Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Coretan Seorang Pesara Guru




Daripada saya Untuk Saya
Oleh: Hamedah Wok Awang

Andak,
Segala-galanya sudah tersurat. Apa yang sudah berlaku tidak boleh dirungkai semula. Apa yang penting, Tuhan sudah memeberi peluang untuk kita terus hidup walaupun sebagai seorang kurang upaya. Jadi, kita pasti tidak dapat lagi hidup berdikari seperti semula. Tetapi ini tidak bermakna kita tidak boleh hidups ejahtera dari ukuran insan senasib.

Kita sekarang dikira banyak amsa untuk berbuat apa yang kita suka. Kita tidak lagi terikat dengan tugas-tugas rasmi yang menuntut kita melakasanakannya. Jadi kita boleh pilih cara hidup yang terbaik mengikut kehendak kita.

Kita sememangnya mempunyai banayk masa menonton TV malah dapat menjadi "pengantara'. Apabila sudah banayk menonton itu, sudah pasti kita mendapat pengajaran amat berguna daripada para ustaz, ustazah dan pakar motivasi. Salah satu amalan yang patut kita kutip adalah: Amalkan 6S dan tinggalkan 6M.

Sudah diterima umum untuk hidup sejahtera, kita mesti sentiasa memberikan perhatian kepada solat, syukur, sedekah, sayang, senyum dan solehah. mankala 6M yang perlu dibuang pula adalah perbuatan mungkar, maksiat, mengumpat, menderhaka, mals dan marah.

Kita ini bertuah, sangat ebrtuah. So, let's count our blessings. Mari kita hitung rahmat Tuhan.

Pertama, kita diberikan peluang kedua bagi membayar atau menebus kembali kesilapan lampau semampunya.

Kedua, walaupun kita tidak mempunyai keluarga sendiri, kita dikelilingi dan didampingi oleh mereka yang prihatin dan penyayang. Kita ditunggu oleh Mak Su yang sangat penyayang dan penyabar, Kak Tam kita dekat dan pasti sentiasa menjenguk dan bertanya khabar. Acik Tun dan uzair balik menziarahi kita setiap bulan untuk menghantar 'monthly ration'. Anak-anak sauadara kita semuanya sentiasa bersedia membantu. Jiran kita pula terdiri daripada puak kita sendiri, keluarga Ana dan keluarga Ani. baiknya mereka ini tidak perlu dipersoalkan lagi. Kawan-kawan pula, "they are always there for you to rely on'. Norm dan Che Ma sebagai contoh.

Ketiga, daripada segi kewangan. Walaupun tidak lumayan, pencen kita cukup untuk menanggung diri kita. Dengan cara hidup kita yang sangat-sangat sederhana, InsyaAllah setakat ini belum perlu menyusahkan adik beradik dans audara mara.

seterusnya, kita dipinjamkan otak yang waras dan diberikan ilham oleh Tuhan untuk bermain dengan komputer dan mencoretkan semua pengalaman. Inid engan sendirinya memberikan kita ruang dan peluang mengisi masa secara berfaedah.

dalam pada itu, kita jnagn lupa memainkan peranan kita sewajarnya di pentas dunia. Kini kita memgenag watak sebagai seorang pesara guru yang lumxxx. Skrip tidak diberikan, pengarah tidak disediakan. jadi, kita perlu menulis skrip kita sendiri dan terpulang kepada kita untuk mengarahkannnya secara terbaik pula. Apabila skripnya baik,diarahkan pula dengan baik, watak dapat dihayati dan dikembangkan. InsyaAllah.

Dalam pergaulan, mari kita amalkan petua pendulang emas. Kita buang segala kotoran dan cari hanya kilauan emasnya! Cari kebaikannya sahaja.....

Kita bentuk watak yang ceria tetapi cekal yang berpegang kepada prinsip, "Dont ever, ever give up hope. Give your best to life, leave the rest to God" dan sentiasa yakin Tuhan itu Maha Agung, Maha Pengasih, Maha Penyayang.


Kawanmu dunia akhirat;
Hamedah.



Artikel di atas saya, ummu Masyitah, salin kembali dari sebuah buku, "Cerita-cerita Motivasi Untuk kekuatan Diri". Ditulis oleh Cikgu Hamedah Wok Awang, seorang pesara guru. Tempat bertugas terakhir beliau sebelum tragedi ialah sebagai Pengetua di SMKT, Temerloh. Beliau pernah mendapat anugerah Pengetua Cemerlang.

Saya merasa tertarik pada bab ini dan mencoretkannya di ruangan maya ini. Semoga mendapat manfaatnya. Bagi yang berminat mengetahui lebih lanjut tentang buku-buku beliau, boleh didapati di penerbitnya, PTS Publications & Distributors.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .