Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Menangani tekanan rakan sebaya di sekolah

Menangani tekanan rakan sebaya di sekolah


Siri kelapan
SURESH, umumnya seorang budak yang sungguh baik tingkah laku sehinggalah dia memasuki Tahun 2. Dia mula mempamerkan tingkah laku buruk daripada mencuri hinggalah mengejek kanak-kanak lain. 



Pada suatu hari, dia pernah menarik kerusi daripada seorang budak hingga menyebabkannya terjatuh dan cedera. Dia dimarahi oleh gurunya, hampir dibuang sekolah oleh pengetua dan dipukul teruk oleh bapanya. 


Akhirnya, ibu Suresh duduk dengannya dan mendapat tahu bahawa dia melakukan kenakalan itu semua kerana disuruh oleh rakan-rakan. Ramai kanak-kanak melakukan kenakalan kerana desakan rakan-rakan.
Sering kali, kanak-kanak yang tersinggung tidak mahu melakukan kenakalan itu tetapi terpaksa berbuat demikian kerana takut kehilangan rakan, ataupun kenakalan itu membuat mereka berasa bagus di hadapan kumpulan rakan-rakan.
Mempunyai rakan adalah penting bagi kebanyakan kanak-kanak. Ia membuat mereka berasa diperlukan dan istimewa, dan mereka suka menjadi sebahagian daripada sebuah kumpulan yang besar. 


Ia memberikan mereka satu identiti, dan di dalam proses itu rakan memainkan peranan penting dalam membentuk tingkah laku satu sama lain. 


Sering kali ada tingkah laku tidak terucap yang penting bila menjadi sebahagian daripada sebuah kumpulan, dan kanak-kanak cuba bersungguh-sungguh untuk melakukan tingkah laku ini supaya dapat berada di dalam kumpulan itu. 


Ia lebih kurang sama seperti orang dewasa yang ingin menyertai sesebuah kelab, persatuan atau parti politik, mereka bersetuju mematuhi semua undang-undang dan peraturannya tanpa soal jawab.
Membantu kanak-kanak mengatasi tekanan rakan sebaya yang memaksa tingkah laku negatif bermula dengan membantu mereka memahami erti sebenar persahabatan.
Ramai ibu bapa terkejut apabila diminta membantu anak mereka memahami konsep ini. Realitinya, tidak ramai kanak-kanak tahu apa sebenarnya rakan sejati. Mereka fikir rakan adalah untuk bermain dan menjadi teman. Oleh itu mereka berasa terhutang budi pada rakan.
Ibu bapa boleh mula menerangkan pada anak-anak apa sebenarnya persahabatan. Sesetengah isu yang ibu bapa boleh sentuh melibatkan bagaimana rakan harus menjaga hati dan bersedia mendengar dan menerima perasaan hati anda.
Tambahan lagi, rakan cuba melihat kebaikan yang ada pada diri anda. Ketika masa sekolah dan masa bermain, mereka berkongsi barang dan mahu meluangkan masa dengan anda. Ketika anda memerlukan bantuan, anda boleh meminta bantuan daripada mereka.
Positif
Biasanya, apa yang ibu bapa boleh lakukan ialah menerangkan perkara yang di atas tadi satu per satu, dan menyuruh anak itu berfikir jika budak-budak yang memberi tekanan padanya itu adalah rakan sejati atau tidak.
Apa yang sering berlaku selepas latihan sebelum ini ialah kebanyakan kanak-kanak akan mengatakan jika budak-budak yang memberi tekanan padanya itu tidak menjadi rakannya, di mana pula dia hendak mencari rakan lain?
Pada saat ini, ibu bapa boleh membantu anak memikirkan cara-caranya iaitu sama ada menggantikan mereka yang memberi tekanan itu, atau membantu anak mencari rakan baru.
Membantu anak mencari rakan baru bererti mengajar anak itu beberapa kemahiran yang akan membantunya membina persahabatan.
Sesetengah daripada kemahiran ini ditumpukan ke arah menggalakkan anak menjadi orang yang lebih positif serta empati.
Ibu bapa boleh mencadangkan bahawa bila berkomunikasi dengan rakan baru, anak itu boleh belajar senyum, mengajukan soalan yang sopan, menerima perasaan rakan baru, mendengar dan membiarkan rakan bercakap tanpa gangguan, berkongsi barang, dan bercakap baik mengenai orang lain.
Sudah tentu, anak tidak boleh diharap untuk mengetahui cara menyebut semua ini secara sendirian, oleh itu ibu bapa harus menunjuk dan melakonkan tingkah laku ini bersama anak itu.
Untuk cuba mengubah budak-budak yang memberi tekanan, anak itu boleh mula menggunakan kemahiran komunikasi yang diterangkan di atas.
Tambahan lagi, ada baiknya jika anak itu belajar beberapa kemahiran yang boleh membantunya mengatakan “tak nak” terhadap tingkah laku buruk dalam cara yang tidak agresif. Kemahiran ini dinamakan ketegasan.
Ketegasan adalah kemahiran mudah yang membabitkan memberitahu seseorang bagaimana tindakan mereka memberi kesan pada anda, dan apa yang anda akan lakukan jika keadaan adalah sebaliknya. 



Ini adalah cara penyampaian hasrat seseorang pada orang lain dalam cara yang tidak agresif. Di sini ada beberapa contoh yang ibu bapa perlu cadangkan supaya anak itu lakukan.



Anak boleh mula dengan memberitahu budak-budak yang memberi tekanan ke atasnya itu bagaimana perasaannya mengenai tindakan mereka.
Pernyataannya boleh dikatakan seperti ini, “Setiap kali awak suruh saya melakukan perkara jahat pada James, saya risau itu akan mencederakan dia.”
Kemudian, anak itu boleh menyatakan apa yang dia suka lakukan, dan apa yang dia boleh lakukan untuk rakan-rakannya. “Jika awak berhenti menyuruh saya melakukan perkara jahat pada James, saya akan berkongsi gula-gula dengan awak.”
Kadangkala tindakan ini berhasil, dan kumpulan budak-budak itu sedar bahawa adalah lebih baik untuk tidak menekan anak itu lagi dan membalas dengan tingkah laku positif bagi mendapatkan ganjaran.
Bagaimanapun, ada ketikanya kumpulan budak-budak ini terus memberi tekanan pada si anak. Pada ketika ini, anak perlu sedar bahawa ini adalah apa yang dikatakan “buli”.
Dia jangan lagi pedulikan mereka dan terus melaporkannya pada guru bahawa mereka cuba memaksa dia melakukan sesuatu yang tidak diingininya.
Masalah
Tindakan akhir ini agak sukar untuk diikuti oleh anak itu, dan ibu bapa bukan sahaja terpaksa melakonkan peranan dalam tindakan ini dengan anaknya tetapi juga berbincang dengan guru kelas.
Bantuan guru itu boleh diminta untuk respons terhadap anak bila dia meminta bantuan ketika berhadapan dengan buli.
Kanak-kanak perlu diberitahu bahawa tekanan rakan sebaya akan berterusan jika anak itu mengalah pada rakan. Anak itu mesti faham bahawa jika dia melakukan kenakalan, dia yang akan dipersalahkan, bukan rakannya. 


Rakan-rakan hanya mempergunakan dia. Untuk sebab ini anak-anak perlu memastikan bahawa rakan-rakan tidak mengambil kesempatan ke atasnya.
Menangani tekanan rakan sebaya adalah satu masalah yang ibu bapa perlu bantu anak-anak mereka mengatasinya ketika mereka masih kecil. Jika dibiarkan berterusan, masalah akan menjadi lebih teruk.



Suatu hari nanti, kanak-kanak yang telah biasa mengalah dengan tekanan rakan sebaya mungkin terlibat dalam gangsterisme, dadah dan seks remaja.
Kanak-kanak yang ibu bapa berjaya mengajar mereka menangani tekanan rakan sebaya ini ketika mereka masih kecil adalah berada dalam kedudukan yang baik untuk mengatasi ketegangan dalam jangka masa panjang.

Sumber; Utusan, 30/04/2006

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .