Informasi, Kaunseling Kerjaya, Peperiksaan, Cinta, Remaja, Keluarga, Motivasi, OKU,

PROGRAM DIPLOMA DAN KERJA DI UMW 2017

Lepasan SPM STPM STAM. Peluang belajar percuma di KKTM Kuantan dan jaminan kerja di UMW.Mohon segera. Kemasukan April 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

BIASISWA YAYASAN SIME DARBY 2017

Biasiswa Yayasan Sime Darby 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

KERJAYA PERGURUAN

Lepasan SPM Jom Mohon Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan di IPG KPM. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Tunas Potensi 2017

Lepasan SPM STPM Matrikulasi 2016. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Biasiswa USAS 2017

Biasiswa USAS 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Biasiswa Jasmine Jiangshu 2017

Biasiswa Jasmine Jiangshu 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Konvensyen Antarabangsa Kaunseling Berpekstif Islam

Konvensyen Antarabangsa Kaunseling Berpekstif Islam. Terbuka kepada semua yang bemrinat. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Contoh Soalan Temuduga Ke IPTA

Contoh Soalan Temuduga Ke IPTA. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Sistem e-MAS UPU

Sistem e-MAS UPU 2016. Semak Syarat Kemasukan ke IPTA ILKA. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Surat Cinta Suami

Surat Muhasabah Cinta Seorang Suami Kepada Isterinya. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

2009/10/30

Bodek?



Psikologi Awal Kanak-kanak:
Ubah Persepsi Negatif Bodek
Disalin semula oleh Ummu Masyitah di raudhatulukhuwwah.blogspot.com

Anak kecil hari ini tidak seperti zaman dahulu. Banyak benar bezanya. Malah, kalau dilihat dari segi kepandaian dan kepetahan mereka bercakap, tidak mustahil ada individu yang terkelu. Kalau dia cuba membodek pula, boleh jadi ada hati yang cair mendengarnya. Namun, benarkah dia berniat untuk membodek?


"Apabila disebut bodek, maknanya ibu bapa memberikan satu gambaran kepada anak bahawa apa yang dibuatnya tidak ikslas. Tetapi, bagi saya, istilah yang sewajarnya ialah proses dia mengambil hati. kalau boleh, kita positifkan istilah bodek kepada mengambil hati. Barulah budaya itu tidak terus menjadi negatif," ujar Dr. Robiah Hamzah, Pengarah Urusan RKH Motivatioan & Services, klik sini, tatkala diminta mengulas perihal bodek di kalangan kanak-kanak.


Katanya lanjut, ibu bapa mudah salah tafsir dalam membuat tafsiran apabila melihat anak kadang kala bersifat manja, mengambil bera, berbaring mahupun duduk di atas peha mereka. malah, ada masanya mereka menganggap perlakuan sebegitu termasuklah menghulurkan minuman atau makanan kepada mereka sebagai tanda anak mengharapkan sesuatu balasan lain. Tegas Dr Robiah, apabila tingkah laku anak kecil disalah ertikan, maka sikap manja, memujuk, prihatin dan seumpamanya di kalangan kanak-kanak terbabit akan lenyap. Akibatnya dia tidak lagi berminat untuk melakukannya.


"Memang antara kaedah untuk memdahkan  seseorang dapat apa yang dia hendak aadalah dengan mendekati individu yang boleh memberikan apa yang dia mahu. tetapi, bagi kanak-kanak ia juga sebenarnya merupakan satu strategi untuk membantu dia belajar bagaimana hendak menyesuaikan dirinya semula selepas dimarahi, ditegur secara negatif atau bagaimna dia hendak hilangkan rasa negatif itu daripada ibu bapanya,"terang dr. Robiah.


Ujarnya lanjut, kanak-kanak biasanya akan berasa bersalah apabila melakukan kesilapan dan dimarahi ibu bapanya. Apabila ini berlaku, dia akan mula merawat rasa bersalah itu dengan memberikan sedikit keistimewaan kepada ibubapa. ini disampaikan dalam bentuk sentuhan, pujukan, dorongan, ambil berat dan sebagainya. justeru itu, katanya, jikalau istilah bodek digunakan, ibu bapa sebenarnya telah menyuburkan budaya negatif.




Tekan beliau, apabila kanak-kanak menampilkan tingkah laku sebegitu, ibu bapa wajar mengelak daripada menimbulkan isu bodek mahupun menyebutkannya di hadapan anak. Sebaliknya beliau menyarankan agar ibu bapa menerima perlakuan tersebut sebagai hadiah daripada anak. Tambahnya dengan menganggap ia sebagai bodek, tanpa sedar ibubapa sebenarnya telah memberikan aura negatif terhadap anak.




"Aura ini ialah apa perasaan yang kita berikan kepada anak. Dalam badan kita sebenarnya ada tenaga. Jika fikiran dan perasaan kita negatif, tenaga yang keluar daripada badan kita juga akan negatif. Akhirnya, anak tidak berasa sikap yang ditampilkannya dihargai. Sebaliknya dia dikatakan hendak bodek untuk mendapat sesuatu,"tokok Dr. Robiah.


Sambung beliau, apabila dia berbuat sesuatu, persis membodek, itu juga merupakan petanda si kecil sebenarnya memahami perasaan mereka. Misalnya, apabila ibu atau bapa memarahinya, timbul rasa bersalah dalam dirinya. Ini mendorong dia untuk memperbaiki hubungan ataupun kesalahannya dengan mereka. Namun, jikalau ibu bapa berfikiran negatif, si kecil akan mula terdorong untuk berbuat tidak tahu sahaja.

Sumber: Seri Dewi Keluarga, November 2009
Link:  http://www.karangkraf.com.my/e-majalah/keluarga/
Share:

2009/10/23

Anugerah dan Amanah

Anugerah dan Amanah


(Al Fatihah untuk Adik Aaliyah Aiman Hussin Abdullah, 3,) 

Anugerah dan Amanah




Kasihan, anak kecil belum pun sampai  usia persekolahan rendah. Anak kecil itu..dibaling,didera fizikal macam baling bola je. Tapi sian budak sekecil itu dah alami sengsara yang dicipta oleh orang dewasa. Apalah tubuh kecil itu mampu lakukan. Selain menangis. 

Tapi bila menangis ditekup mulutnya oleh tangan sasa dan gagah. Apalah tubuh kecil itu mampu lakukan bila ada manusia berhati syaitan iblis laknatullah menzinai anak kecil itu. Lebih parah tak kira,anak kecil itu lelaki ke ,perempuan ke..dianiaya pula melalui zina yang dilaknat Allah,perbuatan kaum Nabi Luth.



Sebahagian beritanya;   klik sini, KAJANG: Polis tidak menolak kemungkinan suspek kes dera Aaliyah Aiman, 3, bertindak kejam dengan memasukkan jari atau benda keras ke dalam kemaluan dan dubur mangsa. Difahamkan, hasil siasatan setakat ini mendapati mangsa mati berpunca daripada kecederaan dalaman akibat digoncang dengan kuat suspek menyebabkan mangsa mati.


Anak kecil itu..Tiada noda,tiada dosa. Yang berlaku ke atasnya adalah penganiayan manusia yang zalim. Boleh lihat catatan Anak Pak Aziz,Luka semalam-Yesterday wound; di sini.

Manakala di Harian Metro, Rabu, 21 Oktober 2009; ada berita tentang kes penganiayaan bapa tiri yang berzina dengan anak tirinya sendiri.Terbaru di sini.  Anak perempuan sunti pun dianiaya. 7 tahun berendam air mata, diugut oleh bapa tiri. Syukurlah ibu mangsa membuat tindakan yang berani.

Tidak kira oleh siapa,ia tetap perbuatan keji. Apatah lagi jika yang menganiaya anak perempuan @ budak lelaki itu adalah mereka yang mempunyai pertalian darah atau hubungan kekeluargaan. Sekalipun anak tiri atau cucu tiri,dia tetap berada di bawah amanah mereka yang bertanggungjawab. Samada situasi ini dilaporkan media atau tidak, semoga mereka yang teraniaya ini kuat dan berani keluar dari kepompong itu.

Jika masih bersekolah, temuilah guru bimbingan dan kaunseling anda atau mana-mana guru yang anda percayainya.Sekarang di peringkat sekolah rendah juga telah ada Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling oleh guru-guru yang bertauliah dalam bidang berkenaan. Usah segan dan malu berjumpa dengan guru yang anda percayai. InsyaAllah atas etika kerahsiaan yang menjadi prinsip perkhidmatan ini, semoga masalah anda dapat dibantu secara telus.

Dalam hal ini, syukurlah jika anak ini bersedia berkongsi trauma mereka dengan ibu atau nenek atau kakak mereka. Penerima aduan atau pendengar masalah anak-anak ini,perlulah bijak mengendalikan stuasi ini. Jangan kerana sayangkan suami atau demi maruah keluarga, anak dibiar menderita. Sanggupkah kita melihat darah daging kita menangung sengsara dan akhirnya suatu masa, dia pula akan "membalas dendam"? "Membalas dendam" dengan pelbagai cara samada perubahan tingkah laku, perubahan cara berpakaian, cara bertutur dan pelbagai lagi.

Bersyukurlah jua jika anak-anak ini bersedia bertemu dan berbincang dengan Guru Bimbingan dan Kaunseling mereka di sekolah atau dengan mana-mana guru yang dipercayai. Usahlah pula guru itu diserang. Anak-anak ini lakukan tindakan yang bijak demi masa depan yang lebih gemilang adan cemerlang. Kerana anak-anak ini pemuda harapan bangsa,pemudi tiang agama.

 klik sini, Wahai ayah dan ibu, kami anak-anak yang dhaif ini memerlukan kasih sayang,didikan dan perhatianmu. Ayah ibu, bukankah institusi kekeluargaan dalam Islam itu sungguh indah? Be A Great Couple In Islam. klik sini Asas rumahtangga dalam Islam bukan setakat ijab dan kabul  duhai ayah dan ibu. Perkahwinan bukan setakat hubungan suami isteri yang halal, tetapi jua menyalin pampers anak, mencuci najisnya, menyusukannya, tidur malam terganggu dek tangisan si anak, mendidik dan menyayangi mereka.

Dari rahim anak-anak perempuan ini dan dari tulang sulbi anak-anak lelaki ini nanti, akan lahir generasi kita. Samada yang bakal mendoakan kita setelah kita meninggal dunia atau yang hanya membiarkan kubur kita sepi tak bercahaya.
Share:

2009/10/22

Dipulau Rakan

Pelajar popular dipulau kawan



Entry ini dimuatkan di cikgubimbingan-kaunseling.blogspot sebagai rujukan pemilik blog ini. Ia diambil dari Harian Metro, ruangan kaunseling remaja bersama Dr Sapora Sipon.Semoga mendapat manfaatnya.
 


SAYA berusia 14 tahun dan di kelas, saya adalah antara pelajar cemerlang. Saya juga rapat dengan ramai guru dan setiap kali ada masalah, saya berkongsi bersama mereka.

Namun, sejak akhir-akhir ini, setiap kali mendapat keputusan ujian atau peperiksaan, rakan-rakan mengutuk, membenci dan memulaukan saya.Mereka juga cemburu jika saya rapat dengan mana-mana lelaki.

Mereka marah jika saya ‘couple’ dengan lelaki, tetapi pada masa sama, mereka juga menjalinkan hubungan cinta di sekolah. Saya tidak tahu bagaimana mahu mengatasi masalah ini.

Remaja bingung,

Kedah




PERASAAN cemburu terhadap kebijaksanaan seseorang terutama yang kawan kita sendiri memang sesuatu yang tidak boleh dielakkan.

Pastinya, jika kita punya kelebihan, orang di sekeliling pastinya akan cemburu.

Cemburu rakan-rakan adik itu disebabkan ketakutan, rasa tidak selamat dan konsep kendiri mereka yang rendah. Mungkin mereka menganggap diri sendiri tidak sebagus adik dari segi kepandaian dan hubungan dengan guru.

Rakan-rakan adik ingin mendapat layanan seperti yang adik dapat dan mereka merasa terancam, termasuk juga dengan perhubungan cinta antara adik dengan lelaki lain di sekolah.

Dalam hal ini, adik perlu memberitahu mereka apa yang adik rasakan kerana sikap mereka itu membuatkan adik tertekan.

Tanyalah apa yang menyebabkan mereka bertindak sedemikian. Mungkin ada perkara lain yang adik lakukan.

Katakan kepada mereka bahawa adik masih ingin menjadi kawan dan sikap mereka yang mengutuk, membenci dan memulaukan adik boleh merosakkan perhubungan antara kalian.

Jika benar-benar rakan adik, mereka sepatutnya memahami apa yang adik rasai dan menghormati tindakan itu. Rakan yang baik tidak akan memulau rakan lain.

Andai mereka tetap mengutuk, membenci dan memulaukan adik selepas segala usaha sudah dibuat, carilah rakan-rakan lain yang ingin bersahabat dengan adik.

Dr tahu, bukan mudah untuk melupakan persahabatan yang sudah terjalin terutama pada usia adik. Dr doakan rakan-rakan tidak lagi memulau adik.


Share:

Hampir Gila desakan Ibubapa

‘Saya hampir gila ibu bapa desak jadi doktor’

Entry ini dimuatkan di cikgubimbingan-kaunseling.blogspot  sebagai rujukan pemilik blog ini. Ia diambil dari Harian Metro, ruangan kaunseling remaja bersama Dr Sapora Sipon.Semoga mendapat manfaatnya.
SOALAN

BAPA saya seorang ahli akademik yang berjaya. Saya menuntut di tingkatan empat dan memperolehi keputusan cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Masalahnya, saya sangat tertekan dengan ibu bapa yang terlalu mendesak saya untuk berjaya seperti mereka. Bapa sentiasa mahu saya menjadi sepertinya. Saya mahu mendapatkan apa yang diperolehinya tetapi bukan atas desakan.

Untuk pengetahuan doktor, hidup saya tidak bebas. Malah, saya langsung tidak boleh keluar menonton wayang dan berjalan bersama rakan. Mereka hanya mahu saya sentiasa membaca buku di rumah.

Selain desakan belajar, bapa mahu saya menjadi doktor perubatan seperti anak rakannya tetapi saya meminati bidang ketenteraan. Saya takut tidak dapat memenuhi keinginan bapa. Saya tahu niatnya baik tetapi saya sangat tertekan dengan sikapnya. Saya seperti hampir gila apabila terlalu tertekan dengan masalah ini.

AMIR,
Kuala Lumpur.


JAWAPAN

KEJAYAAN ibu bapa sememangnya boleh mendatangkan tekanan kepada anak apatah lagi kejayaan mereka itu dijadikan batu pengukur untuk diikuti anak-anak.

Kegagalan anak mengikut segala yang dikehendaki ibu bapa sememangnya akan memberi tekanan, kemurungan serta kebimbangan kepada si anak dan inilah yang berlaku pada diri adik.

Dari sudut psikologi, hubungan rapat antara ibu bapa dan anak menyebabkan mereka berasa bertanggungjawab serta mempunyai harapan tertentu ke atas kehidupan anak masing-masing.

Harapan itu biasanya akan lebih tinggi kerana ia melambangkan siapa diri mereka sebenarnya. Ibu bapa juga akan memperolehi status daripada kejayaan anak mereka. Mereka juga biasanya menggunakan anak untuk mencapai cita-cita yang tidak dapat diperolehi.

Ibu bapa sentiasa menginginkan yang terbaik untuk anak dan mereka akan meletakkan harapan tinggi kerana realitinya, anak adalah gambaran siapa diri mereka. Ini kerana, anak yang tidak berjaya mencerminkan kegagalan mereka.

Memaksa anak untuk melakukan apa yang mereka tidak suka boleh menyebabkan anak mencari tempat lain yang dirasakan lebih selamat dan tempat mengadu. Ini akan mengurangkan kuasa ibu atau bapa walaupun semua itu dilakukan untuk kebaikan anak.

Ahli psikologi percaya, kehidupan bukan saja bergantung kepada kejayaan akademik tetapi keupayaan membina kehidupan yang lebih holistik. Ini diikuti dengan pembinaan modal insan yang juga sangat penting dalam kehidupan.

Di sini, adik perlu menyuarakan apa yang diinginkan dalam kehidupan kepada bapa dengan penuh hormat. Katakan pada mereka, segala yang mereka lakukan itu sangat adik hargai malah adik mempunyai cita-cita serta keinginan kehidupan lain selain belajar.

Tindakan itu mungkin boleh membuka ruang kepada perbincangan serta pemahaman yang lebih antara adik dan bapa.

Ibu bapa yang baik adalah mereka yang berupaya membantu anak mencapai kejayaan dan menjadi contoh serta idola yang dapat mempengaruhi kejayaan anak. Oleh itu, doktor doakan adik berjaya mencapai cita-cita di samping menjadi anak yang taat kepada perintah ibu bapa.
Share:

Pelajar minat jadi peguam keliru subjek perlu diambil

Pelajar minat jadi peguam keliru subjek perlu diambil

Entry ini dimuatkan di cikgubimbingan-kaunseling.blogspot  sebagai rujukan pemilik blog ini. Ia diambil dari Harian Metro, ruangan kaunseling remaja bersama Dr Sapora Sipon.Semoga mendapat manfaatnya.

 SAYA adalah pelajar tingkatan enam dan musykil dengan subjek yang kini dipelajari. Saya kini mengambil subjek ekonomi asas, Bahasa Melayu dan pengajian perniagaan.Masalahnya, saya tidak pasti apakah bidang yang boleh saya ceburi berdasarkan subjek ini.

Saya berminat menjadi peguam, jadi perlukan saya mengambil subjek tambahan iaitu sejarah?






Di samping itu, saya juga berminat menjadi calon luar Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia. Justeru Bagaimanakah caranya mendaftar menjadi calon luar dan adakah saya masih berpeluang untuk memasuki universiti?

Saya sangat serabut dengan keadaan ini. Bantulah saya untuk memilih yang terbaik Dr.

Remaja runsing

Kota Tinggi, Johor


MENGETAHUI bidang kerjaya ditawarkan dan kepentingan subjek yang diambil sangat perlu bagi pelajar dalam merancang kerjaya masa depan.

Justeru, bagi pelajar sekolah, cara terbaik untuk mengetahuinya adalah merujuk kepada pegawai bimbingan dan kaunseling kerana memberikan maklumat mengenai sesuatu kerjaya serta syarat kemasukan ke universiti adalah antara bidang tugas mereka.

Selain berjumpa dengan pegawai bimbingan dan kaunseling di sekolah, adik juga boleh melayari laman webhttp://upu.mohe.gov.my/ iaitu laman web rasmi kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk mendapatkan maklumat berkaitan syarat kemasukan ke universiti.

Melalui laman web itu, adik boleh tahu syarat am dan syarat khas kemasukan ke sesuatu program pengajian yang ditawarkan di mana-mana IPTA.

Bagi institusi pengajian tinggi swasta (IPTS), semua maklumat berkaitan syaratnya boleh diperoleh di dalam laman web masing-masing.

Dr ucapkan tahniah kerana adik berminat menjadi peguam. Peluang adik untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang, seterusnya berjaya menjadi peguam terbuka luas andai memenuhi syarat am dan syarat khas universiti yang menawarkan program pengajian terbabit.

Berdasarkan laman web http://upu.mohe.gov.my, Dr ambil satu contoh syarat kemasukan program lepasan STPM ke Fakulti Undang-Undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Syarat am universiti ialah lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)/setaraf dengan mendapat kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu/Bahasa Malaysia atau kepujian Bahasa Melayu/ Bahasa Malaysia kertas Julai.

Bagi calon Peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), mereka perlu lulus dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00 dan sekurang-kurangnya: Gred C (NGMP 2.00) Pengajian Am dan Gred C (NGMP 2.00) dalam dua mata pelajaran lain serta mendapat sekurang-kurangnya Tahap satu (Band 1) dalam Malaysian University English Test (MUET).

Untuk memohon masuk ke Fakulti Undang-Undang UKM, calon juga perlu memenuhi syarat am universiti dan syarat khas program iaitu mendapat sekurang-kurangnya Gred B (NGMP 3.00) pada peringkat STPM dalam mana-mana tiga mata pelajaran antaranya Ekonomi, Pengajian Perniagaan, Perakaunan, Computing, Matematik, Usuluddin, Syariah, Bahasa Melayu/ Bahasa Arab, Sejarah, Geografi, Kesusasteraan Melayu Literature in English dan mendapat sekurang-kurangnya Tahap empat (Band 4) dalam MUET dan mendapat sekurang-kurangnya enam C pada peringkat SPM dalam mata pelajaran berikut: Matematik/Matematik Tambahan. Calon-calon akan mengikuti kursus sivil dan syariah dalam program ini.

Sementara itu, berkaitan hasrat adik untuk menjadi calon luar STPM, Dr nasihatkan adik berjumpa dengan pegawai bimbingan dan kaunseling sekolah atau guru yang bertanggungjawab menjaga hal-ehwal peperiksaan untuk mengetahui lebih mengenai perkara ini.

Adik juga boleh pergi ke Pejabat Pelajaran Sekolah yang berhampiran untuk mendapat maklumat pasti mengenai cara untuk menjadi calon luar STPM.

Dr doakan kejayaan adik dalam pelajaran. Semoga cita-cita adik menjadi peguam jadi kenyataan.

Share:

2009/10/13

Legaaa..Alhamdulillah


Oktober: Bulan Bahasa Kebangsaan



Alhamdulillah, legaaaa... PMR dah tamat


Alhamdulillah..lega rasanya apabila mengetahui peperiksaan Penilaian Menagah Rendah sudah tamat semalam. Matapelajaran Kemahiran Hidup dan Bahasa Arab (bagi pelajar yang mengambil mata pelajaran ini) adalah matapelajaran terakhir yang diduduki calon peperiksaan. Saya pasti, para ibubapa dan guru-guru sudah tentunya pun mersakan lega peperiksaan anak-anak mereka sudah tamat. hanya iringan doa restu yang dipanjatkan kepada Ilahi agar anak-anak ini memperoleh kejayaan.Walaupun sekarang ini, jasad saya hanya di rumah dan anak murid saya  cuma seorang dalam kindergarden 1 (anak sendiri yang juga jururawat saya dan kawan bergaduh saya), debaran terhadap PMR itu tetap ada.


Minggu lepas sebelum PMR, (backdated punya cerita) suami ajak saya melihat waktu malam di bandar, ambil angin katanya. maklumlah mungkin dia tengok muka saya ni dah moyok semacam je. lagi-lagi sejak kami tinggal berjauhan ni. (setelah berminggu saya tak melihat waktu malam di luar kepompong saya ni) . Kereta diletakkan di hadapan sebuah rumah kedai sementara suami membeli belah. Saya seperti biasa,duduk je lah dalam kereta buruk kami ini. Ada seorang remaja lelaki yang mundar mandir di hadapan kereta saya. Nak senyum kat saya tapi macam takut-takut. Isk,saya mula tu tak perasan. Yalah dah malam gini. Takkan saya nak buka tingkap dan tersenyum-senyum jugak kat dia kan? Pulak saya tak bawa mata kedua saya, jadi tak nampak batang hidung jejaka di di luar sana.


Saya cuma rasa kat hati,mungkin remaja ini kenal saya kot. dari bahasa badan remaja itu, saya tahu dia bukannya berniat tak baik. Sehingga suami saya ke kereta saya, remaja itu masih di situ. Kemudian dia berjabat tangan dan berbicara dengan suami saya. Manakala di belakangnya ada seorang remaja perempuan lalu (mereka dalam waktu rehat kelas tuisyen). Melihat suami dan saya.Kemudian remaja perempuan itu melempar senyuman sekilas dan terus berlalu.


Namun remaja lelaki itu berbual panjang dengan suami saya. Kemudian sebelum berpisah,dia melemparkan senyuman kepada saya dan menghampiri kereta kami. Remaja lelaki ini anak muda yang baik. Walaupun pada setiap kali peperiksaan, dia tidak berada pada kedudukan di hadapan dan sederhana sahaja, tetapi kesungguhan, kerajinan dan adab sopannya menyejukkan hati. Saya doakan kejayaannya. Kejayaan anak muda ini dalam pelajarannya, kehidupannya dunia akhirat. 

p/s: Kepada pelajar yang bakal menduduki SPM, STPM dan STAM, teruskan usaha anda dari sekarang. Sedikit perkongsian saya, hamba Allah yang dhaif, klik sini.
Share:

Pautan Pendidikan

Pautan Pendidikan

Antibuli

Eduwebtv

THESTAR

NST

MMAIL

Welcome

Welcome

Halatuju Kerjaya

kaunseling kerjaya (464) Halatuju (338) selepas SPM (338) kerjaya (271) Kerjaya Kemahiran dan Teknikal (125) IPT (113) selepas STPM (80) IPTA (69) dunia ICT (62) Kerjaya Aliran Sains (59) akademik (58) Selepas Matrikulasi (57) Kerjaya Pendidikan (53) Institusi Kemahiran (52) kerjaya perguruan (46) STPM (45) Matrikulasi (44) Halatuju Selepas STPM (40) sekolah (40) ILKA (39) Halatuju Selepas Matrikulasi KPM (37) Minat Kerjaya (35) IPTS (33) Institut Latihan Kemahiran Awam (33) Selepas UPSR (31) Kerjaya Kejuruteraan (30) Terkini Lepasan Sekolah dan Mahasiswa (28) Kerjaya Kesihatan (27) UPU (25) Matrikulasi KPM (23) Aliran Agama dan Pendidikan Islam (22) MARA (22) Panduan Temuduga (22) Kolej Matrikulasi Premier (21) Selepas PT3 (21) Tingkatan 6 (21) TEVT (20) Halatuju Selepas PT3 (19) Jom Masuk U (18) Kolej Vokasional (18) UPSR (17) politeknik (17) Kerjaya Keusahawanan (16) Halatuju selepas PMR (15) Sains dan Inovasi (15) Selepas Peperiksaan (15) Sijil Kemahiran Malaysia (15) Kerjaya Akauntan (14) Kerjaya Vokasional (14) Kolej Matrikulasi Teknikal (14) Vokasional (14) Institusi Kemahiran MARA (13) Kerjaya OKU (13) ADTEC (12) Sekolah Berasrama Penuh (12) kerjaya separa perubatan (12) sains teknologi (12) IKBN (11) Siswazah (11) Kerjaya Perajurit (10) Kerjaya Aliran Seni (9) Kerjaya Automatif (9) Kerjaya Kejuruteraan dan Pesawat (9) Kerjaya Pertanian (9) Pameran Pendidikan (9) Politeknik Premier (9) kerjaya paramedik (9) pra-U (9) sains astronomi (9) Cara-cara Menjadi Seorang Guru (8) Jururawat (8) SKM (8) Tingkatan 1 (8) Kolej Komuniti (7) Sains (7) Universiti (7) Universiti Luar Negara (7) Haluan Kerja Pendidikan (6) KMPh (6) Kerjaya Jurumasak (6) Kerjaya Perubatan (6) Kolej Kemahiran Tinggi MARA (6) MEdSI (6) SDH (6) Sekolah Dalam Hospital (6) CIAST (5) GLC (5) IKM (5) ILJTM (5) Kerjaya Jururawat (5) Kerjaya Kewangan (5) Kerjaya Pemprosesan Makanan (5) Kolej FELDA (5) MRSM (5) Politeknik Metro (5) Program Ijazah Luar Negara (5) Universiti Kolej Swasta (5) Akademi Binaan Malaysia (4) ILP (4) KKTM (4) Kerjaya Juruterbang (4) Kerjaya Perakaunan dan Ekonomi (4) Kerjaya Perundangan (4) Pengajar Vokasional (4) SKIM LATIHAN TENAGA PENGAJAR PRORAM MATRIKULASI KPM (4) Sekolah Harian (4) Sekolah Teknik (4) Sekolah Vokasional (4) Selangkah ke UiTM (4) Senarai IKBN (4) Akademi Laut Malaysia (3) Asasi IPTA (3) Campus Life (3) Diploma Vokasional Malaysia KPM ILP (3) IKIP (3) INSPEN (3) INSTITUT KEMAHIRAN MARA (3) Institusi Latihan Pengajar Vokasioanal (3) Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (3) KTD (3) Kerjaya Pentadbiran (3) Kerjaya Perhotelan (3) Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan (3) SBP (3) SITC-MPSI-IPSI-UPSI (3) SMKA (3) STAM (3) UniSZA (3) Asrama Semai Bakti FELDA (2) Guru OKU (2) ICAM (2) IKIP Advanced Skills Centre (2) INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN (2) Institusi Pendidikan MARA (2) Institut Kemahiran Baitulmal (2) Institut Penilaian Negara (2) Karnival Pendidikan MARA (2) Kerjaya Arkitek (2) Kerjaya Kimpalan (2) Kerjaya Konstabel (2) Kerjaya Pembersihan (2) Kerjaya Penyelidik (2) Kerjaya Pereka Fesyen dan Jahitan (2) Kolej Pertanian Malaysia (2) Kolej Teknologi Darulnaim (2) Kolej Yayasan Felda Kampus Mempaga (2) Latihan Industri (2) MPV (2) Maktab Koperasi Malaysia (2) PETRONAS (2) Panduan Pemilihan IPTS (2) Pengajian Separuh Masa (2) Perodua (2) Program Sijil (2) Sekolah KRK (2) Sekolah Kelas Rancangan Khas (2) Sekolah Menengah Agama (2) Skim Latihan Kemahiran FELDA (2) Tingkatan3 (2) i-MAS-C-U (2) APICTA (1) Asrama 1Malaysia (1) Bekerja Sambil Belajar (1) CIDB (1) GiatMARA (1) Guru KEMAS (1) IIUM Higher Education (1) IKB (1) INSTEP (1) Industri Maritim (1) Insititut Teknikal Jepun Malaysia (1) Institut Kraf Negara (1) Institut Teknologi Petroleum PETRONAS (1) JMTI (1) KIST (1) KIST Aviation Academy (1) KUIN (1) Kerjaya Bomba dan Penyelamat (1) Kerjaya ICT (1) Kerjaya Kartunis (1) Kerjaya Maritim (1) Kerjaya Matematik (1) Kerjaya Pelaut (1) Kerjaya Penerbangan (1) Kerjaya Polis (1) Kerjaya Profesional (1) Kerjaya Sains Aktuari (1) Kerjaya Sokongan (1) Kolej Islam Sains dan Teknologi (1) Kolej PTPL (1) Kolej Pengajian Islam Johor (1) Kolej Poly-Tech MARA (1) Kolej Profesional MARA (1) Kolej Twintech (1) LUCT (1) Latihan 1Malaysia (1) MARDI (1) MARSAH (1) MENGUBAH DESTINI ANAK BANGSA (1) MRSM Ulul Albab (1) Maktab Tentera Diraja (1) NATC (1) NIOSH (1) Oversea (1) PLPP Bangi (1) PROGRAM PERSEDIAAN DIPLOMA UTHM (1) Pinjaman Boleh Ubah IPTA (1) Pinjaman Pelajaran (1) Pinjaman Pendidikan Yayasan Pahang (1) Program Diploma (1) Pusat Latihan 1Malaysia (1) Pusat Latihan Perindustrian dan Pemulihan Bangi (1) Pusat Pemulihan OKU (1) Restu College (1) SEKOLAH PERTUKANGAN PERANTIS TENTERA DARAT (1) SENARAI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA (1) Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (1) Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang (1) Sekolah Rancangan Khas Pahang (1) Senarai Penaja (1) Tenaga Pengajar Kemahiran (1) Timur Tengah (1) Tingkatan 2 (1) Tingkatan 4 (1) Tingkatan 5 (1) UNITEN (1)

My Blog List