Subscribe Us

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

LELAKI GAY MAHU BERUBAH

LELAKI GAY MAHU BERUBAH



Entry ini saya petik daripada Sesi Kaunseling Remaja bersama Dr Sapora Sipon. Ia dimuatnaik di sini sebagai kemudahan untuk membuat rujukan dan renungan bersama. 

Ruangan ini merupakan sesi kaunseling bertulis antara remaja dan Kaunselor Dr Sapora Sipon akhbar Harian Metro, klik sini. 




SAYA lelaki yang berperwatakan lembut dan mempunyai kekasih gelap. Naluri songsang itu bermula sewaktu berumur 12 tahun. 

Abang saudara saya mengajar bagaimana melakukan hubungan sejenis. Pada mulanya saya agak takut tetapi lama kelamaan perbuatan itu saya lakukan hampir setiap hari. Pelbagai cara dan aksi saya lakukan.

Lama kelamaan, saya sedar apa yang dilakukan dan cuba mengelak perhubungan songsang itu tetapi gagal. Tolonglah saya.

Ingin berubah
Petaling Jaya


DR tidak pasti apa yang adik inginkan sama ada mahu meneruskan kehidupan sebagai seorang gay atau menghentikan hubungan seksual songsang itu. Adik hanya menjelaskan pelbagai cara sudah dilakukan untuk menghentikan perbuatan hubungan seks sesama jenis, namun tetap gagal.

Adik juga menceritakan ciri perwatakan yang agak lembut dan sejarah terbabit dengan hubungan sesama jenis. Adik sendiri mengatakan hati tetap tidak berubah untuk terus melakukan hubungan sejenis. Ini membuatkan saya tertanya-tanya apa sebenarnya persoalan diri adik. Namun, Dr andaikan adik mempunyai keinginan untuk berubah dengan menceritakan kisah hidup adik. Faktor persekitaran membuatkan adik terjebak sebagai seorang lelaki yang menyukai lelaki. Dr faham bukan mudah meninggalkan tabiat seks luar tabii ini kerana sudah terlalu lama mendapat keseronokannya. Dr melihat permasalahan adik dari beberapa sudut. Pertama, jika adik ingin keluar daripada kehidupan seorang homoseksual, ia memerlukan perubahan dari segi pemikiran, gaya hidup, sikap dan keinginan seksual. Keinginan dan semangat yang kuat juga amat penting untuk berubah.

Pelbagai cara dan usaha adik lakukan tidak akan berhasil jika ruang lingkup hidup terus dikelilingi perkara yang boleh meneruskan perkara terkutuk ini. Jika bertekad untuk mengubah diri, adik perlu mendapat rawatan, mendekatkan diri dengan Allah di samping mendapatkan khidmat kaunselor. Ada rawatan yang boleh mengurangkan ketagihan seks. Isunya ialah sama ada adik ingin berubah dan mendapatkan rawatan berkenaan atau tidak.

Dari sudut agama, adik sendiri sedar dan tahu perbuatan itu tidak diterima mana-mana agama pun. Perbuatan ini bertentangan dengan sifat tabii manusia. Dalam Islam, banyak ayat al-Quran yang mengharamkan perbuatan seks sesama jenis.

Dari sudut kesihatan, hubungan seks sesama lelaki mempunyai risikonya. Contohnya, sindrom kurang daya tahan melawan penyakit atau Aids ( Acquired Immune Deficiency Syndrome). Jika adik meneruskan aktiviti seks sejenis, kemungkinan adik untuk tidak berkahwin adalah tinggi kerana minat terhadap wanita sudah tiada. Adalah sukar untuk membahagiakan pasangan dalam perkahwinan tanpa diiringi hubungan seks yang memuaskan.

Banyak kesan negatif jika adik meneruskan kehidupan gelap itu. Walaupun diselubungi keseronokan seksual, kesan buruk lebih banyak. Adik perlu memikirkan perkara ini dan tidak hanya memikirkan elemen keseronokan. Dr harap adik dapat memilih kehidupan yang terbaik dan memilih jalan diredai.

0 Comments:

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .