Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

PERMOHONAN UPU IPTA ILKA TEVT 2013


PERMOHONAN UPU IPTA ILKA TEVT 2013




Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Entry Sebelum ini Tarikh Permohonan UPU 2013,

Artikel ini akan menjadi entry pertama blog ini sehingga 28/2/2013. Entry yang telah dipublish pada Januari 2013 ini sebagai kemudahan pemilik blog membuat rujukan. Untuk Entry terkini blog ini sila skrol blog ke bawah. Terima kasih sudi melayari blog biasa-biasa catatan seorang guru ini.

7 JANUARI 2013 HINGGA 15 APRIL 2013 - Permohonan Kemasukan Ke IPTA/Politeknik/ILKA Sesi Akademik 2013/2014...Setiap pemohon diberi peluang kemaskini permohonan sebanyak 3 KALI SAHAJA, sila gunakan sebaiknya.



 Bagi calon lepasan SPM, STPM & STAM 2012 anda digalakkan melengkapkan permohonan dahulu dan mengemaskini semula permohonan selepas keputusan peperiksaan diumumkan...



 
TARIKH-TARIKH PENTING KEMASUKAN KE IPTA, POLITEKNIK & ILKA 










 Permohonan kemasukan ke IPTA/Politeknik/ILKA bagi lepasan SPM, Asasi, Matrikulasi, STPM, STAM, Diploma atau SETARAF dengannya dan jualan No. Unik ID di BSN bagi Sesi Akademik 2013/2014 akan dibuka pada 7 Januari 2013 hingga 15 April 2013. Kemasukan adalah pada : lepasan SPM/Setaraf - Jun 2013 lepasan STPM/Setaraf - September 2013

7 JANUARI 2013 HINGGA 15 APRIL 2013 - Permohonan Kemasukan Ke IPTA/Politeknik/ILKA Sesi Akademik 2013/2014...Perhatian kepada semua pemohon, sila baca panduan permohonan dan syarat khas program dengan TELITI sebelum membuat permohonan.

 Anda juga dinasihatkan untuk TIDAK menghabiskan peluang kemaskini yang diberikan iaitu sebanyak 3 kali sehingga keputusan peperiksaan diumumkan dan sistem permohonan ditutup. Ambil masa dan buatlah keputusan yang bijak.

 Setiap pemohon diberi peluang kemaskini permohonan sebanyak 3 KALI SAHAJA, sila gunakan sebaiknya. Bagi calon lepasan SPM, STPM & STAM 2012 anda digalakkan melengkapkan permohonan dahulu dan mengemaskini semula permohonan selepas keputusan peperiksaan diumumkan...

 

mulakan rancangan anda, strategi anda, tindakan anda untuk mengatur langkah memohon, memilih dan menentukan bidang dan program pengajian, IPTA@Institusi, lokasi pengajian, pembiayaan/tajaan dsb. Maklumat lanjut jumpa UPU, IPTA, POLITEKNIK, KOLEJ KOMUNITI DAN ILKA DI KARNIVAL PENGAJIAN TINGGI NEGARA 2013 bermula 26 Januari 2013 (@ UM) dan lokasi lain di seluruh negara. KEJAYAAN ANDA KEBANGGAAN SEMUA

Di bawah diberikan sedikit maklumat yang sering ditanya oleh pemohon, harap dpt membantu anda. Semoga Berjaya!

Pembeliaan no. unik ID di BSN :
7/1/2013 hingga 15/4/2013 (Jika calon telah membeli no.unik id tetapi telah hilang no. tersebut anda perlu membeli semula di kaunter BSN)
Lepasan SPM/SKM/Setaraf : RM10.60
Lepasan STPM/Setaraf : RM15.60

Permohohan melalui : http://upu.mohe.gov.my/

Kemasukan adalah pada :
lepasan SPM/Setaraf - Jun 2013
lepasan STPM/Setaraf - September 2013

Kategori Permohonan :

LEPASAN STPM/SETARAF
-----------------------------------
Kategori A – STPM 2012 aliran Sastera
Kategori S – STPM 2012 aliran Sains
Kategori P,N,U,L,K,J - Pelajar Matrikulasi KPM/ PASUM/ Asasi UiTM Sesi 2012/2013

Kategori T - STAM tahun 2012 atau 2011 sahaja

Lepasan Diploma/Setaraf (Kategori E, F)
---------------------------------------------------
Kategori E - Aliran Sastera
Kategori F - Aliran Sains
• Lulusan STP/HSC/STPM tahun 2011 atau sebelumnya; atau
• Lulusan Matrikulasi/Asasi tahun 2011 atau sebelumnya; atau
• Lulusan STAM tahun 2010 dan sebelumnya;
• Lulusan Diploma dari IPTA/ Politeknik/ DKM/ IPTS;
• Lulusan Sekolah Sukan Malaysia;
• Kelayakan A-Level, IBD, AUSMAT, UEC dan sebagainya.
• Kelayakan lain yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan Malaysia dan diluluskan oleh Senat IPTA


LEPASAN SPM/Setaraf
-------------------------------
Kategori A - SPM tahun 2012 sahaja.
Kategori B - SPM tahun 2010 atau 2011.
Kategori C - SPM tahun 2009 atau sebelumnya atau sijil yang setaraf dan diiktiraf oleh IPTA.4.
Kategori D -
SPM 2010 dgn ulangan SPM 2011 atau,
SPM 2010 dgn ulangan SPM 2012 atau,
SPM 2011 dgn ulangan SPM 2012.

*Pemohon yang mempunyai Taraf Penduduk Tetap sahaja yang dibenarkan mengemukakan permohonan melalui BPKP JPT.

**Pemohon bertaraf Bukan Warganegara memohon terus ke IPTA.


### Pekeliling Prosedur Pengurusan Permohonan Ke IPTA, TEVT dan ILKA  klik di sini 

####  Sila klik http://www.cikgukaunseling.com/2013/01/senarai-institusi-latihan-teknikal.html

19 Comments:

Anonymous said...

ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

Anonymous said...

Salam ckgu,ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

Anonymous said...

Salam ckgu,.ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

Anonymous said...

ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

Anonymous said...

ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

Anonymous said...

ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

Anonymous said...

ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

May said...

ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

Zack said...

ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

Anonymous said...

Salam,?

Anonymous said...

Salam cikgu,saya nk tanya ny dekat
laman
web https://
online.mohe.gov.my
,kan boleh pilih
antara "kemasukan ke politeknik
konvensional/metro & ilka" dan "IPTA/
politeknik primier"
boleh tak klau saya mohon dua2
sekali?? contohnya saya mohon
yg "kemasukan ke
politeknik konvensional/metro &
ilka" lepas tu sy
mohon pulak
"kemasukan ke ipta/
politeknik primier" dgn guna kan 1(satu) no
pin???

Anonymous said...

Salam cikgu,saya nk tanya ny dekat
laman
web https://
online.mohe.gov.my
,kan boleh pilih
antara "kemasukan ke politeknik
konvensional/metro & ilka" dan "IPTA/
politeknik primier"
boleh tak klau saya mohon dua2
sekali?? contohnya saya mohon
yg "kemasukan ke
politeknik konvensional/metro &
ilka" lepas tu sy
mohon pulak
"kemasukan ke ipta/
politeknik primier" dgn guna kan 1(satu) no
pin???

Anonymous said...

Salam cikgu,saya nk tanya ny dekat
laman
web https://
online.mohe.gov.my
,kan boleh pilih
antara "kemasukan ke politeknik
konvensional/metro & ilka" dan "IPTA/
politeknik primier"
boleh tak klau saya mohon dua2
sekali?? contohnya saya mohon
yg "kemasukan ke
politeknik konvensional/metro &
ilka" lepas tu sy
mohon pulak
"kemasukan ke ipta/
politeknik primier" dgn guna kan 1(satu) no
pin???

Anonymous said...

saya student spm 2012..saya nak tanya..klau saya mendapat interview untuk uitm tetapi tidak melepasinya adakah saya tidak ada peluang untuk mendapat tempat di univrsiti yg lain..saya harap sangt ckgu dapat balas at my email..haleeda1995@yahoo.com...thank you..

Puan Ummi said...

Anonymous said...

saya student spm 2012..saya nak tanya..klau saya mendapat interview untuk uitm tetapi tidak melepasinya adakah saya tidak ada peluang untuk mendapat tempat di univrsiti yg lain..saya harap sangt ckgu dapat balas at my email..haleeda1995@yahoo.com...thank you..

March 7, 2013 at 2:35 PM
Delete

InshaAllah ada, jika ada rezeki di samping berdasarkan pilihan kursus anda di U lain
apa kata apply juga mana2 IPT yang sedang buka permohonannya skrg sprti ADTEC Shah Alam atau Institut Kraf Negara?

Puan Ummi said...

Anonymous said...

Salam ckgu,ny sya nk tanya,sya dah isi borang permohonan untuk ke politeknik konvensional di website UPU..adakah saya masih boleh lagi mengisi borang untuk ke ipta??~..adakah ia dikira 2 permohonan??

February 1, 2013 at 10:54 AM
Delete

wslm, tanpa nama feb 1, sila rujuk fb UPU untuk info dan jawapan segra ya.

Unknown said...

sye tkot la xdpt msok ke politeknik cam ne nie...sye dh wt pemohonan scre online p cy x print brang 2 cm ne nk wt erk,,,agux2 spt q pmohonan sye 2...

Unknown said...

cy dh wt permohonan scre online p brng 2 cye x print..agux cyw dpt msok sne q...

Cikgu Ma said...

aQ Nieyza

berjaya atau tidak ke poli jika dah penuhi syarat,bergantung pula kpd kekosongan di Politeknik.

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .