Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Usah Menangis Ia bukan Milikmu

Usah Menangis, Ia Bukan Milikmu
http://cikgubimbingan-kaunseling.blogspot.com/ 


sumber gambar dari internet.

Assalamualaikum buat pelayar Muslim teratak ini. Alhamdulillah hari ini dapat lagi kita bertemu di alam maya ini, tanpa suara tanpa wajah. Semoga kehadiran kita di alam maya ini mendapat keredhaan Allah.
Pada malam yang dingin ini, ketika kutelusuri hatimu dik, ketika singgah di teratak mayamu, tergambar betapa walangnya jiwamu. Betapa luluhnya jiwamu. Maaf kali ini kubicara tentang cinta. 

Hujan dan Pelangi
Adikku, biarkanlah hujan ini turun ke bumi. Bukankah titisan air hujan itu bisa menghilangkan kemarau panjang?

Ya, mungkin katamu. Hujan itu  jua membawa bencana. Bah besar bisa sahaja terjadi.  Membawa bersama segala isi yang merintanginya.

Namun bukankah selepas hujan teduh, pelangi nan indah kan muncul dik?
Ingat tak, pertanyaanmu, di beranda rumah sewa kita di sebuah bandaraya.. semasa kita kecil dahulu?
“Itu apa kak?”
Pelangi dik.
Cantinya pelangi tu,kan.
Begitulah ciptaan Allah dik. Semua indah belaka.
Tapi kenapa kita tak boleh tengok selalu pelangi tu kak? Kita nak tengok hari-hari lah.
Pelangi ini istimewa dik. Hanya muncul selepas hujan menyirami bumi.
Oh begitukah,kak?
Ya dik. Itulah rahmat Allah buat kita semua.
Lalu kau tersenyum puas.
“kalau begitu,hari-hari hujan kan best, kan kak?”
“Eh,mana boleh macam tu pula. Aturan Allah pada alam ini pasti ada hikmahnya. “
Adikku, itu kisah 2 dekad dahulu. Kini dirimu sudah tumbuh dewasa. Tahniah adikku atas ketabahanmu meniti onak duri alam remajamu.
Namun kali ini apabila mentap bait-bait kata-katamu, diri ini berasa turut tersentuh. Remuk redam hatimu itu nampaknya terlalu dalam, adikku.
Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai harapan. Akhirnya angan ini lelah berandai-andai ria. Sungguh semua itu telah menghadirkan resah  yang begitu menggelora dalam jiwa.
Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki kita  menuju majlis-majlis ilmu yang akan memberikan ketenteraman pada jiwa.
Masih ada kekuatan untuk melangsaikan tanggungjawab kita pada Yang Maha Esa. Masih ada kekuatan untuk mengharungi belantara kehidupan ini dengan ketajaman akal dan kedalaman rasa hati.
Hidup ini ibarat belantara.Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan.
Tetapi tidak setiap yang kita inginkan bisa terbukti, tidak setiap yang kita mahu akan tercapai. Dan tidak mudah menyedari bahawa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi.
Betapa ramai orang yang berjaya tetapi lupa bahawa asasnya  itu semua pemberian Allah. Lupanya dia hingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenang.
Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan pertimbangan sewajarnya. Padahal dimensi tauhid,  dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita.
Apa yang memang menjadi ketentuan  kita di dunia,  dalam apa sahaja bentuknya. Samada rezaki, jawatan,  dan kedudukan pasti akan Allah sampaikan.
Tetapi apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan kita bisa miliki, meski ia nyaris menghampiri kita, meski kita  mengusahakannya dengan semaksimum mungkin. (Kata-kata ini jua merupakan Ingatan untuk diri akak juga, wahai adikku)
“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakanya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS Al-Hadid ;22-23)
Di sini adikku, kakakmu ingin menyelitkan sedikit madah hikmah pujangga. Penulis madah secara naratif begini tidak diketahui. Namun moga ada pahala untuknya…
BiLa EngKau MemAndanG SeGalAnyA daRi TuhAnMu…
YanG MenCiPTaKan SegaLaNya…
YaNg MenimPakaN UjiAn…
YanG MenJadiKan SaKit HatImu.
. YanG MemBuaTkan KeiNginaNMu TerHaLang…
SeRta MenYusaHkan HiDupMu…
PasTi AkaN DamaILah HatImu kerAna…
MasaKan ALLAH SenGaja MenTakDirKan SesUatu UntUk seSuaTu YanG Sia2…
BuKan ALLAH TidAk Tahu DerItanyA HipduPmu,
RetAknYa HatiMu… TapI muNgKiN ItULah Yang DIA MahU… KeRana.. DIA TahU Hati YanG SebeGiNiLah YanG SeLalUnyA LebIh LunaK DaN MuDah UnTUk DeKat DaN AkRab DenGanNYA...
Soal Hati

Demikian juga halnya soal hati dan kasih sayang.
Adikku ingatkan pada ombak yang menghempas pantai saat kanak-kanak kita. Ketika kau sibuk menerbangkan layang-layang, dan ketika kakakmu ini sedang membina istana pasir, datang sang ombak menghempas pantai. 
Robohlah sebahagian istana pasir itu. Lalu terpinga-pinga dirimu.
Layang-layang di genggamanmu lepas dari genggaman. Kau biarkan layang-layang itu melayang sendiri dibawa angin. Kau menerpa ke robohan istana pasir.
“Ke mana istana menghilang, kak?”
“Sudah roboh dipukul ombak,dik”
“Terus berubah begini,kak?”
“Ya, dik. Sekali ombak memukul, sekali pantai berubah. Lagikan hati manusia”.
Kau terpinga-pinga,”Apa maksud hati manusia dan pantai kak?”
“Nanti bila adik dewasa pasti adik kan tahu,”jawabku.
Kini kau sudah dewasa dik. Ingatlah metafora itu, dik.
Ingat tak kata-kata ini,”Barang yang lepas usah dikenang?”

Jadi, usahlah lagi mengharap pada yang tidak sudi. Jika si dia telah mencampakkanmu jauh-jauh dari kamus hidupmu, maka usahlah lagi tenggelam dalam memori indah bersamanya.


Soal cintamu itu pasti jua berkait soal kejodohan. Meski mungkin dirimu masih jauh untuk memikirkannya.

Berbaliklah kita kepada aturan Allah. Dalam apa sahaja hidup ini, bukan sahaja soal kejodohan, biarlah kita memohon petunjuk Allah dik. Memohon dengan penuh adab dan tanpa paksaan.

Solat Istikharah menurut pandangan Dr Sapora Sipon, adik boleh klik di sini. Jawan Dr Sapora Sipon kepada salah seorang kliennya di akhbar tentang Sukar membuat Pilihan. 

Juga boleh cari di blog ini pada tajuk Meneladani Solat Sunnat Rasulullah: Solat Istikara.

Mungkin sahaja kita merasakan dia terbaik untuk kita, tapi perencanaan Allah lebih baik untuk kita.

Mungkin sahaja peristiwa ini sebagai suatu iktibar dirimu pada amsa hadapan. Anggaplah ianya suatu teguran Allah paling halus di nubari kita. Teguran Allah tanda Allah sayangkan hambaNya.
Maka wahai jiwa yang sedang gundah, dengarkan ini dari Allah :

“…. Boleh jadi kalian membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagi kalian. Dan boleh jadi kalian mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kalian.Allah Maha mengetahui kalian tidak mengetahui.”
 (QS. Al-Baqarah 216)

Maka setelah ini wahai jiwa, jangan kau hanyut dalam nestapa jiwa berkepanjangan terhadap apa-apa yang luput darimu.

Setelah ini harus benar-benar difikirkan bahawa apa-apa yang kita rasa perlu di dunia ini harus benar-benar perlu bila ada relevannya dengan harapan kita akan bahagia di akhirat. Sesungguhnya seorang mukmin tidak hidup untuk dunia tetapi menjadikan dunia untuk mencari hidup yang sesungguhnya: hidup di akhirat kelak!
Maka sudahlah, hapuskanlah airmatamu. Ayuh, bangkit dari dukamu. Jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .