Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Subhanallah Jejak Kasih OKU Kudung Bersama Ibu Kandung

Subhanallah Jejak Kasih OKU Kudung Bersama Ibu Kandung


                                              AC menggunakan kakinya untuk makan.
  
AC Kudung ada maruah

“Biarpun cacat, anak terbuang dan yatim piatu tapi saya ada maruah. Saya lebih rela merempat daripada diperalatkan sebagai pengemis,” kata Mohd Nor Abdullah.





Lelaki berusia 21 tahun yang kudung kedua-dua tangan itu mendakwa dia hidup merempat sejak lebih sebulan lalu selepas melarikan diri daripada keluarga angkat kerana dipaksa mengemis.

Mohd Nor yang lebih selesa dipanggil AC berkata, dia dilahirkan sebagai orang kelainan upaya (OKU) dan tidak pernah mengenali ibu bapa kandung sepanjang hidupnya.

“Saya diberitahu sejak umur saya empat bulan saya dibesarkan keluarga angkat. Sejak kecil hingga sekarang, saya rasa lebih 20 keluarga angkat menjaga saya.


“Ada keluarga angkat membela saya selama setahun...dua tahun...ataupun kurang. Semua mengikut kemampuan mereka. Apabila keluarga angkat terbeban atau tidak mampu untuk menyara saya, mereka akan menyerahkan kepada kenalan yang mahu membesarkan saya.


LAPORAN HARIAN METRO HARI INI:

Kuala Lumpur: “Kenapa emak buang Mat Nor? Emak tak ada niat macam tu nak... emak mintak maaf. Macam-macam orang buat pada Mat Nor. Sabarlah nak, nanti Tuhan balas.”

Itu antara dialog awal diungkapkan dengan diiringi esak tangis dan juraian air mata oleh pemuda cacat yang dipaksa mengemis, Mohd Nor Abdullah dan ibu kandungnya, Mek Yah Yusuf, ketika dipertemukan semalam, selepas terpisah sejak 17 tahun lalu. 

Pertemuan menyentuh perasaan itu yang diaturkan Harian Metro dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JKMWPKL) berlangsung di pejabat jabatan itu di Jalan Pahang, di sini, jam 2.30 petang semalam.
Kisah Mohd Nor, 21, yang dijaga lebih 20 keluarga angkat sejak berusia empat tahun dan dipaksa mengemis oleh keluarga angkatnya yang terakhir pada Oktober lalu, disiarkan Harian Metro, Selasa lalu dan kelmarin. 


Sejak melarikan diri daripada keluarga angkat terakhirnya, dia yang dilahirkan tanpa kedua-dua tangan hidup menumpang di rumah rakan dan pihak yang bersimpati kepadanya di Taman Wahyu, di sini, buat sementara waktu. 

SUMBER; HARIAN METRO, KLIK DI SINI.



0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .