nama baik keluarga kita.

3)Melakukan perkara yang membuatkan guru kamu marah atau terguris hatinya.
Menggembirakan hati guru seperti tidak membuat bising di dalam kelas, tidak menggangu rakan lain yang sedang belajar. Ini secara tidak langsung, guru berasa senang hati dengan kamu dan secara tak langsung kamu mendapat keberkatan dalam menuntut ilmu.

4)Melakukan perkara yang melanggar undang-undang sekolah atau melakukan salah laku disiplin.

5) Cinta monyet yang mungkin kecundang pada waktu menjelang peperiksaan.

6) Bersikap terlalu 'over confident;

7) Berprasangka buruk kepada orang lain.

8) Memikirkan masalah keluarga seperti masalah ibubapa dan adik beradik. Tukarkan masalah yang dihadapi kepada cabaran untuk berjaya. Jadikan peneguhan negatif yang dilalui sebagai mekanisme untuk anda menjadi insan berguna pada masa depan.


Demikian secara ringkasnya, saya Ummu Masyitah catatkan beberapa tips dan langkah pecutan akhir yang perlu diambil oleh para pelajar.

Semoga para pelajar sudah bersiap siaga menghadapi peperiksaan PMR. Selepas peperiksaan ini, anda biasanya akan menentukan halatuju aliran anda di Tingkatan 4 yang bakal menentukan jenis alam kerjaya anda.

Oleh itu, silalah lakukan ujian penilaian minat kerjaya anda apabila bertemu Guru Bimbingan dan Kaunseling anda. Bersungguh-sungguhlah dalam apa jua pelajaran anda. Mohon restu dari ibubapa dan guru, Semoga apa yang diimpikan bakal menjadi kenyataan.

Share:

2009/09/18

Anak istimewa boleh diajar

Anak istimewa boleh diajar



“SIAPA kata anak yang ada masalah pembelajaran tidak berhak dihantar ke sekolah? Siapa kita yang boleh menentukan nasib dan keupayaan seseorang?

“Memang mereka ada banyak halangan tetapi anak istimewa boleh diajar, walaupun perkembangannya sangat perlahan dan mengambil masa panjang.

“Yang menyedihkan ialah bila ibu bapa berputus asa dan menganggap anak mereka tiada harapan. Tidak kira bagaimana teruk pun keadaan anak, mereka sebenarnya boleh belajar — sekurang-kurangnya untuk menguruskan diri sendiri,” kata Pengarah Pusat Pembelajaran Kanak-kanak Istimewa, Wong Yuet Leng.

Sesetengah ibu bapa bersikap sebaliknya dengan terlalu memanjakan anak sehingga menyuapkan makanan, walaupun anak sudah remaja.
Alasan yang sering diberi ialah sayang, kasihan dan tidak sampai hati melihat anak terkial-kial melakukan sesuatu, termasuk makan.
Manakala pembantu rumah pula tidak sabar hendak menunggu si anak menghabiskan tugas atau perkara yang sepatutnya diuruskan sendiri.

Kelahiran anak istimewa memberi cabaran besar kepada pasangan suami isteri. Bukan sedikit pasangan yang bercerai kerana kehadiran anak begini.

Lazimnya suami menyalahkan isteri yang disifatkan mempunyai baka ‘tidak baik’ sehingga melahirkan anak kurang sempurna. Keadaan bertambah buruk dengan campur tangan keluarga, sama ada ibu atau bapa mentua.

Tidak kira siapa menang dalam perbalahan, si kecil tetap menjadi mangsa. Ada juga pasangan menyerahkan tugas menjaga anak kepada ibu bapa. Ia juga bukan tindakan bijak kerana kebanyakan datuk dan nenek mempunyai kecenderungan tinggi untuk memanjakan cucu, apatah lagi jika cucu yang ada kekurangan.

Menurut Wong, tidak kira apa tanggapan orang, ibu bapa harus yakin bahawa anak Sindrom Down, hiperaktif, terencat akal, autistik, gangguan obsesif kompulsif (melakukan sesuatu berulang kali), gangguan dwi kutub (bipolar) atau mengalami ketidakseimbangan hormon masih boleh diasuh untuk berdikari.

Malah, berdasarkan pengalamannya, perkembangan anak bermasalah ini lebih baik dan memberangsangkan jika ibu bapa dapat menerima hakikat dan mencari jalan bagi mendidik anak secepat mungkin.

“Anggapan tiada harapan perlu dikikis kerana ia melemahkan semangat semua orang, termasuk ibu bapa dan si anak. Bahkan, ini adalah faktor yang menghalang anak berdikari. Apabila anda dapati anak mengalami masalah, segera dapatkan bantuan pakar perubatan untuk pengesahan.

“Pakar akan mengesyorkan kaedah sesuai untuk anak anda mengikut tahap mentalnya. Pada masa sama, dapatkan guru pendidikan khas yang boleh membantu anak. Anda boleh menjemput guru ke rumah atau menghantar anak ke pusat pembelajaran khas mengikut kemampuan masing-masing. Bagaimanapun di pusat pembelajaran khas, anak anda belajar untuk berkawan, berkongsi barangan serta mematuhi arahan.

“Apabila menghantar anak ke pusat pembelajaran khas, jangan mengharapkan anak menunjukkan perubahan drastik atau membuat perbandingan dengan kanak-kanak bermasalah yang lain kerana tahap penerimaan dan perkembangan setiap kanak-kanak berbeza. Kadangkala untuk mengajar seseorang kanak-kanak melakukan sendiri perkara yang selalu dilakukan pembantu rumah atau ibu bapa mengambil masa beberapa bulan,” katanya.

Kadangkala ibu bapa tidak tahu ke mana hendak mendapatkan maklumat atau bantuan. Pergilah berjumpa doktor di klinik terdekat, mereka boleh memberi cadangan atau rujukan supaya anak dapat dibantu segera. Lebih cepat mereka diberi pendidikan khas, lebih baik.

Menjaga anak istimewa memerlukan kesabaran berlipat ganda kerana mereka mempunyai ‘perangai ekstrem’ tersendiri seperti tidak sabar, memberontak, cepat menangis dan mengamuk. Ketika ini ada kalanya pasangan atau anak lain berasa terpinggir. Justeru, anda perlu membabitkan seisi keluarga dalam aktiviti mengasuh anak istimewa.

Antara ciri kanak-kanak yang ada masalah pembelajaran ialah:


  • Sukar memahami dan mengikut arahan
  • Sukar mengingat sesuatu walaupun diberitahu berulang kali
  • Tidak boleh mengeja, menulis, membaca atau mengira
  • Sukar membezakan antara kiri dan kanan
  • Tiada koordinasi ketika berjalan, bersukan atau aktiviti mudah seperti mengikat tali kasut atau memegang pensil
  • Selalu kehilangan barang (kerana terlupa di mana ia diletakkan)
  • Tidak faham konsep masa seperti semalam, hari ini, esok atau sekejap lagi
  • Tidak dapat memahami ayat panjang
  • Lambat bercakap dan percakapan tidak jelas
  • Sukar mengingat huruf, angka, hari, warna dan bentuk
  • Mudah terganggu dan resah

    “Sebenarnya ibu bapa lebih tahu masalah atau kemampuan anak. Selain menghantar anak ke pusat pendidikan khas, ibu bapa perlu kreatif sedikit untuk mengasuh anak istimewa kerana keupayaan mental mereka yang agak terhad.

    “Didik dengan penuh kasih sayang, sabar dan teliti, tetapi jangan terlalu dimanjakan. Ajar anak perlahan-lahan dan ulang setiap hari. Usah marah atau pukul anak kerana ia memburukkan keadaan dan menghilangkan keyakinan anak.

    “Dapatkan bantuan pihak lain untuk bersama-sama menjaga anak, sama ada ibu bapa atau pembantu rumah. Bagaimanapun, jangan lepaskan sepenuhnya tanggungjawab itu kepada mereka. Ibu bapa perlu memainkan peranan aktif dalam memastikan anak mereka boleh berdikari.

    “Bincang dengan guru mengenai kaedah atau pendekatan yang digunakan di sekolah. Sebaik-baiknya kaedah ini disambung di rumah.

    “Menggunakan pendekatan berbeza boleh mengelirukan anak. Luangkan masa untuk berjumpa guru dan mempelajari teknik bagi membantu anak anda.

    “Kebolehan menguruskan diri sendiri tanpa bantuan ibu bapa adalah pencapaian besar pada kanak-kanak ini,” katanya.

    Aktiviti di Pusat Pembelajaran Kanak-kanak Istimewa di bawah naungan Kiwanis Malaysia itu dimulakan dengan riadah, sama ada berjalan di taman, berenang (bermain air) atau menunggang kuda secara berselang seli.

    Ini diikuti dengan pendidikan seni (melukis dan mewarna); sesi bercerita (guru akan membacakan buku cerita) diikuti kelas komputer.

    Meskipun aktiviti ini dilihat tidak ubah seperti kelas tadika, bukan mudah untuk lima petugas dan guru mengawal anak istimewa yang berumur antara 14 hingga 20 tahun.

    Menurut Wong, kehadiran ke pusat pembelajaran itu juga berbeza setiap hari mengikut ‘mood’ pelajarnya. Malah pelajarnya tidak boleh dipaksa mengikuti program disediakan, terutama jika mereka dalam keadaan tidak tenang.

    “Ada kala kita terpaksa memanggil ibu bapa untuk membawa balik anak jika mereka asyik mengamuk kerana dalam keadaan begitu mereka boleh mengancam atau memukul pelajar lain. Biasanya cikgu menjadi benteng bagi mengelak mereka mendekati pelajar lain.

    “Cabaran mendidik mereka memang banyak, tetapi ia bukan mustahil. Setakat ini kita menghantar beberapa pelajar ke kelas kemahiran yang membolehkan mereka bekerja sambil belajar,” katanya.

    Mengikut kaedah digunakan sekarang, pelajarnya juga belajar di sekolah biasa. Mereka juga diberi kerja rumah seperti pelajar lain. Ibu bapa harus menemani anak menyiapkan kerja sekolah untuk menaikkan semangat mereka.

    Pada masa ini anda boleh menjadi teladan baik. Ketika dia menyiapkan kerja rumah, anda boleh membaca akhbar atau buku. Pastikan ketika ini anak yang lain juga bersama kerja sekolah mereka.

    Namun ada ibu bapa membantu menyelesaikan kerja rumah dengan memberi jawapan kerana tidak sabar menunggu. Cara ini tidak membantu anak belajar, anda sepatutnya menunjukkan cara penyelesaian dan bukan memberi jawapan.



    Galakan di rumah
  • Bentuk satu struktur jadual di rumah untuk seisi keluarga yang boleh membantu anak istimewa anda. Contohnya bangun pagi dan kemas tilam pada jam 7; mandi pada 7.15; sarapan pada 7.30 dan pergi sekolah jam 7.45. Beg sekolah perlu disiapkan malam sebelumnya dan diletakkan di pintu depan
  • Jangan ‘terlalu sayangkan’ anak. Asuh dan beri peluang dia menunjukkan kebolehannya melakukan rutin harian, terutama membabitkan pengurusan diri seperti mandi, pakai baju dan kasut, menyikat rambut, mengemas tempat tidur, membawa beg sekolah dan makan
  • Usah biarkan anak mengawal anda. Walaupun ada kekurangan daripada segi mental, anak istimewa tahu dia boleh mengawal anda jika anda cepat mengalah apabila mereka menunjukkan sesetengah kelakuan. Tunjukkan ketegasan anda dengan cara lembut.
  • Babitkan anak istimewa dalam tugasan di rumah yang sesuai dengan kebolehan dan umur mereka. Buat jadual tugasan dan lekatkan di dinding. Cara ini memberitahu mereka bahawa setiap orang ada fungsi dalam keluarga
  • Buat kod warna pada laci dalam bilik anak. Ini memudahkan mereka mencari sesuatu barang. Contohnya laci bertanda biru untuk pakaian dalam dan stoking. Ajar mereka untuk memasukkan pakaian kotor ke dalam bakul khas
  • Lekatkan carta tugasan (mempunyai perkataan dan gambar) di bilik mandi. Contohnya jam 7.15 pagi perlu memberus gigi
  • Beri pujian setiap kali anak berjaya melaksanakan tugasnya. Walaupun nampak remeh, pujian anda boleh mententeramkan anak dan merangsangnya untuk berkelakuan baik
  • Pandang mata dan wajah anak setiap kali anda bercakap dengannya
  • Beri arahan jelas, pendek dan ringkas. Contohnya, pergi cuci tangan; mari makan atau mari baca buku. Malah perkataan dalam arahan anda perlu disebut satu persatu dengan jelas
  • Beri masa untuk anak bertindak balas pada setiap arahan. Jangan marah jika tindak balasnya perlahan. Ingat, satu langkah pada satu masa
  • Lakukan aktiviti menyeronokkan. Kanak-kanak, termasuk anak istimewa, lebih cepat belajar apabila terbabit secara langsung dalam aktiviti yang membuatkan mereka gembira

    Tidak kira bagaimana sibuk pun anda, pastikan setiap hari anda meluangkan masa untuk makan malam bersama keluarga. Ini masa terbaik untuk berinteraksi dengan anak, termasuk mengetahui perkembangan anak istimewa.

    Pupuk hubungan dengan pasangan. Dalam keadaan ini suami isteri perlu saling memberi sokongan. Sesekali luangkan masa berdua, sama ada berjalan-jalan di taman atau sekadar menikmati hidangan ringan di luar. Ia akan memberi nafas baru kepada hubungan yang sekali gus boleh menguatkan semangat untuk bersama-sama membesarkan anak dengan lebih baik.

    Kata Wong, menjadi ibu yang ada anak bermasalah bukan mudah, apatah lagi jika mereka turut menghadapi masalah ekonomi dan rumah tangga.

    Anda boleh menunjukkan sokongan dengan menyertai jamuan makan malam sempena Anugerah Ibu Kiwanis 2009 diadakan di Hotel Westin sempena sambutan Hari Ibu pada 10 Mei ini.

    Untuk keterangan lanjut boleh hubungi jawatankuasa di dutamas@gmail.com atau 03-7710 7577. 
  • SUMBER; Harian Metro,
  • Share:

    2009/09/08

    Menjelang Peperiksaan


    Menjelang Peperiksaan....


    Entry  ini pada 7/09/09.

    Semalam, saya menelefon bonda saya bertanya khabar. telupa pula, Johor tidak cuti pada Nuzul Quran tetapi telah bercuti pada 1 Ramadhan. Terlupa juga, bonda saya seorang yang gigih bekerja dan telah hampir menjadi warga emas. Terlupa juga, sewaktu saya call bonda adalah masa bertugasnya. maaf mencuri sedikit masa kerja bonda. Mujur saja waktu itu bonda free.

    Kami hanya dapat berbicara sebentar. Sebenarnya hampir setiap hari atau seminggu 4 kali saya menelefon bonda. Bil Telefon? Saya tak kisah kerana dalam menghubungkan silatarrahim suami berpesan usah berkira. Nampaknya, bonda sibuk dalam membuat persiapan akhir. Persiapan apa bonda? Tanya saya.

    "Esok UPSR, Kakak. Kami di sini sibuk mempersiapkan dewan dan pelajar dalam menghadapi UPSR esok ni. Berdebar-debar jugak hati mak ni, kak,"

    "Ya Allah, sampai lupa kakak esok ada peperiksaan besar untuk murid-murid sekolah rendah," tutur saya.

    "Kasihan kakak. Banyak yang kakak tak tahu tentang perkembangan pendidikan ya. Sabarlah ya kak,"kata bondaku.

    Oklah. Itu sedikit perbualan saya dengan bonda tentang debaran, harapan dan impian seorang guru yang berhadapan dengan murid-murid yang bakal menduduki peperiksaan.

    UPSR, PMR dan SPM….Istilah-istilahn ini begitu sinonim dengan anak-anak kita di bangku sekolah menengah. Apa tidaknya, setiap kali menjelang musim peperiksaan, anak-anak kita bertungkus-lumus membuat latihan, ulang kaji dan menghadiri kelas tuisyen intensif serta kelas tambahan, walaupun ada juga yang ebrsikap sambil lewa dan langsung tidak peduli. Ada ibubapa yang turut bimbang dan gemuruh menjelang musim peperiksaan anak masing-masing.
    Biar apa pun, kita bertanggungjawab mempersiapkan diri mereka dari segi mental, fizikal, emosi dan rohani.

    Di sini, saya tulis kembali catatan penulis Bangku Sekolah Anis, En. Mohd Hafiz Abdul Hamid memberikan beberapa tip untuk ibu bapa menjelang peperiksaan anak-anak anda.

    1. KURANGKAN AKTIVITI LUAR

    2. FAHAMI TEKANAN ANAK-ANAK

    3. GANJARAN

    4. JANGAN PAKSA ANAK

    5. BERDOA UNTUK ANAK
    Share:

    2009/09/06

    Guru Calon luar bandar diutamakan

    Guru Calon luar bandar diutamakan

    Guru Calon luar bandar diutama jadi guru

    GEORGETOWN: Kementerian Pelajaran akan memberi keutamaan kepada penduduk kawasan pedalaman menjadi guru bagi mengatasi masalah kekurangan tenaga pengajar di kawasan berkenaan.

    Share:

    2009/09/03

    Sehelai warkah koko daripada Athirah

    Sehelai warkah koko daripada Athirah 
    Surat Koko: 1001 Memori Ramadhan Saya


    Hari ini diam tak diam kita dah tiba di pertengahan Ramadhan. Terasa sekejapnya Ramadhan akan pergi pula. Terasa sedikitnya usaha saya. Nak berpuasa ini pun, terasa seperti anak-anak kecil yang baru belajar berpuasa. Nak batalkan, nanti nak bayar fidyah, mana nak cekau duit? So, sabar dan sabarlah. hu hu.

    Tapi, tidak mengapa. Bukankah dengan latihan dari Allah ini, akan lebih menguatkan jiwa saya? Saya tidak tahu , apakah saya sempat menghabiskan puasa di Ramadhan ini. Juga apakah saya dapat bertemu kembali Ramadhan akan datang?

    Dalam pada itu, sewaktu suami mencari barangnya, saya yang ternampak sesuatu dari celahan kertas2nya. (Mrs secretary MC panjang jadi tak dapat tolong hubby kemaskan sistem failnya. maaf yer hubby). Bila ia terjatuh. Saya lihat..mcm ku kenal je wajah seseorang yang tertera di surat bewarna koko itu. Apa dia agaknya kertas itu? Jeng jeng jeng. hah ni dia gambornya....opss jangan baca erk..




    Rupa-rupanya ia adalah sehelai warkah dari salah seorang bekas anak didik saya di sebuah sekolah menengah di Johor. Saya hayati satu demi persatu bait-bait perkataan yang tertera di warkah itu. Banyak perkhabaran darinya dicatatkannya untuk tatapan saya.

    Athirah, yang saya kenali sejak tingkatan satu. Namun sejak satu peristiwa semasa dia di tingkatan dua, ia merapatkan hubungan kami. Kemudian selepas program Mentor mentee di sekolah, dia datang kepada saya. Lalu, bertanya kenapa dia tak terpilih jadi peserta Mentor mentee dan tak jadi mentor mentee saya? 


    Dia sedih sangat. Dia kata, dia pun nak juga di bawah seliaan saya. Katanya, kenapa ada 2 gadis Cina saya ambil jadi mentor mentee. Saya jelaskan padanya, yang saya ini guru untuk semua pelajar. Sama ada pelajar Cina, India dan Melayu serta sesiapa sahaja yang berada di sesebuah sekolah itu. Sedangkan pelajar mentor mentee saya itu sudah a da 5 orang. Itu baru satu part prog mentor mentee. Belum masuk prog mentor mentee yang lain-lain tingkatan. waduh, bisa pusing dong kepala melayan anak-anak murid ini...

    Namun Athirah seorang gadis yang baik. Dia memahami penjelasan saya. Lagipun program itu telah disusun oleh pihak sekolah. Bukannya saya sesuka hati memilih mana-mana pelajar. Athirah tahu saya tak bias dengannya. Kali terakhir kami berjumpa, ialah hari terakhir sebelum saya bertukar ke Pahang. Saya dan dia mengalirkan air mata. Banyak kenangan yang kami coretkan bersama. (Kalau saya tulis semua kat sini, bimbang jemu membacanya. Dah jadi novel pula). Selepas itu, kami terputus hubungan.

    Surat di atas adalah surat kiriman Athirah pada 2007. Ketika itu Ramadhan, sebelum banjir besar melanda Johor dan sebahagian Pahang. Maaf Athirah, saya tak dapat membalas warkah dan pertanyaan demi pertanyaan Athirah pada masa itu. Ini adalah disebabkan pada masa itu saya sibuk berada di my 2nd home, hospital. Nanti kalau ada rezki, saya catatkan lagi kesinambungan my 2nd home itu.

    Kini, saya cuba menghubungi Athirah tetapi tidak berjaya. Athirah tak sertakan ALAMAT rumahnya. Uwaaaaa...sekarang bila saya nak balas surat yang dah terperam 2 tahun lalu, dah tak dapatlah. Sekarang juga, Athirah dah tamat SPM 2 tahun lalu. Kalau Athirah ambil Form 6, dia bakal hadapi STPM tahun ini. Apa-apa pun semoga Athirah selamat dan berjaya menjadi harapan ayahbondanya.
    Share:

    Pautan Pendidikan

    Pautan Pendidikan

    Antibuli

    Eduwebtv

    THESTAR

    NST

    MMAIL

    Welcome

    Welcome

    Halatuju Kerjaya

    kaunseling kerjaya (468) Halatuju (342) selepas SPM (340) kerjaya (273) Kerjaya Kemahiran dan Teknikal (126) IPT (113) selepas STPM (80) IPTA (70) dunia ICT (62) Kerjaya Aliran Sains (59) akademik (58) Selepas Matrikulasi (57) Kerjaya Pendidikan (54) Institusi Kemahiran (52) kerjaya perguruan (46) STPM (45) Matrikulasi (44) Halatuju Selepas STPM (41) sekolah (40) ILKA (39) Halatuju Selepas Matrikulasi KPM (38) Minat Kerjaya (35) IPTS (33) Institut Latihan Kemahiran Awam (33) Selepas UPSR (31) Kerjaya Kejuruteraan (30) Terkini Lepasan Sekolah dan Mahasiswa (28) Kerjaya Kesihatan (27) UPU (25) Matrikulasi KPM (23) Aliran Agama dan Pendidikan Islam (22) Kolej Matrikulasi Premier (22) MARA (22) Panduan Temuduga (22) Selepas PT3 (21) Tingkatan 6 (21) TEVT (20) Halatuju Selepas PT3 (19) Jom Masuk U (18) Kolej Vokasional (18) UPSR (17) politeknik (17) Kerjaya Keusahawanan (16) Halatuju selepas PMR (15) Kolej Matrikulasi Teknikal (15) Sains dan Inovasi (15) Selepas Peperiksaan (15) Sijil Kemahiran Malaysia (15) Kerjaya Akauntan (14) Kerjaya Vokasional (14) Vokasional (14) Institusi Kemahiran MARA (13) Kerjaya OKU (13) ADTEC (12) Sekolah Berasrama Penuh (12) kerjaya separa perubatan (12) sains teknologi (12) IKBN (11) Siswazah (11) Kerjaya Perajurit (10) Kerjaya Aliran Seni (9) Kerjaya Automatif (9) Kerjaya Kejuruteraan dan Pesawat (9) Kerjaya Pertanian (9) Pameran Pendidikan (9) Politeknik Premier (9) kerjaya paramedik (9) pra-U (9) sains astronomi (9) Cara-cara Menjadi Seorang Guru (8) Jururawat (8) SKM (8) Tingkatan 1 (8) Universiti (8) Haluan Kerja Pendidikan (7) Kolej Komuniti (7) Sains (7) Universiti Luar Negara (7) KMPh (6) Kerjaya Jurumasak (6) Kerjaya Perubatan (6) Kolej Kemahiran Tinggi MARA (6) MEdSI (6) SDH (6) Sekolah Dalam Hospital (6) CIAST (5) GLC (5) IKM (5) ILJTM (5) Kerjaya Jururawat (5) Kerjaya Kewangan (5) Kerjaya Pemprosesan Makanan (5) Kolej FELDA (5) MRSM (5) Politeknik Metro (5) Program Ijazah Luar Negara (5) Universiti Kolej Swasta (5) Akademi Binaan Malaysia (4) ILP (4) KKTM (4) Kerjaya Juruterbang (4) Kerjaya Perakaunan dan Ekonomi (4) Kerjaya Perundangan (4) Pengajar Vokasional (4) SKIM LATIHAN TENAGA PENGAJAR PRORAM MATRIKULASI KPM (4) Sekolah Harian (4) Sekolah Teknik (4) Sekolah Vokasional (4) Selangkah ke UiTM (4) Senarai IKBN (4) Akademi Laut Malaysia (3) Asasi IPTA (3) Campus Life (3) Diploma Vokasional Malaysia KPM ILP (3) IKIP (3) INSPEN (3) INSTITUT KEMAHIRAN MARA (3) Institusi Latihan Pengajar Vokasioanal (3) Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (3) KTD (3) Kerjaya Pentadbiran (3) Kerjaya Perhotelan (3) Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan (3) SBP (3) SITC-MPSI-IPSI-UPSI (3) SMKA (3) STAM (3) UniSZA (3) Asrama Semai Bakti FELDA (2) Guru OKU (2) ICAM (2) IKIP Advanced Skills Centre (2) INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN (2) Institusi Pendidikan MARA (2) Institut Kemahiran Baitulmal (2) Institut Penilaian Negara (2) Karnival Pendidikan MARA (2) Kerjaya Arkitek (2) Kerjaya Kimpalan (2) Kerjaya Konstabel (2) Kerjaya Pembersihan (2) Kerjaya Penyelidik (2) Kerjaya Pereka Fesyen dan Jahitan (2) Kolej Pertanian Malaysia (2) Kolej Teknologi Darulnaim (2) Kolej Yayasan Felda Kampus Mempaga (2) Latihan Industri (2) MPV (2) Maktab Koperasi Malaysia (2) PETRONAS (2) Panduan Pemilihan IPTS (2) Pengajian Separuh Masa (2) Perodua (2) Program Sijil (2) Sekolah KRK (2) Sekolah Kelas Rancangan Khas (2) Sekolah Menengah Agama (2) Skim Latihan Kemahiran FELDA (2) Tingkatan3 (2) i-MAS-C-U (2) APICTA (1) Asrama 1Malaysia (1) Bekerja Sambil Belajar (1) CIDB (1) GiatMARA (1) Guru KEMAS (1) IIUM Higher Education (1) IKB (1) INSTEP (1) Industri Maritim (1) Insititut Teknikal Jepun Malaysia (1) Institut Kraf Negara (1) Institut Teknologi Petroleum PETRONAS (1) JMTI (1) KIST (1) KIST Aviation Academy (1) KUIN (1) Kerjaya Bomba dan Penyelamat (1) Kerjaya ICT (1) Kerjaya Kartunis (1) Kerjaya Maritim (1) Kerjaya Matematik (1) Kerjaya Pelaut (1) Kerjaya Penerbangan (1) Kerjaya Polis (1) Kerjaya Profesional (1) Kerjaya Sains Aktuari (1) Kerjaya Sokongan (1) Kolej Islam Sains dan Teknologi (1) Kolej PTPL (1) Kolej Pengajian Islam Johor (1) Kolej Poly-Tech MARA (1) Kolej Profesional MARA (1) Kolej Twintech (1) LUCT (1) Latihan 1Malaysia (1) MARDI (1) MARSAH (1) MENGUBAH DESTINI ANAK BANGSA (1) MRSM Ulul Albab (1) Maktab Tentera Diraja (1) NATC (1) NIOSH (1) Oversea (1) PLPP Bangi (1) PROGRAM PERSEDIAAN DIPLOMA UTHM (1) Pinjaman Boleh Ubah IPTA (1) Pinjaman Pelajaran (1) Pinjaman Pendidikan Yayasan Pahang (1) Program Diploma (1) Pusat Latihan 1Malaysia (1) Pusat Latihan Perindustrian dan Pemulihan Bangi (1) Pusat Pemulihan OKU (1) Restu College (1) SEKOLAH PERTUKANGAN PERANTIS TENTERA DARAT (1) SENARAI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA (1) Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (1) Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang (1) Sekolah Rancangan Khas Pahang (1) Senarai Penaja (1) Tenaga Pengajar Kemahiran (1) Timur Tengah (1) Tingkatan 2 (1) Tingkatan 4 (1) Tingkatan 5 (1) UNITEN (1)

    My Blog List