Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Usah Menangis Ia Bukan Milikmu

Usah Menangis Ia Bukan Milikmu

Usah Kau Tangisi, Ia Bukan Milikmu


Salam Jumaat buat pelayar Muslim teratak ini. Alhamdulillah hari ini dapat lagi kita bertemu di alam maya ini, tanpa suara tanpa wajah. Semoga kehadiran kita di alam maya ini mendapat keredhaan Allah.

Pagi Jumaat yang mendung. Berarak bersama hembusan bayu menyapu wajah. Beburung beterbangan riang. Kicauannya simfoni alam yang menyatu dengan desiran angin. Sang awan sudah menanti masa menitiskan hujan.

Oh pagi Jumaat ini, ketika kutelusuri hatimu dik, ketika singgah di teratak mayamu, tergambar betapa walangnya jiwamu. Betapa luluhnya jiwamu.

Hujan dan Pelangi

Adikku, biarkanlah hujan ini turun ke bumi. Bukankah titisan air hujan itu bisa menghilangkan kemarau panjang?

Ya, mungkin katamu. Hujan itu  jua membawa bencana. Bah besar bisa sahaja terjadi.  Membawa bersama segala isi yang merintanginya.

Namun bukankah selepas hujan teduh, pelangi nan indah kan muncul dik?

Ingat tak, pertanyaanmu, di beranda rumah sewa kita di sebuah bandaraya.. semasa kita kecil dahulu?

"Itu apa kak?"

Pelangi dik.

Cantinya pelangi tu,kan.

Begitulah ciptaan Allah dik. Semua indah belaka.

Tapi kenapa kita tak boleh tengok selalu pelangi tu kak? Kita nak tengok hari-hari lah.

Pelangi ini istimewa dik. Hanya muncul selepas hujan menyirami bumi.

Oh begitukah,kak?

Ya dik. Itulah rahmat Allah buat kita semua.

Lalu kau tersenyum puas.

"kalau begitu,hari-hari hujan kan best, kan kak?"

"Eh,mana boleh macam tu pula. Aturan Allah pada alam ini pasti ada hikmahnya. "

Adikku, itu kisah 2 dekad dahulu. Kini dirimu sudah tumbuh dewasa. Tahniah adikku atas ketabahanmu meniti onak duri alam remajamu.

Namun kali ini apabila mentap bait-bait kata-katamu, diri ini berasa turut tersentuh. Remuk redam hatimu itu nampaknya terlalu dalam, adikku.

Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai harapan. Akhirnya angan ini lelah berandai-andai ria. Sungguh semua itu telah menghadirkan resah  yang begitu menggelora dalam jiwa.

Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki kita  menuju majlis-majlis ilmu yang akan memberikan ketenteraman pada jiwa.

Masih ada kekuatan untuk melangsaikan tanggungjawab kita pada Yang Maha Esa. Masih ada kekuatan untuk mengharungi belantara kehidupan ini dengan ketajaman akal dan kedalaman rasa hati.

Hidup ini ibarat belantara.Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan.

Tetapi tidak setiap yang kita inginkan bisa terbukti, tidak setiap yang kita mahu akan tercapai. Dan tidak mudah menyedari bahawa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi.

Betapa ramai orang yang berjaya tetapi lupa bahawa asasnya  itu semua pemberian Allah. Lupanya dia hingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenang.

Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan pertimbangan sewajarnya. Padahal dimensi tauhid,  dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita.

Apa yang memang menjadi ketentuan  kita di dunia,  dalam apa sahaja bentuknya. Samada rezaki, jawatan,  dan kedudukan pasti akan Allah sampaikan.

Tetapi apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan kita bisa miliki, meski ia nyaris menghampiri kita, meski kita  mengusahakannya dengan semaksimum mungkin. (Kata-kata ini jua merupakan Ingatan untuk diri akak juga, wahai adikku)

“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakanya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS Al-Hadid ;22-23)

Di sini adikku, kakakmu ingin menyelitkan sedikit madah hikmah pujangga. Penulis madah secara naratif begini tidak diketahui. Namun moga ada pahala untuknya...


BiLa EngKau MemAndanG SeGalAnyA daRi TuhAnMu...

YanG MenCiPTaKan SegaLaNya...

YaNg MenimPakaN UjiAn...

YanG MenJadiKan SaKit HatImu.

. YanG MemBuaTkan KeiNginaNMu TerHaLang...

SeRta MenYusaHkan HiDupMu...

PasTi AkaN DamaILah HatImu kerAna...

MasaKan ALLAH SenGaja MenTakDirKan SesUatu UntUk seSuaTu YanG Sia2...

BuKan ALLAH TidAk Tahu DerItanyA HiduPmu,

RetAknYa HatiMu... TapI muNgKiN ItULah Yang DIA MahU... KeRana.. DIA TahU Hati YanG SebeGiNiLah YanG SeLalUnyA LebIh LunaK DaN MuDah UnTUk DeKat DaN AkRab DenGanNYA...

Soal Hati
Demikian juga halnya soal hati dan kasih sayang.

Adikku ingatkan pada ombak yang menghempas pantai saat kanak-kanak kita. Ketika kau sibuk menerbangkan layang-layang, dan ketika kakakmu ini sedang membina istana pasir, datang sang ombak menghempas pantai. Robohlah sebahagian istana pasir itu. Lalu terpinga-pinga dirimu.

Layang-layang di genggamanmu lepas dari genggaman. Kau biarkan layang-layang itu melayang sendiri dibawa angin. Kau menerpa ke robohan istana pasir.

"Ke mana istana menghilang, kak?"

"Sudah roboh dipukul ombak,dik"

"Terus berubah begini,kak?"

"Ya, dik. Sekali ombak memukul, sekali pantai berubah. Lagikan hati manusia".

Kau terpinga-pinga,"Apa maksud hati manusia dan pantai kak?"

"Nanti bila adik dewasa pasti adik kan tahu,"jawabku.

Kini kau sudah dewasa dik. Ingatlah metafora itu, dik.

Ingat tak kata-kata ini,"Barang yang lepas usah dikenang?"

Jadi, usahlah lagi mengharap pada yang tidak sudi. Jika si dia telah mencampakkanmu jauh-jauh dari kamus hidupmu, maka usahlah lagi tenggelam dalam memori indah bersamanya.

Soal cintamu itu pasti jua berkait soal kejodohan. Meski mungkin dirimu masih jauh untuk memikirkannya.

Berbaliklah kita kepada aturan Allah. Dalam apa sahaja hidup ini, bukan sahaja soal kejodohan, biarlah kita memohon petunjuk Allah dik. Memohon dengan penuh adab dan tanpa paksaan.

Solat Istikharah menurut pandangan Dr Sapora Sipon, adik boleh klik di sini. Jawan Dr Sapora Sipon kepada salah seorang kliennya di akhbar tentang Sukar membuat Pilihan. Juga boleh klik di sini, Meneladani Solat Sunnat Rasulullah: Solat Istikara.

Mungkin sahaja kita merasakan dia terbaik untuk kita, tapi perencanaan Allah lebih baik untuk kita. Mungkin sahaja peristiwa ini sebagai suatu iktibar dirimu pada amsa hadapan. Anggaplah ianya suatu teguran Allah paling halus di nubari kita. Teguran Allah tanda Allah sayangkan hambaNya.

Maka wahai jiwa yang sedang gundah, dengarkan ini dari Allah :

“…. Boleh jadi kalian membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagi kalian. Dan boleh jadi kalian mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kalian.Allah Maha mengetahui kalian tidak mengetahui.” (QS. Al-Baqarah 216)

Maka setelah ini wahai jiwa, jangan kau hanyut dalam nestapa jiwa berkepanjangan terhadap apa-apa yang luput darimu.

Setelah ini harus benar-benar difikirkan bahawa apa-apa yang kita rasa perlu di dunia ini harus benar-benar perlu bila ada relevannya dengan harapan kita akan bahagia di akhirat. Sesungguhnya seorang mukmin tidak hidup untuk dunia tetapi menjadikan dunia untuk mencari hidup yang sesungguhnya: hidup di akhirat kelak!

Maka sudahlah, hapuskanlah airmatamu. Ayuh, bangkit dari dukamu. Jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!

p/s: Entry ini dedikasi untuk seseorang yang dekat dengan saya. Semoga bicara tanpa suara ini bisa menterjemahkan, bahawa masih ada yang sayang.


38 Comments:

ashra said...

besar ciptaan allah ni kan,kak.ada putarannya.begitu gak kasih sayang..allah ciptakan kita tanpa putus silaturrahim sesama keluarga atas dasar putaran kasih sayang.
.-= ashra´s last blog ..Good News Comes With The Bads... =-.

maiyah said...

hidup perlu pengorbanan yg ikhlas bg sebuah ketenangan yg pasti.. kebesaran Allah yg tiada tandingannya..

zulkbo said...

SALAM..bertandang lagi
moga beroleh keberkatan
hari jumaat al-mubarak..
terima kasih tazkirah
amat bermenafaat..
.-= zulkbo´s last blog ..Mahalkah Senyuman Dan Ucapan TERIMA KASIH Kita? =-.

ummu said...

waalaikumussalam Bro Zul
terima kasih atas kunjungan saudara
moga Allah berkati usaha yang sedikit ini..
.-= ummu´s last blog ..Dilema Pengguna Muslim =-.

ummu said...

ya Maiyah,hidup itu suatu perjuangan kan..
.-= ummu´s last blog ..Dilema Pengguna Muslim =-.

ummu said...

kasih sayang merentasi batasan waktu kan Ash...

cemomoi said...

cantik pelangi tu, tapi ternyata kecantikannya tak ampu bertahan lama ... sampai waktu ia akan hilang dielan cahaya mentari ... barangkali ada rahsia yang belum tersingkap

acik shaniza said...

salam..
kasih sayang adalah setitis kurniaan Allah kpd hambanya tapi amat besar peranannya dlm kehidupan di dunia dan akhirat.
.-= acik shaniza´s last blog ..Akibat Santau =-.

piewahid said...

kdg2, tua2 mcm saya ni pun masih spt 'adik' itu yg perlu sentiasa diperingatkan dan dinasihati. jazakallah...
.-= piewahid´s last blog ..gay, lesbian dakwa dianiaya =-.

makcik yam said...

salam ummu..tertarik membaca tulisan ummu..
terima kasih berkongsi .

Abd Razak said...

Salam..

Pergorbanan yang suci hanya perlu diketahui oleh orang yang berkorban sahaja. Biarlah kita lakukan apa saja demi kebahagiaan orang yang kita sayangi. Itu adalah pengorbanan..

Pengorbanan mestilah dengan hati yang paling ikhlas, itulah bayaran bagi kebahagian dalam hidup ini.
.-= Abd Razak´s last blog ..Sedekah.. =-.

mie_rahim said...

akak, nice entry..

makcik.shima said...

Imam Ghazali pernah berkata, kita sombong kalu kita kata apa yg kita ada tu adalah hak kita. contoh wang gaji kita. sebahagian besar bukan milik kita. ianya milik bank, milik TNB, milik telekom, milik JBA, milik astro, etc... wallahu'alam.

ummu said...

Semua itu pinjaman semata kan Kak shima.
sbentar je di genggeman...
terima kasih atas perkongsian akak,saya tidak tahu tentang kata2 Imam Al Ghazali itu.saya dapat ilmu baru
.-= ummu´s last blog ..Dilema Pengguna Muslim =-.

ummu said...

alhamdulilla,Mie

ummu said...

Waalaikumussalam Bro.
Pengorbanan itu sering menuntut bukan sedikit perkara yang terkorban,kan..

ummu said...

waalaikumussalam Makcik Yam..
terima ksih kembali untuk Makcik Yam
yang sudi berkunjung ke sini.

ummu said...

saya juga seperti adik itu juga.
semoga adik saya membaca entry ini
semoga dirinya tahu bahawa kakaknya ini tidak mahu
melihat dia berduka atas perkara yang bukan miliknya..

ummu said...

pelangi itu cuma sektika
buat menghibur hati yang duka
kan cemomoi

ummu said...

waalaikumussalam Acik
betul tu Acik..
kasih ibu membawa ke syurga kan..

mamawana said...

Salam.... tumpang lalu, nyawa dan kehidupan ini adalah suatu pinjaman. Kita kembali tanpa membawa2 apa harta dari dunia fana ini. Kita pasti kembali membawa iman dan amalan yg ikhlas...:-)
.-= mamawana´s last blog ..Work3, Stress, Headached, Shopping, Dinner, Enjoy..... =-.

marya said...

salam kak
kehilangan seseorang yang dicintai sangat sakit kak
tapi lebih sakit kalau hilang harga diri
bagi saya tak mengapa hilang kasih daripada hilang harga diri..

dmx said...

salam..
ummu....
" kita merancang...Allah juga merancang
sesungguhnya..
perancangan Allah terlebih baik " :-)

mamawana said...

Salam ukhuwah

Nak cat pelangi kat dinding bilik....ihikkks
Nak bubuh bintang berkerlipan kat ceiling bedroom...
Nak cat bentuk hati besar punyer kat bilik...bleh tak..?
Deco...deco...hihihi....
.-= mamawana´s last blog ..Work3, Stress, Headached, Shopping, Dinner, Enjoy..... =-.

fiza@umisofie said...

fiza tak tahu nak komen apa,kak...
tapi, fiza suka dgn tulisan akak ni...
terima kasih atas peringatan akak....
.-= fiza@umisofie´s last blog ..Terapi perangai Sofie =-.

ummu said...

alhamdulillahhirabbilalamin
aianya pun ingatan untuk akak juga Fiza
harapan akak 'adik' yang akak dedikasinkan entry ini
sudi menghayati tulisan ini.akak sangat sayangkannya,Fiza...

ummu said...

aalaikumussalam Dmx
perancangan Allah pasti penuh hikmatnya kan.ustaz.

ummu said...

salam ukhuwah mamawana
wah sungguh fastastik,rasa cam duduk kat alam kanak2 yang indah.
bestnya :)

ummu said...

wslm Marya
syabas Marya..

ummu said...

waalaikumussalam Mamawana
keikhlasan itu yang payah, kan mama...
.-= ummu´s last blog ..Dilema Pengguna Muslim =-.

ahmad humairi said...

salam,

anak kandung suluh budiman....
memang berjiwa halus...terlontar di penulisan...tahniah, ummu hebat!
.-= ahmad humairi´s last blog ..MISI 3 AKSARA =-.

nza said...

kelukaan, kesedihan dan dugaan menjadikan kita semakin kuat....

ummu said...

insyaAllah Kak NZA.semoga.

ummu said...

waalaikumussalam

Alhamdulillahirabbilalamin.
anak ibu kandung tetap ingati jasa ibu kandung
moga suluh budimannya menyinar malam yang kelam

lind said...

assalamualaikum...

puisi itu sangat memberi kesan kepada diri saya....mohon saya kongsi dalam blog saya....
.-= lind´s last blog ..Dunia Qaseh - Masuk Lagiii =-.

ummu said...

Waalaikumussalam Lind,silakan Lind.
semoga kita mendapat kebaikannya.

m said...

kak.trima kasih.
ssuatu yg brharga utk sy yg khilangan ssuatu hr ini.
org yg dkasihi bkn sj mghilgkn cnta,tp mruah yg sy smpn.
dijaja.
3 tahun blm ckup utk mgukur rs kasih sy pdnya.
blm ckup utk mnrima sgla keikhlasan yg dberikan.
blum ckup utk dia mghargai ksh dn pngorbanan sy.
punya sglanya, cuma hati yg hncur bkecai.
doa sy agar dia brubah.
bukn pd sy, tp driny sndr.
moga tuhan trima taubatku ini.

ummu said...

terima kasih kembali dik kerna sudi membaca dan menatapi coretan akak di blog ini.
semoga M menemui cinta yang sejati dan ikhlas menyintai M.
semoga Allah sentiasa bersama hambaNya yang ingin membuat kebaikan.

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .