Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Persediaan Menjelang Peperiksaan






Ringkasan Tips

Menghadapi Peperiksaan dengan Cemerlang

(Dedikasi untuk mereka yang mengenali diri ini
dan khasnya pelajar yang bakal menduduki peperiksaan PMR dan SPM di SMKTJ)

Menghadapi Peperiksaan dengan Cemerlang

Peperiksan penting seperti UPSR, PMR, SPM, STPM, STAM memerlukan persediaan lebih daripada sekadar membaca semata-mata. tanpa persediaan yang rapi, maka ramai pelajar yang mendapat keputusan yang tidak setimpal dengan usahanya. Kamu tidak perlu takut dengan peperiksaan. Sama ada kamu bersedia atau tidak, masa untuk berhadapan dengannya akan tetap tiba.

Bagi para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah, diharapkan kamu dapat menghadapinya dengan tenang dan tidak perlu panik. Kepada pelajar yeng mangambil Bahasa Arab sebagai subject tambahan dalam PMR, jangan berasa ia bebanan. Walaupun Bahasa Arab, mungkin sebahagian anda merasa tidak berminat atau merasa terpaksa mengambilnya sebab ibubapa suruh, percayalah, Bahasa Arab itu mudah jika minda kita memberi ruang untuknya.
(Begitu juga dengan mata pelajaran lain seperti Matematik. Kalau minda kita dah set, Matematik tu susah dan kita tak boleh buat, maka tak boleh lah. Cuba buat anjakan paradigama kat minda kita tu. Katakan pada diri dan minda, Matematik itu mudah dan aku suka matematik. Anda boleh berbincang dengan guru mata pelajaran anda di sekolah dan juga Guru Bimbingan dan Kaunseling.)

Merasa terpanggil untuk berkongsi sedikit pengalaman dahulu saya, di sini saya catatkan serba sedikit tips menghadapi peperiksaan untuk pelajar yang masih di bangku sekolah. Antara beberapa perkara yang perlu diambil perhatian sebelum menduduki peperiksaaan penting ialah:

A)PERSEDIAAN FIZIKAL

1) Pemakanan

Allah SWT telah berfirman yang mafhumnya,

"Makanlah dari makanan yang baik yang telah Kami berikan".
Al Baqarah :57

Makanan yang dimaksudkan sebagai baik ialah yang baik dari segi sumbernya (Halal) dan bukan dari sumber yang haram, kualitinya mengandungi zat dan vitamin, makanan yang bersih, tidak membawa penyakit dan tidak menyebabkan kemudaratan. ringkasnya makanan sebagaimana konsep halalan toyyiba.

2) Tidur yang cukup

Tidur yang cukup ialah antara 6 hingga 7 jam sehari. kurang tidur akan menyebabkan kamu rasa mengantuk, letih dan boleh jatuh sakit. Tidur yang berlebihan juga tidak baik untuk kesihatan.

3)Senaman ringan

Beriadahlah tetapi beserhana. Jangan sehingga meletihkan badan. Pada saat-saat akhir begini, jangan memaksa tubuh melakukan aktiviti riadah sehingga menyebabkan kamu keletihan.

4) Keselamatan

Keselamatan anda samada di rumah, sekolah dan di mana sahaja hendaklah dijaga. Kemalangan itu tidak berbau. Berhati-hati di jalan raya. Elakkan melakukan aktiviti lasak seperti mendaki gunung yang boleh membawa kecelakaan dan kecederaan.


B)PERSEDIAAN MENTAL

Hindari Pelbagai Gambaran Negatif

1) Menyerah Kalah Sebelum Berjuang
2) Merasa Belum Bersedia
3) Merasa terbeban dengan Harapan Ibubapa Yang Terlalau Tinggi

Langkah Saranan:

Berfikiran Positif

Fokuskan mental kamu kepada apa yang kamu perlu lakukan dan apa pula hasil yang kamu harapkan.
Tidak perlu kamu bimbang tentang apa keputusan yang bakal kamu perolehi. Manfaatkan sisa masa yang ada untuk memaksimumkan usaha kamu. Jika kamu memikirkan kegagalan, kamu hanya tergambar pelbagai rintangan dan halangan. Hal-hal seperti ini akan merencatkan semangat juang kamu. Ia juga membuatkan kamu merasa ragu akan kebolehan diri sendiri.

Contoh kata-kata motivasi untuk anda:

"Sedikit pencapaian itu lebih baik dari tiada pencapaian langsung"

"If youn can't see it, you can't have it''


PERSEDIAAN EMOSI

1) Suasana pembelajaran

Bentuk suasana yang tenang, tenteram dan selesa. Tidak kisahlah apa dan bagaimana tempat anda belajar, yang penting anda selesa dengan persekitaran anda. Ketenangan itu anugerah daripada Tuhan. Maka dekatilah TuhanMu. Dirikanlah solat lima waktu dan berdoalah kepadaNya selalu selain menghayati Al Quran. Sesungguhnya dengan mengingati Allah, jiwamu akan berasa tenang.

2) Hindari diri daripada gangguan emosi

Dalam saat-saat menghadapi peperiksaan, kamu perlu mengelak diri dari sebarang bentuk gangguan emosi. Perkara-perkara yang berikut perlu dielakkan;

1)Pertengkaran dengan rakan-rakan/ klik kamu.
Member-member kamu buat hal dan kamu asyik memikirkan mereka. Ini akan mengganggu tumpuan belajar kamu.

2)Melakukan perkara yang membuatkan ibubapa kamu marah atau terguris hatinya
Samada di hadapan ibubapa atau di belakang mereka, sebagai anak, kita messti menghormati mereka dan menjaga maruah nama baik keluarga kita.

3)Melakukan perkara yang membuatkan guru kamu marah atau terguris hatinya.
Menggembirakan hati guru seperti tidak membuat bising di dalam kelas, tidak menggangu rakan lain yang sedang belajar. Ini secara tidak langsung, guru berasa senang hati dengan kamu dan secara tak langsung kamu mendapat keberkatan dalam menuntut ilmu.

4)Melakukan perkara yang melanggar undang-undang sekolah atau melakukan salah laku disiplin.

5) Cinta monyet yang mungkin kecundang pada waktu menjelang peperiksaan.

6) Bersikap terlalu 'over confident;

7) Berprasangka buruk kepada orang lain.

8) Memikirkan masalah keluarga seperti masalah ibubapa dan adik beradik. Tukarkan masalah yang dihadapi kepada cabaran untuk berjaya. Jadikan peneguhan negatif yang dilalui sebagai mekanisme untuk anda menjadi insan berguna pada masa depan.


Demikian secara ringkasnya, saya Ummu Masyitah catatkan beberapa tips dan langkah pecutan akhir yang perlu diambil oleh para pelajar.

Semoga para pelajar sudah bersiap siaga menghadapi peperiksaan PMR. Selepas peperiksaan ini, anda biasanya akan menentukan halatuju aliran anda di Tingkatan 4 yang bakal menentukan jenis alam kerjaya anda.

Oleh itu, silalah lakukan ujian penilaian minat kerjaya anda apabila bertemu Guru Bimbingan dan Kaunseling anda. Bersungguh-sungguhlah dalam apa jua pelajaran anda. Mohon restu dari ibubapa dan guru, Semoga apa yang diimpikan bakal menjadi kenyataan.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .