Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Honeymoon Year?

Honeymoon Year? Oh Nooo..


Form 4 is honey moon time? Please say, nooo..

Ya Tingkatan 4 bukanlah masa untuk honeymoon. Sebaliknya dalam tahun inilah, para pelajar perlu membuat persiapan semaksimum mungkin. Peperiksaan PMR yang dilalui pada 2009, ada yang memperolehi keputusan cemerlang, ada yang sederhana dan ada yang amat sederhana.

Bagi yang kurang cemerlang, para pelajar masih ada waktu untuk cemerlang dalam akademik seandainya terus memberikan tumpuan untuk menghadapi SPM.  Yang pasti, tingkatan 4 bukan tahun ‘honeymoon’.

Untuk mencapai keputusan yang cemerlang bukanlah suatu yang boleh datang bergolek. Begitu juga, untuk mengekalkan kecemerlangan juga bukanlah suatu tugas yang mudah.

Mungkin keputusan PMR kita agak cemerlang, namun keputusan peperiksaan yang baru lalu di Tingkatan 4 ini, pencapaian kita agak merudum. Bagi pelajar yang menghadapi situasi ini, usahlah kecewa dan dukacita. Ambil masa dan waktu untuk kita muhasabah dan merenung kembali diri kita.Carilah punca-punca kemerosotan pelajaran kita. Carilah pula kekuatan yang ada pada diri kita. Maksimumkannya seoptimum mungkin.

Cekalkan hati, kuatkan semangat. Biar di mana kita belajar, yang penting kita mesti berusaha luar biasa. Walau di mana kita belajar, yang penting azam yang kuat di samping usaha yang sistematik serta bersepadu, InsyaAllah, kejayaan akan mengiringi kita.

Antara langkah yang boleh pelajar amalkan untuk memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan ialah:

1) Pelajar hendaklah memberi tumpuan dalam kelas. Semasa cikgu mengajar di dalam kelas, tumpukan sepenuh perhatian apa yang cikgu anda bicarakan. Usah kita anggap nanti bila balik rumah kita akan study balik apa yang cikgu sedang bicarakan.

2) Pelajar perlu membuat latihan pada waktu petang.

3) Pelajar boleh amalkan  membaca  pada waktu malam.

4) Solat Sunat Hajat sebanyak dan sekhusyuk mungkin kerana hanya Allah yang boleh membantu seseorang setelah penat berusaha di samping tidak lupa berdoa memohon kepada Allah.

1 Comments:

Werdah said...

Salam cikgu Ma.

Takpa ummu, ambil masa tentang mihun tu.. insyaAllah bila tepat masanya dapatlah ummu poskan.. itupun jika tak menusahkan ummu. Selamat Hari Raya, maaf zahir batin

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .