Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

BANJIR JANUARI 2015: KENYATAAN MEDIA KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA MENGENAI PENUNDAAN SESI PERSEKOLAHAN 2015 BAGI SEKOLAH-SEKOLAH TERLIBAT BANJIR (9 Januari 2015)

BANJIR JANUARI 2015: KENYATAAN MEDIA KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA MENGENAI PENUNDAAN SESI PERSEKOLAHAN 2015 BAGI SEKOLAH-SEKOLAH TERLIBAT BANJIR (9 Januari 2015)

 

 

09 January 2015


KENYATAAN MEDIA

KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

PENUNDAAN SESI PERSEKOLAHAN 2015

BAGI SEKOLAH-SEKOLAH TERLIBAT BANJIR
 

 
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ingin memaklumkan bahawa sehingga pada 9 Januari 2015, terdapat sekolah-sekolah di negeri Perak, Pahang dan Kelantan yang masih terlibat dengan banjir. Sekolah-sekolah berkenaan ada yang dinaiki atau ditenggelami air, digunakan sebagai Pusat Pemindahan Sementara atau mengalami kerosakan teruk termasuk keadaan berlumpur dan kotor serta masih tidak selamat untuk dijadikan tempat belajar bagi murid-murid.
 
PENUNDAAN SESI PERSEKOLAHAN 2015

 



Sehubungan itu, serta setelah mendapat persetujuan daripada YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan, maka KPM dengan ini memaklumkan bahawa sejumlah 41 buah sekolah iaitu 4 buah di negeri Kelantan, 18 buah di negeri Pahang dan 19 buah di negeri Perak akan ditunda sesi permulaan persekolahan 2015 selama seminggu lagi. Dengan penundaan ini, maka tarikh baru permulaan sesi persekolahan di sekolah-sekolah tersebut (seperti di LAMPIRAN 1) adalah seperti berikut;
 
a.       Bagi sekolah-sekolah terlibat di negeri Kelantan, tarikh permulaan sesi persekolahan adalah pada 18 Januari 2015 (Ahad).
 
b.       Manakala bagi sekolah-sekolah terlibat di negeri Perak dan Pahang,  tarikh  permulaan  sesi  persekolahan adalah pada        19 Januari 2015 (Isnin).
 
Penundaan ini akan melibatkan sejumlah 5 hari persekolahan pada      11 hingga 15 Januari 2015 (Kelantan) dan pada 12 hingga 16 Januari 2015 (Perak dan Pahang). KPM juga ingin memaklumkan bahawa jumlah 5 hari tersebut adalah merupakan jumlah hari persekolahan yang perlu diganti oleh sekolah berkenaan.
 
Ia juga adalah selaras dengan pemakluman oleh YAB Menteri Pendidikan pada 8 Januari 2015 bahawa sekolah-sekolah tersebut masih memerlukan masa untuk pembersihan dan pemulihan serta setelah mengambilkira faktor kemanusiaan terhadap mangsa-mangsa banjir yang masih berada di sekolah-sekolah yang menjadi Pusat Pemindahan Sementara.
 
PENGHARGAAN KEPADA SUKARELAWAN/ AGENSI KERAJAAN
 
KPM juga ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada pasukan sukarelawan yang terdiri daripada mahasiswa, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan, badan-badan sukarela daripada seluruh negara, pasukan tentera, polis BOMBA, ibu bapa, guru-guru termasuk daripada agensi-agensi kerajaan lain yang telah bertungkus lumus membantu membersih serta memulihkan keadaan sekolah-sekolah terlibat banjir di semua negeri yang terlibat. Sesungguhnya kerjasama, komitmen dan solidariti yang ditunjukkan tersebut telah memperkukuhkan lagi iltizam KPM untuk meningkatkan lagi sistem pendidikan negara ke tahap lebih tinggi demi kemajuan anak bangsa di masa hadapan.
 
Terima kasih.
 
 
DATO’ SRI DR. KHAIR BIN MOHAMAD YUSOF
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia

9 Januari 2015








KENYATAAN MEDIA KPM PENANGGUHAN SEKOLAH BANJIR KE-2 (9 1 2015)Muat Turun




0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .