Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Redha Dengan Ujian Allah

HIDUP ini sememangnya suatu ujian. Apa jua yang Allah SWT sediakan kepada setiap hamba-Nya, sama ada diuji dengan masa yang lapang, masa yang sempit, gembira dan sedih, sakit dan sihat tidak akan pernah tersisih daripada yang dinamakan ujian.

Yakinlah segala yang berlaku adalah dengan takdir-Nya. Allah mengkehendaki berlakunya kepayahan dan kesusahan di dalam hidup.

Semua itu untuk mengangkat martabat manusia.

Yang pastinya, setiap ujian dalam hidup adalah medan tarbiah untuk kita mengenali diri dan merasai kebesaran dan keagungan Allah SWT.

Ibnu Qayyim pernah menyebut: "Dijadikan kita (manusia) lemah supaya dengan kelemahan itu kita dapat meneropong kebesaran dan keagungan Allah SWT."

Lantas, peribahasa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul paling sesuai bagi menyimpulkan keseluruhan program Jejak Prihatin Peringkat Wilayah Utara anjuran Pertubuhan Bantuan Kemanusiaan Islam Malaysia (Pertubuhan IRM) awal April lalu.

Program tiga hari dua malam itu juga tidak akan mencapai misi utamanya iaitu membantu rakyat Malaysia yang miskin dan daif yang benar-benar memerlukan pertolongan tanpa sokongan padu dan keikhlasan daripada kumpulan sukarelawan cawangan Kedah.

Ini membuktikan Islam adalah agama yang bersatu padu umpama sebuah binaan yang teguh.

Ikuti beberapa kisah penderitaan dan kesengsaraan penerima sumbangan yang berjaya dijejaki di negeri yang diberi jolokan negeri Jelapang Padi, baru-baru ini.

0 Comentarios