Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

COMET ISON berhampiran matahari, menunjukkan tanda-tanda kehidupan

COMET ISON berhampiran matahari, menunjukkan tanda-tanda kehidupan

Comet ISON is on a “sungrazing” course for Earth’s nearest star. If it survives, it could become one of the most brilliant visible comets in modern history.

 

 Gambar kredit Damian Peach FB Astronomi Falak Online

 

 Comet ISON Malaysia Komet Ison News

Sumber : CNN

Pegang berita kematian itu. Pakar kini berfikir Comet ison - atau sekurang-kurangnya sebahagian daripadanya - terselamat pertemuan rapat dengan matahari.

Karl Battams, seorang saintis komet bagi Makmal Penyelidikan Tentera Laut, berkata ia dipercayai beberapa bahagian nukleus ison ini terselamat Perihelion.

"Ia kini kelihatan seperti beberapa sebahagian daripada nukleus ison telah memang berjaya melalui korona solar, dan muncul semula," katanya. "Ia membuang debu dan (mungkin) gas, tetapi kita tidak tahu berapa lama ia boleh mengekalkan itu."

Bagaimanapun, beliau berkata, nasib tidak pasti.

"Kini ia telah muncul dan mula mencerahkan, kita perlu berpuasa selama beberapa hari untuk mendapatkan rasa untuk tingkah laku," kata Battams.

Ison melanda kira-kira 730,000 batu di permukaan matahari Khamis kira-kira 2 pm ET.

Satu armada kapal angkasa ditonton ison terjun ke arah matahari, termasuk STEREO satelit NASA, kapal angkasa Agensi Angkasa Eropah / NASA SOHO dan Dinamik Solar Observatory.

'Jadi banyak soalan' mengenai Comet ison

29 November 2013 Kemaskini terakhir pada 10:07 GMT

Ahli astronomi mengatakan beberapa sebahagian daripada Comet ison mungkin terselamat pertemuan rapat dengan Matahari.

Ia dianggap bola gergasi ais dan debu telah dimusnahkan oleh haba Matahari dan tarikan graviti.

Tetapi astrophysists tentera laut Amerika Syarikat mengatakan sesuatu muncul semula dua jam selepas komet hilang dari pandangan.

Karl Battams adalah astrofizik di Amerika Syarikat Makmal Penyelidikan Tentera Laut di Washington DC dan telah menonton untuk komet dari bilik kawalan teleskop solar di Kitt Peak Observatory di Arizona.

Sumber; BBC

suber gambar juga dari; klik sini




Artikel daripada Falak Syarie

Fenomena Astronomi November 2013

Komet yang dimaksudkan yang melewati Bumi dikenali sebagai ISON. Ia telah ditemui pada 21 September 2012 oleh amatur astronomi Vitali Nevaski dan Artyom Novichonok di Kislovodsk, Russia. 


Mereka menggunakan teleskop 0.4 meter bagi projek International Scientific Optical Network  (ISON) dan komet ini dinamakan ISON sempena projek ini. Tujuan projek ini untuk mencari objek-objek yang hampir dengan Bumi di angkasa. Semasa komet ini ditemui ia sangat malap dengan magnitude 19 dan  masih pada jarak yang jauh, sejauh planet Musytari. Komet yang dikenali dengan panggilan saintifiknya C/2012 S mempunyai saiz nukleusnya 3.2 kilometer.

Diantara Januari hingga Mei 2013, komet ini tidak dapat dilihat kerana masih lagi sangat malap dengan magnitude 16 dan nilai ini tidak menepati jangkaan, magnitude yang dijangkakan 14. Ia masih tidak dapat dilihat pada Mei dan tidak dapat dilihat sehingga akhir Ogos disebabkan ia tenggelam di langit senja. Semasa Ogos-September ia bergerak di dalam buruj Cancer dan mulai Oktober ia memasukki buruj Leo. 


Seterusnya ia berada di dalam buruj Virgo dalam bulan November dan bergerak menghampiri Matahari pada kadar 6⁰ setiap hari. Apabila ia semakin menghampiri Matahari kecerahannya semakin bertambah cerah. Ekor komet ini juga akan semakin bertambah panjang. Ini disebabkan komet menerima pertambahan tekanan sinaran Matahari mengakibatkan gas dan debu komet bergerak keluar membentuk ekor. 


Pada 17-18 November ia diramal berada hampir dengan bintang Spica pada jarak kurang dari 1⁰. Seterusnya pada 24-25 November ia berada hampir dengan planet Utarid dan Zuhal sebelum subuh. Ia kelihatan terang di langit Timur dan mungkin ia masih boleh dilihat menjelang siang.
Pada 25 November ia memasukki buruj Libra dan kecerahannya diramal boleh menyamai kecerahan bintang Sirius, bintang yang paling terang di langit.


Seterusnya komet ini akan bergerak memasukki buruj Scorpio dan berada kedudukan paling dekat dengan Matahari yang dinamakan perihelion pada 28 November. Jarak di antara keduanya hanya 0.012 A.U (1,166,000 km). Dengan jarak yang sangat dekat ini, komet akan menjadi sangat cerah. Berdasarkan jangkaan kecerahannya akan mencapai magnitude -12.6 dan nilai kecerahan ini menyamai kecerahan Bulan Purnama. Ini memberi peluang pencerap melihatkomet ini dengan mudah.



0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .