Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Apa Itu Video Resume

Apa Itu Video Resume



Video resume merupakan cara baru yang membolehkan seorang job seeker membentangkan tentang dirinya melalui video untuk kemudian dihantar ke syarikat yang dituju. Dengan cara seperti ini, pemohon atau calon tidak perlu lagi membaca curriculum vitae dan lamaran dari pemohon yang berlembar-lembar. Sehingga dengan video resume kita dapat menjimatkan masa dalam proses pengambilan.

Walaupun video resume tergolong hal yang baru, namun di Amerika Syarikat teknologi ini cukup menjadi ledakan. Hal itu dapat dilihat dari maraknya laman-laman web dalam talian carrer information and job listings yang menyediakan perkhidmatan jasa video resume bagi penggunanya. Salah satu laman web pencari kerja yang cukup diminati adalah Vault. 

Pada awal Mac lalu syarikat yang berpangkalan di New York ini mengadakan 2007 Vault Employer Video Resume Survey dengan sample 300 orang anggotanya. Dari hasil survey tersebut, kira-kira 31% daripada responden berpendapat bahawa video resume akan berguna untuk menentukan job applicants.


Masih menurut data yang dikeluarkan Vault, video resume dianggap cukup berkesan untuk melihat penampilan, cara bercakap, cara bersikap, karisma, pengalaman bahkan leadership si calon.


Di era persaingan kerja yang semakin ketat seperti ketika ini, pemohon dituntut untuk lebih kreatif dalam menyampaikan permohonan pekerjaan agar mendapat perhatian daripada pihak majikan. Salah satu yang boleh dilakukan untuk tampil beda adalah membuat video resume atau ringkasan CV sebagai alternatif untuk menyertai CV yang dihantar.

Agar video resume tersebut benar-benar membuat anda berbeza, tentu harus dibuat semenarik mungkin. Sehingga, bakal majikan atau penemuduga (jika anda menghantar video resume kepada pihak universiti) menjadi terkesan dengan kompetensi yang anda miliki.


Kali ini, kami akan menulis tips bagaimana membuat video resume atau ringkasan CV yang mengesankan menggunakan PowerPoint. Kemampuan untuk menyimpan atau mengubah fail persembahan menjadi video dalam PowerPoint akan kita manfaatkan untuk membuat video resume yang mengesankan.

Bagaimana membuat video resume yang mengesankan? Berikut tipsnya.

Pastikan video resume sesuai dengan pekerjaan yang dilamar.
       Tidak semua lamaran sesuai untuk menyertakan video resume. Pastikan anda membuat video resume yang sesuai dengan pekerjaan yang dilamar. Misalnya untuk kedudukan pereka grafik, sosial media, marketing, dan pekerjaan yang memerlukan kreativiti, nampaknya video resume akan memberikan nilai lebih.

Jangan sekadar copy paste CV anda.

Video resume bertujuan untuk memberi gambaran ringkas tentang diri dan kemampaun anda. Jika sekadar copy paste dari file word CV, maka sebaiknya tidak perlu membuat video. Tidak semua yang tertulis di CV mesti dimasukkan ke dalam video resume. Pilih titik penting yang menggambarkan siapa anda dan apa saja kepakaran yang anda miliki.

Buatlah yang singkat
Video resume itu ibarat treler filem. Ringkas tapi membuat orang yang menontonnya penasaran dan menimbulkan keinginan untuk menonton filemnya secara menyeluruh. Buatlah video resume anda layaknya treler filem diri anda. Buat calon pemberi kerja terkesan dan penasaran untuk kemudian membaca CV lengkap anda secara mendalam.


Jangan takut menunjukkan kreativiti anda
Pada masa ini, PowerPoint dilengkapi dengan pelbagai alat untuk membuat video resume anda tampil mengesankan. Jangan ragu untuk mengeksplor pelbagai ciri-ciri yang disediakan PowerPoint untuk itu. Yang perlu diingat adalah bijak menggunakan segala ciri-ciri tersebut.

Anda boleh menggunakan pelbagai animasi dalam video resume, tapi pilihlah secara bijak. Jangan sampai animasi yang digunakan justru mengganggu orang memahami isi resume anda. Misalnya, mengunakan animasi teks yang terbang dari mana-mana, dll.


Pastikan video resume anda mudah dan layak di-share
Sekarang ini kan zamannya media sosial. Selain dihantar terus kepada calon pemberi kerja, video resume juga boleh anda bahagikan melalui media sosial. Salah satu yang sangat sesuai adalah Linkedin. Media sosial yang memang khusus memuatkan Bhd, juga dilengkapi fasiltas untuk menambah link video resume.


Nah, anda boleh memuat naik video anda ke Youtube kemudian linknya anda pasang di Linkedin. So, pastikan video resume anda mudah dibagi dalam ertikata failnya tidak terlalu besar. Kemudian layak dibahagikan, maksudnya dibuat dengan baik dan benar. Jangan sampai kemudian video resume yang anda sebar justru membawa kesan buruk.

Satu perkara lagi yang ingin saya ingatkan adalah jika anda menggunakan gambar dan audio, pastikan ia tidak melanggar hak cipta. Gunakan public domain gambar dan audio. Banyak  website yang menyediakan gambar dan audio yang boleh digunakan secara bebas, tinggal tanya Google aja.

Anda dapat memperoleh file PPT dari pembahasan di atas untuk keperluan presentasi Anda. Filenya dapat diedit untuk menyesuaikan dengan resume Anda sendiri.


0 Comentarios