Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Pemenang Termuda Pertandingan Educational Blog Berusia 15 Tahun

Pemenang Termuda Pertandingan Educational Blog Berusia 15 Tahun

National Educational Blogging Summit  2011,
 

Guru SMKJP2 Pemenang Pertandingan National Educational Blogging,



Senarai pemenang Pertandingan National Educational Blogging 2011, National Educational Blogging Summit UPSI 2011:

KATEGORI SEKOLAH

TEMPAT PERTAMA

Laman Pengajian Am

Abd Malek Selamat

650921-10-XXXX
http://pa900.blogspot.com/ 
(Guru Tingkatan 6)



TEMPAT KEDUA

Cg Narzuki Online - Blog Prinsip Perakaunan SPM
http://cgnarzuki.com/ 
(Blog Cikgu Narzuki memang banyak informasi)

Mohd Narzuki Bin Yaacob

691010-03-XXXX

TEMPAT KETIGA

ICTL Is Fun
http://ictlisfun.blogspot.com/
(Blog berbahasa Inggeris ini dibangunkan oleh seorang 
guru wanita yang bertugas di Sabah)

Norhaizan Binti Abd Kadir

780927-03-XXXX

KATEGORI IPT


TEMPAT PERTAMA

Tesl Malaysia
(Pensyarah UNIMAS)
http://www.teslmalaysia.com/

Encik Chuah Kee Man

831013-03-XXXX

Kepada para pelajar yang berminat menjadi guru mahupun pensyarah Bahasa Inggeris, elok benar melayari website ini. Semasa bertemu dengan Encik Chuah, yang berasal dari Kelantan. Walaupun followers beliau sudah berjumlah lebih 11 ribu orang,  Beliau sangat peramah dan sedia berkongsi ilmu.



TEMPAT KEDUA

HBMT 2103: Teaching Matematics In Year Two
(Pensyarah OUM)
http://oumhbmt2103.blogspot.com/

Japaruddin Bin Mohamad @ Lamat

810418-13-XXXX



TEMPAT KETIGA

SPSS Suka Penyelidikan Suka Statistik
( Pensyarah UPSI)
http://drotspss.blogspot.com/

Othman Talib

630708-05-XXXX


KATEGORI TERBUKA

TEMPAT PERTAMA
Dimenangi Oleh Guru SMK Jengka Pusat 2, Maran, Pahang

Asma' Bt Ahmad

Jurnal Kehidupan


780102-01-XXXX
Alhamdulillahirabbilalamin  

TEMPAT KEDUA

Fun + Mental = Fundamental
http://norazharishak.blogspot.com/ 
(Blog Encik Nor Azhar ini memang menarik, ada fakta sains dan pemikiran mental)

Nor Azhar Ishak

721108-14-XXXX



TEMPAT KETIGA
(Bloggers berusia 15 tahun ini, berasal dari Perak, tersiar beritanya di Astro.
Adik Tamilpandiyan bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Iskandar. Website sekolah beliau,

http://www.smksisi.com)

Science Facts

Tamilpandiyan A/L K Balachandran

960119-08-XXXX

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Apa khabar semua? Apa khabar pelajar-pelajar SMKJP2 yang mengetahui kewujudan blog saya ini? Apa khabar, bekas pelajar-pelajar SMKJP2? Apa khabar yang mengikuti perkembangan blog Cikgu Kaunseling. com?

Alhamdulillah, saya semalam telah selamat pergi dan balik dari Tanjong Malim, Perak Darul Ridzuan. Alhamdulillah, suami saya turut menemani dan sudi bersama-sama saya untuk kami hadir ke Majlis National Educational Blogging Summit 2011 di Universiti Pendidikan Sultan Idris. 

Saya hadir ke majlis tersebut, kerana untuk mengambil hadiah dan sijil penghargaan daripada penganjur program Pertandingan Educational Blogging Peringkat Kebangsaan 2011. Alhamdulillah, salah satu blog yang saya kendalikan, blog berbentuk pendidikan, agak semi-formal, telah mendapat perhatian pihak barisan panel hakim yang terdiri daripada pihak Jaring Communications Sdn Bhd, dan beberapa panel lagi.







Saya percaya, pendidikan secara maya, semakin berkembang. Kewujudan dan penggunaan jaringan media sosial dan web blog yang semakin bercambah di internet, menyemarakkan lagi penggunaan ICT di kalangan rakyat Malaysia. 

 Johan setiap kategori menerima sebuah iPAD Apple.
Saya juga menerima sebuah iPAD, :).
Informasi lanjut tentang iPAD dalam dunia pendidikan, 

Sebagai guru, saya ingin menyahut cabaran dunia ICT ini, dengan bersama-sama menyediakan web blog berbentuk pendidikan samada berasaskan blogspot mahupun wordpress selfhosting. Namun secara peribadi, sebagai seorang pengguna dan pengendali web blog, apa yang saya dapati bahawa, blog berasaskan wordpress self hosting (web blog berbayar) adalah lebih mudah dijumpai cariannya di pakcik google. Nampaknya, google sangat mesra SEO kepada blog berasaskan wordpress self hosting. 

Cuba kawan-kawan perhatikan data statistik pengunjung blog wordpress Jurnal Kehidupan saya:


 Alhamdulillah, dalam sehari, pengunjung Blog wordpress saya itu berjumlah sekurangnya 1 200 hits. Ada kalanya, dalam seminggu, ada beberapa hari hits/ visitor blog berkenaan melebihi 3 ribu hits hingga 4 ribu hits. Namun, hits tersebut juga adalah kerna, kesudian followers blog saya tersebut yang sudi add url blog saya ke blog mereka. 

Bagaimanapun, saya meminta maaf kepada rakan-rakan followers. Saya sangat jarang meninggalkan komen di blog rakan followers, memandangkan masa sangat cemburu dengan saya. Selain capaian internet yang low, saya tidak boleh menghadap PC terlalu lama. Selalunya selepas saya publish sesuatu artikel, saya akan tutup akaun blog saya dan melakukan tugas hakiki saya. Ini kerna saya berblog untuk menyediakan maklumat yang tepat dan berkualiti. Kita berblog, bukanlah bermakna sentiasa menghadap komputer, jika di rumah.

Ada yang bertanya, adakah benar, saya yang membuat blog-blog ini? Iya, benar, saya yang membuat termasuk mengubahsuai themes dan layout serta mengendalikannya. Kenapa, tak percaya ke? :) . Walaupun suami saya dalam bidang ICT, namun, suami saya sangat sibuk dengan tugas dan tanggungjawab hakikinya untuk membuat dan mengemaskini blog

InshaAllah, rakan-rakan di luar sana, yang tidak mempunyai blog, dan bukan latar belakang ICT, InsyaAllah boleh membuat blog. Blog berasaskan blogspot, mudah difahami dibandingkan dengan wordpress self hosting, drupal apatah lagi JOOMLA. Dengan 3 langkah mudah, inshaallah anda sudah memiliki blog anda sendiri.

Yang penting, dalam dunia ICT ini, kita kena berani, try and error.

Ada juga yang bertanya, bilakah saya berblog? Alhamdulillah, suami saya mengizinkan saya berblog. Selalunya saya menggunakan masa di sekolah, daripada saya menangisi takdir diri berada dalam perjawatan pool, lebih baik saya membuat sesuatu yang boleh memberi kebaikan kepada insan lain, di luar sana.


SEKALUNG PENGHARGAAN

Terima kasih diucapkan kepada UPSI, JARING Communications Sdn Bhd, Celcom Axiata Bhd, Extreme Networks, Technitium Sdn Bhd,, NEC Corporation of Malaysia Sdn Bhd dan semua penaja program ini. Terima kasih atas sumbangan hadiah, sijil dan goodies yang diberikan.


Tidak lupa, terima kasih kepada pihak SMK Jengka Pusat 2 yang menyediakan kemudahan cpaaian wi fi di sekolah. Namun demikian, selalunya saya menggunakan broadband saya jika capaian low.

Selamat berpuasa kepada semua Muslimin dan Muslimat. Sekian, wassalam.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .