Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

SUBHANALLAH GADIS OKU CALON SPM GIGIH DAN CEKAL

SUBHANALLAH GADIS OKU CALON SPM GIGIH DAN CEKAL

NOR Ismawati Abdul Aziz menggunakan kaki untuk menjawab soalan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Besar, Kuala Terengganu, Terengganu -
 Sumber Gambar BERNAMA

KUALA TERENGGANU 6 Nov. - Kedua-dua tangannya tidak dapat berfungsi namun keadaan itu tidak menghalang calon orang kurang upaya (OKU) Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Nor Ismawati Abdul Aziz, 17, untuk menduduki peperiksaan itu hari ini.



Kecacatan sejak lahir itu juga bukan satu kekurangan baginya, malah dia juga memasang impian untuk berjaya sebagaimana calon lain kerana kakinya masih boleh menjadi pengganti bagi menjawab soalan dengan tenang dan lancar.


"Orang lain mungkin melihat saya macam kurang selesa tetapi saya sudah biasa menulis dengan kaki. 


"Saya juga mahu berjaya dan akhirnya dapat masuk ke universiti nanti," katanya ketika ditemui sebelum sesi peperiksaan bermula dekat sini hari ini.


Ujar pelajar itu, dia amat meminati mata pelajaran seni lukis dan berharap memperoleh keputusan terbaik dalam subjek berkenaan.


"Saya telah memenangi beberapa pertandingan melukis di negeri ini, jadi saya berharap dapat buat yang terbaik pada peperiksaan mata pelajaran itu nanti," jelasnya yang merupakan antara lapan calon OKU di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Besar dekat sini.


Sementara itu, Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu, Zakaria Hussein memaklumkan, seramai 10 calon terpaksa menduduki peperiksaan di Hospital Sultanah Nur Zahirah kerana terlibat dengan kemalangan dan masalah kesihatan.


"Tahun ini, terdapat seramai 58 calon orang kelainan upaya di seluruh negeri melibatkan kategori rabun, pekak, cacat anggota serta masalah pembelajaran," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas meninjau calon SPM di SMK Ibrahim Fikri di sini hari ini.
Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan seramai 3,359 calon Penggal 3 Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) menduduki peperiksaan tersebut bermula hari ini sehingga 5 Disember.









0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .