Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Gambar Video Asteroid 2012 DA14 Melintasi Bumi

Gambar Video Asteroid 2012 DA14 Melintasi Bumi


Rajah 1 : Asteroid 2012 DA14







Rajah 2: Beberapa ratus satelit mengorbit pada 22.300 km, 
 lebih tinggi daripada jalan asteroid, tetapi saintis mengatakan peluang ia jatuh ke bumi 1 adalah amat jauh. Walau bagaimanapun, pengendali satelit telah diberi amaran





Rajah 3: Peta animasi kawasan peta negara kawasan bumi yang dilalui  2012 DA14 asteroid antara pukul 18:00 dan 21:30 GMT. Asteroid akan dilihat dari kawasan hijau.  
Sumber Image: Geert Barentsen



Rajah 3: Carta pencari ini  menunjukkan kedudukan asteroid sepanjang tempoh penglihatan dari bumi. Masa diberikan adalah GMT / UT. 




 Close shave: An asteroid capable of destroying London has successfully skimmed past the Earth. This image, taken in Australia, shows the huge piece of space rock at it nears Earth. 
 Sumber; DailyMail


Asteroid 2012 DA14 telah  melintasi  sangat dekat dengan Bumi pada hari Jumaat, Feb 15. Menurut saintis ia bagaimanapun tidak menimbulkan risiko yang memberi kesan kepada planet kita. Fenomena  Asteroid 2012 DA14 melintasi  Bumi boleh dilihat dalam teleskop belakang rumah jika anda tahu bila dan di mana untuk melihat, tetapi akan menjadi satu cabaran astronomi, NASA berkata.

Asteroid 2012 DA14  ditemui pada tahun lepas adalah kira-kira separuh saiz padang bola sepak dan akan pendekatan dalam 17.200 km (27.680 kilometer) Bumi apabila ia melintasi rapat.
Update, Sabtu, Feb 16: Asteroid 2012 DA14 telah pun flyby Bumi dan kini diketuai dari planet kita untuk terus sepanjang orbitnya mengelilingi matahari.


 Bacaan Radar adalah cara terbaik untuk mendapatkan data bentuk dan putaran asteroid, Ia  kerana pemerhatian dari teleskop radio berganda boleh digabungkan untuk menghasilkan gambar yang lebih jelas. Semasa Asteroid  2012 DA14 melintasi bumi, saintis menggunakan teleskop radio di California, New Mexico dan Puerto Rico untuk menghasilkan set baru imej radar.
Gambar pertama dari alat 230-kaki NASA (70 meter) di Goldstone, California.
Teleskop lain, dari seluruh dunia di beberapa tempat boleh dikongsi melalui Internet pada hari Jumaat. Makmal Pendorongan Jet NASA telah memperolehi gambar dari pelbagai teleskop melalui saluran video Ustream, klik di sini


 Berikut adalah pertemuan lain:
5 pm ET: Teleskop Maya Projek 2.0 membentangkan video live flyby asteroid dari teleskop di Itali, jika cuaca mengizinkan. Tapak Video: Projek Teleskop Maya Watch siaran, Virtual Telescope, Klik di sini.
6 pm ET: cuaca mengizinkan, Tanah Liat Pusat Cerap di Massachusetts stream real-time, video berdefinisi tinggi dari 6 pm ET sehingga 4 am ET Sabtu. Watch Clay Observatory Centre  Tanah Liat video Pusat pada Ustream.


9 pm ET: Kamera Angkasa Slooh merancang untuk membentangkan beberapa  tentang flyby asteroid, disertai dengan ulasan pakar. Imej dipancarkan ke HQ Slooh dari teleskop di Kepulauan Canary dan di Arizona.Lihat Gambar di sini Tonton Live streaming di Slooh Space di sini



Batuan angkasa 2012 DA14 adalah hanya 50 meter.Ia akan lulus Bumi pada malam (UK masa) Jumaat hanya 17.100 batu di atas kepala kita. Tidak ada bahaya perlanggaran. Walau bagaimanapun, ini adalah lebih dekat dengan Bumi daripada banyak satelit buatan.

Ia melepasi dari selatan ke hemisfera utara dan menetapkan rekod untuk pas yang paling dekat mana-mana asteroid dikenali sejak kaji selidik sistematik langit bermula pada pertengahan 1990-an.


Sumber; The Guardian

Sumber; CosmicLog 

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .