Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Semakan Menduduki Ujian MEdSI Ambilan September 2013/2014

Semakan Menduduki Ujian MEdSI Ambilan September 2013/2014

 

MAKLUMAT PELAKSANAAN UJIAN MEdSI SESI AKADEMIK 2013/2014

1. Semakan Panggilan Ujian MEdSI hanya boleh dibuat di laman Web UPSI di http://akademik.upsi.edu.my/kemasukan/MEdSI.html

2. Hanya calon yang memohon program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) di UPSI, UPM, UKM, UUM, UIAM, UiTM, UM, UTHM dan UMS sahaja dipanggil menduduki MEdSI berdasarkan tapisan yang dibuat oleh IPTA-IPTA tersebut. USM tangguh ujian MEdSI.



3. Ujian MEdSI adalah ujian personaliti untuk menguji MINAT CALON TERHADAP PROFESSION KEGURUAN, INTEGRITI, KECERDASAN EMOSI dan PERSONALITI GURU.

4. Kaedah Ujian - UJIAN MEdSI secara Atas Talian/Online di Makmal-makmal komputer di Pusat-Pusat yang ditetapkan.

5. Permohonan untuk ubah/tukar Pusat, Sesi atau Tarikh : Hubungi UPSI melalui talian 05-450 6932/ 6930/ 6029

6. Hebahan Keputusan Ujian :
Keputusan Ujian MEdSI TIDAK akan dimaklumkan kepada calon. Calon boleh terus menyemak untuk panggilan temu duga pada 17 Mei 2013 melalui laman web IPTA yang mereka pohon semasa mengisi online UPU. Walau bagaimana pun, terdapat universiti yang mengadakan temu duga dahulu tanpa menunggu keputusan ujian MEdSI dari UPSI bagi mempercepatkan proses. Bagi kes calon ditemu duga terlebih dahulu, calon hanya perlu menyemak status jaya IPTA apabila hebahan dibuat oleh UPU dan IPTA nanti.

7. Ujian MEdSI hanya SAH untuk sekali ambilan sahaja.



Sebarang maklumat lanjut mengenai Universiti Pendidikan Sultan Idris
bolehlah melayari Laman Web: www.upsi.edu.my atau mengemukakannya di alamat seperti berikut: Unit Kemasukan,
Bahagian Hal Ehwal Akademik,
Universiti Pendidikan Sultan Idris,
Kampus Sultan Abdul Jalil Shah,
35900 Tanjung Malim,
Perak.

No. Tel : 05-450 6929/6930/6932
No. Faks : 05-4582670
( untuk tujuan pertanyaan/surat-menyurat sahaja)

INFO BERKAITAN MEDSI

Ujian MEdSI Ambilan September 2013/2014


Pengenalan
Menurut Holland (1998), keselarasan antara ciri-ciri guru dengan sesuatu kerjaya adalah penentu kepada motivasi, kepuasan kerja, pencapaian, produktiviti dan stabiliti dalam kerjaya. Menurut Parson (1908, dalam Sidek Mohd Noah, 2005), pemilihan kerjaya yang baik adalah seakan-akan sama dengan memadankan pasak bulat ke dalam lubang bulat atau pasak empat segi ke dalam lubang empat segi. Ini bermakna, terdapat keperluan untuk menentukan "individu yang betul untuk kerja yang betul" diberi perhatian sewajarnya dalam pemilihan calon guru. Berdasarkan matlamat ini serta parameter penting kriteria pemilihan guru iaitu personaliti, minat, pencapaian, nilai integriti, dan kecerdasan emosi. Malaysian Educators Selection Inventory (MEdSI) digunakan untuk tujuan itu.

Semakan menduduki Ujian MEdSI bagi kemasukan ke Ijazah Sarjana Muda Perguruan Ambilan September sesi 2013/2014 boleh dibuat melalui http://akademik.upsi.edu.my/kemasukan/MEdSI.html

Format MEdSI
Instrumen MEdSI mengandungi 300 item dalam empat bahagian iaitu Personaliti (110 item), Minat Kerjaya (60 item), Nilai Integriti (70 item), dan Kecerdasan Emosi (60 item).

Tujuan MEdSI
Instrumen MEdSI telah dibangunkan untuk mengukur kualiti intrinsik calon guru dari segi Personaliti, Minat Kerjaya, Nilai Integriti, dan Kecerdasan Emosi. Maklumat yang diperoleh daripada pengukuran ini digunakan untuk memilih calon guru yang sesuai untuk kemasukan ke program pengajian pendidikan di IPTA.


PERKARA-PERKARA YANG PERLU DIPATUHI OLEH CALON SEMASA MENDUDUKI UJIAN MEdSI DAN TEMU DUGA



Mematuhi Etika Pakaian Yang Ditetapkan


Etika Pakaian Lelaki

  • Berpakaian formal, sesuai dan kemas iaitu bertali leher, berseluar panjang dengan berbaju kemeja (tuck-in). Memakai kasut dan berstokin; Baju T dan seluar jeans tidak dibenarkan;
  • Sandal/selipar tidak dibenarkan;

Rambut Lelaki

  • Berambut pendek, kemas dan tidak mencecah kolar baju; 
  • Fesyen rambut tidak keterlaluan; 
  • Rambut tidak boleh diwarnakan. 
Etika Pakaian Perempuan
  • Berpakaian formal, sopan, kemas, sesuai dan tidak menjolok mata; 
  • Baju mesti berlengan panjang atau paras siku dan tidak ketat serta tidak menunjukkan bentuk tubuh badan; 
  • Solekan, aksesori dan pewangi secara sederhana; 
  • Sandal/selipar tidak dibenarkan; 
  • Baju T dan seluar jeans tidak dibenarkan. 
Rambut Perempuan
  • Rambut tidak boleh diwarnakan; 
  • Fesyen rambut tidak keterlaluan. 
Membawa Kad Pengenalan /MyKad 
Calon diminta membawa kad pengenalan/ MyKad ATAU dokumen pengenalan diri lain yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia. 
Membawa Slip Menduduki Ujian MEdSI 
Calon diminta membawa Slip. Slip boleh dicetak melalui laman web rasmi Universiti Pendidikan Sultan Idris (http://akademik.upsi.edu.my/kemasukan/MEdSI.html). Kegagalan membawa Slip boleh menyebabkan calon dihalang daripada menduduki ujian. 
Peralatan yang perlu di bawa untuk Ujian MEdSI 
Ujian MEdSI 
Calon diminta membawa sendiri alat-alat tulis secukupnya untuk menduduki ujian seperti berikut : 
  • Pensil 2B 
  • Getah Pemadam (Eraser) 
  • Pena mata bola (ball pen) warna hitam/biru 
Calon diminta membawa dokumen asal seperti berikut: 
Kad pengenalan/MyKad calon

Kini Anda Mampu Menduduki Peperiksaan MEdSI Dan Mendaftar Ke Program DPLI Atau ISMP Dengan Mudah!

Peluang untuk anda menjadi guru akan tercapai dengan apa yang bakal saya tunjukkan sebentar lagi.
Adakah anda di antara berjuta rakyat Malaysia yang bercita-cita menjadi seorang guru tetapi masih belum berpeluang merealisasikannya? Teruskan bacaan anda supaya anda tidak menyesal kerana apa yang bakal dikongsikan akan membuatkan anda tersenyum lebar!




          Sila klik PANDUAN LENGKAP MEdSI di sini
 untuk tip dan panduan temuduga selanjutnya.




Salam sejahtera buat pembaca blog cikgukaunseling.com ini,

Kerjaya perguruan dikategorikan sebagai salah satu profesion yang tertua di dunia. Kini ianya telah memasuki satu dimensi baru.

Pada masa dahulu guru hanya dikenali sebagai penyampai ilmu pengetahuan dalam mata pelajaran dalam bidang tertentu. Kini guru bukan sekadar menyampaikan ilmu pengetahuan. Tanggung jawab guru diluaskan lagi sebagai pemudah cara pengetahuan dan harus mempunyai persediaan yang cukup untuk membentuk dan mewujudkan kondisi pelajaran dan pembelajaran secara cekap dan efektif.

Kerjaya dalam bidang perguruan ini mempunyai cabaran yang besar. Sebelum bergelar guru, banyak aspek yang perlu diberi perhatian, misalnya dari segi kelayakan akademik dan ujian kemasukan yang perlu dihadapinya iaitu ujian dan temuduga Malaysian Educators Selection Inventory (MEdSI).

Kebanyakan guru berjaya melepasi ujian bertulis yang diadakan oleh Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia (KPTM) dengan kerjasama Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) namun ramai yang tidak berjaya melepasi ujian temuduga yang diadakan.


Apakah sebabnya kebanyakan calon-calon guru mengalami kegagalan dalam temuduga ini?

Baru-baru ini rakan saya, Cikgu Ikhwan ada membuat kajian berkaitan dengan masalah ini. Dalam kajian yang dijalankan, terdapat 15 kajian kes kegagalan calon KPLI, DPLI dan ISMP sepanjang temuduga pendidikan dijalankan. Andaboleh lihat di pautan ini 
Sila klik PANDUAN LENGKAP MEdSI di sini


Bagi sesiapa yang belum mengenali Cikgu Ikhwan, beliau merupakan salah seorang tenaga pengajar di sebuah institusi kemahiran swasta yang berpengalaman di dalam bidang pendidikan. Beliau telah menghasilkan beberapa artikel pendidikan sebagai satu sumbangan di dalam mendidik rakyat Malaysia mengenai kepentingan pendidikan.

Bukti kesungguhan beliau telah dibuktikan lagi dengan terbitnya sebuah panduan untuk calon guru DPLI yang bertajuk “Panduan DPLI : Tips Peperiksaan dan Temuduga MEdSI”.


Anda boleh dapatkannya secara di sini :
Sila klik PANDUAN LENGKAP MEdSI di sini








0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .