Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Hujan Meteor Rusia Cetus Letupan Meteor Terbesar Dalam 100 Tahun

Hujan Meteor Rusia Cetus Letupan Meteor Terbesar Dalam 100 Tahun
Letupan Meteor Rusia Lebih Besar Daripada Jangkaan,  kata NASA
Kekuatan Meteor Rusia Setara 20 Bom Hiroshima












Gambar: Turutan peristiwa Gambar Meteor Jatuh di Rusia
 Meteor yang jatuh ke tanah. Nyalaan api di langit selepas sekurang-kurangnya satu meteor jatuh ke bumi



Peta Chelyabinsk terletak dalam kawasan Russian Urals. 

Kesan Meteor Jatuh Di Rusia



Kilang turut rosak (Photo: Tumblr )

Video Saat Meteor Melintasi Ruang Angkasa Rusia dan meletup kemudiannya

Video 1

 

Video 2:



Video 3; Letupan Meteorit kedengaran



Hujan Meteor Rusia Letupan Meteor Terbesar Dalam 100 Tahun
Letupan Meteor Rusia Lebih Besar Daripada Jangkaan,  kata NASA




Gambar yang disiarkan agensi berita Reuters semalam menunjukkan satu serpihan kecil dipercayai daripada tahi bintang itu.


Beberapa saintis Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan milik Amerika Syarikat menganggarkan jumlah tenaga yang dibebaskan akibat kesan perlanggaran dengan atmosfera itu adalah kira-kira 30 kali ganda daripada bom atom yang digugurkan di bandar Hiroshima, Jepun semasa Perang Dunia Kedua.

Gabenor wilayah berkenaan, Mikhail Yurevich menyatakan kerugian akibat letupan itu dianggarkan AS$33 juta (RM102 juta).


Kejadian meteor yang meletup di Rusia pada Jumaat lepas, menurut Saintis, telah mencetuskan letupan terbesar seumpamanya  lebih daripada satu abad, Ia menyebabkan gelombang kuat  yang mengakibatkan tingkap berkecailebih daripada 20 hektar dan mencederakan 1200 penduduk bandar Chelyabinsk.



Meteor itu melanda bumi ketika pada masa yang sama ahli-ahli astronomi sedang  menonton satu lagi batu yang lebih besar miss Bumi dengan hanya 28.000 kilometer. Fenomena 2 kejadian ini menyebabkan saintis bergegas untuk memahami dua peristiwa Kosmik yang jarang berlaku serentak.




Ada mulanya spekulasi bahawa Bumi telah melalui sekumpulan asteroid tetapi meteor Rusia datang dari arah yang lain. 


'' Terdapat ada hubungan di sana,'' kata Paul Chodas, seorang saintis dengan Program Objek Dekat Bumi NASA. '' Ia seolah-olah seperti kita berada dalam galeri menembak kosmik di sini. Terdapat dua kejadian alam kosmik yang sangat jarang berlaku peristiwa-peristiwa berlaku pada hari yang sama."





Berdasarkan pengiraan awal, meteor yang menggemparkan Chelyabinsk ditimbang kira-kira 7000 tan dan adalah kira-kira 15 meter dalam diameter apabila ia memasuki atmosfera pada 60,000 km / h kira-kira 09:20 waktu tempatan, seorang profesor fizik di University of Western Ontario, Peter Brown , katanya.






Profesor Brown berdasarkan pengiraan beliau pada gelombang bunyi frekuensi rendah yang mengembara sejauh Alaska. Satu rangkaian di seluruh sensor itu mendengar getaran ini, terlalu rendah untuk didengar oleh manusia, untuk mengesahkan ujian nuklear.




Saintis Rusia dianggarkan saiz yang lebih kecil, hanya tiga meter di seluruh dan seberat 10 tan.






Meteor meletup  berada di langit selama kira-kira setengah minit, melepaskan booms sonik gemuruh. Ia meletup pada 20 hingga 25 kilometer di atas permukaan dan mengeluarkan bersamaan 300,000 tan TNT tenaga, Profesor Brown berkata, walaupun bahawa anggaran awal boleh disemak lebih tinggi, mungkin 500,000 tan TNT tenaga.Bom atom yang memusnahkan Hiroshima semasa Perang Dunia II adalah bersamaan dengan 15,000 tan TNT.



'' Ini adalah letupan meteorit terbesar dicatatkan sejak peristiwa 1908 Tunguska,'' Encik Chodas berkata. Pada 30 Jun, 1908, letupan meteor, dipercayai menjadi asteroid, diratakan berjuta-juta pokok lebih 200,000 hektar di kawasan pedalaman, yang sebahagian besarnya tidak didiami tengah Siberia kira-kira 2000 kilometer dari mogok Jumaat.




Pada sidang akhbar NASA pada hari Jumaat pemimpin Pejabat Persekitaran Meteoroid di Pusat Penerbangan Angkasa Marshall di Huntsville, Alabama, Bill Cooke, berkata meteor adalah mustahil untuk mengesan kerana ia menghampiri dari sisi hari. '' Dan seperti yang anda tahu, teleskop tidak boleh melihat apa-apa pada siang hari,'' katanya.




Di Boulder, Colorado, jabatan Southwest Institut Penyelidikan ruang kajian saintis Clark Chapman berkata ini adalah kali pertama meteor yang diketahui manusia moden terhempas yang mengakibatkan keacederaan sebilangan besar rakyat.
Impak Giant telah mengubah perjalanan hidup di Bumi, terutamanya 65 juta tahun yang lalu apabila beberapa kilometer objek luas menyelar luar pantai Mexico dan membunuh dinosaur.


Sumber; Reuters

Hujan tahi bintang yang melanda Russia semalam menyebabkan lebih 1 200 orang cedera, (kenyataan terkini 17 Februari 2013)merosakkan bangunan dan memusnahkan rangkaian komunikasi mudah alih. Batu yang terbakar dapat dilihat dari jarak beberapa kilometer apabila ia terhempas kira-kira jam 9.20 pagi waktu tempatan.
Seorang saksi mengumpamakannya seperti satu babak dalam filem Armageddon.

Tahi bintang itu dipercayai terhempas dalam sebuah tasik berhampiran Chebarkul, sebuah bandar di wilayah Chelyabinsk.



Bandar Chelyabinsk, 1,440 kilometer ke timur Moscow dan berhampiran sempadan Kazakhstan adalah yang paling teruk terjejas.

Lebih 500 orang mendapatkan rawatan perubatan selepas kejadian, termasuk 80 kanak-kanak sementara 112 dimasukkan ke hospital.


Sebahagian besar mangsa mengalami kecederaan di muka akibat terkena serpihan kaca.

Bagaimanapun, setakat ini tidak ada laporan mengenai kematian atau ada orang yang terkena serpihan tahi bintang itu.

Anggota tentera menemui tiga sisa tahi bintang berkenaan, dua di kawasan berhampiran Tasik Chebarkul, barat Chelvabinsk sementara yang ketiga dijumpai berhampiran bandar Zlatoust yang terletak 80 kilometer dari Chebarkul.



Satu daripada serpihan tahi bintang itu yang jatuh di Chebarkul menyebabkan lubang selebar enam diameter.

Menurut laporan yang tidak dapat disahkan dalam Russia Today, tahi bintang itu dipintas oleh pertahanan udara negara itu.


Akademi Sains Russia menganggarkan tahi bintang itu seberat 10 tan. Menurutnya, ia memasuki atmosfera bumi dengan kelajuan 54,000 kilometer sejam dan berkecai kira-kira 30 hingga 50 kilometer dari bumi.



Sumber; Harian Metro




Hujan meteor di Rusia  melanda Bumi

 Lebih daripada 1000 orang cedera apabila meteorit jatuh dari langit dan meletup atas Rusia pada hari Jumaat, menyebabkan fireballs terhempas ke Bumi, memecahkan tingkap dan merosakkan bangunan.

Orang ramai  yang menuju ke bekerja di Chelyabinsk mendengar bunyi  seperti letupan, melihat cahaya terang dan kemudian merasakan Gelombang Kejut, menurut koresponden Reuters di bandar perindustrian 1500 kilometer ke timur Moscow.


Bola api A blazed merentasi horizon, meninggalkan jejak putih yang panjang di belakangnya yang boleh dilihat sejauh 200 kilometer jauhnya di Yekaterinburg. Penggera kereta pergi, tingkap berkecai dan rangkaian telefon mudah alih telah terganggu.





"Saya telah memandu untuk bekerja, ia adalah agak gelap, tetapi ia tiba-tiba menjadi cerah seolah-olah ia adalah hari," kata Viktor Prokofiev, 36, seorang penduduk Yekaterinburg di Pergunungan Ural.

"Saya rasa seperti saya telah dibutakan oleh lampu," katanya.



Tiada kematian dilaporkan tetapi Presiden Vladimir Putin, yang adalah disebabkan untuk menjadi tuan rumah pegawai-pegawai Kementerian Kewangan dari Kumpulan 20 negara di Moscow, dan Perdana Menteri Dmitry Medvedev telah dimaklumkan.

Seorang pegawai kementerian tempatan berkata insiden seperti ini amat jarang berlaku dan peristiwa Jumaat mungkin telah dikaitkan dengan asteroid saiz kolam renang Olimpik kerana lulus Bumi pada jarak 27.520 kilometer tetapi ini tidak disahkan.

Rusia ruang agensi Roscosmos berkata meteorit perjalanan pada kelajuan 30 kilometer sesaat dan bahawa peristiwa itu adalah sukar untuk meramalkan. Kementerian Dalam Negeri berkata letupan meteorit telah menyebabkan ledakan sonik.
 



Kementerian Kecemasan Rusia berkata 514 orang telah meminta bantuan perubatan, terutamanya bagi kecederaan ringan disebabkan oleh kaca terbang, dan 112 daripada mereka telah disimpan di hospital. Cari kumpulan telah ditubuhkan untuk mencari tinggalan meteorit.

"Tidak pernah wujud sebarang kes meteorit berpecah pada tahap yang rendah ke atas Rusia sebelum ini," kata Yuri Burenko, ketua cawangan Chelyabinsk Kementerian Kecemasan.



Tingkap telah berkecai di Chelyabinsk pusat Lenin Street dan beberapa bingkai bidang kedai kalah.

Bunyi bising, menyerupai letupan, berbunyi keluar pada masa sekitar tempatan 9:20. Shockwave boleh dirasai di bangunan apartmen di pusat bandar perindustrian.

"Saya berdiri di perhentian bas, melihat teman wanita saya," kata Andrei, seorang penduduk tempatan yang tidak memberikan nama kedua beliau. "Kemudian ada kilat dan saya melihat jejak asap di langit dan merasa Shockwave yang menghancurkan tingkap."
 


Dinding telah rosak di Loji Zink Chelyabinsk tetapi jurucakap berkata tiada ancaman alam sekitar.

Walaupun peristiwa itu jarang berlaku, meteorit dianggap telah musnah kawasan seluas lebih daripada 2,000 kilometer persegi di Siberia pada tahun 1908, memecahkan tingkap sebagai sejauh 200 kilometer dari titik impak.

Kementerian Kecemasan menyifatkan peristiwa Jumaat sebagai "meteor shower dalam bentuk fireballs" dan berkata tahap radiasi latar belakang adalah normal. Ia menggesa penduduk tidak panik.

Chelyabinsk bandar pihak berkuasa mendesak orang ramai untuk tinggal di dalam bangunan kecuali mereka yang diperlukan untuk mengambil anak-anak mereka dari sekolah dan tadika. Mereka berkata apa yang berbunyi seperti letupan telah didengar pada ketinggian 10,000 meter.

AS ruang agensi NASA telah berkata asteroid yang dikenali sebagai 2012 DA14, kira-kira 46 meter dalam diameter, akan mempunyai satu pertemuan dengan Bumi lebih dekat daripada mana-mana asteroid sejak saintis mula rutin memantau mereka kira-kira 15 tahun yang lalu.

Televisyen, cuaca dan satelit komunikasi terbang kira-kira 500 kilometer lebih tinggi. Bulan adalah 14 kali lebih jauh.


Sumber : Reuters

AP

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .