Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Contoh Kerjaya Berdasarkan Minat Kerjaya Holland

Contoh Kerjaya Berdasarkan Minat Kerjaya Holland










Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Ujian minat kerjaya Holland,adalah salah satu instrumen yang sering diguna pakai oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling dalam menjalankan Ujian Minat Kerjaya di kalangan pelajar mereka.

Bahkan, Teori Holland telah memberi sumbangan dan telah diaplikasikan dengan meluas dalam pelbagai bidang yang mana bukan setakat Guru Bimbingan dan kaunseling menggunakan instrumen ini.

Boleh rujuk entry sebelum ini di http://www.cikgukaunseling.com/2012/06/ciri-ciri-minat-kerjaya-teori-holland.html

Entry ini saya menyenaraikan beberapa contoh pekerjaan berdasarkan Minat kerjaya Holland.


Contoh Kerjaya CONVENTIONAL


Akauntan
* Aktuari
* Pentadbiran
* Akademik pentadbiran
* Perbankan / Pelaburan bank
* Perniagaan / MBA
* Kerani
* Salinan Menyunting
* Teknologi Pengajaran
* Gaji
* proofreader
* Penyambut tetamu
* Runcit
* Setiausaha
* Penulis Teknikal


Contoh Kerjaya SOCIAL

* Seni terapi
* Audiologis
* Babysitter
* Penjaga
* Kaunselor
* Tarian terapi
* Pendidikan
* Teknologi Pengajaran
* Tekan
* Muzik terapi
* Jururawat
* Pakar Pemakanan
* Pakar Perubatan
* Profesor
* Pakar Psikologi
* Kerja Sosial
* Guru
* Teologi
* Trainer (Industri)
* Jurupulih Pertuturan-Bahasa
* Jurupulih Carakerja




 Contoh Kerjaya ENTERPRISING

* Pentadbiran
* Akademik pentadbiran
* Perniagaan / MBA
* Komunikasi
* Insurans
* Pelaburan Banker
* Kewartawanan
* Undang-undang / Politik
* Pemasaran / Pengiklanan
* Pengurusan
* Pakar Runding Pengurusan
* Kesihatan Awam
* Penerbitan
* Perhubungan awam
* Dasar awam
* Harta Tanah
* Runcit
* Saham

Jurujual 

Contoh Kerjaya INVESTIGATIVE

Aktuari
* Komputer Sains
* Ekonomi
* Jurutera
* Kewangan
* Peguam
* Matematik
* Farmasi
* Pakar Perubatan / sekolah Perubatan
* Profesor (semua bidang)
* Pakar Psikologi
* Psikiatri
* Sains
* Statistik
* Pakar Bedah


Contoh Kerjaya realistik
* Pertanian
* Arkeologi
* Arkitek
* Angkasawan
* Atlet
* Chef
* Komputer Sains
* Pemandu
* Kejuruteraan elektrik
* Jurutera
* ahli bomba
* Gardener
* Teknologi Maklumat
* Teknologi Pengajaran
* Tekan
* Mekanik / Automobiles
* Kejuruteraan mekanikal
* Paramedik
* Farmasi
* Terapi fizikal
* Pilot
* doktor haiwan
* Pegawai Polis


Contoh Kerjaya ARTISTIC
* Pelakon / Prestasi
* Animasi
* Seni terapi
* Artist
* Pengarang / Poet
* Tarian terapi
* Terapi ekspresi
* Pereka grafik
* Perpustakaan dan sains maklumat
* Muzik terapi
* Pemuzik
* Pelukis

5 Comments:

mat dewa said...

salam cikgu kaunseling......saya cukup tertarik dengan blog nie.....saya nak tnya sikit....cikgu kaunseling ada x article penuh tentang inventory jepi....kalau blh nk mintak ngan cikgu kaunseling..sy dh cuba tuk meng google sal ni...tapi kebanyakannya berbayar...sy sedang wat research tentang inventory ni....harap cikgu kaunseling dapat membantu...sekian....tq

Puan Ummi said...

assalamualaikum Cikgu Mat Dewa,
terima aksih atas komentar dan minat saudara.
saya telah emailkan maklumbalas di email saudara.dapat tak ye?

terima kasih

Unknown said...

salam cikgu kaunseling..saya pn tertarik sangat bace blog ni..bg sayA complete..tp bole tak saya nak mintak tolong cikgu carikan jenis0jenis inventori..say da cari tp semua macam sama saja..saya nk cari banyak inventori sebab dalam mnggu depan saya ada pogram kerjaya..saya harap cikgu dapat membantu..:)

Puan Ummi said...

waalaikumussalam, terima aksih atas minat dan sokongan saudari. maaf ye saya takde maklumat sedemikkian utk di publish di sini. mungkin saudari boleh rujuk rakan kaunselor lain.

Anonymous said...

salam,boleh cikgu bagi sumber rujukan kepada saya?
sukar bagi saya memandangkan sumber yang terhad.

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .