Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Tips Mengekalkan Ikatan Perkahwinan Jarak Jauh

Tips Mengekalkan Ikatan Perkahwinan Jarak Jauh



Tips Mengekalkan Ikatan Perkahwinan Jarak Jauh



Kalau percintaan jarak-jauh tu memang biasa la kan kita dengar. Tetapi, tahukah anda, hubungan perkahwinan jarak-jauh pun ada juga berlaku. 

 Pepatah ada mengatakan, "Sayangkan Isteri Tinggal-tinggalkan, sayangkan anak, tangan-tangankan", menjadi senda gurauan bagi pasangan suami isteri. 

 Bagaimanapun, sejauh manakah kebenarannya, terutama bagi pasangan suami isteri yang terpaksa melalui PJJ (Perkahwinan Jarak Jauh)? Mungkinkah akan menjadi "Pasangan Pi Jauh-jauh?"

Perkahwinan jarak jauh jarang berlaku atas kehendak pasangan yang berumahtangga. Perkara ini boleh terjadi samada suami atau isteri yang bekerja di berlainan negeri. Ataupun ada juga sesetengah kes di mana isteri bekerja di Malaysia tetapi suami sedang masih meneruskan pelajaran di luar negara. Ataupun yang disebaliknya.

 Lazimnya ia berpunca daripada komitmen kepada kerja seperti doktor, jururawat, jurutera carigali, guru malah mungkin tidak keterlaluan jika dikatakan, ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Kita perlu ingat, manusia dikurniakan oleh Allah kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran hatta dalam situasi yang paling sukar. 

Bagi pasangan suami isteri yang terpaksa melalui perkahwinan jarak jauh atau pertemuan hujung minggu atau apa sahaja berkaitan perkahwinan jarak jauh ini, kesetiaan dan kecekalan berbekalkan keimanan adalah tunjang utama mempertahankan kebahagiaan rumahtangga.

Justeru, kemampuan seorang suami dan isteri menyesuaikan diri dengan jarak yang memisahkan mereka, tidak harus menjadi satu-satunya penentu kepada baik atau tidaknya PJJ itu.



Perkahwinan di dalam Islam itu sendiri ada tujuan.


Firman Allah Subhanahu wa Ta’aala:

“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterang an (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir” [al-Room 30: 21]
Rumahtangga adalah tempat manusia mengecap damai. Sakinah dikurniakan Allah apabila seorang suami berada di sisi isteri, dan demikian juga sebaliknya.

Isteri mempunyai hak ke atas suami. Suami mempunyai hak ke atas isteri.

Anak-anak, mudah-mudahan dikurniakan rezeki beroleh anak, juga ada hak ke atas ibu dan bapa.


Kesempurnaan fizikal, mental, emosional, spiritual, memerlukan didikan dengan kombinasi ayah dan ibu.


 Andai berpisah nyawa, atau talaq sudah membataskannya, tiadalah banyak yang boleh dikata. Namun dengan sengaja membiarkan jarak memisahkan suami dan isteri ketika pilihan yang lebih baik itu ada, falaa yalumanna illa nafsah, yakni janganlah disalahkan sesiapa kecuali dirinya sendiri!

Berusahalah untuk segera kembali bersama.


Walau apa pun jua situasi pasangan suami isteri itu, yang penting menjadi teras perkahwinan itu adalah kasih sayang yang suci, kepercayaan dan komitmen yang tinggi terhadap ikatan perkahwinan yang dibina. 






Berdasarkan tulisan Prof Madya Dr Rusinah Siron di Majalah MIDI,1 April 2009, beliau gariskan Prinsip 5T bagi mengekalkan ikatan kasih sayang pasangan suami isteri yang terpaksa melalui PJJ ini.

1)   TAHAN

 TIPS pertama daripada Prof madya Dr Rusinah Siron ialah TAHAN. Adat berjauhan sudah tentu banyak cubaan dan dugaan dari persekitaran pasangan. ada orang yang senang dan tidak senang dengan pasangan anda. Ia mula menabur fitnah dan hasad dengki yang ingin memecah belahbelahkan perhubungan tersebut. Ada cubaan dari keluarga dan rakan. Selain cubaan dari dalam diri pasangan tersebut, iaitu keperluan, kehendak biologi serta psikologi. Jadi bertahanlah dari cubaan tersebut demi mengukuhkan perhubungan sedia ada.

Berdasarkan pengalaman saya sendiri, saya pernah melalui PJJ walaupun tidak merentasi lautan. Namun ia tetap meninggalkan memori dalam fasa kehidupan saya. Ini adalah kerana, saya melalui fasa kehamilan sulong saya tanpa suami jua keluarga di sisi. Alhamdulillah, saya bersyukur mempunyai kawan-kawan yang sangat membantu samada rakan sekerja dan majikan yang memahami.

2)   TABAH
Tabah, di atas segala cabaran dan dugaan yang boleh menggugat perhubungan jarak jauh ini. Semua pasangan perlulah tabah menghadapinya dengan tabah dan sabar dalam menjayakan hubungan ini.Jika sudah ada anak-anak,masih kecil dan banyak yang perlu diuruskan sendirian,ketabahan itu perlu sangat digilap.

Ibubapa saya terpaksa melalui PJJ atas tuntutan tugas. Sebagai anak sulong dan telah remaja, saya lebih banyak membantu ibu dalam menguruskan hal rumahtangga, hal persekolahan adik-adik dan menjadi kawan bicara ibu yang sendirian membesarkan anak sementara menunggu bapa pulang hujung minggu.


3)   TEKNOLOGI

Walaupun berjauhan tidak bermakna pasangan jarak jauh ini berasa jauh hati. Teknologi sedia ada boleh dijadikan pengikat kasih. Sistem SMS yang lebih murah boleh menjadi penghubung kasih dan menyatkan "Saya Masih Sayang".

Sistem MMS juga praktikal kerana ia menyatakan Masing Masing Sayang. tetapi kedua belah pihak perlu saling menghubungi. Jika tidak ia menjadi Saya Syok Sendiri (SSS).

Facebook, email, twitter, yahoo messenger dan lain-lain aplikasi internet boleh sahaja digua oleh suami isteri sebagai penghubung kasih sayang walau hanya di hujung jemari talian.

Pengalaman saya sendiri,saya pernah melalui fasa PJJ  di tempat yang tiada kemudahan teknologi. Pada masa itu, di tempat itu, langsung tiada signal talian selular di situ walaupun satu. Ini memang menyukarkan saya untuk berhubung dengan suami, dan ibubapa yang jauh di mata.

Walaupun saya sudah berumahtangga, 2 hari sekali saya kan telefon ibubapa saya, tetapi apabila berada di tempat serba baru dengan tiada kemudahan teknologi, Mula-mula saya mati kutu dibuatnya. Nak telefon guna telefon rumah pun takde juga. Nak tanya dengan mak tentang masalah kehamilan dengan mak pun payah. Kawan-kawan serumah pun bujang lagi. masing-masing gabrah bila tengok saya dok tahan sakit..

Pernah malam-malam,saya keluar ambil angin di luar rumah.Beraninya saya? Sedangkan saya penakut. Rumah itu dekat dengan hutan simpan. Saya lihat bulan dan bintang di luar. Dalam rumah saya rasa sangat panas. Saya berdoa kepada Allah kerana pada masa itu saya tidak tahu kenapa badan saya terasa sangat panas. Syukurlah kerna housemates dan jiran sangat prihatin. Mereka cepat-cepat panggil saya masuk kalau tengok saya keluar dari rumah. Kalau saya kena gi medical check up ibu hamil,di pekan, mereka sedia membantu mencarikan kenderaan.

4)   TUNGGU
Kesetiaan dan kepercayaan adalah tunggak utama perhubungan jarak jauh. janganlah mudah berubah hati dan bersikap curang. tunggulah pasangan kita dengan sabar, setia dan sayang padanya.


5)   TAKDIR
Jika semua telah dilakukan sebaik mungkin terhadap pasangan kita bagi mengekalkan  hubungan dengan kasih sayang,jika berlaku apa jua pada perhubungan seperti keretakan, perhubungan bermasalah, bertawakkallah kepada ALLAH kerana setiap manusia telah ditakdirkan oleh Allah akan nAsib dan masa depannya. Apa yang perlu dilakukan ialah berusaha untuk yang terbaik.


6)   TELUS
Saya tambah T yang ke6; iaitu TELUS. Berdasarkan pengalaman saya yang pernah melalui PJJ ini, sifat telus memang perlu. Telus dalam komunikasi dan interaksi di antara suami isteri. Telus dalam hubungan hati walaupun berjauhan itu bukan alasan berubah kasih. Telus dalam memegang status sebagai suami atau isteri orang. Telus dan tulus memegang amanah Allah sebagai isteri orang khususnya dan suami orang juga. Telus dengan suami kita apa sahaja yang berlaku dalam kehidupan kita sepanjang suami tiada di sisi.

Saya sendiri pernah orang menyangka saya belum berumahtangga lagi memandangkan saya tinggal di rumah bujang bersama kawan-kawan serumah yang semuanya masih bujang juga. Dalam hal ini, saya perlu telus menyatakan bahawa saya sudah menjadi isteri orang.

7)   TEKAD

Saya juga tambah T yang ke 7; iaitu Tekad. Tekad untuk mempertahankan rumahtangga yang dibina atas dasar mencari redha Allah, walau apa cabaran dan halangan menimpa semasa melalui PJJ ini mahupun selepas nya. Tekad untuk menjadi pasangan yang soleh dan solehah agar rumahtangga kita diberkati Allah, kerana kita tentu ingin bercinta hingga ke syurga.InsyaAllah.

Demikianlah sedikit perkongsian saya kali ini, disertakan bersama Tips daripada Prof Madya Dr Rusinah Siron  . Di luar sana, pastinya kawan-kawan tentu mempunyai pengalaman PJJ juga. Boleh kawan-kawan kongsikan pengalaman dan tip mengekalkan perkahwinan jarak jauh, tak? Terima kasih....








0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .