PERANAN perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling ialah merancang aktiviti atau program bimbingan, mengadakan
sesi kaunseling, menjalankan penafsiran dan penilaian, sebagai
koordinator, kerjaya dan temuduga, kaunseling keluarga, khidmat nasihat
kepada guru dan pentadbiran serta terlibat dalam penyelidikan.
Kementerian Pelajaran Malaysia (1993) telah menetapkan objektif am perkhidmatan bimbingan dan kaunseling seperti berikut:
1. Memberikan khidmat penyuburan dan pengayaan meliputi
semua
aspek perkembangan diri pelajar dengan menyediakan peluang semua
kemudahan dan pengalaman yang selaras dengan kemampuan dan fikiran
pelajar.
2. Memberikan khidmat pencegahan iaitu menghindarkan pelajar daripada terlibat dalam perbuatan salah
laku seperti tingkah laku tidak berdisiplin, penggunaan dadah, merokok, laku musnah, peras ugut,
menyertai pertubuhan haram dan tingkah laku sosial yang lain.
3. Memberikan khidmat bersifat
pemulihan dengan tujuan meorientasikan semua pelajar yang bermasalah
peribadi, pelajaran, kerjaya dan sosial supaya pelajar mampu untuk
menghadapi dan mengatasi masalah mereka.
Menurut Suradi Salim (1996)
kaunseling ialah satu perhubungan yang dicirikan oleh keyakinan, saling
mempercayai dan kemesraan yang membolehkan pelajar memperolehi
kestailan intelek dan emosi yang dengannya dia boleh menyelesaikan
masalah atau kemusykilan, membuat rancangan dan memperoleh kepuasan
kendiri yang lebih tinggi .
Kesedaran untuk melahirkan
para pelajar berdisiplin merupakan Jawatankuasa Kabinet mengkaji Dasar
Pelajaran Kebangsaan (1979), iaitu penegasan kepada pendidikan
kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini. Usaha ini
dilakukan salah satunya dengan cara meningkatkan perkhidmatan bimbingan
dan kaunseling di sekolah.
Peranan dan tugas kaunselor
dari persepsi pengetua, guru besar, guru-guru dan ibu bapa tidak lebih
sebagai pembimbing kerjaya, perundingan, kaunseling, pengujian dan
penilaian ,melaksanakan program kemahiran dan aktiviti pelajar.
Sehubungan ini didapati lebih 70-90 % menyokong penuh dan membantu
tugas-tugas kaunselor di sekolah. Dengan itu kaunselor/pegawai psikologi
sekolah kini berkhidmat sepenuh masa waktu pejabat; asalkan sesi
kaunseling tidak dilakukan pada sesi pengajaran-pembelajaran. Bahkan
tugas-tugas tersebut relevan dan bermakna kepada para pelajar dalam
perkembangan diri mereka di sekolah.
Amaluddin dan Norlina
(2010) berpendapat kepentingan peranan kaunselor di sekolah sememangnya
tidak dapat dinafikan. Antara tumpuan kaunselor sekolah adalah terhadap
perkembangan individu dan pencegahan tingkah laku bermasalah.
Secara
umumnya, terdapat tiga aspek utama yang boleh diberikan oleh kaunselor
dalam membantu remaja ialah memberi kemahiran atau kebolehan atau
pengetahuan untuk mengurus kehidupan seharian, maklumat tentang kerjaya
dan plan realistik setelah tamat persekolahan.
Peranan kaunselor bertambah
mencabar berdasarkan banyak hasil kajian lalu yang menekankan bahawa
masalah pelajar di Malaysia bersangkutan dengan masalah penyesuaian
diri, penyalahgunaan dadah, ponteng sekolah dan kelas, penyesuaian
dengan sekolah, kesihatan, kemajuan, jantina dan sebagainya. (Fatanah,
1988, Asmah Bee, 1979 dan Hassan Langgulung, 1975).
Seterusnya Sallehudin Abdul
Wahab, (1991) mendapati bahawa pelajar akan menemui kaunselor apabila
menghadapi masalah belajar, masalah dadah, masalah disiplin dan masalah
sosial. Kajian yang dijalankan oleh Karla dan Sue (1991) ke atas 160
orang kaunselor pelajar telah mendapati bahawa 41% daripada kaunselor
tersebut sangat kerap diminta untuk menjalankan sesi kaunseling individu
kepada pelajar-pelajar yang melanggar peraturan sekolah. Sebanyak 54%
telah diminta oleh pengetua sekolah dan sebanyak 62% diminta oleh
guru-guru. Ini menunjukkan kaunselor sekolah sangat diperlukan bagi
membantu mengatasi permasalahan tersebut. Dan kaunseling individu adalah
bentuk kaunseling yang sering digunakan untuk membantu menangani
tingkah laku bermasalah di kalangan pelajar.
Dalam kajian Amla (2003),
melalui program kerjaya sehari yang dijalani bersama pelajar-pelajar
berpencapaian rendah, didapati program tersebut telah berjaya meransang
motivasi belajar mereka. Ini selaras dengan Program Career Academy yang
melibatkan seluruh negara Amerika didapati berkesan setelah ianya
berjalan hampir dua dekad. Antara kesan yang jelas ialah di kalangan
mereka yang berisiko tinggi Program Career Academy didapati berjaya
meningkatkan kehadiran ke sekolah, tidak berhenti sekolah walau pun
ianya tidak mengesani pencapaian akademik (Amla 2003).
Selain itu terdapat bukti
yang menunjukkan pendidikan kerjaya dan teknikal boleh memainkan peranan
mengurangkan bilangan mereka yang tercicir dari sekolah, terutama di
kalangan mereka yang berisiko tinggi. Bukti menunjukkan bahawa apabila
pendidikan kerjaya dan teknikal diberi penekanan ke atas pembelajaran
akademik serta pengetahuan ianya berjaya mengurangkan keciciran di
kalangan mereka yang berisiko tinggi (Wonaccot, Michael, 2000 dalam Amla
2003).
Dalam menjalankan peranan
sebagai kaunselor, Zulkhairi (2004), telah menunjukkan bahawa kaunselor
yang dipertanggungjawabkan di sekolah-sekolah sudah mampu memainkan
peranan yang sewajarnya dalam membantu pelajar menyelesaikan masalah
mereka dan mengendalikan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di
sekolah dan seterusnya secara tidak langsung dapat membantu negara
menangani gejala salah laku sosial di kalangan remaja.
Kesimpulannya, perkhidmatan
bimbingan dan kaunseling bertujuan mengenal pasti bidang yang
diperlukan pelajar, menentukan sama ada terdapat perbezaan dari segi
keperluan sekolah, menentukan sama ada terdapat perbezaan dari segi
keperluan utama antara pelajar bandar dan luar bandar; dan menentukan
sama ada terdapat perbezaan dari segi keperluan yang berbeza kaum.Yang
nyata perkhidmatan ini membimbing perkembangan kemahiran belajar dan
pelajaran,sosial,kerjaya dan pemahaman diri.
BIBILOGRAFI
Amla, Zuria & Salleh. 2003. Kaunseling Sekolah. Siri Penerbitan Fakulti Pendidikan UKM. Bangi.
Amaluddin bin Ab. Rahman & Norlina Omar. 2008. Kaunseling Remaja: Tip dan Panduan Ke Arah Satu Keluarga Satu Kaunselor. Kuala Lumpur: Utusan Publication dan Distributor Sdn. Bhd.
Asmah Bee Mohd. Noor. 1979. Tingkah laku dan masalah seks di kalangan kaum remaja. Widya, 23 Julai.
Chiam Heng Keng. 1977. Problem of urban adolescent : Peninsular Malaysia. Journal of Sosiology and Antropology. Kuala Lumpur : Universiti Malaya.
Fatanah Mohamad. 1988. Kajian terhadap masalah peribadi pelajar sekolah menengah berasrama penuh dan tidak berasrama penuh di Pengkalan Chepa, Kelantan. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. (Tidak diterbitkan)
Hassan Langgulung. 1975. Perkhidmatan pelajar sekolah-sekolah di Malaysia. Jurnal Pendidikan. 2 : 1 – 9
Kementerian Pendidikan Malaysia. 1996. Sukatan Pelajaran Sekolah Menengah: Bimbingan dan Kaunseling.
Mitchel , T.R. 1978. People In Organization Understanding Their Behavior, United State of America.Mc-Graw-Hill,Inc
Sallahuddin Abd. Wahab. (1991). Sikap pelajar-pelajar sekolah menengah terhadap kaunselor , peranan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling serta kesediaan mereka untuk menemui kaunselor. Tesis Sarjana. Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.
Suradi Salim. 1996. Bimbingan dan Kaunseling. Kuala Lumpur . Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Zulkhairi Roslan. 2004. Pelaksanaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di SMK Jalan Reko, Kajang, selangor. Tesis Sarjana. UKM, Bangi
SUMBER; http://umminessa.blogspot.com/2010/07/peranan-perkhidmatan-bimbingan-dan.html
Kini Anda Mampu Menduduki Peperiksaan MEdSI Dan Mendaftar Ke Program DPLI Atau ISMP Dengan Mudah!
Peluang untuk anda menjadi guru akan tercapai dengan apa yang bakal saya tunjukkan sebentar lagi.
Adakah
anda di antara berjuta rakyat Malaysia yang bercita-cita menjadi
seorang guru tetapi masih belum berpeluang merealisasikannya? Teruskan
bacaan anda supaya anda tidak menyesal kerana apa yang bakal dikongsikan
akan membuatkan anda tersenyum lebar!
Sila klik PANDUAN LENGKAP MEdSI di sini
untuk tip dan panduan temuduga selanjutnya.
Salam sejahtera buat pembaca blog cikgukaunseling.com ini,
Kerjaya perguruan dikategorikan sebagai salah satu profesion yang tertua di dunia. Kini ianya telah memasuki satu dimensi baru.
Pada masa dahulu guru hanya dikenali sebagai penyampai ilmu pengetahuan dalam mata pelajaran dalam bidang tertentu. Kini guru bukan sekadar menyampaikan ilmu pengetahuan. Tanggung jawab guru diluaskan lagi sebagai pemudah cara pengetahuan dan harus mempunyai persediaan yang cukup untuk membentuk dan mewujudkan kondisi pelajaran dan pembelajaran secara cekap dan efektif.
Kerjaya dalam bidang perguruan ini mempunyai cabaran yang besar. Sebelum bergelar guru, banyak aspek yang perlu diberi perhatian, misalnya dari segi kelayakan akademik dan ujian kemasukan yang perlu dihadapinya iaitu ujian dan temuduga Malaysian Educators Selection Inventory (MEdSI).
Kebanyakan guru berjaya melepasi ujian bertulis yang diadakan oleh Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia (KPTM) dengan kerjasama Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) namun ramai yang tidak berjaya melepasi ujian temuduga yang diadakan.
Apakah sebabnya kebanyakan calon-calon guru mengalami kegagalan dalam temuduga ini?
Baru-baru ini rakan saya, Cikgu Ikhwan ada membuat kajian berkaitan dengan masalah ini. Dalam kajian yang dijalankan, terdapat 15 kajian kes kegagalan calon KPLI, DPLI dan ISMP sepanjang temuduga pendidikan dijalankan. Andaboleh lihat di pautan ini Sila klik PANDUAN LENGKAP MEdSI di sini
Bagi sesiapa yang belum mengenali Cikgu Ikhwan, beliau merupakan salah seorang tenaga pengajar di sebuah institusi kemahiran swasta yang berpengalaman di dalam bidang pendidikan. Beliau telah menghasilkan beberapa artikel pendidikan sebagai satu sumbangan di dalam mendidik rakyat Malaysia mengenai kepentingan pendidikan.
Bukti kesungguhan beliau telah dibuktikan lagi dengan terbitnya sebuah panduan untuk calon guru DPLI yang bertajuk “Panduan DPLI : Tips Peperiksaan dan Temuduga MEdSI”.
Anda boleh dapatkannya secara di sini : Sila klik PANDUAN LENGKAP MEdSI di sini
0 Comments:
Post a Comment