Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Pelajar perlu kuasai lebih dua bahasa

Pelajar perlu kuasai lebih dua bahasa
Wartawan Sinar Harian
6 Mac 2012
Pelajar perlu kuasai lebih dua bahasa
BANDAR JERANTUT – Pelajar daerah ini digalakkan menguasai lebih daripada dua bahasa sebagai satu kelebihan menghadapi pasaran kerja nanti.

Pegawai Pelajaran Daerah Jerantut, Adnan Abdul Kadir berkata, penguasaan dua bahasa sahaja kini tidak mencukupi, sebaliknya pelajar perlu mempelajari lebih banyak bahasa berikutan ia mampu memberikan manfaat pada masa depan.

Menurutnya, mata pelajaran Bahasa Melayu dan Inggeris yang dipelajari di sekolah sewajarnya dikuasai dengan baik, malah pelajar sepatutnya boleh bertutur dan menulis dengan cemerlang.


“Ia adalah asas, namun pelajar juga digalakkan menambah lagi penguasaan terhadap bahasa asing lain. Sebagai contoh beberapa tokoh yang dikenali di tanah air yang boleh menguasai bahasa asing menjadikannya satu kerjaya yang sangat lumayan.

“Seorang pengacara televisyen yang dikenali boleh menguasai bahasa Perancis dan kelebihan itu membawa personalitinya merata tempat dan kerap diundang dalam majlis besar,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran Guru Penyayang peringkat daerah Jerantut di Sekolah Menengah Kebangsaan Inderapura (SMKI), dekat sini.

Adnan berkata, Bahasa Melayu dan Inggeris adalah bahasa asas yang diajar di sekolah dan amat rugi jika kedua-dua bahasa yang dipelajari itu gagal dimanfaatkan.

Katanya, sekiranya mereka sudah mantap dengan kedua-dua bahasa itu, maka pelajari bahasa lain seperti Mandarin, Arab, Jepun, Perancis ataupun Jerman.
“Penambahan penguasaan bahasa akan memberikan ­pelbagai manfaat pada masa depan dan ia turut membantu pelajar memperoleh kerjaya yang lebih baik dengan mudah,” katany

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .