Informasi, Kaunseling Kerjaya, Peperiksaan, Cinta, Remaja, Keluarga, Motivasi, OKU,

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

2012/11/21

SELEPAS UPSR SEKOLAH ASRAMA PENUH VS HARIAN

SELEPAS UPSR SEKOLAH ASRAMA PENUH VS HARIAN

HARI ini (18/11/2012) seramai 517,139 calon yang menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) lalu bakal menerima keputusan masing-masing, sekali gus menjawab persoalan mengenai tahap kemampuan mereka dalam peperiksaan berkonsep akademik.

Bagi calon terbabit, harapan bukan saja memperoleh keputusan cemerlang malah memberi kelegaan kepada ibu bapa yang mengharapkan anak mereka meraih kejayaan terbaik.

Bagi ibu bapa, pasti mengatur perancangan supaya anak mereka memperoleh tempat di sekolah berasrama penuh yang berprestij serta mempunyai rekod pencapaian cemerlang.



Keghairahan itu bagai mempertikaikan peranan serta kemampuan sekolah harian biasa melaksanakan mandat serupa


Lebih prejudis, apabila timbul tanggapan sekolah harian biasa hanya layak untuk pelajar kurang cemerlang, keciciran serta tidak mempunyai keistimewaan seperti sekolah berasrama penuh.

Mengapakah wujudnya mentaliti seperti ini dalam kalangan ibu bapa? Apakah taraf sekolah harian hari ini masih tidak setanding sekolah berasrama penuh hingga perlu menerima sikap pilih kasih daripada ibu bapa?

Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Profesor Dr Othman Lebar berkata, mentaliti ibu bapa yang mengiktiraf sekolah berasrama penuh sebagai tempat paling berprestij antara punca sekolah harian menerima tempias diskriminasi.

Beliau berkata, kehendak ibu bapa yang mahukan anak mereka memperoleh pendidikan terbaik serta yakin pada rekod pencapaian, menjadikan mereka cukup ‘taksub’ pada sekolah berasrama penuh.

“Mentaliti seperti ini memang tidak asing dalam kalangan ibu bapa yang melihat sekolah berasrama penuh ada segala - galanya.

“Bagi ibu bapa, sekolah ini adalah pilihan terbaik bagi pelajar untuk berjaya pada masa depan. Tiada kompromi.

“Sebab itu, tidak hairanlah jika ada dalam kalangan ibu bapa terlebih teruja membuat keputusan untuk anak biarpun pada masa sama mungkin penerimaan anak sebaliknya,” katanya.

Pemilihan melanjutkan pelajaran di sekolah berasrama menjadi sasaran utama pelajar dan ibu bapa sebaik saja keputusan peperiksaan diumumkan, biarpun penempatan terhad.

Pelajar yang dapat memasuki sekolah berasrama penuh juga bukan saja dikategorikan bijak, malah menikmati situasi pembelajaran bertahap maksimum selain mempunyai disiplin tinggi.

Sikap ibu bapa yang memandang tinggi pada sekolah berkenaan juga bagai mengetepikan hak serta fungsi sekolah harian.

Mengulas tanggapan yang seolah-olah merendahkan taraf serta kurang yakin pada kemampuan sekolah menengah harian, beliau berkata, ia sewajarnya diubah.

“Ramai mempunyai tanggapan skeptikal pada sekolah harian. Ada beranggapan sekolah itu hanya untuk mereka yang kurang cemerlang atau keciciran.

“Tanggapan itu jauh meleset kerana sekolah harian hari ini banyak melalui proses transformasi serta penambahbaikan.

“Yang membezakannya cuma cara kawalan, disiplin serta budaya belajar. Sekolah berasrama penuh ada sistemnya begitu juga sistem persekolahan harian,” katanya.

Katanya, walaupun kedua-dua berbeza pendekatan, peranan serta matlamatnya tetap sama iaitu menjadi saluran penting pendidikan dan pemberian ilmu kepada pelajar.

“Setiap proses penyampaian ilmu tiada bezanya dan tidak bersandarkan pada status sekolah.

“Jadi, jangan biasakan diri memberi taraf terhadap pencapaian sesebuah sekolah itu. Yang perlu ditekankan ialah bagaimana peranan sekolah itu melahirkan pelajar berjaya yang menepati kehendak serta sahsiah diri,” katanya.

Sekolah harian juga katanya, mempunyai barisan guru berdedikasi, kelayakan setara serta pada masa sama turut memperoleh pengiktirafan daripada pelbagai pihak.

“Kita patut melihat transformasi perubahan yang dilakukan sekolah harian pada masa sekarang kerana mereka juga mempunyai kapasiti tinggi untuk melahirkan pelajar cemerlang.

“Malah, pengiktirafan turut diterima daripada pelbagai pihak selain kejayaan pelajarnya mendominasi aspek tertentu. Sekolah harian hari ini bukan lagi berstatus rendah yang boleh diperlekehkan,” katanya.

Beliau turut menyangkal pelajar sekolah berasrama penuh sentiasa cemerlang dan berada dalam senarai tangga teratas pilihan melanjutkan pengajian ke peringkat universiti.

“Tanggapan pelajar sekolah berasrama penuh sentiasa cemerlang dan menduduki senarai tertinggi manakala sekolah harian tidak hanya akan menimbulkan kekeliruan serta tekanan.

“Bayangkan, pelajar ini akan menempuh proses kehidupan dan pendidikan berterusan, namun pada masa terpaksa berdepan tekanan dari semua arah. Ini akan mengakibatkan keputusan tidak dijangka.

“Tidak salah meletakkan harapan pada anak, namun biarlah tidak sampai menimbulkan tekanan,” katanya.

Ibu bapa juga katanya, perlu memberi ruang kepada anak untuk membuat pilihan di mana mereka mahu melanjutkan pelajaran.

Akuinya, kadangkala penempatan atau pemilihan sekolah biasanya dibuat ibu bapa dengan sekolah berasrama penuh dilihat mempunyai kapasiti terbaik selaras jaminan masa depan.

“Masalah timbul jika anak kurang berminat, tapi ibu bapa mendesak. Ini pasti akan menimbulkan konflik, mengganggu emosi serta mematahkan impian anak.

“Setiap pelajar mempunyai perancangan tersendiri. Walaupun ibu bapa berkeinginan anak mereka belajar di sekolah berasrama penuh, jangan abaikan permintaan atau perasaan anak.

“Ini kerana mereka yang bakal berdepan dengan perjalanan proses itu, bukannya ibu bapa,” katanya mengakui tidak salah andai kata pelajar cemerlang mahu melanjutkan persekolahan di sekolah harian.

“ Jika itulah kehendak pelajar, mengapa tidak dituruti? Mungkin ada sebabnya mengapa mereka mahu bersekolah harian seperti tidak mahu terkongkong,” katanya.

Beliau berkata, pelajar di negara ini umumnya dikategorikan ‘pelajar kurang berdikari’ (independent learner) yang hanya bergantung kepada guru sewaktu proses pembelajaran berlangsung.

“Justeru, mereka terlalu berstruktur dikawal guru dan tidak boleh membuat keputusan sendiri dengan baik. Mungkin sebab itu, ibu bapa berasakan sekolah berasrama penuh boleh menjadi medan berdikari.

“Apapun, sama ada sekolah berasrama atau tidak, kuasa mutlak untuk menentukan kejayaan terletak pada pelajar. Jika ada keinginan, di mana-mana jua pun tempat belajar, mereka boleh cemerlang.

“Lokasi sekolah hanya sebagai pemangkin. Asas kejayaan adalah diri sendiri,” katanya.


sumber; HARIAN METRO 18/11/2012
Share:

0 comments:

Welcome

Welcome

Halatuju Kerjaya

kaunseling kerjaya (472) Halatuju (347) selepas SPM (344) kerjaya (275) Kerjaya Kemahiran dan Teknikal (126) IPT (113) selepas STPM (80) IPTA (71) dunia ICT (62) Kerjaya Aliran Sains (61) akademik (58) Selepas Matrikulasi (57) Kerjaya Pendidikan (54) Institusi Kemahiran (52) kerjaya perguruan (46) STPM (45) Matrikulasi (44) Halatuju Selepas STPM (43) Halatuju Selepas Matrikulasi KPM (40) sekolah (40) ILKA (39) Minat Kerjaya (35) IPTS (33) Institut Latihan Kemahiran Awam (33) Kerjaya Kejuruteraan (31) Selepas UPSR (31) Terkini Lepasan Sekolah dan Mahasiswa (28) Kerjaya Kesihatan (27) UPU (25) Matrikulasi KPM (23) Aliran Agama dan Pendidikan Islam (22) Kolej Matrikulasi Premier (22) MARA (22) Panduan Temuduga (22) Selepas PT3 (21) Tingkatan 6 (21) TEVT (20) Halatuju Selepas PT3 (19) Jom Masuk U (18) Kolej Vokasional (18) UPSR (17) politeknik (17) Kerjaya Keusahawanan (16) Halatuju selepas PMR (15) Kerjaya Vokasional (15) Kolej Matrikulasi Teknikal (15) Sains dan Inovasi (15) Selepas Peperiksaan (15) Sijil Kemahiran Malaysia (15) Kerjaya Akauntan (14) Vokasional (14) Institusi Kemahiran MARA (13) Kerjaya OKU (13) ADTEC (12) Sekolah Berasrama Penuh (12) kerjaya separa perubatan (12) sains teknologi (12) IKBN (11) Siswazah (11) Kerjaya Perajurit (10) Kerjaya Aliran Seni (9) Kerjaya Automatif (9) Kerjaya Kejuruteraan dan Pesawat (9) Kerjaya Pertanian (9) Pameran Pendidikan (9) Politeknik Premier (9) kerjaya paramedik (9) pra-U (9) sains astronomi (9) Cara-cara Menjadi Seorang Guru (8) Jururawat (8) SKM (8) Tingkatan 1 (8) Universiti (8) Haluan Kerja Pendidikan (7) Kolej Komuniti (7) Sains (7) Universiti Luar Negara (7) KMPh (6) Kerjaya Jurumasak (6) Kerjaya Perubatan (6) Kolej Kemahiran Tinggi MARA (6) MEdSI (6) SDH (6) Sekolah Dalam Hospital (6) CIAST (5) GLC (5) IKM (5) ILJTM (5) KKTM (5) Kerjaya Jururawat (5) Kerjaya Kewangan (5) Kerjaya Pemprosesan Makanan (5) Kolej FELDA (5) MRSM (5) Politeknik Metro (5) Program Ijazah Luar Negara (5) Universiti Kolej Swasta (5) Akademi Binaan Malaysia (4) ILP (4) Kerjaya Juruterbang (4) Kerjaya Perakaunan dan Ekonomi (4) Kerjaya Perundangan (4) Pengajar Vokasional (4) SKIM LATIHAN TENAGA PENGAJAR PRORAM MATRIKULASI KPM (4) Sekolah Harian (4) Sekolah Teknik (4) Sekolah Vokasional (4) Selangkah ke UiTM (4) Senarai IKBN (4) Akademi Laut Malaysia (3) Asasi IPTA (3) Campus Life (3) Diploma Vokasional Malaysia KPM ILP (3) IKIP (3) INSPEN (3) INSTITUT KEMAHIRAN MARA (3) Institusi Latihan Pengajar Vokasioanal (3) Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (3) KTD (3) Kerjaya Pentadbiran (3) Kerjaya Perhotelan (3) Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan (3) SBP (3) SITC-MPSI-IPSI-UPSI (3) SMKA (3) STAM (3) UniSZA (3) Asrama Semai Bakti FELDA (2) Guru OKU (2) ICAM (2) IKIP Advanced Skills Centre (2) INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN (2) Institusi Pendidikan MARA (2) Institut Kemahiran Baitulmal (2) Institut Penilaian Negara (2) Karnival Pendidikan MARA (2) Kerjaya Arkitek (2) Kerjaya ICT (2) Kerjaya Kimpalan (2) Kerjaya Konstabel (2) Kerjaya Pembersihan (2) Kerjaya Penyelidik (2) Kerjaya Pereka Fesyen dan Jahitan (2) Kolej Pertanian Malaysia (2) Kolej Teknologi Darulnaim (2) Kolej Yayasan Felda Kampus Mempaga (2) Latihan Industri (2) MPV (2) Maktab Koperasi Malaysia (2) PETRONAS (2) Panduan Pemilihan IPTS (2) Pengajian Separuh Masa (2) Perodua (2) Program Sijil (2) Sekolah KRK (2) Sekolah Kelas Rancangan Khas (2) Sekolah Menengah Agama (2) Skim Latihan Kemahiran FELDA (2) Tingkatan3 (2) i-MAS-C-U (2) APICTA (1) Asrama 1Malaysia (1) Bekerja Sambil Belajar (1) CIDB (1) GiatMARA (1) Guru KEMAS (1) IIUM Higher Education (1) IKB (1) INSTEP (1) Industri Maritim (1) Insititut Teknikal Jepun Malaysia (1) Institut Kraf Negara (1) Institut Teknologi Petroleum PETRONAS (1) JMTI (1) KIST (1) KIST Aviation Academy (1) KUIN (1) Kerjaya Bomba dan Penyelamat (1) Kerjaya Kartunis (1) Kerjaya Maritim (1) Kerjaya Matematik (1) Kerjaya Pelaut (1) Kerjaya Penerbangan (1) Kerjaya Polis (1) Kerjaya Profesional (1) Kerjaya Sains Aktuari (1) Kerjaya Sokongan (1) Kolej Islam Sains dan Teknologi (1) Kolej PTPL (1) Kolej Pengajian Islam Johor (1) Kolej Poly-Tech MARA (1) Kolej Profesional MARA (1) Kolej Twintech (1) LUCT (1) Latihan 1Malaysia (1) MARDI (1) MARSAH (1) MENGUBAH DESTINI ANAK BANGSA (1) MRSM Ulul Albab (1) Maktab Tentera Diraja (1) NATC (1) NIOSH (1) Oversea (1) PLPP Bangi (1) PROGRAM PERSEDIAAN DIPLOMA UTHM (1) Pinjaman Boleh Ubah IPTA (1) Pinjaman Pelajaran (1) Pinjaman Pendidikan Yayasan Pahang (1) Program Diploma (1) Pusat Latihan 1Malaysia (1) Pusat Latihan Perindustrian dan Pemulihan Bangi (1) Pusat Pemulihan OKU (1) Restu College (1) SEKOLAH PERTUKANGAN PERANTIS TENTERA DARAT (1) SENARAI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA (1) Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (1) Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang (1) Sekolah Rancangan Khas Pahang (1) Senarai Penaja (1) Tenaga Pengajar Kemahiran (1) Timur Tengah (1) Tingkatan 2 (1) Tingkatan 4 (1) Tingkatan 5 (1) UNITEN (1)

My Blog List

Pautan Pendidikan

Pautan Pendidikan

Antibuli

Eduwebtv

THESTAR

NST

MMAIL