Pentaksiran Berasaskan Sekolah PBS
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
1. Apa itu SPPK/SPK?
SPPK
ialah satu system pentaksiran pendidikan yang merangkumi pentaksiran yang
dikendali secara bersama oleh Lembaga Peperiksaan dan pentaksiran yang
dikendali oleh sekolah.
2. Apa
itu PBS?
PBS
merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah. PBS dirancang,
ditadbir, diskor, direkod dan dilaporkan secara terancang mengikut prosedur
yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. PBS dikendalikan oleh pihak sekolah
dan pentaksirannya dilaksanakan oleh guru-guru mata pelajaran secara berterusan
dalam pengajaran dan pembelajaran. Komponen PBS terdiri daripada Pentaksiran
Sekolah, Pentaksiran Pusat, Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan
Kokurikulum, dan Pentaksiran Psikometrik.
3. Adakah konsep PBS ini sesuatu yang
baru?
Konsep
PBS bukanlah sesuatu yang baru, kerana pentaksiran inilah yang selama ini
dilaksanakan oleh guru di sekolah (kerja rumah, projek, kuiz, soal-jawab dan
lain-lain). PBS yang dicadangkan ini merupakan penambahbaikan kepada PBS yang
telah sedia dilaksanakan dengan memperkenalkan pentaksiran merujuk standard dan
didokmentasi.
4. Apakah perbezaan antara SPPK dengan
pentaksiran sedia ada?
Pentaksiran
sedia ada
|
SPPK
|
||
Pentaksiran
sekolah(PS)
|
Pencapaian murid tidak
direkodkan
|
Pentaksiran sekolah
|
Pencapaian murid
direkodkan
|
Pentaksiran pusat(PpP)
|
PLBS untuk
matapelajaran Bahasa
|
Pentaksiran sekolah
|
Semua matapelajaran
mempunyai komponen pentaksiran
|
PEKA untuk
matapelajaran Sains di jalankan dan pencapaian murid direkodkan
|
Pusat dan pencapaian
murid direkodkan
|
||
Tiada Pentaksiran
aktiviti jasmani sukan dan kokurikulum (PAJSK)
|
Tiada pentaksiran ini
|
Ada PAJSK
|
Pencapaian murid
direkodkan
|
Pentaksiran
Psikometrik (pPSI)
|
Ada dalam komponen
pentaksiran sekarang
|
pPSI dijalankan pada
dua tahap iaitu tahun 3 dan tahun 6
|
Ada dalam komponen
SPPK
|
Peperiksaan Pusat (PP)
|
Ada dalam komponen
pentaksiran sekarang.Wajaran adalah 100%
|
Ada dalam komponen
SPPK.Tetapi untuk matapelajaran TERAS.Wajaran 60%
|
40% merangkumi
PS,PAJSK dan PP
|
SPPK
bersifat holistic,system ini mentaksir aspek jasmani,emosi,rohani dan
intelek(JERI).PBS member penekanan kepada kesemua aspek JERI.Ia akan mentaksir
proses dan produk iaitu mengamal konsep assessment for learning dan assessment
of leaning.PBS terdiri daripada empat komponen iaitu Pentaksiran
pusat,pentaksiran sekolah,pentaksiran aktiviti jasmani,sukan dan kokurikulum
dan pentaksiran psikometrik.Kesemua komponen ini ditadbir disekolah.
5. Apakah komponen PBS?
PBS
merangkumi empat komponen iaitu pentaksiran pusat,pentaksiran
sekolah,pentaksiran aktiviti jasmani,sukan dan kokurikulum dan pentaksiran
psikometrik.
6. Apakah PBS akan menambah beban tugas
guru?
Pihak LP
telah menyediakan dua system aplikasi untuk membantu guru-guru.
7. Kenapa PBS dilaksana? Kenapa sekarang?
Seiring
dengan program transformasi negara untuk menghasilkan modal insan yang bertaraf
dunia.
8. Bila PBS mula dilaksanakan?
Mulai
Tahun 1 pada 2011 dan penambahbaikan UPSR 2016. Mulai Tingkatan 1 pada 2012 dan
PMR sepenuhnya pada 2014.
9. Apakah asas pemilihan murid untuk
kemasukan ke sekolah berasrama penuh?
Ujian
khas kemasukan ke asrama penuh akan diperkenalkan dan akan diuruskan oleh
Bahagian-bahagian KPM yang berkenaan.
10. Bagaimana
penjaminan kualiti PBS dapat dilaksanakan?
Pementoran ialah
satu usaha untuk memastikan wujudnya kefahaman di kalangan pentaksir supaya
skor yang diperoleh mempunyai darjah kesahihan dan kebolehpercayaan yang
tinggi. Pementoran dijalankan secara berterusan bersama Jurulatih Utama
pentaksiran dengan tujuan memantapkan dan menambahbaik pengetahuan, kefahaman
dan kesefahaman berhubung perkara yang ditaksir, kriteria yang dirujuk, evidens
yang dicari, instrumen yang digunakan dan kaedah pemberian skor.
Pemantauan ialah
satu proses untuk mendapatkan maklumat dan memastikan pentaksiran dilaksanakan
mengikut prosedur dan jadual yang ditetapkan agar mempunyai kesahan dan
kebolehpercayaan.
Pengesanan ialah
proses menilai komponen Pentaksiran Pusat dari segi pencapaian objektif,
kekuatan dan kelemahan instrumen serta impaknya untuk tujuan memperbaiki
program Pentaksiran Pusat.
Penyelarasan diperingkat
sekolah merujuk kepada proses pemberian skor kepada konstruk yang ditaksir
berdasarkan skema pemarkahan. Ia adalah untuk memastikan keselarasan kefahaman
terhadap konstruk dan skema pemarkahan tersebut. Sesi penyelarasan akan diatur
mengikut prosedur yang ditetapkan dan akan diwakili oleh semua guru yang
terlibat dengan PBS.
11. Apakah peranan Pentaksiran
Psikometrik?
Maklumat
yang bersifat akademik dan peribadi diperlukan untuk membantu pembelajaran
murid.
Pentaksiran
Psikometrik melengkapkan keperluan ini dengan mendapatkan data selain daripada
pencapaian akademik. Maklumat yang memperihalkan kepelbagaian ciri peribadi dan
potensi murid ini dapat memberi panduan kepada ibu bapa, guru dan murid untuk
lebih memahami murid itu supaya pembelajaran boleh dipertingkatkan. Selain
digunakan untuk mengenal pasti dan mengasah kebolehan atau bakat terpendam
murid dapat dipertingkat dan dimanfaat manakala kelemahan murid dapat diperbaiki.
Pentaksiran
Psikometrik boleh mengukur kebolehan semula jadi (innate ability) dan kebolehan
yang diperoleh (acquired ability) daripada pengalaman dan persekitaran murid.
Pentaksiran Psikometrik tidak berasaskan kurikulum dan proses pengajaran dan
pembelajaran.
12. Apakah standard kurikulum?
Penyataan
standard tentang apa yang murid patut tahu dan boleh buat seperti yang
terkandung dalam KSSR:
-
standard kurikulum terdiri daripada
standard kandungan dan standard pembelajaran
-
standard kandungan adalah apa yang
murid patut tahu, faham dan boleh buat
-
standard pembelajaran adalah apa yang
murid perlu belajar dan boleh dilihat melaui tingkah laku
13. Apakah standard prestasi?
-
standard prestasi menunjukkan tahap
penguasaan dan kualiti kerja murid
-
standard prestasi memberi makna kepada
band yang dicapai murid
14. Bolehkah pentaksiran yang
dibuat guru dipercayai?
Guru
merupakan orang yang paling sesuai untuk mentaksir murid masing-masing kerana
mereka:
-
boleh memantau perkembangan murid
secara berterusan
-
boleh member maklum balas yang membina
untuk penambahbaikan pembelajaran murid
-
lebih memahami konteks yang sesuai
dengan persekitaran dan perkembangan murid
- mentaksir dan member maklum balas
berpandukan standard prestasi
15. Apakah guru sudah bersedia untuk
melaksanakn PBS?
Setiap
guru merupakan guru terlatih yang mempunyai asas pengajaran dan pembelajaran
tetapi akan diberikan pendedahan semula tentang pentaksiran berasaskan sekolah.
16. Bagaimana ibu bapa mendapat
maklum balas mengenai perkembangan pembelajaran anak-anak mereka?
Laporan
deskriptif dan formatif dapat dibuat melalui system aplikasi pada bila-bila
masa sekiranya diperlukan.Sistem ini juga menyimpan maklumat perkembangan murid
daripada Tahun 1 hinggalah ke Tingkatan 5 (life-time data base)
17. Apakah
nilai UPSR dan PMR?
UPSR dan
PMR dalam SPPK masih tetap bernilai dari segi pembentukan modal insan yang
holistik tetapi tidak lagi high stake kerana pentaksiran dijalankan secara
berterusan dan menyeluruh.
18. Adakah
guru menggunakan standard dalam kurikulum atau standard prestasi untuk
mengajar?
Guru
hendaklah menggunakan standard dalam kurikulum untuk mengajar manakala
menggunakan standard prestasi untuk mentaksir.
19. Bagaimana
ibu bapa boleh memahami laporan yang disediakan?
Guru
akan menerangkan perkembangan anak mereka berdasarkan evidens dan deskriptor
dalam portfolio anak masing-masing. Laporan adalah berbentuk diskriptif.
20. Bagaimana PBS akan
dilaksanakan jika kemudahan komputer dan internet tiada di sekolah?
Sistem
akan desediakan dalam bentuk standalone dan data dihantar dalam bentuk text
file dalam CD.
21. Bagaimana hasil pentaksiran
berguna untuk murid?
Maklum
balas yang diberi berdasarkan standard prestasi boleh membantu murid
mengenalpasti kekuatan,kelemahan,kesilapan dan apa yang perlu dibaiki,
bagaimana perlu diperbaiki untuk memberi hasil yang lebih baik.
Maklum
balas yang memberi makna boleh membantu murid tentang tujuan dan perkembangan
pembelajaran mereka. Keadaan inilah yang memberi motivasi untuk mencuba lagi
bagi meningkatkan prestasi mereka di masa hadapan.
22. Apakah nilai PBS kepada murid-murid
aliran agama?
Kerangka
standard prestasi merangkumi penguasaan pengetahuan,kemahiran dan pengamalan
adab tingkah laku. Jesteru, pentaksiran dilakukan untuk melihat perkembangan
semua aspek pembangunan insan yang selama ini tidak ditaksir.
23. Apakah
PMR akan digunakan sebagai indikator untuk pemilihan aliran di peringkat
menengah atas?
Lima
komponen pentaksiran dalam SPPK dapat memberi kepelbagaian maklumat secara
komprehensif bagi membantu murid membuat pemilihan aliran yang lebig tepat.
24. Adakah
PBS mengambil kira murid berkeperluan khas dalam pelaksanaannya?
PBS
mengambil kira murid berkeperluan khas dengan menyediakan kaedah dan instrument
pentaksiran yang sesuai dengan mereka.
25. Apakah
peranan PAJSK dalam PBS?
PAJSK
membekalkan maklumat sebagai pelengkap kepada kemenjadian murid yang seimbang
dan harmonis, pencapaian, penglibatan dan penyertaan murid dalam aktiviti
jasmani, kesihatan, sukan dan kokurikulum diambil kira sebagai sebahagia
daripada wajaran 40% PBS untuk UPSR.
0 Comments:
Post a Comment