Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

Permohonan Kemasukan Ke Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia sesi 2011/2012


Permohonan Kemasukan Ke Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia sesi 2011/2012


Permohonan Kemasukan Ke Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia sesi 2011/2012 bagi pelajar Tingkatan 5 2010 sudah dibuka mulai 1 Julai 2010 lalu hingga 10 Oktober 2010.

Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia menawarkan dua (2) jurusan dan satu (1) aliran iaitu :

a)   Jurusan Sains            (M001)
b)   Jurusan Perakaunan  (M003)
c)   Aliran Teknikal        (M007) 

CARA PERMOHONAN

Mulai sesi 2011/2012, Bahagian Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia hanya menggunakan permohonan melalui internet sahaja. 

TARIKH TUTUP

Tarikh tutup ialah pada 10 Oktober 2010.

Permohonan calon yang tidak layak / maklumat tidak tepat / tidak lengkap dan lewat daripada tarikh tutup tidak akan diproses.

KELAYAKAN PERMOHONAN


Pemohon mestilah pelajar bumiputera warganegara Malaysia yang berumur tidak melebihi 20 tahun pada 1 Januari 2011 dan menghantar borang permohonan sebelum atau pada 10 Oktober 2010. Pelajar juga perlu mendaftar dan mengambil mata pelajaran berikut dalam Peperiksaan SPM tahun 2010.

 
 Bagi Mengikuti Jurusan Sains (M001)


Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Matematik Tambahan, Kimia dan Fizik atau Biologi


Maklumat lanjut, klik Kelayakan Untuk Memohon.

SEMAKAN PERMOHONAN 
Pelajar boleh membuat semakan permohonan dengan melayari laman web Kementerian Pelajaran Malaysia iaitu www.moe.gov.my pada awal atau pertengahan bulan Februari 2011 untuk membuat pembetulan maklumat yang dibenarkan sekiranya perlu.
 SEMAKAN KEPUTUSAN PERMOHONAN 
Pelajar boleh membuat semakan keputusan permohonan dengan melayari laman web Kementerian Pelajaran Malaysia iaitu www.moe.gov.my pada awal atau pertengahan bulan April 2011 untuk mengetahui status permohonan.

SURAT TAWARAN DAN PENDAFTARAN 

 Surat tawaran akan dikeluarkan oleh Bahagian Matrikulasi kepada calon yang berjaya dan para pelajar akan mendaftar di kolej-kolej matrikulasi pada bulan Mei 2011. Pelajar boleh mendapat keterangan lanjut dengan menghubungi kolej yang ditetapkan.

RAYUAN

Bagi pemohon yang tidak berjaya boleh membuat rayuan yang dibuka selama dua (2) minggu bermula dari tarikh pengumuman keputusan permohonan pada pertengahan April 2011. Pemohon yang tidak berjaya berkemungkinan ditawarkan untuk memasuki Program Matrikulasi Dua Tahun (PDT).

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .