Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Apa Itu Cloud Computing

Apa Itu Cloud Computing


Sumber gambar klik di sini.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Perkembangan cloud di Malaysia...Saya tercari-cari di internet artikel berkaitan Cloud dalam Bahasa Melayu.

 Apa itu Cloud Computing

Apa itu Cloud Computing? Ia digambarkan seperti sebuah awan yang didalamnya diletakkan pelbagai infrastruktur IT, hardware dan software. Pengguna individu atau organisasi boleh menyambung kepada awan ini dengan menggunakan peranti yang disambung dengan internet, bagi menjalankan aktiviti harian, kerja pejabat, berhubung dengan emel, membangunkan laman web serta aktiviti lain.


Seperti perkataan cloud itu sendiri ia mengambarkan keadaan yang tidak jelas kerana kepelbagaian perkhidmatan yang terdapat di dalamnya. Seorang programmer tidak akan dapat mengambarkan keseluruhan struktur dan senibina Cloud Computing kerana kepelbagaian ini, begitu juga dengan para jurutera komputer dan rangkaian yang mungkin tidak memahami perihal perisian dan yang lain. Ketidak fahaman ini yang sering digambarkan dengan bentuk awan.  (Mungkin anda pernah lihat gambar seakan awan yang dilukis pada pelan sesebuah sistem atau pelan litar elektrik untuk mengambarkan struktur atau sesebuah mesin secara umum – secara mudah).


Contoh terbaik untuk memahami cloud computing atau perkomputeran awan adalah seperti 4shared, di mana di dalam website ini beratus ribu pengguna 4shared memuat naik (upload) lagu kesukaan mereka untuk dikongsi bersama pengguna lain yang mereka langsung tidak kenal dan langsung tidak pernah berjumpa, tapi mempunyai minat yang sama iaitu menyukai lagu tersebut. Pengguna lain yang menyukai lagu serupa mengakses laman 4shared, melihat lagu yang diupload, menyukainya lalu mendownload lagu tersebut atau memberikan linknya kepada rakan-rakan lain.

Kebaikan utama CLOUD computing menurut bloggers http://sygdayang.blogspot.com :
 
1..Easy access--ni sudah pasti sbb semuanya di hujug jari asalkan ada terminal yg betul utk akses cloud.
2. Jimat storage - kalau semuanya kita simpan dekat cloud....why need personal storage hardware kan?
3. Harga handy drive/hard disk murah - kalau dh pakai cloud...kenapa nk guna handy drive/hdisk yg bersaiz besar kn?kompem xlaku....
4. Harga komputer murah-...xperlu lagi cari pc yg hebat speed and storage & processor...sbb kita hanya nk access data sahaja...selebihnya process berlaku dlm cloud...

Beberapa bloggers sudi berkongsi ilmu dengan khalayak berkaitan cloud ini. 

Azriyusof, klik di sini

Senyum Sokmo; Apa Itu Cloud Computing?

http://sygdayang.blogspot.com

Klik di sini.



0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .