Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Aligator Gar Ikan Buaya di Bukit Merah

Aligator Gar Ikan Buaya di Bukit Merah

Gambar Hiasan: Spesis Ikan Mulut Buaya sebagai ikan hiasan di akuarium. 


 Alligator Gar, (Atractosteus spatula)
Spesies yang boleh menjangkau berat melebihi 200paun ini sebenarnya berasal dari Amerika Selatan (Texas, Oklahoma, Louisiana, Mississippi, North Carolina, South Carolina, Alabama, Tennessee, Kentucky, Arkansas, Missouri, Florida, Georgia, Maryland), telah mula mendominasi beberapa perairan akibat sikap tidak bertanggungjawab sesetengah individu.
Rekod bagi penangkapan ikan ini di Malaysia ialah spesimen 3 kilogram di Tasik Bera, Bera, Pagang pada tanggal Januari 2008 oleh seorang nelayan. Selain itu juga, spesimen yang serupa sepanjang 1.5meter turut di jumpai di Jakarta. Baiklah kita ikuti penemuan spesis ikan yang berasal jauh terpisah oleh benua kini dilaporkan telah ada di tasik di Malaysia.

 

Aligator Gar Ikan Buaya di Bukit Merah

Bukit Merah: Penduduk di sekitar Tasik Bukit Merah, di sini, gempar dengan penemuan seekor ikan yang mempunyai mulut dan deretan gigi tajam menyerupai buaya.

Ikan itu ditangkap nelayan tasik Abu Zabar Husin 75, selepas terperangkap di dalam bubu dawai dipasangnya di tasik berhampiran Jalan Keretapi Bukit Merah, di sini, jam 5 petang kelmarin.

Abu Zabar berkata, dia terkejut kerana tidak pernah menangkap atau berjumpa ikan itu sejak menjadi nelayan di situ lebih 50 tahun lalu.



“Ini kali pertama saya melihat ikan dengan bentuk kepala menyerupai buaya. Ikan itu ditemui terperangkap di dalam bubu bersama ikan lain.

“Ketika bubu diangkat, saya terperanjat dan menyangka anak buaya,” katanya.


Menurutnya, ikan itu agresif dan hampir terlepas ketika dipegangnya.

“Penemuan ikan ini menyebabkan rumah saya dikunjungi ramai penduduk dari daerah Kerian yang datang berpusu-pusu untuk melihatnya dari dekat.

“Orang ramai turut pelik kerana ikan itu bermuncung dan deretan gigi seperti buaya. Setahu saya ikan seperti ini tidak pernah wujud di Tasik Bukit Merah,” katanya.

Sifat ingin tahu orang ramai, termasuk dari Semanggol dan daerah Selama, menyebabkan rumahnya dikunjungi sehingga lewat malam.

Abu Zahar berkata, misteri spesies ikan itu terjawab apabila seorang kakitangan Jabatan Perikanan yang mengunjungi rumahnya mengesahkan ia spesies ‘Aligator Gar’.


“Berdasarkan maklumat, spesies ikan ini hanya wujud di Amerika Utara dan boleh membesar sepanjang tiga meter dan seberat hampir 100 kilogram.


“Saya hairan bagaimanapun ikan ini boleh muncul di Tasik Bukit Merah. Jika benar ikan ini berhijrah, ia perlu berenang ribuan kilometer untuk sampai ke Malaysia,” katanya.


Difahamkan, spesies ikan pemakan daging ini pernah dilaporkan ditangkap di Tasik Bera, Pahang oleh seorang nelayan pada Januari 2008.


“Ada kemungkinan ia ikan hiasan sebelum sengaja dilepaskan ke tasik,” katanya.


Sumber; Harian Metro Artikel ini disiarkan pada : 2013/10/27


 INFO TAMBAHAN :


Ikan Berkepala Buaya di BATU PAHAT JOHOR?


ini ialah spesies Alligator Gar, (Atractosteus spatula). Turut dikenali juga sebagai ikan Buaya atau Alligator. ( boleh dapatkan di kedai akurium yang berdekatan dengan harga rm25 je bagi 15cm).




inilah Alligator Gar, (Atractosteus spatula)
Spesies yang boleh menjangkau berat melebihi 200paun ini sebenarnya berasal dari Amerika Selatan (Texas, Oklahoma, Louisiana, Mississippi, North Carolina, South Carolina, Alabama, Tennessee, Kentucky, Arkansas, Missouri, Florida, Georgia, Maryland), telah mula mendominasi beberapa perairan akibat sikap tidak bertanggungjawab sesetengah individu.
Rekod bagi penangkapan ikan ini di Malaysia ialah spesimen 3 kilogram di Tasik Bera pada tanggal Januari 2008. ( tasik Bera ??? – di kawasan terpencil tu?) oleh seorang nelayan. Selain itu juga, spesimen yang serupa sepanjang 1.5meter turut di jumpai di Jakarta.

(In February 2007, a 1.5-meter Alligator Gar was found roaming far in the city of Jakarta, Indonesia, when the city was hit by a major flood (see External Links below). In January 2008, a 3-kg Gator Gar was found by fishermen in Bera, Pahang (East Coast State of Malaysia), when it was caught entangled in a fishing net).
Persoalannya? – adakah ikan ini telah wujud di sungai atau tasik negara kita dan membiak? Atau telah pun berevolusi dengan mengacukkan diri dengan ikan tempatan? Masih menjadi misteri…
Link berita TV3
http://www.youtube.com/watch?v=GxVRH8_E3xM
Rujukan dari Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Alligator_gar
Agak2 cmne fight and cara tangkap ikan ni? - kena guna tali beb jerut kepala ikan..
http://www.youtube.com/watch?v=GuVEI19p8RM
...rekod ikan ni suatu ketika dahulu..100 tahun yang lalu..!!!!!

This ten-foot alligator gar was caught and photographed at Mhoon Lake in Mississippi in 1910.


SUMBER- Koleksi Bekok di sini


0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .