Informasi, Kaunseling Kerjaya, Peperiksaan, Cinta, Remaja, Keluarga, Motivasi, OKU,

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

2013/07/14

Elak dehidrasi dengan air dan buah

Elak dehidrasi dengan air dan buah

Artikel kesihatan ini saya muatnaik di blog ini, kerana ada pelajar-pelajar saya yang menghidap pelbagai masalah kesihatan tetapi meminta dirahsiakan. Sebagai kaunselor pelajar, klien selesa berkongsi rahsia dengan saya termasuk penyakit klien. 


Mungkin kerana klien melihat secara fizikal saya yang berkerusi roda ketika  2011. Namun bagi saya, konsep teraputik dalam sesi kaunseling itulah yang menarik klien untuk lebih dekat dengan saya. 


Artikel ini sebagai salah satu sumber rujukan dan panduan saya dalam memahami pengalaman kesakitan klien saya. Bagaimanapun klien biasanya selepas sesi kaunseling individu akan merujuk kepada pakar kesihatan terdekat.

Air dan buah elakkan dehidrasi



SEMUA sedia maklum bahawa saat menjelangnya Ramadan umat Islam wajib berpuasa bermula dari terbitnya fajar hingga terbenam matahari. Namun, puasa bukan alasan untuk menjadi tidak produktif, lemah, lesu, dan berwajah kusam. 


Ya, berpuasa mempunyai kesan kepada tubuh. Apabila tubuh tidak mendapat makanan atau minuman buat jangka masa yang lama, ia pasti memberikan sedikit kejutan kepada sistem tubuh.



“Ketika bulan puasa, kita akan kehilangan lebih kurang 2,000 mililiter (ml) cecair dalam badan setiap hari melalui air kencing, peluh dan ketika bernafas. Kehilangan cecair ini berbeza antara individu bergantung kepada aktiviti dan tahap kesihatan mereka.


“Kita biasanya menggantikan cecair yang hilang ini selepas otak memberi isyarat haus yang menandakan badan memerlukan cecair tambahan. Namun, ketika Ramadan kita tidak boleh minum pada siang hari dan hanya boleh berbuat demikian ketika berbuka puasa dan pada sebelah malam,” kata Perunding Dermatologi di Hospital Pantai Kuala Lumpur, Dr. Nazirin Ariffin.


Tambahnya, penggantian semula cecair yang hilang sewaktu berpuasa sangat penting kerana seseorang memerlukan antara enam hingga lapan gelas atau dua liter air sehari.


Air diperlukan bagi mengelakkan dehidrasi, merengus, sakit kepala, marah dan lemah. Kekurangan air juga menyebabkan kulit mudah kering lebih-lebih lagi bagi mereka yang mengalami masalah ekzema.


Pengambilan cecair tidak semestinya air sahaja, bahkan buah-buahan dan sayur-sayuran.


Jaga berat badan


Jadi, pengambilan lebih banyak air ketika bersahur perlu bagi mengelakkan dehidrasi pada siang hari.


“Ketika berpuasa, usus kita berehat selama beberapa jam serta memberikan masa kepada badan untuk melakukan detoksifikasi, serta memperbaiki dan membentuk semula sel-sel yang rosak.



“Sungguhpun begitu, ramai yang berhadapan dengan masalah kenaikan berat badan semasa bulan puasa disebabkan pengambilan makanan yang salah khususnya semasa bersahur,” ujarnya.


Jelasnya, ada segelintir orang makan pada tengah malam dan kemudian terus tidur kerana tidak mahu bangun sahur lagi.


Cara tersebut adalah salah dan tidak sihat. Dalam Islam, lebih afdal sahur dilewatkan iaitu ketika waktu hampir imsak dan tidak tidur selepas itu sebaliknya terus menunaikan solat Subuh.


Andai mahu menurunkan berat badan, mulakan makan dengan buah-buahan sebelum menjamah makanan lain.


“Membeli makanan di luar seperti bazar Ramadan juga wajar dikurangkan kerana kita tidak tahu apa yang diletakkan di dalam makanan tersebut. Berapa banyak minyak, santan, bahan perasa dan bahan pengawet?



“Namun, jika kita memasak sendiri juadah, kita boleh mengawal jumlah bahan-bahan tersebut dan membuat penggantian ramuan. Contohnya, bagi menggantikan santan, kita gunakan susu rendah lemak dan yogurt,” katanya.
Menyentuh mengenai masalah gastrik pula, Nazirin memberitahu, individu yang mengalami masalah tersebut perlu merujuk kepada doktor.
 

Katanya, penghidap gastrik boleh mengambil ubat gastrik pada waktu malam atau ketika bersahur. Jadi tiada alasan untuk golongan itu tidak berpuasa.


Menurut Nazirin, beliau sendiri mempunyai masalah gastrik, namun baginya berpuasa atau tidak, tiada bezanya. Malah, ketika berpuasa episod gastriknya berkurangan. Ini kerana perut tidak menghasilkan asid berikutan tiada makanan di dalamnya.


Dalam pada itu, Perunding Dietetik, Dr. Indra Balaratnam memberitahu, diet rakyat Malaysia lebih kepada pengambilan karbohidrat dan kebanyakan mereka tidak menitikberatkan pengambilan makanan sihat lagi seimbang.


Kondominium makanan


“Sepatutnya, separuh daripada pinggan kita diisi dengan sayur-sayuran, suku lagi ialah nasi dengan saiz hidangan sebesar tapak tangan dan bahagian suku lagi diisi dengan protein.


“Tetapi orang kita biasanya penuhkan pinggan dengan nasi terlebih dahulu dan lauk di atasnya seperti mahu membina kondominium pula. Keseimbangan pula langsung tiada,” ujarnya sambil memberitahu, pengambilan makanan yang sihat boleh dilihat melalui organ terbesar kita iaitu kulit.


Latih diri untuk mengambil lebih banyak air dan pastikan stok makanan berkhasiat ada di rumah supaya tidak perlu membeli juadah berbuka dengan kerap. Andai terlalu sibuk, masak makanan dan simpan di dalam peti sejuk dan panaskan apabila mahu makan.


“Biasanya apabila tiba musim perayaan, seseorang boleh mengalami pertambahan berat badan antara 3 kilogram (kg) hingga 5kg atau lebih.

“Ini semua berlaku kerana masing-masing mengambil makanan lebih daripada jumlah normal. Tambahan pula pada bulan puasa mereka tidak aktif, tidak melakukan senaman dan tidak banyak berjalan,” katanya sambil memberitahu, pertambahan dan penyusutan berat badan secara mendadak boleh menyebabkan kulit meregang.


Bagi yang menitikberatkan soal kecantikan kulit, mereka seharusnya mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran kerana ia mengandungi antioksida semula jadi.


Namun, agak menyedihkan apabila kaji selidik mengenai pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam kalangan rakyat Malaysia mendapati, lebih 92 peratus rakyat negara ini tidak mengikuti panduan makanan seimbang iaitu tiga sajian sayur dan dua sajian buah-buahan.


“Ketika berbuka puasa jangan makan dengan cepat kerana kita akan berasa senak perut. Makan secara sederhana. Mulakan dengan buah-buahan, sayur, sup dan kemudiannya makanan berat,


“Makan dengan perlahan. Apabila mengunyah perlahan, kita akan lebih menikmati rasa makanan dan itu akan membuatkan kita rasa kenyang,” ujar Indra.


Sumber; Kosmo Online








Share:

0 comments:

Pautan Pendidikan

Pautan Pendidikan

Antibuli

Eduwebtv

THESTAR

NST

MMAIL

Welcome

Welcome

Halatuju Kerjaya

kaunseling kerjaya (468) Halatuju (342) selepas SPM (340) kerjaya (273) Kerjaya Kemahiran dan Teknikal (126) IPT (113) selepas STPM (80) IPTA (70) dunia ICT (62) Kerjaya Aliran Sains (59) akademik (58) Selepas Matrikulasi (57) Kerjaya Pendidikan (54) Institusi Kemahiran (52) kerjaya perguruan (46) STPM (45) Matrikulasi (44) Halatuju Selepas STPM (41) sekolah (40) ILKA (39) Halatuju Selepas Matrikulasi KPM (38) Minat Kerjaya (35) IPTS (33) Institut Latihan Kemahiran Awam (33) Selepas UPSR (31) Kerjaya Kejuruteraan (30) Terkini Lepasan Sekolah dan Mahasiswa (28) Kerjaya Kesihatan (27) UPU (25) Matrikulasi KPM (23) Aliran Agama dan Pendidikan Islam (22) Kolej Matrikulasi Premier (22) MARA (22) Panduan Temuduga (22) Selepas PT3 (21) Tingkatan 6 (21) TEVT (20) Halatuju Selepas PT3 (19) Jom Masuk U (18) Kolej Vokasional (18) UPSR (17) politeknik (17) Kerjaya Keusahawanan (16) Halatuju selepas PMR (15) Kolej Matrikulasi Teknikal (15) Sains dan Inovasi (15) Selepas Peperiksaan (15) Sijil Kemahiran Malaysia (15) Kerjaya Akauntan (14) Kerjaya Vokasional (14) Vokasional (14) Institusi Kemahiran MARA (13) Kerjaya OKU (13) ADTEC (12) Sekolah Berasrama Penuh (12) kerjaya separa perubatan (12) sains teknologi (12) IKBN (11) Siswazah (11) Kerjaya Perajurit (10) Kerjaya Aliran Seni (9) Kerjaya Automatif (9) Kerjaya Kejuruteraan dan Pesawat (9) Kerjaya Pertanian (9) Pameran Pendidikan (9) Politeknik Premier (9) kerjaya paramedik (9) pra-U (9) sains astronomi (9) Cara-cara Menjadi Seorang Guru (8) Jururawat (8) SKM (8) Tingkatan 1 (8) Universiti (8) Haluan Kerja Pendidikan (7) Kolej Komuniti (7) Sains (7) Universiti Luar Negara (7) KMPh (6) Kerjaya Jurumasak (6) Kerjaya Perubatan (6) Kolej Kemahiran Tinggi MARA (6) MEdSI (6) SDH (6) Sekolah Dalam Hospital (6) CIAST (5) GLC (5) IKM (5) ILJTM (5) Kerjaya Jururawat (5) Kerjaya Kewangan (5) Kerjaya Pemprosesan Makanan (5) Kolej FELDA (5) MRSM (5) Politeknik Metro (5) Program Ijazah Luar Negara (5) Universiti Kolej Swasta (5) Akademi Binaan Malaysia (4) ILP (4) KKTM (4) Kerjaya Juruterbang (4) Kerjaya Perakaunan dan Ekonomi (4) Kerjaya Perundangan (4) Pengajar Vokasional (4) SKIM LATIHAN TENAGA PENGAJAR PRORAM MATRIKULASI KPM (4) Sekolah Harian (4) Sekolah Teknik (4) Sekolah Vokasional (4) Selangkah ke UiTM (4) Senarai IKBN (4) Akademi Laut Malaysia (3) Asasi IPTA (3) Campus Life (3) Diploma Vokasional Malaysia KPM ILP (3) IKIP (3) INSPEN (3) INSTITUT KEMAHIRAN MARA (3) Institusi Latihan Pengajar Vokasioanal (3) Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (3) KTD (3) Kerjaya Pentadbiran (3) Kerjaya Perhotelan (3) Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan (3) SBP (3) SITC-MPSI-IPSI-UPSI (3) SMKA (3) STAM (3) UniSZA (3) Asrama Semai Bakti FELDA (2) Guru OKU (2) ICAM (2) IKIP Advanced Skills Centre (2) INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN (2) Institusi Pendidikan MARA (2) Institut Kemahiran Baitulmal (2) Institut Penilaian Negara (2) Karnival Pendidikan MARA (2) Kerjaya Arkitek (2) Kerjaya Kimpalan (2) Kerjaya Konstabel (2) Kerjaya Pembersihan (2) Kerjaya Penyelidik (2) Kerjaya Pereka Fesyen dan Jahitan (2) Kolej Pertanian Malaysia (2) Kolej Teknologi Darulnaim (2) Kolej Yayasan Felda Kampus Mempaga (2) Latihan Industri (2) MPV (2) Maktab Koperasi Malaysia (2) PETRONAS (2) Panduan Pemilihan IPTS (2) Pengajian Separuh Masa (2) Perodua (2) Program Sijil (2) Sekolah KRK (2) Sekolah Kelas Rancangan Khas (2) Sekolah Menengah Agama (2) Skim Latihan Kemahiran FELDA (2) Tingkatan3 (2) i-MAS-C-U (2) APICTA (1) Asrama 1Malaysia (1) Bekerja Sambil Belajar (1) CIDB (1) GiatMARA (1) Guru KEMAS (1) IIUM Higher Education (1) IKB (1) INSTEP (1) Industri Maritim (1) Insititut Teknikal Jepun Malaysia (1) Institut Kraf Negara (1) Institut Teknologi Petroleum PETRONAS (1) JMTI (1) KIST (1) KIST Aviation Academy (1) KUIN (1) Kerjaya Bomba dan Penyelamat (1) Kerjaya ICT (1) Kerjaya Kartunis (1) Kerjaya Maritim (1) Kerjaya Matematik (1) Kerjaya Pelaut (1) Kerjaya Penerbangan (1) Kerjaya Polis (1) Kerjaya Profesional (1) Kerjaya Sains Aktuari (1) Kerjaya Sokongan (1) Kolej Islam Sains dan Teknologi (1) Kolej PTPL (1) Kolej Pengajian Islam Johor (1) Kolej Poly-Tech MARA (1) Kolej Profesional MARA (1) Kolej Twintech (1) LUCT (1) Latihan 1Malaysia (1) MARDI (1) MARSAH (1) MENGUBAH DESTINI ANAK BANGSA (1) MRSM Ulul Albab (1) Maktab Tentera Diraja (1) NATC (1) NIOSH (1) Oversea (1) PLPP Bangi (1) PROGRAM PERSEDIAAN DIPLOMA UTHM (1) Pinjaman Boleh Ubah IPTA (1) Pinjaman Pelajaran (1) Pinjaman Pendidikan Yayasan Pahang (1) Program Diploma (1) Pusat Latihan 1Malaysia (1) Pusat Latihan Perindustrian dan Pemulihan Bangi (1) Pusat Pemulihan OKU (1) Restu College (1) SEKOLAH PERTUKANGAN PERANTIS TENTERA DARAT (1) SENARAI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA (1) Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (1) Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang (1) Sekolah Rancangan Khas Pahang (1) Senarai Penaja (1) Tenaga Pengajar Kemahiran (1) Timur Tengah (1) Tingkatan 2 (1) Tingkatan 4 (1) Tingkatan 5 (1) UNITEN (1)

My Blog List