Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Sistem Analisa Peperiksaan Sekolah (SAPS)

Sistem Analisa Peperiksaan Sekolah (SAPS)

Sistem Analisa Peperiksaan Sekolah (SAPS) dibangunkan untuk mengumpul, menyimpan dan menganalisis data peperiksaan dalam bagi setiap sekolah di Malaysia.

SAPS merupakan sistem baru yang dibangunkan secara atas talian yang dicapai oleh semua pihak termasuklah JPN, KPM , PPD dan sekolah.


Analisa yang dilakukan melalui sistem ini adalah selaras berdasarkan skala gred kebangsaan.

Data yang disimpan melalui SAPS boleh digunapakai oleh semua pihak terutamanya JPN, KPM dan PPD untuk membuat sebarang analisis.


Sekurang-kurangnya kerenah meminta data peperiksaan ke sekolah akan dapat diminimumkan. 

SAPS juga boleh dijadikan "Early Warning System" kepada pihak pengurusan melalui Analisis TOV ( Take Of Value ) , AR ( Artual Result ) dan ETR ( Expected Target Result ).

Guru kelas boleh mengakses sistem ini untuk memasukkan dan mengemaskini maklumat kelas, maklumat mata pelajaran dan data pelajar bagi kelas yang berada di bawah jagaannya.


 Guru kelas juga boleh memasukkan markah bagi setiap mata pelajaran mengikut peperiksaan yang ditetapkannya. Hasilnya, guru kelas dapat mengeluarkan analisis bagi setiap peperiksaan yang telah dijalankan.
SAPS boleh dicapai melalui PORTAL NKRA seperti berikut :



Jika rakan-rakan guru ingin mengetahui penggunaan SAPS dengan lebih lanjut, sila klik pada pautan di bawah



Rakan-rakan guru juga boleh mencari penyelesaian jika ada sebarang masalah yang dihadapi semasa menggunakan SAPS ini di artikel :

atas informasi lengkap ini.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .