Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Apabila web di suspend

Apabila web di suspend



Pengenalan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.Apa bila web di suspend, saya mendapat maklum balas daripada rakan-rakan yang bertanyakan mengapa tak boleh masuk ke web saya tersebut.

Web blog berasaskan wordpress self hosting tersebut, sebenarnya telah 3 kali mengalami masalah seumpama ini. 2 kali semasa bersama sebuah syarikat hosting A, sekitar tahun 2008 dan tahun 2009.

Ketika berlaku masalah blog suspend, dan ketika meminta kerjasama daripada syarikat A, kerjasama sukar diberikan walaupun kami telah berurusan dengannya sejak tahun 2005/06. Hantar email hari ini, 2 atau 3 hari baru dibalas.

Kesan Kepada Page Rank

Sedangkan setiap kali website dan web blog di suspendkan, akan memberi impak negatif kepada kedudukan PR BLOG di search engine. Sudah tentulah ini suatu perkara yang tidak menyeronokkan.
 
Kemudian, saya pindahkan operasi wordpress self hosting tersebut kepada syarikat hosting B. Syukur alhamdulillah, syarikat B sangat cemerlang dalam services after sell. Syarikat B telah banyak kali berusaha membantu agak web wordpress elf hosting saya tersebut berjalan lancar.

LINUX
Syukurlah kerna web tersebut dibeli menggunakan tapak LINUX. Banyak keistimwaan menggunakan LINUX ini. Untuk sebuah web blog berasaskan pendidikan, yang mana isi penyampaiannya lebih bersifat formal dan tiada kisah peribadi saya, walaupun ada permintaan daripada pelayar blog untk mengetahui siapa saya.

SKOP LONG LEARNING WEB 

Perkara yang lebih penting ialah mesej pendidikan secara long learning, seperto memberi khidmat kaunseling kepada insan yang memerlukan seperti pesakit kronik, khidmat konsultasi percuma tentang hala tuju pelajar selepas PMR dan SPM,  konsultasi percuma kepada isteri yang bersuamikan penagih dadah tegar, kes-kes dan isu-isu suami isteri seperti poligami dan tiada nafkah, membantu insan-insan berorientasi seks songsang, dan membantu insan-insan yang sedang dilanda krisis agar ter  motivasi.

Alhamdulillah, adalah suatu yang menggembirakan apabila ia mendapat maklum balas positif daripada para pengunjung. Selain ia kerap dikunjungi dan sering mendapat tempat pertama hingga ke tiga pada page pertama carian google. 

Kesan Apabila Hits meningkat

Namun disebabkan hits pengunjung semakin bertambah dari sehari ke blog tersebut,  ia menyebabkan gangguan kepada bandwith kepada web lain yang berada di dalam shared hosting.

Saya sendiri gagal mengemaskini dan log in ke blog tersebut jika pada hari tersebut wordpress selfhosting saya mempunyai 4 ribu hits/ 4 ribu visitors dalam sehari.

Suatu hal yang positifnya Syarikat B ialah, sedia memaklumkan kepada pelanggan sebelum web di suspend. Web yang berada di rangakaian tersebut adalah yang berasaskan WORDPRESS SELF HOSTING dan JOOMLA.

Walaupun sedih web telah di SUSPEND kan, dan tidak pasti bilakah wujudnya kembali web pendidikan saya yang lebih bersifat long learning tersebut akan muncul kembali, namun saya bersyukur Syarikat B bertanggungjawab memaklumkan masalah server tersebut.

Hikmah dari peristiwa ini ialah, apabila sesebuah web blog kita semakin mendapat tempat pada carian di Search Engine  di internet samada BING, Yahoo , Google dan lain-lain, kita perlulah bertindak segera bagi menangani bandwith yang semakin 'miskin' itu.

Oh ya. Kebetulan ada Promosi Ramadan kepada yang berminat mempunyai web hosting sendiri (wordpress self hosting dan lain-lain).

Ramadhan and Hari Raya Promotions, for Bigger space, bandwidth and no limit features!

Apa Istimewanya Menggunakan Web self hosting?

Apa Istimewanya Menggunakan Web Hosting sendiri? Bukankah kena bayar sewa tapak hosting lagi? bukankah blogspot sudah mencukupi dan percuma sahaja? Ini antara pertanyaan beberapa kenalan saya.

Jawapannya, ialah satisfaction, kepuasan. selain dapat mempelajari pembangunan sesebuah website, dan mengenali asam garam dunia internet, Apa salahnya sebagai seorang pendidik yang rindukan dunia pendidikan, menjadikan plan yang sama yang diusahakan oleh rakan-rakan Internet Marketer, Saya pula membangunkan sebuah portal pendidikan long learning demi kebaikan semua.

Suatu perkara yang menarik apabila kita menggunakan web hosting, engine carian lebih mudah menemui keywords web tersebut. Jadi,  saya tidak perlu menjelajah dari satu blog ke satu blog untuk memperomosi dan memberitahu blog lain akan kewujudan blog kita. 

Memang tidak dinafikan sebagai blogger yang baik, perlu kerap meninggalkan sapaan di blog rakan-rakan yang lain. Namun orang macam saya ni, terus terang saya katakan, saya tidak mampu berblog walking ke blog lain. Nak menghadap Komputer lama-lama, rasanya kesihatan tulang belakang tidak mengizinkan. 

Sekian, wassalam.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .