Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Definisi ICT

 Definisi ICT

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Apa khabar semua? Apa khabar dengan puasa kita? Hari ini, kita sudah memasuki hari ke 23 Ramadhan. Fasa 10 terakhir Ramadhan, sedang kita lewati.

SEDAR tidak sedar, kini kita sudah berada di penghujung bulan Ramadan, ada baiknya jika kita renungkan kembali, apakah kita pasti bahawa ibadah puasa yang telah kita lakukan selama ini telah diterima oleh Allah? 

Apakah kita masih melakukan perkara-perkara yang mencacatkan pahala puasa? Apakah puasa kita layak diberi ganjaran pahala oleh Allah?  Atau kita hanya mendapat lapar dan dahaga tanpa sebarang pahala?. 

Sesungguhnya hanya diri kita sendiri yang dapat menilai kualiti ibadah puasa yang telah kita lakukan. Ini kerana ibadah puasa adalah rahsia antara seorang hamba dengan tuhannya. 

Kali ini,saya ingin berkongsi info mengenai maksud ICT daripada pemahaman saya. Zaman ini, maklumat adalah cukup penting.ICT dan maklumat, ibarat isi dan kuku, bagai aur dan tebing. kedua-dua entiti ini saling bertaut, membentuk jaringan kemajuan teknologi.

Definisi ICT

ICT merupakan akronim atau singkatan daripada perkataan 'Information and Communication Technology' yang bermaksud Teknologi Komunikasi Maklumat.

DEFINISI MAKLUMAT

Menurut Paisley dan Chen (1982) dipetik daripoada Brown (1997)m "Information can be defined both structurally and functionally. Structurally it is a system og encoding a message so that it can be stored, retyrieved and manipulated and functionally it is something that alters a person's cognitive organisation" . 

Oleh itu, maklumat boleh dikatakan sebagai sesuatu yang memberi kesan kepada cara seseorang berfikir. ia terkandung di dalam mesej yang boleh disimpan, dicapai dan dimanipulasikan.


DEFINISI KOMUNIKASI

Komunikasi pula dirujuk sebagai "The interchange of information and again may be viewed in terms of the structure of that structure of that interchange or its function in affecting people's iunderstanding and knowledge. Information and communication are, therefor, inextricably linked (Brown 1997). daripada definisi tersebut, komunikasi boleh dirumuskan sebagai proses penukaran maklumat (interchanging information).

Manakala teknologi komunikasi (ICT) pula terdiri daripada perkakasan telekomunikasi yang digunakan untuk menyalur dan mengakses maklumat. Antara contoh perkakasan telekomunikasi ialah fiber optik, satelit, telegraf, modem dan sebagainya.

Perkataan telekomunikasi ini pula berasal daripada perkataan Greek ' tele' yang bermaksud 'sangat jauh'. Ianya memerihalkan penghantaran maklumat dari jarak jauh tanpa mengubah kandungan maklumat tersebut.


Skop Pengertian Teknologi Maklumat

Teknologi maklumat merupakan  sebarang kaedah atau cara yang digunakan untuk menyebarkan, mencari, memaparkan maklumat mengenai sesuatu perkara atau peristiwa.

ICT merupakan teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data yang berkaitan dengan segala aspek dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat. Secara tepat dan mudah, penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpan, melindungi, memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tempat dan waktu.

Sebenarnya teknologi maklumat tidak tertumpu hanya kepada internet dan komputer tetapi merangkumi televisyen, telefon, telefon mudah alih, fax, telegram, PDA dan sistem satelit dalam menyampaikan maklumat.

Open Source di Malaysia juga semakin berkembang baik.



Open Source dalam Pendidikan di Malaysia

 Dewasa ini, Open Source di Malaysia juga semakin berkembang baik. Artikel, Apakah Open Source, ada di sertakan di blog ini di sini, http://www.cikgukaunseling.com/2011_06_01_archive.html 

Bahkan, Kementerian Pelajaran Malaysia sendiri, menganjurkan Pertandingan  Open Office Bersempena HPST ( HARI PERISIAN SUMBER TERBUKA) KPM 2011, KPM bersama MAMPU telah menganjurkan pertandingan OpenOffice.org di peringkat kebangsaan yang akan dibuka penyertaannya kepada semua sekolah di Malaysia.

Usaha ini diadakan bagi memperkenal dan memperluaskan lagi penggunaan OSS dan seterusnya menggalakkan persaingan di peringkat nasional dalam penggunaan perisian OpenOffice.org di sekolah-sekolah di Malaysia. Info lanjut sila klik http://apps.moe.gov.my/oss/

Terdapat 3 asas penting dalam penggunaan teknologi maklumat.

a) teknologi maklumat adalah untuk mengumpul maklumat yang digunakan membuat suntingan dengan menggunakan teknologi.

b) untuk memanipulasikan maklumat dan proses semula imej.

c) digunakan untuk berkomunikasi iaitu menjelaskan bagaimana teknologi maklumat digunakan untuk berkomunikasi bagi mendapatkan maklumat daripada sumber kepada penerima.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .