Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Nepal 1 000 Warga EU Belum Dapat Dikesan Seminggu Selepas Gempa

Nepal 1 000 Warga EU Belum Dapat Dikesan Seminggu Selepas Gempa



Sehingga Jumaat, menurut laporan ndtv.com  hampir seminggu selepas gempa bumi yang dahsyat di Nepal, 

 " One thousand EU citizens are still unaccounted".

" "They are missing but we don't know what their status is," EU ambassador to Nepal Rensje Teerink told reporters in the devastated capital Kathmandu, confirming that 12 EU citizens are known to have died so far. Another EU official said on condition of anonymity that the majority were likely to be found safe, but given the difficulty of the terrain and poor communications, their whereabouts were currently unknown."
 
Kebanyakan Rakyat Eropah telah mendaki Everest
ketika Banjaran Himalaya dilanda runtuhan salji. Berikutan laluan trekking ke Everest di Himalaya berdekatan dengan pusat gempa.


 






Gempa bumi pada skala ritcher 7.9 magnitude yang telah meragut lebih 6,300 nyawa dan meninggalkan mangsa yang terdesak untuk bantuan.

 Beribu-ribu buah kampung telah musnah, dengan sehingga 90% daripada klinik dan sekolah-sekolah di beberapa daerah yang diberikan tidak boleh digunakan.

 Beratus-ratus ribu orang kehilangan tempat tinggal akibat gempa. Mereka  masih belum menerima bantuan kerana kesesakan logistik, kelemahan infrastruktur miskin dan tindak balas kerajaanyang tidak cekap,
 
Sumber Gambar dan artikel Diolah semula dari :http://www.theguardian.com/
dan
ndtv.com







1 Comments:

LuvHaryani said...

Semoga segalanya dipermudahkan.

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .