Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Permohonan JPA Skim Yuran Pengajian Luar Negara Sesi 1/2013

Permohonan JPA Skim Yuran Pengajian Luar Negara Sesi 1/2013 
Permohonan Skim Pinjaman Yuran Pengajian Luar Negara Sesi 1/2013 Untuk Peringkat Ijazah Pertama boleh dibuat mulai 6hb Februari 2013 sehingga 28 Februari 2013.
Pelajar yang berminat untuk mempelajari bidang perubatan dan pergigian di luar negara dijemput untuk mempertimbangkan ini skim pinjaman yang ditawarkan oleh JPA
Pinjaman
  • Kemudahan pinjaman pelajaran disediakan bagi pengajian di luar negara sahaja.
  • Pelajar yang menerima pinjaman dikehendaki membayar balik jumlah pinjaman sebenar mereka selepas menamatkan pengajian. Bayaran boleh dibuat secara ansuran. Pinjaman ini tidak dikenakan sebarang faedah.
Sesi pertama permohonan bermula pada 6 Februari dan berakhir 28 FEBRUARI manakala sesi kedua dibuka pada 1 Julai dan tamat pada 31 Julai
Syarat kelayakan, pemohon mestilah:

 

    Seorang warganegara Malaysia.
    Mesti kolej pelajar tahun pertama (JPA mahu keputusan sebenar)
    Tidak melebihi 25 tahun semasa permohonan
    Tidak mendapat apa-apa gelaran ijazah
    Ibu bapa / saudara (s) / Pemohon mestilah tidak terikat kepada mana-mana (yang lain) pinjaman kerajaan skim atau biasiswa.
    Ibu bapa / saudara (s) / Pemohon mestilah tidak mempunyai sebarang tunggakan (isu) atau disenaraihitamkan oleh mana-mana skim pinjaman kerajaan.
    Ibu bapa / saudara (s) / Pemohon mestilah tidak bercanggah dengan mana-mana kontrak biasiswa kerajaan.
    Pada satu masa, hanya seorang anggota dari keluarga yang boleh memohon untuk pinjaman pendidikan ini.
    Ahli keluarga pemohon yang berjaya akan diberi peluang untuk memohon pinjaman pendidikan jika hanya jika dia (pemohon yang berjaya) telah memulakan pembayaran balik pinjaman untuk sekurang-kurangnya tempoh masa 6 bulan.
    Bagi program berkembar, pinjaman hanya akan dikeluarkan dalam tempoh kajian di luar negara.

 
          Program yang dipilih juga mesti diiktiraf oleh JPA, untuk mengetahui sama ada program masing-masing sedang diiktiraf atau tidak, memeriksa boleh dilakukan dari Webpage Akreditasi Kelayakan JPA.
    
Kursus-kursus yang ditaja hanya terdiri daripada kursus-kursus yang telah diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia sahaja. Semakan pengiktirafan boleh dibuat melalui Portal JPA di alamat http://www.jpa.gov.my/perkhidmatan-teras/latihantajaan/pengiktirafan-kelayakan/ 
Bagi pinjaman khas (perubatan), tidak ada keperluan untuk membayar balik jumlah pinjaman jika  graduan bekerja dengan Kerajaan Malaysia selama 10 tahun. Bagi pinjaman biasa, pelajar perlu membayar balik sepenuhnya selepas tamat pengajian.

Untuk maklumat lanjut mengenai terma & syarat, sila layari http://esilav2.jpa.gov.my Untuk memohon pergi melalui www.jpa.gov.my atau portal eSILA http://esilav2.jpa.gov.my
Cara Memohon


Pertanyaan

Sebarang pertanyaan mengenai permohonan Skim Pinjaman Yuran Pengajian Luar Negara boleh dibuat dengan menghubungi:


Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
Bahagian Pembangunan Modal Insan
Aras 5, Blok C1, Kompleks C
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62510 Putrajaya
(u/p: Unit Penawaran Latihan Sebelum Perkhidmatan)

Tel :03-8885 3436 / 3892
Faks :03-8889 2172
E-mail : pinjaman.yuran@jpa.gov.my


Sebarang Pertanyaan boleh hubungi Pegawai Berkenaan:

Filzah Ariyani Binti Mohd Arifin      03-88853678
Mohd Iqbal Bin Mohd Nazir               03-88853295


Makluman
  1. Sila baca dan fahami syarat-syarat permohonan terlebih dahulu sebelum memohon program ini. Syarat-syarat permohonan boleh dibaca disini.
  2. Penggunaan pelayar web moden versi terkini seperti Google Chrome, Mozilla Firefox dan Safari adalah sangat digalakkan.
  3. Pengguna perlu memastikan komputer dipasang dengan Adobe Reader versi terkini bagi mengelakkan kesulitan semasa menggunakan sistem.
  4. Sila lihat Panduan Memohon atau Hubungi JPA sekiranya pemohon memerlukan bantuan lanjut.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .