Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Mengucup Ujian Allah

Mengucup Ujian Allah


SEGALA puji dan syukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan inayahNYA hari ini kita rakyat Malaysia masih dapat mengecapi kehidupan yang aman damai dan sejahtera walapun negara ini mempunyai berbagai kaum, agama dan kebudayaan. Alhamdulillahirabbil a'lamin.

Selawat dan salam juga ke atas junjungan besar nabi kita Muhammad SAW, para ahli keluarganya, para sahabat dan para pejuang-pejuang Islam yang telah berjuang untuk mengeluarkan umat manusia daripada alam kegelapan (jahiliah) kepada alam yang penuh dengan nur ilmu pengetahuan sepertimana kita kecapi dan nikmati pada hari ini.

Alhamdulillah...Ujian Itu tanda kita sedang diberi perhatian. Mendengar bicara hatimu, selautan rasa terungkap. Menyorot ruang rasamu, sarat dengan seribu pengharapan.Menyingkapi relung hatimu pada sesi itu, ada semangat yang masih bersisa di ruang matamu. Biarkanlah titis jernih yang membasahi tubir matamu akan menjadi saksi bahwa seorang gadis sepertimu sangat cekal merempuh ombak nan menggila.

Ayuh, kekarkan semangatmu itu menjadi segunung kecekalan.  Tuhan ada di sisi sentiasa dekat di hati wahai puteriku sayang.

Lalu petang ini saya cuba mencatat sesuatu. Dedikasi buatmu. Juga catatan buat diri ini yang selalu alpa....

Manusia apabila namanya manusia, maka hidupnya pasti ada ujian. Tiada manusia yang hidupnya tiada ujian. Justeru persoalan yang sepatutnya kita letakkan dalam diri kita bukanlah bagaimana meneglak ujian, tetapi bagaimana hendak berhadapan dengan ujian Allah SWT.

Bukan mudah untuk menghadapi ujian. Kita bukannya berhati besi keluli. Hati kita lembut dan amat sensitif.

Sebab itu apabila berhadapan dengan ujian, biasanya kita mudah hilang rasional. Sebab itu, cabaran, halangan, dugaan yang menimpa kita, adalah ujian untuk menguji keimanan kita.

Marilah kita sama-sama renungkan Firman Allah, maksudnya;

"Apakah manusia itu mengira, mereka itu akan dibiarkan berkata:
Kami Beriman, sedangkan mereka belum diuji?"
(Al Ankabut:2)

Ujian atau cobaan atau Masalah...ianya adalah asam garam kehidupan. Rencah pasti tidak lengkap tanpa pelbagai perisa. Begitulah jua kehidupan kita ini.

Menyorot kepada ujian, ia merupakan sebahagian daripada proses menjadi seorang manusia. Tidak ada mana-mana makhluk yang tidak mempunyai masalah. Contohnya, seekor ayam, setiap hari ia berhdapan dengan masalah mencari rezeki. sehinggakan peribahasa ada mengatakan, "Hidup seperti adatnya ayam, kais pagi, makan pagi. Kais petang makan petang."

Bagi seorang manusia, ujian hidup ini adalah untuk membina akal fikirannya. Apabila berlaku ujian, manusia mula menggunakan akalnya untuk mencari penyelesaian dan bertindak secara terpandu.

Tidak ada seorang pun boleh berbangga dirinya tidak mempunyai masalah hidup. Jika wujud, dialah yang perlu bertanya pada diri, mengapa terjadi begitu?

Tidak ada masalah bermakna terdapat garis pemisah di antaranya dengan Yang Maha Pencipta.Masalah yang menimpa seorang Mukmin adalah untuk menghapuskan dosanya walaupun dicucuk duri yang kecil.

Masalah tidak akan jatuh kepada orang yang salah. Firman Allah SWT, mafhumnya:

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannuya".
(Al Baqarah: 286)

Justeru setiap masalah yang memebelenggu seseorang adalah bersesuaian dengan kemampuannya walaupun di peringkat awal, dia mungkin tidak menyedarinya.

Di sempana Ramadhan yang mulia ini, sekali lagi saya ingin catatkan di sini madah berikut. Semoga kita sama-sama mendapat manfaatnya. Amin.

Manusia Bertanya, Al Quran Menjawab
KENAPA AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286


KENAPA RASA KECEWA?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
-Surah Ali-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-Surah Ali-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka.....
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
-Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
".....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."

-Surah Yusuf ayat 12

2 Comments:

Bingai @ Bangang said...

Terima kasih kerana menyertai "Followers" di e-Direktori Bloggers Malaysia. Blog anda telah tersenarai di e-Direktori Bloggers Malaysia. Sila letakan logo e-Direktori Bloggers Malaysia di blog anda tanda sokongan.

Aku Yang Bingai
1. Cina Mulakan Perdagangan Dengan Yuan Berbanding Ringgit
2. Dinar Emas - Bukan Idea Tun Mahathir?

Puan Ummi said...

Terima kasih saudara.sudi meninggalkan komen di sini

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .