Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Suntikan HPV di SMKJP2

Suntikan HPV di SMKJP2










Wajah-wajah pelajar perempuan yang berdebar
sedang menunggu giliran untuk mendapatkan suntikan pelalian HPV
pada 13 Januari 2011 lalu.



Staf Nurse dan Jururawat Masyarakat dari Poliklinik Bandar Tun Abdul Razak Jengka, Pahang
sedang memberi taklimat tentang vaksin bagi melindungi jangkitan virus Human Papilloma (HPV).

Para petugas kesihatan sedang mengambil rekod pelajar 
yang hendak diberi pelalian suntikan vaksin.



Suntikan HPV di SMKJP2
Pelajar 2C sedang diberi suntikan pelalian HPV pada Hari Jumaat, 14 Januari 2011.





Poster Pendidikan Pelalian HPV
Sebahagian Poster Pendidikan Kesihatan yang
terdapat di Bilik Kesihatan dan Rawatan SMKJP2, pada Januari 2011


Artikel Tentang Suntikan HPV

1) Pelalian HPV satu pelaburan; Kanser pangkal rahim boleh dicegah


2)HPV Pun Boleh serang Lelaki

1) Pelalian HPV satu pelaburan; Kanser pangkal rahim boleh dicegah
Oleh Siti Nur Almizan Aripin, 2011/01/06

MENCEGAH lebih baik daripada merawat. Jika ramai wanita sedar akan kepentingan pencegahan awal bagi mengelak dihidapi penyakit berbahaya seperti kanser, pastinya bilangan pesakit kanser pangkal rahim juga akan berkurangan.

Statistik dari 2008 hingga kini menunjukkan lebih 500,000 wanita mendapat kanser pangkal rahim dengan 275,128 kematian dilaporkan di seluruh dunia.

Paling menyedihkan apabila 90 peratus daripada kes yang dilaporkan berlaku di negara membangun dan ini bermakna, Malaysia tidak terkecuali. Kerajaan tidak ketinggalan memperuntukkan sebanyak RM150 juta melalui Program Imunisasi Human Papillomavirus (HPV) membabitkan 300,000 remaja perempuan berusia 13 tahun bagi mencecah kanser pangkal rahim yang juga pembunuh nombor dua di kalangan wanita di negara ini.

Sejak ia mula dilaksanakan akhir Mei lalu, seramai 91.2 peratus atau 129,207 remaja menerima dos pertama mereka manakala 88.56 peratus kini sedang mendapatkan dos kedua.



Melihatkan angka berkenaan, program ini dikatakan mendapat sambutan baik daripada masyarakat walaupun pada awalnya wujud bantahan daripada beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mengaitkan ia sebagai pembaziran.

Malah, tidak kurang juga cuba menyebarkan cerita daripada mulut ke mulut mengenai vaksin ini yang dikatakan masih baru dan kurang kajian sehingga boleh meragut nyawa penerima.
Pakar Ginekologi dan Onkologi, Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Profesor Dr Woo Yin Ling, berkata peruntukan sebanyak RM150 juta untuk tujuan vaksinasi tidak sepatutnya dianggap sebagai beban ekonomi kerana ia adalah pelaburan dengan hasil yang jauh berharga di masa depan.

Katanya, analisis keberkesanan kos jelas menunjukkan pelaburan itu bakal mengurangkan kes kanser serviks, seterusnya menurunkan kos rawatan.

“Ia boleh ditafsirkan sebagai pelaburan untuk jangka masa panjang yang boleh dilihat dalam 10 tahun hingga 15 tahun sebelum bilangan wanita diserang kanser serviks akan berkurangan,” katanya.

Prof Yin Ling mengakui usaha menyedarkan masyarakat mengenai kebaikan vaksinasi HPV amat perlu kerana di zaman teknologi, orang ramai boleh mendapatkan maklumat dengan mudah di internet.

Tegasnya lagi, masyarakat perlu berhati-hati dengan maklumat negatif dan tidak tepat yang dibaca dari blog serta laman web tertentu .

“Merisaukan jika orang ramai melakukan analisis sendiri dan hanya berdasarkan pendapat individu yang bukan terdiri daripada pakar perubatan,” katanya sambil menambah Malaysia menjadi negara pertama di Asean yang menawarkan suntikan pelalian HPV sebagai satu bentuk pelaburan jangka panjang.

Prof Yin Ling berkata, vaksinasi itu lebih berkesan jika diberikan sebelum permulaan hubungan seksual kerana remaja zaman ini didapati memulakan hubungan seks di awal usia remaja.

Kajian populasi besar dijalankan di seluruh dunia menunjukkan vaksin HPV mempunyai keberkesanan melebihi 90 peratus dalam mencegah perubahan prakanser di bahagian pangkal rahim yang disebabkan HPV 16 dan 18.

Data rawatan susulan wanita yang pernah mendapatkan pelalian HPV sejak enam tahun lalu menunjukkan tiada seorang pun daripada mereka mengalami perubahan prakanser serviks tahap tinggi.

Tambah Prof Yin Ling, kanser serviks boleh dirawat dengan amat efektif jika dikesan pada peringkat awal tapi sayangnya kebanyakan kes di negara ini lambat dikesan.

“Jika dirawat apabila berada di tahap serius, peluang penyembuhan menjadi kurang daripada 50 peratus dan lebih malang jika wanita itu masih muda, meninggalkan anak yang masih kecil dan pesakit juga menyumbang nafkah untuk keluarga,” katanya.

Kajian dijalankan Pusat Perubatan Universiti Malaya mendapati kanser serviks dan kanser payudara banyak dihidapi golongan ibu muda berusia 40 tahun hingga 49 tahun.

Sikap malu dan kurang kefahaman terhadap tanda awal penyakit menghalang wanita tempatan terutama Melayu tampil mendapatkan rawatan menyebabkan banyak kes dirujuk apabila berada di tahap kritikal.

“Sedih juga apabila menerima pesakit muda yang hanya datang mendapatkan rawatan apabila berada pada tahap ketiga dan keempat sedangkan sebagai pakar, kami tahu, kanser jenis ini boleh dielak tapi kerana kurang pengetahuan dan dorongan menyebabkan mereka berdepan maut,” katanya.

Ramai juga mungkin kurang jelas bahawa kanser serviks adalah satu-satunya kanser yang disebabkan oleh jangkitan virus dan ia boleh dicegah daripada awal.

“Sebanyak 70 peratus penyebab kanser serviks berpunca daripada virus HPV 16 serta 18 dan melalui vaksinasi, risiko jangkitan boleh berkurangan kepada 70 peratus manakala pemeriksaan papsmear secara berkala pula membantu sebanyak 30 peratus.

“Kanser serviks boleh dicegah dan kerana itu saya katakan, pertambahan bilangan kes barah pangkal rahim mungkin berpunca daripada maklumat yang tidak diterima secara jelas oleh wanita di luar sana,” katanya.

Satu lagi cara paling efektif mencegah kanser serviks adalah melalui ujian papsmear mengikut jadual ditetapkan. Ia dibuktikan dengan jelas oleh negara yang mempunyai bilangan wanita yang melakukan ujian ini mengikut kekerapan disyorkan.

Di Malaysia, seperti negara membangun lain, ramai wanita masih lagi tidak mendapatkan ujian papsmear dan untuk itu, kajian menunjukkan bahawa pencegahan melalui pelalian HPV adalah yang paling berkesan.

Pelalian HPV turut bermanfaat bagi mencegah kanser zakar, tonsil, oropharyngeal dan dubur yang dikaitkan dengan HPV 16 dan 18. Ini bermakna ia juga berkesan terhadap lelaki namun begitu bukti sahih sehingga kini masih dalam peringkat kajian.

2) HPV BOLEH SERANG LELAKI

BIASANYA apabila membincangkan pemberian vaksin bagi melindungi jangkitan virus Human Papilloma (HPV), tumpuan lebih diberi kepada wanita. Antara langkah proaktif terbaru yang diambil ialah memberi tiga dos suntikan vaksin kepada semua remaja perempuan berumur 13 tahun sebagai langkah pencegahan barah pangkal rahim.

Namun vaksin HPV yang pada asalnya dikhususkan untuk wanita kini didapati turut memberi perlindungan kepada lelaki dalam lingkungan usia sembilan hingga 26 tahun daripada jangkitan ketuat genital atau condyloma acuminata.

Ketuat genital ialah ketumbuhan mirip kubis bunga yang lembut, lembap atau menyerupai warna kulit, dan muncul di kawasan genital dalam tempoh beberapa minggu atau bulan selepas dijangkiti HPV 6 dan 11.

Ketuat genital ialah gejala jangkitan HPV genital yang paling mudah dikenali. Di kalangan wanita, ketuat genital boleh muncul pada bibir faraj (vulva) dan serviks, serta di dalam dan sekeliling faraj serta dubur. Manakala di kalangan lelaki pula ketuat boleh ‘tumbuh’ pada zakar (skrotum), pangkal paha dan paha.


Kajian menunjukkan kira-kira 75 peratus jangkitan baru HPV berlaku di kalangan lelaki dan wanita berusia antara 15 hingga 24 tahun. Persoalannya, bagaimana jangkitan virus HPV boleh berlaku?


“Jangkitan virus HPV berlaku melalui hubungan seks. Kebanyakan orang yang aktif dalam hubungan seksual akan mendapat jangkitan HPV pada satu ketika dalam hayat mereka,” kata Perunding Obstetrik dan Ginekologi, Dr Suresh Kumarasamy.

Dalam kebanyakan kes baik bagi lelaki atau wanita, jangkitan HPV akan hilang dengan sendirinya (badan boleh membunuh virus). Bagaimanapun, sesetengah jenis jangkitan HPV boleh menyebabkan lesi genital luaran pada lelaki dan manakala wanita berisiko menghidap barah pangkal rahim dan barah lain yang berkaitan dengan HPV.

Ketuat ini lembap, lembut dan lazimnya mempunyai warna sama dengan kulit, dan boleh tumbuh pada bahagian genital (kemaluan) lelaki dan wanita dalam tempoh beberapa minggu atau bulan selepas dijangkiti. Kadangkala, ketuat genital muncul dalam kelompok yang menyerupai kubis bunga dan boleh berbeza bentuk dan saiznya.

Menurut Dr Suresh, ketuat genital sangat mudah berjangkit. Kira-kira dua pertiga daripada orang yang mengadakan hubungan seksual dengan pasangan yang mempunyai ketuat genital juga akan dijangkiti, lazimnya dalam tempoh tiga bulan.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan ada 32 juta kes ketuat genital baru di seluruh dunia setiap tahun.

Kadar kejadian ketuat genital tertinggi berlaku dalam kalangan lelaki dan wanita berusia 18 hingga 28 tahun dan kadar ini semakin meningkat dalam kalangan kelompok lebih muda (15 hingga 19 tahun).

Antara tanda dan gejala ketuat genital ialah:

# Bagi wanita, ketuat genital tumbuh pada bibir faraj, pangkal rahim, bahagian di sekeliling dubur dan faraj

# Kes ketuat genital selalunya tiada gejala. Namun, bagi yang ada, gejala yang lazim berlaku termasuk:

> Lelehan yang lebih banyak dari faraj

> Pendarahan abnormal dari faraj selepas bersetubuh

> Pendarahan pada bahagian tumbuhnya ketuat

> Rasa pedih pada bahagian tumbuhnya ketuat

> Bagi lelaki, ketuat genital lazimnya muncul pada zakar dan boleh juga tumbuh pada celah kelangkang atau paha, namun ini jarang berlaku. Antara gejalanya ialah gatal-gatal pada zakar dan dubur.

Ketuat genital terbukti memberi kesan psikososial yang buruk kerana individu dijangkiti dilanda perasaan bimbang, cemas dan malu yang boleh menjejaskan hubungan pasangan, kata Perunding Dermatologi, Dr Steven Chow pada majlis pengumuman berkenaan kelulusan Kementerian Kesihatan pada penggunaan vaksin Gardasil untuk lelaki.

Dalam kaji selidik antarabangsa membabitkan 166 lelaki dan wanita mendapati, pesakit mengakui berasa lebih gelisah, malu, marah dan tidak lagi dapat merasai nikmat hubungan seksual dengan pasangan selepas disahkan dan dirawat akibat ketuat genital.

Oleh kerana ketuat genital berbeza daripada segi rupa dan bahagian dijangkiti, pelbagai kaedah boleh digunakan untuk mengesannya sama ada secara visual, malah ada doktor menggunakan asid asetik atau cuka pada bahagian yang diperiksa untuk menampakkan lesi dengan lebih jelas.

Kata Dr Suresh, antara langkah pencegahan yang boleh diambil ialah mengelak hubungan seks dengan pasangan yang dijangkiti dan suntikan vaksin HPV.

Walaupun penggunaan kondom dapat mencegah kebanyakan penyakit kelamin, ia tidak melitupi seluruh bahagian kemaluan, justeru ia tidak dapat memberi perlindungan sepenuhnya daripada ketuat genital.

Itu perlindungan untuk lelaki. Bagi wanita pula, suntikan HPV melindungi daripada barah pada pangkal rahim, faraj dan bibir faraj.

Hampir semua kejadian barah disebabkan virus HPV dan dua pertiga daripadanya akibat HPV 16 dan 18. Di seluruh dunia, barah pangkal rahim menduduki tangga kedua paling lazim menyerang wanita dan menjadi penyebab kematian kedua terbesar di kalangan wanita selepas barah payudara.

Keadaan sama berlaku di negara kita dan kes paling banyak dicatat di kalangan wanita berusia 15 hingga 44 tahun. Anggaran terkini menunjukkan kira-kira enam wanita di Malaysia dikesan menghidap barah pangkal rahim yang menyebabkan dua kematian setiap hari.

Menyedari hakikat inilah rata-rata remaja perempuan berumur 13 tahun teruja menerima suntikan vaksin HPV apabila program ini dimulakan tahun lalu.

Di negara kita ada dua jenis vaksin HPV; jenis pertama yang diberi kepada pelajar perempuan tingkatan satu memberi perlindungan kepada HPV16 dan HPV18 iaitu dua strain virus paling kerap menyebabkan barah pangkal rahim.

Manakala jenis kedua pula memberi perlindungan kepada empat strain HPV iaitu HPV6, 11, 16 dan 18; jenis inilah yang disaran untuk diberi kepada lelaki berusia sembilan hingga 26 tahun.

Walaupun vaksin yang diberi kepada pelajar perempuan hanya memberi perlindungan kepada HPV16 dan 18, ia juga dianggap cukup untuk mencegah barah faraj. Meskipun kes catatan dua barah ini jauh lebih rendah, tetapi lebih baik jika ia dapat dicegah.

Ini sebabnya ibu bapa juga perlu membawa anak lelaki mendapatkan suntikan vaksin HPV dan bagi yang bekerja, tidak salah melaburkan sedikit wang demi kebaikan isteri dan diri sendiri.

Sumber; Harian Metro, klik sini.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .