Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Isteri Penagih Dadah Mangsa HIV Disisihkan dan dihalau mertua

Isteri Penagih Dadah Mangsa HIV Disisihkan dan dihalau mertua

Hari ini, janSeorang janda kematian suami  dan anak kecilnya disahkan menghidap HIV lalu disisihkan masyarakat termasuk keluarga sendiri. Mereka berdua diasingkan di sebuah pondok kecil.

Penyakit itu dibawa oleh arwah suaminya seorang nelayan, seorang penagih dadah dan melanggan pelacur di negara jiran, Isteri tidak tahu suami ambil dadah hinggalah ketika arwah  nazak baru doktor beritahu punca penyakitnya.

Daripada kisah ini dapatlah diambil iktibar bahawa tidak semua pesakit HIV disebabkan sikap mereka tetapi juga disebabkan oleh sikap pasangan mereka.


Mangsa HIV kongsi kisah hidup

BACHOK – Dalam kemeriahan menyambut Ramadan, masih ada segelintir golongan disisihkan akibat beberapa faktor yang mungkin tidak diterima sesetengah pihak seperti penghidap HIV/ Aids.
Dihalau mentua selepas suami meninggal


 
Akibat HIV, seorang wanita bukan sahaja kehilangan suaminya yang meninggal dunia akibat penyakit itu, malah turut dihalau dari rumah keluarganya dan terpaksa menjadikan pondok sebagai kediamannya di Pasir Puteh.

Dia yang hanya dikenali Ani, 34, berkata, selepas kematian suaminya tujuh tahun lalu, keluarga mentua terus menghalaunya dan menuduh dia pembawa HIV kepada arwah suaminya.

Sedangkan, menurut arwah suaminya, dia mendapat penyakit itu selepas melanggan seorang pelacur di negara jiran selepas diperkenalkan abang iparnya.

“Mulanya arwah sakit kayap (herpes zoster). Bila buat pemeriksaan di hospital, doktor kata arwah ada HIV. "Di saat akhir hayatnya baru dia beritahu punca dia dapat penyakit itu akibat pelacur di negara jiran.





“Saya tertekan selepas diasingkan keluarga sendiri. Kini saya bersama anak bongsu berusia 11 tahun tinggal dalam pondok kecil yang dibina keluarga selepas kami berdua turut disahkan HIV positif,” katanya ketika ditemui di PMP Nur City Centre dekat sini.

Difahamkan, anak sulung dan anak keduanya, masing-masing berusia 14 dan 12 tahun ditempatkan di rumah anak-anak yatim di Pasir Puteh.

Diejek dan dihina masyarakat setempat
Ani berkata, dia reda terpaksa berpisah dengan dua anaknya untuk mengelakkan mereka menerima penghinaan akibat mempunyai ahli keluarga penghidap HIV.

“Saya terpaksa terima kenyataan ini dan sanggup buat kerja dan beli barang dapur di kawasan yang lebih jauh untuk  mengelak cemuhan penduduk setempat.

“Anak bongsu saya yang masih bersekolah juga terpaksa menerima ejekan yang sama. Di sekolah, dia diejek dan dipulaukan. Tetapi dia tetap nak ke sekolah sebab dia memang minat belajar,” katanya.
 
Tak tahu suami ambil dadah
Seorang lagi penghidap HIV, Su,38, dari Bachok berkata, dia hanya mengetahui suaminya menghidap HIV selepas mengalami sakit usus yang teruk. Pemeriksaan awal di hospital tidak dapat mengesan penyakit suaminya sehingga berbulan-bulan lamanya sehingga dia meninggal dunia pada 2007.

“Suami seorang nelayan, saya tak tahu dia ambil dadah hingga dia sakit dan bila dah nazak baru doktor beritahu punca penyakitnya.

“Saya pasrah tetapi bersyukur kerana anak-anak bebas dari penyakit ini. Hanya saya yang dijangkiti daripada suami,” katanya yang mempunyai tujuh anak berusia di antara tujuh hingga 22 tahun.

Kemiskinan membelenggu kehidupan keluarga
“Upah bekerja harian tidak cukup untuk menanggung anak-anak, walaupun kami dapat RM400 daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Apa lagi bila Ramadan menjelma, kami tak mampu makan sedap seperti orang lain. Kami sering berkongsi sebiji kurma untuk tiga orang sebab tak mampu beli banyak. Nak makan ayam pun mungkin tiga empat bulan sekali baru boleh beli,” katanya yang turut mengalami masalah penglihatan akibat dirempuh kerbau pada 1996.

PMP alu- alukan sumbangan orang ramai
Manakala, Pengurus Besar PMP, Zahrain Zulkifly berkata, sehingga kini seramai 487 ibu tunggal dan 1,600 kanak-kanak (300 positif HIV) telah berdaftar di bawah pertubuhan itu yang dibina sejak 2004.

“Seramai 30 orang termasuk enam ibu tunggal tinggal di sini kerana tidak mempunyai tempat tinggal atau dibuang keluarga.

“Kami mengalu-alukan pihak luar yang ingin menjalankan program bersama penghuni PMP atau hulurkan bantuan untuk meringankan beban mereka yang kebanyakannya adalah miskin tegar,” katanya.


sumber; Sinar Harian







0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .