Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Pengakuan Pesakit HIV, Tuhan masih sayangkan saya

 Pengakuan Pesakit HIV, Tuhan masih sayangkan saya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Mari kita ambil iktibar daripada pengakuan pesakit HIV ini yang merupakan bekas penagih dadah tegar.

'Tuhan masih sayangkan saya'

KULIM - Seorang lelaki berusia 37 tahun yang dikehendaki polis kerana terlibat dengan penyalahgunaan dadah menyifatkan dirinya masih disayangi tuhan apabila doktor mengesahkan hayatnya akan dapat bertahan sehingga 2011 sahaja setelah disahkan dijangkiti HIV.

Menurutnya, ketika usianya 14 tahun, dia sudah mula berjinak dengan dadah dan sering melanggan pelacur dan melakukan seks luar tabii bersama mak nyah ketika tinggal di Kuala Lumpur.

"Selain itu, saya turut melakukan beberapa perlakuan jenayah sehingga ditahan polis.

"Semua ini tidak dihindarkan sehinggalah saya terlantar sakit. Doktor yang merawat mengesahkan saya dijangkiti HIV hasil dari hubungan seks bebas dilakukan," katanya.


Impian ngeri yang selama ini menghantuinya berlaku juga apabila anak ketiganya juga disahkan HIV positif. Bagai sudah jatuh ditimpa tangga, beberapa bulan kemudian, isterinya pula disahkan
mengalami nasib yang sama.

Katanya, setelah mendapat rawatan susulan di hospital, akhirnya keadaan isteri dan anaknya beransur pulih.


“Doktor yang merawat saya pada 2008 menyatakan saya akan hidup sehingga 2011 kerana kebanyakan organ dan darah saya sudah dijangkiti HIV. Bagaimanapun semua itu tidak saya endahkan sehinggalah hari ini.


"Saya dapati kebanyakan bahagian badan saya mulai sakit dan jari saya juga sudah mula kaku dan tidak dapat bergerak seperti biasa.


Saya tahu saya akan mati, bagaimanapun selagi hayat saya masih ada, saya cuba merubah kehidupan diri saya selain menjaga anak dan isteri” katanya.


Dia menasihatkan kepada penagih dadah supaya menghentikan tabiat buruk yang mereka lakukan.


Katanya, selain penyalahgunaan dadah, melakukan hubungan seks bebas juga boleh mengakibatkan seseorang itu dijangkiti HIV.


"Walaupun saya tahu saya akan mati bila-bila masa tetapi saya tetap berusaha untuk memastikan keluarga saya dalam keadaan yang baik," katanya.

2 Comments:

Anonymous said...

Saya ingin membantu pesakit HIV yang memerlukan. InsyaAllah boleh berjaya jika mengikut rawatan yang disediakan

SMS <> Ke 0195901014

Puan Ummi said...

terima kasih atas keprihatinan tuan, siapa gerangan tuan ni ya?

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .