Informasi, Kaunseling Kerjaya, Peperiksaan, Cinta, Remaja, Keluarga, Motivasi, OKU,

PROGRAM DIPLOMA DAN KERJA DI UMW 2017

Lepasan SPM STPM STAM. Peluang belajar percuma di KKTM Kuantan dan jaminan kerja di UMW.Mohon segera. Kemasukan April 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

BIASISWA YAYASAN SIME DARBY 2017

Biasiswa Yayasan Sime Darby 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

KERJAYA PERGURUAN

Lepasan SPM Jom Mohon Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan di IPG KPM. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Tunas Potensi 2017

Lepasan SPM STPM Matrikulasi 2016. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Biasiswa USAS 2017

Biasiswa USAS 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Biasiswa Jasmine Jiangshu 2017

Biasiswa Jasmine Jiangshu 2017. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Konvensyen Antarabangsa Kaunseling Berpekstif Islam

Konvensyen Antarabangsa Kaunseling Berpekstif Islam. Terbuka kepada semua yang bemrinat. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Contoh Soalan Temuduga Ke IPTA

Contoh Soalan Temuduga Ke IPTA. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Sistem e-MAS UPU

Sistem e-MAS UPU 2016. Semak Syarat Kemasukan ke IPTA ILKA. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Surat Cinta Suami

Surat Muhasabah Cinta Seorang Suami Kepada Isterinya. Sila klik gambar ini untuk info lanjut.

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

2010/10/31

KURSUS PERINGKAT SIJIL ANJURAN YAYASAN FELDA 2011

KURSUS PERINGKAT SIJIL ANJURAN YAYASAN FELDA 2011

KURSUS UNTUK KEMASUKAN SESI JAN - JUN 2011

KURSUS-KURSUS YANG DITAWARKAN

PUSAT LATIHAN TROLAK
(PLT), SUNGKAI, PERAK - 1)Sijil pembantu Juruteknik Sistem Komputer. 2) Sijil Juruteknik Sistem Komputer.

INSTITUT TEKNOLOGI UTAMA (ITU) - 1) Sijil Multimedia

KOLEJ INTEGRASI ILMU (KINI) MEMPAGA, PAHANG ( lelaki dan perempuan ) 1) Sijil Kulinari, 2) Sijil Pastri. 3) Sijil Prmusaji. 4) Sijil Pembantu Attendan Bilik.

KOLEJ INTEGARSI ILMU (KINI) RAJA ALIAS, NEGERI SEMBILAN ( perempuan sahaja ) 1) Sijil Jahitan Pakaian Wanita, 2) Sijil Jahitan Pakaian Lelaki, 3) Sijil Dandanan Rambut (Muda)

SYARAT-SYARAT KELAYAKAN - Pemohon seorang anak peneroka, anak kakitangan felda, cucu peneroka, cucu yang tinggal bersama peneroka mendapat pengesahan daripada pengurus rancangan, Belum Berkahwin dan Berumur antara 18-25 tahun.

PENCAPAIAN AKADEMIK - Lepasan SPM tahun 2005 - 2009 dan lulus Bahasa Melayu.

CARA MEMOHON - Menggunakan borang permohonan melalui seistem informasi latihan kemahiran generasi baru FELDA (SILK) atau melalui lawan web felda www.felda.net.my

Calon dikehendaki key-in sendiri permohonan sama ada dalam SILK bagi pelajar dalam rancangan manakala web bagi pelajar yang berada di luar rancangan.

TARIKH TUTUP PERMOHONAN - 30 November 2010 (Rabu)

TARIKH PENDAFTARAN KURSUS - JAN/JUN

TEMPOH KURSUS - 6 BULAN

SURAT TAWARAN AKAN DIKELUARKAN OLEH IBU PEJABAT FELDA KUALA LUMPUR.


SEMUA BORANG YANG TELAH DIISI DALAM LAMAN WEB FELDA HENDAKLAH DI E-MAILKAN KEPADA PEGAWAI-PEGAWAI BERIKUT : - Nurzila.ag@felda.net.my , operasi@felda.net.my dan Karim.mk@felda.net.my






Share:

2010/10/29

Pengalaman adalah guru terbaik

ASSALAMUALAIKUM. SALAM UKHUWAH
PENGALAMAN ADALAH GURU TERBAIK.

PENGALAMAN adalah teman paling berharga dalam hidup, banyak membentuk peribadi, kehendak dan keinginan, cuma bagaimana aspek itu digunakan atau dieksploitasi pemiliknya yang membezakan keadaan.

Semoga Allah SWT melindungi dan menyelamatkan kita dari kesedihan, kerana kesedihan adalah musuh amat kuat dan penyakit yang mengerikan. Kesedihan boleh mngeruhkan hati dan mengubah keadaan. namun penyakit tersebut boleh hilang dengan penawar yang sangat mujarab, iaitu doa.

Firman Allah SWT, Surah Al Baqarah, ayat 153, mafhumnya:

"Wahai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat".

Mengambil kata-kata saudara Moeha Aziz, seorang OKU yang tabah:

"Kecacatan, kesakitan merupakan antara nikmat Allah SWT yang paling besar kepada setiap manusia. Kekurangan di dalam hidup menjadikan kita lebih dekat dengan Allah SWT. Ini adalah kerana kasih sayang Allah sebenar terlalu dekat kepada orang yang teruji yakni orang yang sakit. Nabi Allah Ayub ‘Alaihissalam merupakan seorang nabi yang teruji dengan kesakitan serta kecacatan.Baginda merupakan seorang hartawan yang juga dikurniakan keluarga yang bahagia. Namun pabila tiba ujian Allah, segalanya hilang dengan sekelip mata. Atas kesabaran dan iman baginda yang utuh akhirnya Allah kembalikan segalanya dengan sekelip mata juga. MashaAllah."

Laman ini asalnya untuk mencari bahan atau artikel tentang asal usul sebuah tempat, yang selama ini saya cuma dengar melalui cerita sejarah lisan orang-orang tua. (sejarah).
Selama 2 tahun, laman ini terbengkalai.Namun Alhamdulillah di atas kesempatan, nikmat dan rezeki, jua umur yang ada, alhamdulillah laman ini dapat ditambah untuk manfaat bersama.
Share:

2010/10/27

Ceramah Pendidikan Anti Dadah

Ceramah Pendidikan Anti Dadah Oleh Pegawai PPDa Maran













 Encik Cr Burhanuddin sedang menyampaikan cenderamata kepada Encik Jasmi pada akhir sesi ceramah.



Alhamdulillah, pada Hari Khamis, 21 Oktober 2010 yang lepas telah diadakan Program Ceramah Pendidikan Anti Dadah di Dewan SMK Jengka Pusat 2. Ceramah disampaikan oleh Encik Jasmi B Jaafar, Pegawai PPDa Daerah Maran. Program ini merupakan salah satu slot di dalam Aktiviti Selepas PMR 2010. 

Urusetia Program Selepas PMR, En Cr Burhanuddin b Hj Hasan dan Pn Nazila bt Fauzai, bersama  guru-guru  yang mengajar Tingkatan 3 pada masa itu turut berada di dewan.

Antara isi kandungan ceramah Encik Jasmi ialah Kenali Diri. Ini kerana setelah kita mengenali diri kita, barulah kita akan mengenali kekuatan diri kita. Dengan mengenali diri kita, akan mengetahui insan-insan yang signifikan dalam hidup kita, insan-insan yang telah banyak berjasa kepada kita. 

Dengan itu, semoga dengan mengingati pengorbanan ibu yang telah mengandungkan dan melahirkan kita, membesar dan mendidik kita. Begitu juga dengan pengorbanan bapa yang turut tidak tidur malam apabila anak sakit demam. Bapa berusaha memberi kehidupan sempurna untuk anak-anaknya. Begitu juga para guru yang telah mendidik anak-anak, pasti akan tercalar hatinya apabila mengetahui bekas pelajarnya terjebak dengan gejala negatif.

Setersnya hala tuju pelajar selepas PMR, Bagaimana mengisi masa selepas PMR, dan membina kemahiran asertif diri yang mapan. Semasa meningkat remaja, pasti ada pelbagai halangan dan cabaran yang akan dilalui oleh pelajar. 


Samada cabaran yang datang dari masalah keluarga, masalah diri sendiri, tinggal dengan datuk dan nenek, masalah persahabtan dan rakan sebaya dan masalah percintaan. Selain masalah-masalah lain. Adakah pelajar akan berjaya menghadapi cabaran-cabaran itu, seandainya persediaan pelajar mengharungi alam remaja yang serba mencabar ini belum mencukupi sepenuhnya?


Cabaran dalam membuat sesuatu keputusan juga akan mempengaruhi masa depan dan hala tuju kehidupan insan/ pelajar. Jika baiklah keputusan yang diambil, maka berjayalah hidup kita. Jika memilih keputusan yang tidak baik dan keputusan serta jalan yang salah dalam membuat keputusan, maka kita menempuhi kegagalan dalam hidup.


Tidak dinafikan, corak kehidupan yang dilalui oleh pelajar pada zaman remaja ini melalui pelbagai perubahan. ia seperti perubahan usia yang berkait rapat dengan hormon seseorang, faktor persekitaran, rakan sebaya, kemelut cinta, jatuh cinta, putus cinta, percerian ibu bapa dan tinggal dengan penjaga yang terdiri daripada datuk dan nenek.

Kata-kata hikmah dari Encik Jasmi, seorang anak yatim sejak kecil, boleh pelajar renung-renungkan dan hayati;


"BILA KITA GAGAL, KITA PERLU BANGUN.
KITA PERLU BANGUN UNTUK BUKTIKAN KEJAYAAN"


Kesimpulannya, kemahiran asertif diri yang mapan amat diperlukan dalam membuat sesuatu keputusan. Kedua kemahiran ini, kemahiran asertif diri dan kemahiran membuat keputusan saling berkait dalam mengharungi cabaran kehidupan yang sebentar cuma ini. Maka, katakan tidak kepada rokok serta dadah.


Untuk mengetahui Karnival Nilai Murni Cegah Jenayah Negeri Pahang 2010, sila klik http://ppdamaran.blogspot.com/2010/10/karnival-nilai-murni-cegah-jenayah.html

Share:

2010/10/24

TAWARAN MUNSYI DEWAN IV

MUNSYI DEWAN 


PENGENALAN

Munsyi Dewan ialah penceramah bahasa Melayu yang dilantik khas dan diiktiraf oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk mengendalikan kursus, ceramah dan taklimat bahasa Melayu di sektor awam dan swasta.  Program ini bermula pada tahun 1995.  Tujuan pembinaan Munysi Dewan adalah untuk mewujudkan pakar rujuk bahasa Melayu untuk membantu DBP dalam usaha mengembangkan bahasa Melayu di sektor awam dan swasta.

PERANAN
  • Menjadi pembimbing pelajar dan guru di sekolah, pengguna bahasa lain di daerah dan kawasan masing-masing dalam hal kebahasaan;
  • Menjadi pakar rujuk untuk menyelesaikan kemusykilan tentang bahasa Melayu;
  • Mengendalikan pelbagai aktiviti bahasa untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu; dan
  • Membantu DBP melaksanakan dan menjayakan pelbagai aktiviti bahasa.
KEISTIMEWAAN


Munsyi Dewan akan menikmati keistimewaan seperti yang berikut :
  • Bayaran kepakaran;
  • Elaun perkilometeran;
  • Elaun makan minum;
  • Tambang kapal terbang atau yang setara dengannya.
  • Pertimbangan untuk menghadiri mana-mana majlis bahasa anjuran DBP secara percuma atau mengikut bayaran seperti staf DBP; dan
  • Kemudahan membeli buku dengan potongan harga sebanyak 20% di Kedai Buku DBP, Cawangan dan Wilayah.


TANGGUNGJAWAB DAN ETIKA
  • Menyampaikan maklumat bahasa Melayu seperti yang telah diputuskan oleh DBP.
  • Membantu DBP memberikan kursus, ceramah dan taklimat bahasa Melayu.
  • Sentiasa menjaga nama baik DBP kerana Munsyi Dewan ditauliahkan oleh DBP.
  • Pertimbangan untuk menghadiri mana-mana majlis bahasa anjuran DBP secara percuma atau mengikut bayaran seperti staf DBP; dan
  • Kemudahan membeli buku dengan potongan harga sebanyak 20% di Kedai Buku DBP, Cawangan dan Wilayah.


PELAWAAN KUMPULAN MUNSYI DEWAN FASA VI (TERKINI)
Dewan Bahasa dan Pustaka akan membina kumpulan Munsyi Dewan Fasa VI dalam usaha memperkasakan  bahasa kebangsaan. Tawaran terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia  yang memenuhi syarat dan kelayakan yang ditetapkan. Keutamaan diberikan kepada pemohon yang mempunyai kepakaran dan kemahiran  dalam bidang-bidang berikut :

-          Tatabahasa Bahasa Melayu
-          Penulisan dokumen rasmi
-          
Surat/Memo/Minit Mesyuarat/Laporan/Kertas Projek
-          Penulisan teks ucapan
-          Penterjemahan
-          Pengendalian mesyuarat
-          Pengacara majlis 



Borang  permohonan  yang  telah  lengkap  diisi, hendaklah  dihantar    ke alamat berikut :
Ketua Bahagian Pembinaan Bakat dan Kepakaran,
Jabatan Pengembangan Bahasa dan Sastera,
Dewan Bahasa dan Pustaka,
Tingkat 22, Menara DBP,
Jalan Dewan Bahasa,
50460 KUALA LUMPUR. 

Nombor telefon :   03 - 21482486
Nombor faks       :   03 - 21414109

Tarikh tutup permohonan pada 5 November 2010.
Borang permohonan yang lewat diterima oleh pihak urus setia, tidak akan dipertimbangkan.
Share:

Skim Kekompetenan Penjaga Elektrik & Pencantum Kabel ILSAS

Skim Kekompetenan Penjaga Elektrik & Pencantum Kabel ILSAS


TNB Integrated Learning Solution Sdn. Bhd (ILSAS) menawarkan kursus sepenuhmasa bagi meningkatkan kemahiran teknikal SKIM KEKOMPETENAN PENJAGA JENTERA ELEKTRIK & PENCANTUM KABEL (ditauliahkan oleh Suruhanjaya Tenaga).

Skim Kekompetenan Penjaga Jentera Elektrik & Pencantum Kabel

Kategori
Pengambilan
Tempoh Kursus
Tarikh Tutup Permohonan
Penjaga Jentera Elektrik
B4 33kV
Disember 2010
20 minggu
13 November 2010
B0 11kV
Mac 2011
20minggu
14 Januari 2011
A4
September 2011
16 minggu
14 Januari 2011
Modul Talian Atas Voltan Rendah
November 2010
2 minggu
13 November 2010
Modul Talian Atas Voltan Tinggi
Februari 2011
2 minggu
14 Januari 2011
Pencantum Kabel
PK1 ( 1 kV )
Disember 2010 & Jun 2011
12 Hari
13 November 2010
PK2 ( 11kV )
Jun 2011
10 Hari
18 Febuari 2011
PK3 ( 33kV )
Julai 2011
10 Hari
18 Febuari 2011

 

Syarat-syarat Kemasukan Skim Kekompetenan Penjaga Jentera Elektrik & Pencantum Kabel (yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Tenaga)

KELAYAKAN ASAS

  • Warganegara Malaysia
  • Umur tidak kurang dari 20 tahun
  • Tamat tingkatan lima sekolah bantuan penuh kerajaan
  • Pengalaman kerja tidak kurang daripada 3 tahun di persekitaran yang mempunyai kelengkapan elektrik dan mengawal kelengkapan elektrik hidup. Pemohon dikehendaki mengemukakan buku log kerja harian sebagai bukti bagi tempoh tersebut semasa sesi temusoal
  • Boleh bertutur dan menulis dalam Bahasa Malaysia

KELAYAKAN TEKNIKAL PENJAGA JENTERA

 

  • Kategori A4 
    • Memiliki syarat-syarat di atas serta pemegang perakuan kekompetenan Penjaga Jentera Elektrik dari kategori di bawah ini:
      • Kategori A0 tidak kurang daripada 2 tahun atau
      • Kategori A1 tidak kurang daripada 1 tahun
  • Kategori B0
    • Memiliki syarat-syarat di atas serta pemegang perakuan kekompetenan Penjaga Jentera Elektrik dari kategori di bawah ini:
      • Kategori A4 tidak kurang daripada 2 tahun
  • Kategori B4
    • Memiliki syarat-syarat am di atas serta pemegang perakuan kekompetenan Penjaga Jentera Elektrik dari salah satu kategori di bawah ini:
      • Kategori B1 tidak kurang daripada 1 tahun atau
      • Kategori B0 tidak kurang daripada 2 tahun
  • Modul Talian Atas Voltan Rendah
    • Memiliki perakuan kekompetenan A0 tidak kurang 2 tahun
    • Memiliki buku log yang lengkap berkaitan kerja-kerja dan pengalaman di atas yang telah disahkan oleh orang kompeten berkaitan dan juga majikan.
    • Nota:
      • Modul ini digunakan untuk menggantikan pengalaman bagi calon-calon persendirian menduduki peperiksaan terbuka yang diuruskan oleh pejabat-pejabat kawasan Suruhanjaya Tenaga
      • Modul ini tidak boleh digunakan bagi melayakkan calon-calon menduduki mana-mana kategori kursus separuh masa yang dijalankan oleh institusi atau mana-mana institusi lain yang ditauliahkan.

KELAYAKAN TEKNIKAL PENCANTUM KABEL

 

  • PK1
    • Mempunyai pengalaman kerja tidak kurang dari 3 tahun dalam bidang mencantum,menyambung dan menamatkan kabel
    • Bekas atau kakitangan LLN / TNB / LLS / SESB / SESCO/ SEB (dengan surat sokongan, pengesahan kerja-kerja mencantum, menyambung dan menamatkan kabel)
    • Pemegang Perakuan Kekompetenan Penjaga Jentera Elektrik AO dengan pengalaman kerja elektrik tidak kurang dari 3 tahun atau pemegang perakuan PJE yang lebih tinggi dengan pengalaman kerja elektrik tidak kurang dari 2 tahun
  • PK 2 (11kV)
    • Memiliki syarat-syarat di atas serta pemegang perakuan kekompetenan Pencantum Kabel dari kategori di bawah ini:
      • Kategori PK1 tidak kurang daripada 1 tahun
  • PK 3 (33 kV)
    • Memiliki syarat-syarat di atas serta pemegang perakuan kekompetenan Pencantum Kabel dari salah satu kategori di bawah ini:
      • Kategori PK2 ( 11kV ) tidak kurang daripada 1 tahun
      • Kategori PK3 ( 22kV ) tidak kurang daripada 1 tahun

 

Cara-cara Memohon

 

  • Muat turun borang permohonan,    KLIK SINI, yang juga boleh diperolehi di Pejabat Koordinator Program Persijilan Teknikal di Blok B, Bilik B0-07, TNB Integrated Learning Solution Sdn. Bhd (ILSAS)
  • Borang permohonan yang lengkap hendaklah dimajukan atau dipos ke alamat:
Koordinator
Skim Kekompetenan
TNB Integrated Learning Solution Sdn. Bhd - ILSAS
Jalan IKRAM-UNITEN,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan.
  • Borang permohonan tidak lengkap atau tidak ditandatangani tidak akan dilayan

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:



SUMBER; http://www.tnb.com.my/
Share:

Daulat Tuanku



Daulat Tuanku

Merafak sembah setinggi-tinggi tahniah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang, Sultan Haji Ahmad Shah al-Must'ain Billah ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ria'yatuddin al-Muadzam Shah,

Sultan dan Raja Pemerintah Bagi Negeri Pahang Darul Makmur serta Segala Jajahan Takluknya

sempena 

Hari  Keputeraan Baginda pada 24 Oktober 2010 bersamaan 16 Zulkaedah 1431 hijrah.


“Semoga Allah Ta'ala melanjutkan usia Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku dengan limpah lindungan keimanan, kesihatan dan kesentosaan. Semoga Allah Memberkati Pemerintah Berjiwa Rakyat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku”


Dirgahayu Tuanku.

Share:

2010/10/22

Cerpen Kasih Munira Nina


Cerpen Kasih Munira Nina



"Tahniah, Nina. Nina dapat 8A dalam Percubaan PMR,"

"Alhamdulillah, terima ksih cikgu. Ini pun atas berkat bimbingan cikgu,juga,"

"Cikgu, kenapa cikgu tak terima ayah saya sebagai friend? Kan ayah saya dah add cikgu di mukabuku?" Soal Nina.

"Nina, macam mana saya nak add ayah kamu.Saya cuma approve kawan-kawan saya dan pelajar saya sahaja. Kalau ibubapa atau penjaga pelajar, saya tak berani nak add. Silap haribulan pasangan masing-masing akan marah nanti. Jadi jodoh di alam maya...," jawab Cikgu Rohaini dengan lembut.

"Alah, cikgu bukannya tak tahu, kan ayah saya single parent?"soal Nina lagi.

"Saya tahu...Nina dulu kan dah story kat saya,mama Nina dah divorce dengan papa masa Nina berumur 11 tahun,"

"Dah tu? Nape cikgu tak approve je ayah saya di mukabuku tu? Atau ini adalah gambaran jawapan cikgu?"

"Nina, saya tak bermaksud begitu. Macam yang saya cakap sebelum ni, mukabuku saya cuma untuk yangs aya kenali sahaja. Tidak mesti saya tak approve papa Nina, bermakna saya ..

"Cikgu, cikgu tahu kan, Nina rindukan kasih sayang seorang ibu? Cikgu tahu kan, Nina harapkan ibu yang penyayang dan setia...

"Cikgu tahu, Nina. Tapi beilah cikgu masa, ya,"

"Berapa lama,cikgu?"

"Saya sudah terangkan dengan papa, Nina, Nina,"

"Kalau saya nak tahu juga?"

"Nina, biarlah hal ini, kami selesaikan berdua sahaja ya?"

"Cikgu, Nina harap sangat cikgu terima papa. Selama ni, Nina c cuma berdiam diri sahaja. Tapi kali ni, Nina rasa sudah terlalu lama cikgu belum jua memberi jawapan kepastian.

"Tapi, baru 2 minggu, Nina. 2 minggu masih terlalu baru, Nina. Saya tidak mahu mengambil keputusan terburu-buru. Hal nikah kahwin bukanlah hal ringan, Nina. Perkara perkahwinan adalah melibatkan 2 hati bersatu di bawah lembayung rahmat Ilahi dinamakan pernikahan. Ikatan suci suami isteri ini menuntut seribu pengorbanan dan tanggungjawab. Ikatan ini juga diikat oleh 2 hati yang saling menyintai kerana Allah...,"

Belum sempat Cikgu Munirah melanjutkan bicara, Hanina sudah memotong kata, "Jadi, cikgu tidak menyintai papa?"

"Bukan begitu Nina, Nina ingat tak masa perkhemahan kita di Pangkor dulu? Semasa saya bicarakan tentang cinta dengan Nani dan kawan perempuan yang lain?"

"Ingat, cikgu. Cikgu ada jelaskan tentang hakikat cinta suci. Tentang kehormatan wanita....,"

"Ingat tak, bila Nina soal pada saya, mengapa cikgu tidak ada 'boyfriend'?"

"Ingat cikgu dan saya pun ingat jawapan cikgu,"

"Jadi itulah jawapan saya sekarang. Bukan saya tidak suka papa Nina. Tetapi, atas panduan yang telah ditetapkan,.

"Oh, jadi sebab tulah, cikgu memerlukan masa yang panjang ya cikgu?"

"Pandai pun Nina. Macam nilah anak murid saya yang baik hati,"

"Cikgu, nak tengok sesuatu tak?"

"Erm, apa dia, Nina?"

"Cuba cikgu teka, siapa ni?"

"Subhanallah. Cantiknya. siapa wanita ni? Eh ni, yang berdiri sebelahnya, macam ayah kamu? Dan baby girl bertopi pink ni, Nina?"

"Betul tu cikgu. Itulah ibu saya cikgu,"

"Ibu kamu cantik sangat, Nina,"

"Buat apa cantik sahaja tapi tak setia dengan suami, tak bersyukur dengan apa yang ada. Tengok mama, sampai sekrang mana pernah contact kami jauh sekali nak jumpa kami. Padahal kami masih di sini...Cikgu pun cantik, apa?Kalau tak, masakan papa fall in love dengan cikgu? Papa susah nak terima wanita tau sejak divorce"

"Nina, tak baik kamu berkata yang tidak baik tentang mama. Ingat ya Nina, walau macam manapun, mama dah berkorban untuk Nina dan adik-adik. Nina sendiri cerita kan, mama lahirkan Nina masa Nina baru 7 bulan dalam kandungan. Lepas tu Nina kena duduk dalam wad. Mama yang bersengkang mata siang malam menjaga Nina, kan? Papa masa tu sedang sambung pengajiannya kan?"

"Ya, cikgu. Mama yang menjaga saya selama saya dalam wad NICU. 4 bulan saya dalam tu. Kemudian bila dah keluar wad, saya ada penyakit lain pula,"

"Besar pengorbanan mama, Nina. Jika mama berpisah dengan papa, itu antara mereka berdua. Mereka mungkin ada masalah mereka sendiri yang mana belum masanya Nina tahu. Mama menyepi diri, bukan bermakna mama tidak ingat Nina. Mungkin mama membawa diri ke oversea sebagai satu cara merawat hatinya yang luka, Nina. Kenangkanlah kembali pengorbanan mama. Saat melahirkan kamu, pasti dia telah bertarung nyawa. Selalulah berdoa pada Allah agar Allah ampunkan dosa-dosa mama. Doakan kebaikan untuk mama. Moga-moga suatu hari nanti Nina dapat bertemu mama kembali,"

"InsyaAllah, cikgu. Terima kasih cikgu atas nasihat cikgu. Cuma Nina terlalu rindukan kasih sayang seorang mama. kalaulah cikgu menjadi mama Nina,"

"Nina, dalam hidup kita ini, kadang kala ada impian kita yang tercapai, ada yang tercapai sebegitu pantas, ada yang agak lambat dan ada yang tidak tercapai di dunia ini. Mama Nina tetap mama yang terbaik dalam hidup Nina. Andai saya menjadi mama Nina, belum tentu saya boleh menjadi mama yang terbaik buat Nina. Namun walau apa pun, saya tetap sayangkan Nina. Sebab Nina, murid saya yang baik hati dan hormat guru,"

"Patutlah, papa kata cikgu terlalu istimewa. Papa kata sepanjang mengenali cikgu, Cikgu tidak pernah meminta hadiah apatah lagi barang-barang mahal. Cikgu, cantik, berpelajaran, keturunan baik-baik, beradab sopan. Kata papa, beruntung siapa yang mendapat cikgu sebagai isteri,"

"Nina, cinta bukan terletak pada wang mahu pun harta meskipun ada pepatah mengatakan, tiada wang tidak berguna juga cinta itu. Erm satu lagi pesanan penaja oleh Cikgu Munirah, usah memuji saya melambung tinggi. Kelak bila Nina tahu segala keburukan saya, Nina pasti kecewa. Bimbang kata nista pula yang kamu hamburkan pada cikgu. Cikgu garang tau. Nina tak takut ke kalau saya jadi ibu tiri Nina yang garang? Macam Bawang Putih Bawang Merah?"

"Cikgu ni, ada-ada jelah,"

Mereka tertawa bersama

....bersambung....
Share:

2010/10/18

Kerastangan vs Kraftngan

Kerastangan vs Kraftangan
http://cikgubimbingan-kaunseling.blogspot.com/

Alhamdulillah, pada hari Khamis dan Jumaat lepas, 14 dan 15 Oktober 2010, di dewan SMK Jengka Pusat 2, telah diadakan Program Kraftangan daripada kertas suratkhabar. Aktiviti ini dijayakan oleh Unit Bimbingan Kaunseling SMK Jengka Pusat 2 dengan kerjasama semua para guru yang terlibat dengan Program Selepas PMR.

Para pelajar Tingkatan 3 didedahkan tentang cara-cara membuat kraftangan ini oleh seorang pakar pembuat kraftangan daripada kertas suratkhabar. Pelbagai hasil kraftangan seperti keychain, bakul besar, bakul telur untuk bunga telur, bunga perhiasan dan sebagainya.

Ternyata surat khabar lama, tetap mendatangkan hasil lumayan andai kita mempunyai ilmu kemahiran hidup dan ilmu tebat diri yang sentiasa di inovasikan.

Guru yang menunjuk ajar cara-cara membuat kraftangan kertas ini ialah Puan Rogayah Ramli, dari Bandar Pusat Jengka. Program ini yang dibantu bersama Cr Cikgu Burhanuddin dan Cikgu Nazila, Pn Hjh Mariam dan semua guru bertugas. Ternyata program seumpama ini sangat menarik.



Pelajar Tingkatan 3A yang menekuni kraf.




Perhiasan bunga dari hasil kraftangan.



Bakul dan pasu bunga, antara kraf yang terhasil.



Keychain dan bakul telur.



Cenderamata daripada Penceramah Jemputan,
Puan Rogayah Ramli untuk Bilik Bimbingan Kaunseling, Puan Nazila.














Gaya-gaya pelajar Tingkatan 3 dengan kraftangan masing-masing.


Puan Rogayah sedang menunjukkan cara-cara membuat kraftangan.

Ini pula, bakul kertas yang dihasilkan oleh ibu saya sendiri,:)

Share:

Permohonan Ke IKBN Kemasukan Januari 2011

Permohonan Ke IKBN Kemasukan Januari 2011


Pengambilan pelajar baru kemasukan Januari 2011, dibuka sehingga 2 November 2010. kepada yang berminat sila layari web Kementerian Belia dan Sukan, http://www.ekbs.gov.my/. Permohonan adalah secara online.

Terbuka kepada semua warganegara Malaysia berusia 18 hingga 30 tahun, tamat Tingkatan 5, sihat tubuh badan dan belum berkahwin. Pemohon boleh mengikuti Latihan Kemahiran peringkat Sijil Kemahiran (SKM) Tahap 1 hingga 5, Persijilan PKKP dan Persijilan Suruhanjaya Tenaga (ST) di Institut Kemahiran Belia Negara, Kementerian Belia dan Sukan Malaysia.

Antara bidang yang ditawarkan seperti Teknologi Mekanikal, Teknologi Automotif, Teknologi Makanan, Teknologi Marin dan lain-lain, sila rujuk iklan di atas.
Share:

Permohonan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI-SR dan KPLI-jQAF)

Permohonan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI-SR dan KPLI-jQAF) Ambilan Januari 2011



Assalamu'alaikum w.b.t & Salam Sejahtera,
Adalah dengan ini dimaklumkan bahawa Aplikasi Permohonan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI-SR dan KPLI-jQAF) Ambilan Jan 2011 boleh dibuat mulai pada 11 Oktober 2010 (Isnin) melalui laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia : http://www.moe.gov.my.  
Calon dikehendaki mendapatkan NO PIN di cawangan BSN berhampiran sebelum membuat permohonan.
Sekian, terima kasih. 
Share:

2010/10/15

Saya Orang Lelaki ke-13 Dalam Hidupnya

Saya orang ke-13


 

SEGALA puji dan syukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan inayahNYA hari ini kita rakyat Malaysia masih dapat mengecapi kehidupan yang aman damai dan sejahtera walapun negara ini mempunyai berbagai kaum, agama dan kebudayaan. Alhamdulillahirabbil a'lamin.

Selawat dan salam juga ke atas junjungan besar nabi kita Muhammad SAW, para ahli keluarganya, para sahabat dan para pejuang-pejuang Islam yang telah berjuang untuk mengeluarkan umat manusia daripada alam kegelapan (jahiliah) kepada alam yang penuh dengan nur ilmu pengetahuan sepertimana kita kecapi dan nikmati pada hari ini.

Entry ini dimuatkan di cikgukaunseling.com sebagai rujukan dan medium pendidikan blog ini. Ia diambil dari Harian Metro, ruangan bersama Dang Setia, Metro Ahad,25 September 2010 .Semoga kita mendapat manfaatnya

2010/09/25

BUAT Dang Setia, inilah kisah hidup percintaan saya. Saya berumur 19 tahun dan sedang bekerja sambil menanti permohonan untuk menyambung pelajaran. Kisah cinta saya bermula ketika di bangku sekolah. Saya mengenali A menerusi seorang kawan yang memberi saya nombor telefon A.

Menerusi perbualan telefon dan berutus mesej, saya mula menyintai A dan menjadi kekasih A. Saya sangat percayai A. Dua tahun kami berkenalan tetapi baru sekali berjumpa kerana A bukan boleh selalu keluar rumah. Selepas tamat persekolahan saya mula bekerja dan setelah empat bulan bekerja, muncul lagi seseorang dalam hidup saya iaitu B. B adalah seorang yang comel dan kecil molek berumur 18 tahun. B mula merapati saya.

Baru seminggu saya dan B berkenalan, B menyampaikan hasratnya untuk menjadi kekasih saya. Pada mulanya saya menolak tetapi B mengatakan dia sanggup menjadi orang kedua dalam hidup saya lalu saya menerimanya.

Selang beberapa ketika, B mula tidak tahan menjadi orang kedua dan menyatakan dia sanggup melakukan perbuatan terkutuk bersama saya untuk saya memutuskan A. Saya cuba menolak beberapa kali kerana saya sayangkan A tetapi tatkala syaitan lebih kuat hasutannya, saya dan B terlanjur.

Saya memberitahu A bahawa saya mempunyai orang lain selain A dan A memberitahu yang dia tidak sanggup berkongsi lalu A pun mengundurkan diri dengan rela tetapi pahit untuk ditelan. Selepas itu saya dan B sering bergaduh kerana B masih mencemburui A.

Ketika bergaduh menerusi mesej, B sering menceritakan mengenai kisah silamnya. Barulah saya tahu yang saya adalah orang yang ke-13 dalam hidupnya, agak pahit untuk saya menerimanya. B juga mengatakan yang dia mempunyai orang lain selain saya iaitu J. Terkedu juga saya mendengarnya.

 Saya dan B sering bergaduh walaupun untuk hal kecil.

 Saya melarang B berhubung dengan J kerana merasakan yang saya dipermainkan. Melalui perbalahan dengan B yang kerap, saya mengetahui semua sejarah hitam dalam hidup B. Barulah saya tahu B bukanlah seorang dara ketika terlanjur dengan saya. Alangkah terkejut, pilu, resah, sedih dan bagai gila saya dibuatnya.

tetapi setelah mendengar kisah hidup B, saya kasihan terhadapnya dan saya rela menerimanya. Agak sukar untuk B menceritakan kepada saya, katanya dia pernah ditipu dan dipermainkan beberapa lelaki sebelum ini.

 Kisah hitam B bermula ketika dia di tingkatan dua, B bekerja part-time di 7-eleven berdekatan rumahnya. Dia berkenalan dengan seorang lelaki di sana. Satu hari lelaki itu mengajak B ke rumahnya, katanya mahu berehat sebelum masuk kerja, B yang tidak mengesyaki apa-apa terus mengikutnya.

 Di rumah lelaki itu, dia diperkosa secara paksa.

Selepas itu baru B mengetahui yang lelaki itu beragama Kristian. Kemudian B berkenalan dengan seorang lelaki dari flet tempat tinggal B dan menceritakan kisah malangnya. Katanya dia ingin menyelamatkan B daripada lelaki berkenaan, namun dasar lelaki memang sukar dipercayai dia juga melakukan perkara sama terhadap B. B pasrah dengan kejadian yang menimpa dirinya lalu dia putus asa terhadap lelaki dan membiarkan lelaki mempermainkan dirinya. Selain daripada dua orang ini, ada lagi tiga lelaki yang melakukan dirinya seperti itu, seorang dari Negeri Sembilan manakala lagi dua, B tidak ingat nama mereka

Selepas itu baru B mengetahui yang lelaki itu beragama Kristian. Kemudian B berkenalan dengan seorang lelaki dari flet tempat tinggal B dan menceritakan kisah malangnya. Katanya dia ingin menyelamatkan B daripada lelaki berkenaan, namun dasar lelaki memang sukar dipercayai dia juga melakukan perkara sama terhadap B.

B pasrah dengan kejadian yang menimpa dirinya lalu dia putus asa terhadap lelaki dan membiarkan lelaki mempermainkan dirinya. Selain daripada dua orang ini, ada lagi tiga lelaki yang melakukan dirinya seperti itu, seorang dari Negeri Sembilan manakala lagi dua, B tidak ingat nama mereka.

B juga menceritakan bahawa dia pernah terfikir untuk membunuh diri atau menjadi pelacur. Dunia saya berputar kelam mendengar kisah B dan air mata kami bercucuran. Tidak pernah saya sangka B hadir dalam hidup saya membawa kisah duka. Berat bagi saya tetapi lebih berat bagi B kerana dia yang melaluinya. Rupa B yang cantik sebaliknya menyimpan kisah duka dan pilu. 

Sebenarnya B tidak mahu menceritakannya kerana dia tahu saya tidak mungkin dapat menerima keadaan sebenar dia. B terpaksa menceritakan kepada saya kerana seminggu sebelum raya 2010 ini, J menghantar mesej kepada B dan mengugut B sekiranya B tidak melakukan perbuatan terkutuk itu dengannya, dia akan menceritakan kisah B kepada ibu bapa B.

B takut dan baru B menceritakan kepada saya. Saya pun tidak tahu apa yang patut dibuat dan mengajak B untuk menukar kad sim telefon yang baru dan berserah atas ketentuan Allah. Tiga hari sebelum raya tahun ini, J menghantar mesej kepada kad sim telefon B yang lama dan J mengatakan yang emaknya meninggal dunia dan J sendiri tidak dapat balik kampung untuk melihat jenazah ibunya.

Sebenarnya B tidak mahu menceritakannya kerana dia tahu saya tidak mungkin dapat menerima keadaan sebenar dia. B terpaksa menceritakan kepada saya kerana seminggu sebelum raya 2010 ini, J menghantar mesej kepada B dan mengugut B sekiranya B tidak melakukan perbuatan terkutuk itu dengannya, dia akan menceritakan kisah B kepada ibu bapa B. B takut dan baru B menceritakan kepada saya.

Saya pun tidak tahu apa yang patut dibuat dan mengajak B untuk menukar kad sim telefon yang baru dan berserah atas ketentuan Allah. Tiga hari sebelum raya tahun ini, J menghantar mesej kepada kad sim telefon B yang lama dan J mengatakan yang emaknya meninggal dunia dan J sendiri tidak dapat balik kampung untuk melihat jenazah ibunya.

Dia kesal dan meminta B untuk memaafkannya. Memang jahat untuk saya mengatakannya tetapi memang padan dengan muka J. Itu baru balasan yang menimpa J, yang lain saya sering berdoa supaya mereka mendapat balasan lebih teruk lagi.

Saya harap saya dapat menjaga B walau apa pun yang sudah B lalui saya rela menerimanya. Pernah saya katakan pada B biarlah perkara ini saya orang terakhir yang mengetahuinya. Walaupun saya bersama B, namun dalam ruang hati saya masih ada A. Saya masih sayangkan A tetapi saya kasihankan B dan cuba menyayangi B. Apa pendapat Dang Setia?

AWAN BIRU
Kuala Kangsar




SAYU hati Dang Setia mendengar kisah sedih B yang dinodai 13 lelaki sejak berusia 14 tahun.

Niat saudara untuk menjaga B cukup murni, tapi Dang Setia harap biarlah mengikut ajaran agama dan adat Melayu. Jangan sesekali saudara juga mengambil kesempatan terhadap B seperti beberapa lelaki lain.

Ini kerana saudara sendiri pernah menyatakan pernah terlanjur dengan B sebelum mengetahui kisah silamnya sebelum ini.

Hormatilah dirinya sebagai seorang wanita Islam. Cara terbaik mungkin saudara boleh bayangkan B sebagai adik atau kakak saudara, sudah pasti saudara akan berusaha sedaya upaya untuk menjaga maruah mereka.

Dalam keadaan sekarang, B memerlukan sokongan moral daripada orang terdekat yang disayanginya. Jiwanya lemah kerana sudah acap kali dipermainkan lelaki.

Cuma Dang Setia kurang pasti maksud menjaga yang disebutkan saudara. Adakah saudara mahu menjaganya sebagai kawan, kekasih atau berniat memperisterikan B.

Tanya diri saudara siapakah B di sisi saudara. Jika saudara sudah pasti, perjelaskan keadaan sebenar kepada B supaya dia tidak menaruh harapan dan membenci saudara pada masa depan, sedangkan saudara mempunyai niat baik membantunya.

Saudara juga seharusnya tahu mengenai apa yang dimahukan dalam kehidupan peribadi saudara. Siapakah yang sebenarnya bertakhta di hati, adakah A atau B.

Kalau A, adakah dia juga masih menyayangi saudara, jangan pula saudara bertepuk sebelah tangan. Dang Setia juga khuatir jika saudara menyayangi B atas dasar kasihan. Takut ia tidak berkekalan dan B sekali lagi menjadi mangsa keadaan.

Cinta bukan boleh dipaksa, ia satu perkongsian perasaan di antara dua insan. Dalam satu perhubungan, cinta itu seelok-eloknya seimbang dan tidak berat sebelah.

Perasaan sayang yang berat sebelah sukar untuk menjanjikan kebahagiaan berkekalan, itu lumrah dunia.


Apapun perasaan sebenar saudara terhadap B, Dang Setia harap saudara dapat membimbingnya ke jalan benar. Berilah dia semangat dan sokongan terutama daripada aspek agama supaya dia dapat menginsafi kesilapan lampaunya.

B perlu lebih berusaha untuk mengubah dirinya. Jadi, saudara boleh menasihatkannya supaya menambah ilmu agama dengan menghadiri ceramah, belajar mengaji al-Quran dan menyertai mana-mana pertubuhan berteraskan agama. 

Hanya dengan ilmu, amal ibadat kita menjadi bermakna dan hanya dengan amal ibadat iman kita menjadi lebih teguh. Iman yang teguh pula amat perlu untuk menjadi benteng kepada seseorang bagi mengelak godaan nafsu. Dang Setia pasti masih ada sinar di hujung terowong buat B asalkan dia benar-benar bertaubat dan mahu berubah.
Share:

2010/10/13

Usah Sedih La Tahzan, Dia Ada Di Sisi

Usah Sedih La Tahzan, Dia Ada Di Sisi




SEGALA puji dan syukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan inayahNYA hari ini kita rakyat Malaysia masih dapat mengecapi kehidupan yang aman damai dan sejahtera walapun negara ini mempunyai berbagai kaum, agama dan kebudayaan. Alhamdulillahirabbil a'lamin.


Selawat dan salam juga ke atas junjungan besar nabi kita Muhammad SAW, para ahli keluarganya, para sahabat dan para pejuang-pejuang Islam yang telah berjuang untuk mengeluarkan umat manusia daripada alam kegelapan (jahiliah) kepada alam yang penuh dengan nur ilmu pengetahuan sepertimana kita kecapi dan nikmati pada hari ini.

Lalu sekali pagi, pagi ini saya cuba mencatat sesuatu. Dedikasi buatmu, puteri harapan. Juga catatan buat diri ini yang selalu alpa....

Alhamdulillah, hari ini kita masih bernafas lagi. Detik ini kita masih bernyawa lagi.  detik ini, kita masih mengecapi pelbagai nikmat dan kesenangan. Semoga kita tidak lupa, kesenangan, kesihatan yang baik, perjalanan kerjaya yang cemerlang, pencapaian kecemerlangan pelajaran dan segala bentuk kemudahan yang kita kecapi  perlulah kita selalu panjatkan syukur pada Allah SWT. Sesungguhnya kesenangan jua merupakan suatu ujian.



Bagi yang sedang diuji dengan kesusahan. Walau apa jua keadaan yang sedang kita tempuhi waktu ini, jiwa menjadi resah gundah gulana, hati menjadi sedih dek dugaan yang menimpa, ada yang diduga kehilangan ibu, ayah, abang, kakak, adik, anak dan saudara  serta sahabat,ada yang diuji berpisah sudah kasih sayang, ada yang diuji dengan kesakitan yang teramat kronik, ada yang diuji kerjaya dan perniagaan jatuh merudum, ada yang diuji ibarat sudah jatuh ditimpa tangga, dan pelbagai bentuk lagi ujian.

Di sini saya ingin memuat naik beberapa rangkap Puisi Melayu lama, "Pantun Nasib".

PANTUN NASIB


Jemur padi di tengah padang,


Anak ayam disambar helang;


Apa malang nasibnya badan,


Burung di tangan di sambar orang.




Seri Mersing lagu Melayu,


Mari dikarang zaman dahulu;


Duduk termenung menongkat dagu,


Mengenang nasib dagang piatu.


Pukul gendang kulit biawak,


Sedikit tidak berdentum lagi;


Di mana hati hendak dibawa,


Sedikit tidak beruntung lagi.



Dari Jawa ke Bangkahulu,


Membeli keris di Inderagiri;


Kawan ketawa ramai selalu,


Kawan menangis seorang diri.



Pantai Lukut luas terbentang,


Teluknya penuh berbatu karang;


Ibarat melukut di tepi gantang,


Masuk tak penuh keluar tak kurang.


(Dipetik daripada Antologi Anak Bumi Tercinta, Tingkatan 3, DBP)


Mungkin benar. Teman ketawa memang mudah dicari, tetapi teman menangis tiada siapa yang sudi. Begitulah sukarnya mencari erti persahabatan sejati. Hanya mereka yang benar-benar bersahabat dengan hati tulus dan ikhlas dapat mencari erti persahabatan tulen.


Ketika jiwa kita merasa diri kita sudah tidak berdaya lagi menanggung kedukaan, ketika kita merasakan sudah tiada tangan sudi memaut tangan kita, ketika kita sudah tiada sesiapa lagi yang ingin bersama kita, lalu haruskah kita membiarkan kedukaan dan kesedihan itu menyaluti tubuh kita?

Duhai puteri harapan, ujian itu tanda kita sedang diberi perhatian. Ujian itu tanda sayangnya Allah SWT kepada diri kita.  Mendengar bicara hatimu, selautan rasa terungkap. Menyorot ruang rasamu, sarat dengan seribu pengharapan.

Menyingkapi relung hatimu pada sesi kaunseling itu, ada semangat yang masih bersisa di ruang matamu. Biarkanlah titis jernih yang membasahi tubir matamu akan menjadi saksi bahwa seorang gadis sepertimu sangat cekal merempuh ombak nan menggila.


Ayuh, kekarkan semangatmu itu menjadi segunung kecekalan.  Tuhan ada di sisi sentiasa dekat di hati wahai puteriku sayang.



Puteriku sayang, cuba dengarkan lirik lagu ini;

Allahu Akbar…

If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us



So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart


So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…


HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine


So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart


So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…


Allahu Akbar…

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart


So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…


Allahu Akbar…

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Lyrics: Bilal Hajji & Maher Zain
Melody: Maher Zain
Arrangement: N/A
Copyright: Awakening Records 2009


Manusia apabila namanya manusia, maka hidupnya pasti ada ujian. Tiada manusia yang hidupnya tiada ujian. Justeru persoalan yang sepatutnya kita letakkan dalam diri kita bukanlah bagaimana mengelak ujian, tetapi bagaimana hendak berhadapan dengan ujian Allah SWT.


Bukan mudah untuk menghadapi ujian. Kita bukannya berhati besi keluli. Hati kita lembut dan amat sensitif.


Sebab itu apabila berhadapan dengan ujian, biasanya kita mudah hilang rasional. Sebab itu, cabaran, halangan, dugaan yang menimpa kita, adalah ujian untuk menguji keimanan kita.
Marilah kita sama-sama renungkan Firman Allah, maksudnya;

"Apakah manusia itu mengira, mereka itu akan dibiarkan berkata: Kami Beriman, sedangkan mereka belum diuji?"(Al Ankabut:2)

Ujian atau cobaan atau Masalah...ianya adalah asam garam kehidupan. Rencah pasti tidak lengkap tanpa pelbagai perisa. Begitulah jua kehidupan kita ini.
Menyorot kepada ujian, ia merupakan sebahagian daripada proses menjadi seorang manusia.

Tidak ada mana-mana makhluk yang tidak mempunyai masalah. Contohnya, seekor ayam, setiap hari ia berhdapan dengan masalah mencari rezeki. sehinggakan peribahasa ada mengatakan, "Hidup seperti adatnya ayam, kais pagi, makan pagi. Kais petang makan petang."


Bagi seorang manusia, ujian hidup ini adalah untuk membina akal fikirannya. Apabila berlaku ujian, manusia mula menggunakan akalnya untuk mencari penyelesaian dan bertindak secara terpandu.


Tidak ada seorang pun boleh berbangga dirinya tidak mempunyai masalah hidup. Jika wujud, dialah yang perlu bertanya pada diri, mengapa terjadi begitu?
Tidak ada masalah bermakna terdapat garis pemisah di antaranya dengan Yang Maha Pencipta.

Puteriku Sayang, Masalah yang menimpa seorang Mukmin adalah untuk menghapuskan dosanya walaupun dicucuk duri yang kecil.


Jua, percayalah akan janji Allah. Bukankah Allah telah berfirman:

Firman Allah SWT, mafhumnya:
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannuya".(Al Baqarah: 286)


Justeru setiap masalah yang memebelenggu seseorang adalah bersesuaian dengan kemampuannya walaupun di peringkat awal, dia mungkin tidak menyedarinya.Masalah tidak akan jatuh kepada orang yang salah.

Puteriku, cubalah untuk rawat hatimu. Bawalah hatimu pada Tuhan yang selalu mendengar. Puteriku, pandanglah dunia yang luas ini.

Sesekali cuba dirimu menziarahi pesakit di hospital atau rumah kebajikan masyarakat, insyaAllah di sana anakanda akan menemui seribu watak dan perwatakan, seribu satu macam kisah di lantai hospital. Ia bagaikan sebuah sekolah kehidupan, anakanda. Semua itu akhirnya membawa hati kita lebih dekat pada Allah SWT.

Pada entry ini, sekali lagi saya ingin catatkan di sini madah berikut.

 Semoga kita sama-sama mendapat manfaatnya. Amin.


Manusia Bertanya, Al Quran Menjawab

KENAPA AKU DIUJI?


"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286


KENAPA RASA KECEWA?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
-Surah Ali-Imran ayat 139


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-Surah Ali-Imran ayat 200


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka.....
-Surah At-Taubah ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
-Surah At-Taubah ayat 129


AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
".....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."

-Surah Yusuf ayat 12

BiLa EngKau MemAndanG SeGalAnyA daRi TuhAnMu...

YanG MenCiPTaKan SegaLaNya...

YaNg MenimPakaN UjiAn...

YanG MenJadiKan SaKit HatImu.

YanG MemBuaTkan KeiNginaNMu TerHaLang...

SeRta MenYusaHkan HiDupMu...

PasTi AkaN DamaILah HatImu kerAna...

MasaKan ALLAH SenGaja MenTakDirKan SesUatu UntUk seSuaTu YanG Sia2...

BuKan ALLAH TidAk Tahu DerItanyA HipduPmu,RetAknYa HatiMu...

TapI muNgKiN ItULah Yang DIA MahU...

KeRana..

DIA TahU Hati YanG SebeGiNiLah YanG SeLalUnyA LebIh LunaK DaN MuDah UnTUk DeKat DaN AkRab DenGanNYA...

Dan andai puteri harapan mempunyai ruang waktu, silakanlah tatapi,

 Kesengsaraan Itu Penuh Hikmah, klik sini.

Sekian, wassalam...

Diolah semula  dari sebuah educational blog.
Share:

Welcome

Welcome

Halatuju Kerjaya

kaunseling kerjaya (472) Halatuju (347) selepas SPM (344) kerjaya (275) Kerjaya Kemahiran dan Teknikal (126) IPT (113) selepas STPM (80) IPTA (71) dunia ICT (62) Kerjaya Aliran Sains (61) akademik (58) Selepas Matrikulasi (57) Kerjaya Pendidikan (54) Institusi Kemahiran (52) kerjaya perguruan (46) STPM (45) Matrikulasi (44) Halatuju Selepas STPM (43) Halatuju Selepas Matrikulasi KPM (40) sekolah (40) ILKA (39) Minat Kerjaya (35) IPTS (33) Institut Latihan Kemahiran Awam (33) Kerjaya Kejuruteraan (31) Selepas UPSR (31) Terkini Lepasan Sekolah dan Mahasiswa (28) Kerjaya Kesihatan (27) UPU (25) Matrikulasi KPM (23) Aliran Agama dan Pendidikan Islam (22) Kolej Matrikulasi Premier (22) MARA (22) Panduan Temuduga (22) Selepas PT3 (21) Tingkatan 6 (21) TEVT (20) Halatuju Selepas PT3 (19) Jom Masuk U (18) Kolej Vokasional (18) UPSR (17) politeknik (17) Kerjaya Keusahawanan (16) Halatuju selepas PMR (15) Kerjaya Vokasional (15) Kolej Matrikulasi Teknikal (15) Sains dan Inovasi (15) Selepas Peperiksaan (15) Sijil Kemahiran Malaysia (15) Kerjaya Akauntan (14) Vokasional (14) Institusi Kemahiran MARA (13) Kerjaya OKU (13) ADTEC (12) Sekolah Berasrama Penuh (12) kerjaya separa perubatan (12) sains teknologi (12) IKBN (11) Siswazah (11) Kerjaya Perajurit (10) Kerjaya Aliran Seni (9) Kerjaya Automatif (9) Kerjaya Kejuruteraan dan Pesawat (9) Kerjaya Pertanian (9) Pameran Pendidikan (9) Politeknik Premier (9) kerjaya paramedik (9) pra-U (9) sains astronomi (9) Cara-cara Menjadi Seorang Guru (8) Jururawat (8) SKM (8) Tingkatan 1 (8) Universiti (8) Haluan Kerja Pendidikan (7) Kolej Komuniti (7) Sains (7) Universiti Luar Negara (7) KMPh (6) Kerjaya Jurumasak (6) Kerjaya Perubatan (6) Kolej Kemahiran Tinggi MARA (6) MEdSI (6) SDH (6) Sekolah Dalam Hospital (6) CIAST (5) GLC (5) IKM (5) ILJTM (5) KKTM (5) Kerjaya Jururawat (5) Kerjaya Kewangan (5) Kerjaya Pemprosesan Makanan (5) Kolej FELDA (5) MRSM (5) Politeknik Metro (5) Program Ijazah Luar Negara (5) Universiti Kolej Swasta (5) Akademi Binaan Malaysia (4) ILP (4) Kerjaya Juruterbang (4) Kerjaya Perakaunan dan Ekonomi (4) Kerjaya Perundangan (4) Pengajar Vokasional (4) SKIM LATIHAN TENAGA PENGAJAR PRORAM MATRIKULASI KPM (4) Sekolah Harian (4) Sekolah Teknik (4) Sekolah Vokasional (4) Selangkah ke UiTM (4) Senarai IKBN (4) Akademi Laut Malaysia (3) Asasi IPTA (3) Campus Life (3) Diploma Vokasional Malaysia KPM ILP (3) IKIP (3) INSPEN (3) INSTITUT KEMAHIRAN MARA (3) Institusi Latihan Pengajar Vokasioanal (3) Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (3) KTD (3) Kerjaya Pentadbiran (3) Kerjaya Perhotelan (3) Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan (3) SBP (3) SITC-MPSI-IPSI-UPSI (3) SMKA (3) STAM (3) UniSZA (3) Asrama Semai Bakti FELDA (2) Guru OKU (2) ICAM (2) IKIP Advanced Skills Centre (2) INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN (2) Institusi Pendidikan MARA (2) Institut Kemahiran Baitulmal (2) Institut Penilaian Negara (2) Karnival Pendidikan MARA (2) Kerjaya Arkitek (2) Kerjaya ICT (2) Kerjaya Kimpalan (2) Kerjaya Konstabel (2) Kerjaya Pembersihan (2) Kerjaya Penyelidik (2) Kerjaya Pereka Fesyen dan Jahitan (2) Kolej Pertanian Malaysia (2) Kolej Teknologi Darulnaim (2) Kolej Yayasan Felda Kampus Mempaga (2) Latihan Industri (2) MPV (2) Maktab Koperasi Malaysia (2) PETRONAS (2) Panduan Pemilihan IPTS (2) Pengajian Separuh Masa (2) Perodua (2) Program Sijil (2) Sekolah KRK (2) Sekolah Kelas Rancangan Khas (2) Sekolah Menengah Agama (2) Skim Latihan Kemahiran FELDA (2) Tingkatan3 (2) i-MAS-C-U (2) APICTA (1) Asrama 1Malaysia (1) Bekerja Sambil Belajar (1) CIDB (1) GiatMARA (1) Guru KEMAS (1) IIUM Higher Education (1) IKB (1) INSTEP (1) Industri Maritim (1) Insititut Teknikal Jepun Malaysia (1) Institut Kraf Negara (1) Institut Teknologi Petroleum PETRONAS (1) JMTI (1) KIST (1) KIST Aviation Academy (1) KUIN (1) Kerjaya Bomba dan Penyelamat (1) Kerjaya Kartunis (1) Kerjaya Maritim (1) Kerjaya Matematik (1) Kerjaya Pelaut (1) Kerjaya Penerbangan (1) Kerjaya Polis (1) Kerjaya Profesional (1) Kerjaya Sains Aktuari (1) Kerjaya Sokongan (1) Kolej Islam Sains dan Teknologi (1) Kolej PTPL (1) Kolej Pengajian Islam Johor (1) Kolej Poly-Tech MARA (1) Kolej Profesional MARA (1) Kolej Twintech (1) LUCT (1) Latihan 1Malaysia (1) MARDI (1) MARSAH (1) MENGUBAH DESTINI ANAK BANGSA (1) MRSM Ulul Albab (1) Maktab Tentera Diraja (1) NATC (1) NIOSH (1) Oversea (1) PLPP Bangi (1) PROGRAM PERSEDIAAN DIPLOMA UTHM (1) Pinjaman Boleh Ubah IPTA (1) Pinjaman Pelajaran (1) Pinjaman Pendidikan Yayasan Pahang (1) Program Diploma (1) Pusat Latihan 1Malaysia (1) Pusat Latihan Perindustrian dan Pemulihan Bangi (1) Pusat Pemulihan OKU (1) Restu College (1) SEKOLAH PERTUKANGAN PERANTIS TENTERA DARAT (1) SENARAI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA (1) Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (1) Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang (1) Sekolah Rancangan Khas Pahang (1) Senarai Penaja (1) Tenaga Pengajar Kemahiran (1) Timur Tengah (1) Tingkatan 2 (1) Tingkatan 4 (1) Tingkatan 5 (1) UNITEN (1)

My Blog List

Pautan Pendidikan

Pautan Pendidikan

Antibuli

Eduwebtv

THESTAR

NST

MMAIL