Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Fenomena Supermoon Jun 2013 Nisfu Syaaban 1434H

Fenomena Supermoon Jun 2013 Nisfu Syaaban 1434H


Gambar atas diambil di Malaysia Malam Ini Kredit Shahrin Ahmad Shahgazer
Full Moon @ Perigee. Nisfu Sya’ban Full Moon

23 Jun 2013 9:18 PM MYT (13:18 UTC)
Skywatcher 120ED, F=900mm.
Canon 5DMkii, 1/80s, ISO 200
Cropped. Processed in PixInsight
ShahGazer Observatory, Sri Damansara, Malaysia
Sumber FB Shahrin Ahmad
 
Gambar-gambar Fenomena Supermoon 2013
 Seluruh Dunia


  Batman televisyen menunjukkan, yang orang boleh naik di New Jersey State Fair, Sabtu JUN 22, 2013, di East Rutherford, NJ Bulan, yang akan sampai ke peringkat penuh pada hari Ahad, dijangka 13.5 peratus lebih dekat ke bumi semasa fenomena yang dikenali sebagai supermoon


Satu bulan penuh naik belakang Memorial Jefferson di Washington sabtu, 22 Jun, 2013. Yang lebih besar daripada bulan biasa dipanggil "Supermoon" berlaku hanya setahun sekali ini sebagai bulan pada orbit elips adalah pada titik yang paling dekat dengan bumi. (AP Photo / J. David Ake)


SINGAPORE - JUNE 23: A plane passes in front of the haze obscured ' Supermoon' over Singapore on June 23, 2013 in Singapore. The haze eased Sunday with PSI levels stable in the 'moderate' range after a week of record highs. Singapore officials announced they would pursue any local companies found to be involved in the forest fires in Indonesia. (Photo by Chris McGrath/Getty Images)


Super Moon over Stanley Park Vancouver BC.

Gambar 1 ialah  Fenomena Supermoon 23 Jun 2013 Di Malaysia. Bulan yang lebih besar dari normal. Ini kerana kedududkan bulan berada hampir dekat dengan bumi dan fenomena ini dikenali supermoon. Mesti ramai yang ingin melihat fenomena yang jarang berlaku ini. 

Bulan berputar dalam paksinya yang berbentuk bujur dan bukannya bulat. Ada masanya bulan akan berada dekat dengan Bumi dan kejadian ini akan mencetuskan fenomena supermoon.

Fenomena Supermoon pada 23 Jun 2013 yang lalu atau di kenali sebagai Lunar Perigee ini mengakibatkan kedudukan bulan menjadi lebih dekat dengan Bumi berbanding biasa. Bulan sebenarnya berputar dalam paksinya yang berbentuk bujur dan bukannya bulat. Ada masanya bulan akan berada dekat dengan Bumi dan kejadian ini akan mencetuskan fenomena supermoon.



 A full moon rises beside an office building in downtown Charlotte, N.C., Saturday, June 22, 2013. The larger than normal moon called the "Supermoon" happens only once this year as the moon on its elliptical orbit is at its closest point to earth.(AP Photo/Chuck Burton)


Jarak yang dekat dengan Bumi dipanggil perigee dan jarak yang jauh dengan Bumi dipanggil apogi. Apapbila bulan berada pada kedudukan perigee, bulan akan berada lebih dekat dengan Bumi dan kesannya bulan akan nampak lebih besar dan lebih bercahaya.


 



Namun, saiz sebenar bulan masih sama cuma apa yang berlaku adalah kesan ilusi yang juga dikenali sebagai ilusi bulan yang akan menyaksikan bulan menjadi besar ketika menghampiri horizon.


Apa Itu SuperMoon?

Supermoon atau lebih dikenali dengan nama saitifiknya iaitu Lunar Perigee adalah satu fenomena bulan penuh yang kelihatan lebih besar dan terang lebih dari biasa. Bulan akan dilihat 14 peratus lebih besar dan 30 peratus lebih cerah daripada hari biasa.

Istilah supermoon pertama kali dikemukankan oleh ahli astronomi, Richard Nolle pada tahun 1979. Fenomena ini hanya berlaku sekali dalam setahun. Hal ini sangat dinantikan oleh para penggemar astronomi. Pada 23 Jun 2013 fenomena ini dijangkakan akan berlaku.

Pengalaman Supermoon

Bagi penggemar melihat apa yang ada di angkasa lepas macam aku memang aku takkan lepaskan peluang ini kerana Fenomena Supermoon ini atau masa aku zaman kanak-kanak dulu aku gelar supermoon ini sebagai BULAN SAKIT kerana bulan ini akan kelihatan mengambang penuh dan ada juga yang memanggil sebagai BULAN MERAH kerana bulan ini kelihatan bulat dan besar serta kemerah-merahan.


Malam Nisfu Syakban dan Fenomena Supermoon di Malaysia, Subhanallah

Tarikh malam Nisfu Syaaban 2013 di Malaysia mengikut kalendar islam. Nisfu Syaaban merupakan pertengahan bulan atau 15 Syaaban dalam kalender Hijrah. 

Dalam Kaledar islam, 10 Jun 2013 merupakan bermulanya awal bulan Syaaban iaitu 1 Syaaban. Oleh itu, pada 15 hari dalam bulan Syaaban, 24 Jun adalah Nisfu Syaaban yang bersamaan dengan 15 Syaaban 1434H. Manakala malam Nisfu Syaaban pada 23 Jun selepas waktu Maghrib.

1 Syaaban 1434H: 10 Jun 2013
15 Syaaban 1434H: 24 Jun 2013 Isnin (Nisfu Syaaban)
Malam Nisfu Syaaban: 23 Jun 2013: sebaik sahaja lepas waktu Maghrib



Pengertian Bulan Syaaban


Nisfu Syaaban (Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu. 


Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.


Antara Amalan Pada Nisfu Syaaban
1. Membaca Selawat sebanyak-banyaknya.
2. Melakukan Qiamullail.
3. Berpuasa pada siang harinya.



Terima kasih kepada  http://www.silenceblogz.com/
dan di sini.











0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .